Miksi vanhemmat ei halua nukuttaa pienokaisiaan? Miksi itsenäinen nukahtaminen on tavoite?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja näin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä tämä 3kuinen nukahtaa sänkyynsä ilman nukuttamista. Joskus tarvii hieroa muutaman kerran selästä, mutta hänet kun sinne omaan sänkyynsä laittaa, samantien nukahtaa sinne.
Ei meillä ketään eristetä omaan huoneeseen. Aina on ovet auki ja viereen saa tulla, jos on tarvetta. Vanhin ei ole tullu viereen.

Koskaan en ole lapsia nukuttanut, enkä nukuta.

Koskaan en oo myöskään lapsia itkettänyt iltaisin, enkä itketä.

Ensin oli perhepeti, mihin lapset nukahtivat, kun makoilin hetken vieressä, tai sitten jäivät itsekseen nukahtamaan kun olin hetken makoillut vieressä. Sittemmin ovat nukahtaneet itsekseen omiin sänkyihinsä, ilman itkuja tai protestointeja. Mihinkään silittelyyn, taputteluun, yms en ole koskaan alkanut, ehkä siksi eivät ole osanneet niitä vaatiakaan.

Meidän tyttö 2 v 1 kk nukkuu sivuvaunussa ja nukutan aina illalla rinnalle (siis todellakin!). Aikaa menee ehkä 2-5 min. Toivoisin kylläkin, että oppisi vielä ennen kesää rinnasta kokonaan irti ja itsekseen nukkumaan sitten, kun ehkä 3-4 vuoden iässä siirretään omaan huoneeseen. Saapi toki nukkua meidänkin huoneessa, kunnes on valmis omaan huoneeseensa. Ja välivaiheena siirretään lapsen sänky vähän kauemmaksi meidän sängystä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Meillä meni ne yöt niin rikkonaisiksi, kun lapsi heräs yöllä ja olis halunnu taas, et tullaan nukuttaan.Vaikkakin vaati työtä tämä nukkumaan oppiminen niin kannatti.Yöt rauhoittuivat meillä molempien lasten osalta.Nyt osaavat nukkua hyvin ja joskus sanovat illalla jopa olevansa väsyneitä ja haluavansa mennä nukkumaan.

Erillistä nukuttamista öisin ei tarvita, jos koko perhe nukkuu lähekkäin, heräävälle lapselle riittää aikuisen läheisyys. Lapsi esimerkiksi omassa sängyssä, joka on parisängyssä kiinni. Kaikista helpoin tapa, nukkua mahdollisimman lähellä, sehän on sitä paitsi luonnollistakin. Elämä on hankalaa, jos yrittää eristää lapsensä öiksi toiseen huoneeseen.

Kiitos infosta, voisitko tulla kertomaan tolle meidän jätkällekin että erillistä nukuttamista öisin ei tarvita kun meidän koko perhe nukkuu lähekkäin, että heräävälle lapselle pitää riittää aikuisen läheisyys. Lapsi nukkuu omassa sängyssään, joka on parisängyssä kiinni. Onko meidän lapsessa jotain vikaa, vaiko vanhemmissa? Vai ehkä sänkyjen värissä? :ashamed:

Ap:lla taisi olla vain yksi kolmevuotias lapsi, joka nukahtaa max. puolessa tunnissa. Kun joillakin on useampi lapsi ja esim meillä meni nukuttamiseen parhaimmillaan kolme tuntia pitkän aikaa (ei siis vain yhtenä iltana).

Juu mikäs siinä jos olisi vain se yksi lapsi ja nukuttamiseen menisi vain puoli tuntia..

Mä en voi edes lukea näitä ketjuja lapsen unikouluista ja yksinnukuttamisista. Voi että mun tekee pahaa. Miksi se lapsi jätetään YKSIN pimeään ja pidetään peukkuja että kyllä se nukahtaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä en voi edes lukea näitä ketjuja lapsen unikouluista ja yksinnukuttamisista. Voi että mun tekee pahaa. Miksi se lapsi jätetään YKSIN pimeään ja pidetään peukkuja että kyllä se nukahtaa.

Kannattaisi ehkä lukea niin huomaisi, että aika harva jättää huutavaa vauvaa yksin pimeään.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

Ensin oli perhepeti, mihin lapset nukahtivat, kun makoilin hetken vieressä, tai sitten jäivät itsekseen nukahtamaan kun olin hetken makoillut vieressä. Sittemmin ovat nukahtaneet itsekseen omiin sänkyihinsä, ilman itkuja tai protestointeja. Mihinkään silittelyyn, taputteluun, yms en ole koskaan alkanut, ehkä siksi eivät ole osanneet niitä vaatiakaan.

Mä luulin, että mä olen nukuttanu, kun olen maannu vieressä ja ollu nukkuvinani :whistle:

Ketjun aloittajalla oli pointtina se, että JOS lapsi tai vauva ei ilmiselvästi osaa nukahtaa yksin (itkee, huutaa, juoksee pois sängystä) niin miksi silloin vanhemmat ei halua olla vieressä rauhoittamassa, laulamassa tuutulaulua jne. kunnes lapsi unten mailla?

Turha sellaisten tulla tänne vastaamaan, että meidän nico-petterille sanotaan vain hyvää yötä ja sinne jää sänkyyn hiljaa. Sellaisia vauvoja ja lapsia on, mutta ne on harvassa.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:

Mä luulin, että mä olen nukuttanu, kun olen maannu vieressä ja ollu nukkuvinani :whistle:

Et oo :D, mun mielestä nukuttaminen on sitä että taputellaan, rauhoitellaan, lauletaan tuutulauluja, silitellään, tai ehkä tehdään sirkustemppuja :xmas:
Vieressä oleminen on vaan...olemista, ei mitään aktiivista tekemistä :)

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:

Et oo :D, mun mielestä nukuttaminen on sitä että taputellaan, rauhoitellaan, lauletaan tuutulauluja, silitellään, tai ehkä tehdään sirkustemppuja :xmas:
Vieressä oleminen on vaan...olemista, ei mitään aktiivista tekemistä :)

No mut kuka sitä nyt sirkuksessa nukkuis :D

en minäkään ole tuota ymmärtänyt. Jos lapsi kokee olonsa turvattomaksi yksin mennessään nukkumaan niin ei se ole oikein. Meillä on nukutettu ja oltu vieressä niin kauan kuin on ollut tarvis. Lapseltahan se on pois jos ei ole valmis yksin nukkumaan ja tämän nykyajan trendin mukaan sitä ei nukuteta. Itse olen sylissä nukuttanut 1,5 vuotiaaksi asti, laulanut jne. ja siitä eteenpäin ollut vieressä niin kauan että lapsi on itse oppinut nukkumaan yksin. Joskus vieläkin tuo 8 vuotias tulee kainaloon ja pyytää että äiti laula se unilaulu.

Yhteistyössä