Miksi vapaaehtoisesti lapsettomia ihmisiä haukutaan itsekkäiksi ja lastenvihaajiksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen minäkin kuullut monesti että on omituista jos vapaaehtoisesti lapseton työskentelee lasten parissa (ja tunnen monta lasten parissa työskentelevää velaa). Tai että pitäisi erikseen mainita että pitää lapsista jos ei omia halua. Eihän moni vanhempikaan lapsista pidä! Ja aina pitäisi olla SYY miksi ei lapsia halua, syyksi ei riitä ettei vain halua vaan sen taustalla olisi oltava jotain muuta. Kuitenkaan vanhemmaksi haluavalta ei tivata miksi lapsia haluaa. Eiköhän jokainen ihminen ole pohjimmiltaan itsekäs ja tekee valintansa kuten itse haluaa ja kokee sillä hetkellä itselle parhaaksi.

Siksi koska moni lapsellinen on katteellinen niille joilla ei ole lapsia. Vaihtaisivat lennossa oman perhe-elämänsä huolettomaan vapaaseen elämään.
Mä arvostan vapaaehtoisesti lapsettomuuden valinneita ihmisiä, koska heidän elämäntapansa ei aiheuta maapallolle lisää kuormitusta ylikansoittumisen merkeissä. Lisäksi lapsettomat eivät ainakaan kasvata lisää rikollisia, päihdeongelmaisia tai mielenterveysongelmaisia. Myös jokaisella pedofiililla ja psykopaatilla on vanhemmat. Joten lapsettomat vähentävät potentiaalisesti kieroutuneiden ihmisten määrää maapallolla.

[QUOTE="vieras";25877189]20-vuotiashan luonnollisestikin on tehnyt jo lopullisen päätöksen siitä, ettei halua koskaan lapsia.

Omasta mielestäni on kohtuutonta vaatia 20-vuotiasta varmuudella tietämään, että haluaako koskaan lapsia vai ei. Senikäinen on useimmiten liian nuori sellaiseen.[/QUOTE]

Mutta sanoisitko raskaana olevalle 20-vuotiaalle, että tämä on liian nuori tietämään, haluaako lapsia tai ei, että "kyllä se mieli vielä muuttuu"? Miksi toisenlainen, nuoren kohdalla vieläpä vähemmän peruuttamaton kanta asiaan olisi vähemmän ok ja vähemmän uskottavaa?

[QUOTE="niisku";25893011]Mutta sanoisitko raskaana olevalle 20-vuotiaalle, että tämä on liian nuori tietämään, haluaako lapsia tai ei, että "kyllä se mieli vielä muuttuu"? Miksi toisenlainen, nuoren kohdalla vieläpä vähemmän peruuttamaton kanta asiaan olisi vähemmän ok ja vähemmän uskottavaa?[/QUOTE]

Aika monen ihmisen mieli on muuttunut kun ikää tulee enmmän. Mä tunnen monia, jotka ovat olleet 2kymppisenä vannoutuneita lapsettomia. Mutta päälle 3kymppisenä viimeistään on iskenyt vauvakuume. Toki varmasti löytyy niitäkin, jotka päättävät jo nuorena, etteivät halua lapsia.

[QUOTE="niisku";25893011]Mutta sanoisitko raskaana olevalle 20-vuotiaalle, että tämä on liian nuori tietämään, haluaako lapsia tai ei, että "kyllä se mieli vielä muuttuu"? Miksi toisenlainen, nuoren kohdalla vieläpä vähemmän peruuttamaton kanta asiaan olisi vähemmän ok ja vähemmän uskottavaa?[/QUOTE]

Hyvä pointti. :) Jos 20-vuotias on liian nuori tietämään, pitäisi sen mennä myös näin päin. Enpä usko, että kovin moni sanoo tällaista nuorelle tulevalle äidille... Ja kyllä on niitäkin, jotka ovat tehneet lapsia, mutta myöhemmin katuneet sitä, vaikka se onkin yhteiskunnassamme aivan järkyttävä tabu, jota emme halua edes ajatella saati sitten sanoa ääneen.

En minä kyllä lapsettomia mitenkään itsekkäinä pidä. Kyllä niitä lapsiakin hankitaan täysin itsekkäistä syistä. Itse tunnen vapaaehtoisesti lapsettomia kohtaan tavallaan pientä sääliä, sillä jotenkin ajattelen, että päätöstään tehdessään he eivät ole täysin ymmärtäneet, kuinka erilaista on olla äiti/isä verrattuna siihen, että viettää aikaa toisten lasten kanssa. Itse en kuitenkaan koskaan ääneen näitä ajatuksiani sano vapaaehtoisesti lapsettomien kuullen. Tämä valinta on kuitenkin niin kovin henkilökohtainen, eikä välttämättä loppupeleissä niin suoraviivaisesti vapaaehtoinen.

En minä kyllä lapsettomia mitenkään itsekkäinä pidä. Kyllä niitä lapsiakin hankitaan täysin itsekkäistä syistä. Itse tunnen vapaaehtoisesti lapsettomia kohtaan tavallaan pientä sääliä, sillä jotenkin ajattelen, että päätöstään tehdessään he eivät ole täysin ymmärtäneet, kuinka erilaista on olla äiti/isä verrattuna siihen, että viettää aikaa toisten lasten kanssa. Itse en kuitenkaan koskaan ääneen näitä ajatuksiani sano vapaaehtoisesti lapsettomien kuullen. Tämä valinta on kuitenkin niin kovin henkilökohtainen, eikä välttämättä loppupeleissä niin suoraviivaisesti vapaaehtoinen.

Ei meitä kohtaan tarvitse tuntea sääliä. Kyllä me olemme ihan aikuisia ja ymmärrämme valintamme. "Lapsellisetkin" luopuvat joistain asioista lapsia tehdessään enkä minä tunne heitä kohtaan sääliä. Elämä on valintoja täynnä ja jokainen tekee omansa.

Itse tein päätökseni lapsettoman elämän suhteen jo 15 vuotiaana. Ja edelleen ole pitänyt lupaukseni asian suhteen. Kohta 30 mittarissa ja edelleen en niitä lapsia halua elämääni.
En myöskään voi sanoa että pitäisin lapsista, en suinkaan, mutta en myöskään voi sanoa vihaavani lapsia. En vain siedä niitä. Toki on muutamia lapsia jotka ovat minulle tärkeitä elämässäni, mutta muutoin en siedä lapsia yhtään.
Miksi sitten haluan elää ilman lapsia? Sen takia etten vain halua elämääni yhtäkään riippakiveä pilaamaan päiviäni. Mieheni on samoilla linjoilla kanssani joten olen enemmän kuin onnellinen nyt!
Olen saanut kuulla monestikin kliseitä kuten "Kyllä sun mieles sit muuttuu kun sen oikean löydät vierellesi jota rakastat ylikaiken." Olen kihloissa, tuskin kuitenkaan olen kihloissa vain huvikseni ja häitäkään tuskin vain huvikseni suunnittelemme miehen kanssa.
"Et sä vielä voi tietää mitä haluat. Ajattele nyt sitten vanhana eikö olisikin kiva jos luonasi kävisi lapsesi omien lastensa kanssa." Tätä en ole koskaan tajunnut. Tekeekö todellakin jotkut lapsia sen takia etteivät joutuisi viettämään yksinäistä vanhuutta???!! TODELLAKO???
"Kyllä säkin niitä lapsia haluat kunhan vain biologinen kellosi alkaa tikittämään." Joo ehkä sinä haluat lapsia, minä en. Mikä kohta vaikeaa tajuta?

Toki pidän sen mahdollisuuden avoinna että EHKÄ hankkisin lapsia, mutta tiedän ettei niin tule tapahtumaan koskaan. Jokainen saa mulle nauraa, kun olen ehdoton tämän asian kanssa. Ei kiinnosta. Minä tiedän mitä elämältäni haluan, eivät muut.

[QUOTE="vieras";25877189]20-vuotiashan luonnollisestikin on tehnyt jo lopullisen päätöksen siitä, ettei halua koskaan lapsia.

Omasta mielestäni on kohtuutonta vaatia 20-vuotiasta varmuudella tietämään, että haluaako koskaan lapsia vai ei. Senikäinen on useimmiten liian nuori sellaiseen.[/QUOTE]
Juuri näin. Mutta koskaan en ole kyllä kuullut että 20-vuotiaalta olisi tällaista vaadittu. Niitä 20-vuotiaita kyllä jotka vannovat etteivät koskaan tee lapsia. Se nostaa kyllä hymyn huulille :)

Minusta itsekkyys on sitä että tuijottaa vain omaan napaansa ja ajattelee vain omaa etua ja sitä mistä itse pääsee helpoimmalla, teettää omat työt muilla, ei kanna vastuuta, menee siitä mistä aita matalin.

Minusta ei liity siihen mitenkään onko jollain lapsia tai ei.

Lapseton voi olla itsekäs ihminen, lapsia tehnyt voi olla itsekäs ihminen.

Oma esikoinen oli rehellisesti sanottuna tilapäisessä mielenhäiriössä tehty, ei enää nuorena. Kuopus tehtiin. En olisi ollut vähemmän itsekäs tai enemmä itsekäs jos lapsia ei olisi tehty ollenkaan.

Minusta voi elää itsekkäästi, kuluttaa suunnattomasti maapallon resursseja, oli sitten lapsiperheellinen tai lapseton.

Minä olisin ihan hyvin voinut valita lapsettomuuden, mutta olen myös tyytyväinen siihen, että lapsiluku on täynnä (2kpl) ennen kuin täytin 25v. Lapset kasvaa ja voin taas lähempänä neljääkymppiä nauttia vapaudesta. Lisäksi pidän myös siitä ajatuksesta, että saan joskus hoitaa lapsenlapsiani.
En missään nimessä pidä lapsettomia itsekkäinä enkä kyllä oikein ymmärrä, että millä perusteella niin voi sanoa? Mikä tarve ihmisillä on puuttua toisten valintoihin, miten se on lapsellisilta pois, jos joku valitsee lapsettomuuden?

Juuri senhän velat ymmärtävät, että on hyvin erilaista hoitaa toisten lapsia kuin olla äiti/isä. Moni vela hoitaa mielellään toisten lapsia, mutta ei halua omia juuri siksi kun ymmärtää, että se on ihan erilaista kuin se muutaman tunnin hoitaminen.

[QUOTE="simppa";25877169]No siinähän haukkuu, ei kiinnosta paskan vertaa.[/QUOTE]

SINULLA ON TERVE, HYVÄ ITSETUNTO! Tämä lohdutti minua. Itse en tahdo haukkumisia kestää. Elämä olisi helpompaa, kun ajattelisi noin kun sinä. Haluan ainakin opetella olemaan välittämättä haukuista. Olen liian riippuvainen toisten ihmisten mielipiteistä ja kritisoinneista. HALUAN TULLA VAHVAKSI JA AJATELLA KUIN SINÄ! Tämä lauseesi piristi päivääni. Aurinkoisia päiviä sinulle : )

Yhteistyössä