Millä ihmeellä te muut saatte miehenne ahtaalle riidellessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pistää vihaksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos elämän sisältö on astianpesukoneen täyttö ja hanskojen pukeminen oikein niin niistä tulee isoja asioita joista voi riidellä.

Kannattaa pyrkiä tuosta tilanteesta pois mahdillisimman pian. En osaa nyt neuvoa mitä pitäisi tehdä, mutta ei ainakaan opetella alistamaan toista tapellessa.

Jos aloitus oli trolli, niin aika hyvin onistuit :)

Viiimeisimmästä päällimmäinen ajatus, että tämän on pakko olla provo. Huh, jos olet oikea ihminen, on miehelläsi kyllä kestämistä.

Siltä varalta että tämä on totta, lopeta heti tuollainen naurettava käytös. Sillä ei ole mitään merkitystä, onko pesuaine pallossa vai lokerossa ja muutkin riidanaiheenne ovat ihan makukysymyksiä. Jos sinun on vaikea hillitä itseäsi, poistu tilanteesta ja anna toisen hoitaa asiat rauhassa.

Itse ollut suhteessa, jossa puoliso yritti saada tekemään ainoastaan omalla tavallaan. Ja yleensä sain kuulla "Miksi sitä ei voi tehdä kuten minä teen (tai haluan)". Ja voin sanoa että se oli harvinaisen **ttumaista kuunneltavaa. Ja ei todellakaan saa sinusta ainakaan haluttua. Mies ehkä muistaa joskus lahjoilla, mutta sisimmässään jokin kalvaa sinua kohtaan.

Itellä se oli sitä, että kun töistä tuli kotiin ja jo oli heti marmatus pystyssä kun olin jotakin tehnyt toisin kuin ennen. Eikä mikään selitys tähän toisin tekemiseen auttanut, oli syy mikä tahansa. Matto oli eri kohdassa koska koira oli kussut lattialle, niin sekään ei käynyt syyksi. Viimeisin niitti oli kun tämä arjen sankari päätti pestä oikealla mopilla ja runsaalla vedellä laminaattilattian. Sitten ihmetteli kun laminaatit kupruilee ja syytti minua siitä, että olin ostanut **skaa laminaattia. Ja tästä saatiin aikaan ihan ilmiriita. Lopputulos oli, että samalla sekunnilla revin lattiat auki sorkkaraudalla että saan vedet pois laminaatin alta. Ja tämä ei tätä toista osapuolta tyydyttänyt vaan syytti minua vielä ylireagoinnista, vaikka vettä oli litratolkulla laminaatin ja alusmuovin välissä ja osa jo imeytyneenä betoniinkin. Ja väitän edelleenkin tämän naikkosen kaataneen vettä laminaatille ja mopanneen sen sitten ympäri ämpäri. Sen verran sitä vettä ihan tosissaan siellä oli. Muuten rakenteet olisivat olleet maksimissaan vain kosteat, mutta ne lainehti vedestä ja lattialla kävellessä lotina kuului alta ja vesi tursusi saumoista.

Minun ohjeeni on, että ota ihteesi. Ja ota oikein kunnolla. Anna toisen neuvoa ja tehdä omalla tavallaan. Ja sitä paitsi molemmat on oikeassa, sekä koneen manuaali että pullon kylkiohje. Tuotteita voi käyttää monella tapaa. Ja itse käyttäisin erikoisempia vehkeitä sen laitteen ohjekirjan mukaan, kunhan kemikaali soveltuu laitteelle. Eli kippaisin näin ollen pesuaineen sinne lokeroon. Samalla tavalla se sieltä lähtee.

• Tykkää
Reactions: 4eliveto
Miten teillä hoidetaan todelliset ongelmat jos tiskikoneen täyttö tai lapsen lapaset on valtataistelu siitä kumpi saa toisen ahdistettua nurkkaan?

Ja tuossa kun sanoin, että anna toisen tehdä omalla tavallaan, niin tuo laminaattijuttu oli huonoin mahdollinen esimerkki siitä jos toinen saa tehdä haluamallaan tavalla. Mutta järjen käyttö on sallittua. Mutta älä pakota toista tekemään omalla tavallasi, koska sen voi tehdä OIKEALLA tavalla oikein myös toisella tavalla. Kuten pesuaineen laiton koneeseen.

Ja laminaatin pesuun on olemassa omia liinoja, jotka ei kastele laminaattia juurikaan. Tätä ei eksä uskonut. Arvosteli vaan, miksi minun pitää häntä neuvoa asiassa kun muovimatonkin voi pestä mopilla (jossa oli siis sama kuvio kuin tuossa laminaatissa :D:D ) mutta ei tajunnut eroa materiaalien välillä vaikka kuinka yritin sitä hänelle taivuttaa.

miehesi on oikeassa, siis rukkaset puetaan hihojen sisälle :) ja astianpesukonetta ei saa täyttää LIIAN täyteen...miehesi on siis järkevästi perustellut nämä sinulle, ja sinä vain haastat riitaa. valitan mutta pointsit miehelle tänään!

Onko mies sitten mielestäsi noissa tilanteissa oikeassa vai miksi et pysty sanomaan vastaan?

Meillä on ensinnäkin sellaista sanailua/väittelyä, joita ei varsinaisiksi riidoiksi voi nimittää. Niissä "voittaa" se jolla on paremmat perustelut, joka on tietysti tarkoituskin. Siis jos vaikka väitellään siitä, millaiset kodinkoneet hankitaan tai vastaavaa. Useimmiten minä saan asiani läpi, mutta jos mies sanoo jotain asiaan vaikuttavaa, jota en ole huomannut ottaa lukuun, voin toki kääntää kantani enkä silloin edes koe mitenkään hävinneeni.

Jos taas sanon miehelle jostain, mitä hän on tehnyt väärin, hän yleensä on vaan hiljaa ja ottaa palautteen vastaan. Pahimmillaan tosin asiat on joskus kärjistyneet siihen, että mies on sitten lähtenyt ovet paukkuen ja ehdotellut eroa (sitä oikeasti tarkoittamatta). En kuitenkaan nipota pikkujutuista, joten sellaista ei ole käynyt että mies olisi osoittanut sanomiseni turhaksi tai vääräksi. Onneksi nuo erouhkailut on jääneet ja mies nykyään kestää palautteen paremmin, eikä yritä siis edes väittää vastaan silloin (harvoin) kun minulla negatiivista sanottavaa on. Ehkä haastat riitaa turhasta? Tai sitten mies on vaan verbaalisesti niin paljon lahjakkaampi, että saa käännettyä vaikka mustan valkoiseksi. Tuleeko sinulle vastaväitteet jälkikäteen mieleen vaiko ei ollenkaan?

Heh heh sen verran ikää tulleut että tietää ettei ruoho ole vihrempää aidan toisella puolella. Eikä jaksa joka asiasta vääntää vaan kuuntelee rauhassa noita nipotuksia, tekee sitten niinkuin ennenkin, ihan "piittaamatta". Koska kumminkin naisilla on taipumus nipotta vaikka kaikki olisi hyvin, siis pitää löytää jotakin, samaa koskee sitä ikuista kysymystä mksi nainen rakastuu renttuihin. vastaus: Hoiva vietti. Ja sama vietti tekee sen että on pakko löytää jotakin ja tehdä kaikensa muuttaakseen sen epäkohdan, ihan sama milla "logiikalla" sen tekee ja auta armias jos joku kyseenalaistaa...

Alkuperäinen kirjoittaja pistää vihaksi;30546012:
Esimerkki tältä päivältä oli kun alettiin väittelemään niinkin arkisesta aiheesta kuin astianpesukoneen täytöstä. Mies jättää minusta aivan liikaa väliä astioihin ja vastaavasti minun täyttäessäni konetta sinne mahtuu astioita monin kerroin enemmän, mutta osa jää pesemättä. Aloin tästä sanomaan miehelle, kun allas oli astioita puolillaan ja sainkin niskaani nipun syitä miksi minun täyttötyylilläni astiat eivät peseydy ja miksi pesuainetabletti jää monesti lokeroon.

Miehen mukaan astiat eivät mukamas peseydy ylätasolla yläpuolelta ollenkaan, jos ylätasolle laittaa runsaasti isoja astioita ja nämä mukamas estävät tablettia huuhtoutumasta pesuainekotelosta, vaikka aukko on alaspäin.

Ja joka kerta kun olen koneen tyhjentänyt, on astiat olleet paria lukuunottamatta puhtaat, jos lika ei ole päässyt niihin kuivamaan. Ja mies väittää kiven kovaan, että monesti astiat eivät ole peseytyneet ja että tabletti ei ole lähtenyt.

Ja toinen yleinen riitelyn aihe on kun mies haluaa tehdä lasten pukemisen omalla tavallaan, eikä hyväksy minun tapaani. Sitten lapsien ja isän välillä tulee riita siitä, laitetaanko hansikkaat hihan alle vai päälle. Ja minä suosin päälle laittamista koska tämä sulkee hihan suun ja lumi ei mene sisään. Mutta mies tekee tästäkin numeron ja väittää minun alentavan hänen arvoaan lasten silmissä.

Ja kolmas on kun sanon miehelle asioista lasten kuullen, mutta tätä ei kuulema saisi tehdä. Miehen pitäisi antaa tehdä asiat omalla tavallaan ja korjata vasta sitten kun lapset ovat poissa. Mies syyttää minua tässä siitä kun lapset ovat minun perässäni ja miehen mukaan saan syyttää itseäni koska annan lapsille kuvan, että äiti on aina oikeassa ja lapset eivät tämän takia luota isäänsä. Ja minusta tuo on niin palturia kuin olla ja voi. Millä perusteella asioista ei muka saisi sanoa toiselle? Ei lapsi sillä perusteella määrittele kumpu on parempi vanhempi.

Mielestäni miehesi on oikeassa kaikissa kohtaa.

Mä ny vastaan vaikka aihepiiri olikin kinastelua, ei kunnon riitelyä. Mun miestä ei saa nurkkaan millään, se vaan sivuuttaa asiat ja toisen mielipiteet, koskee isoja ja pieniä asioita. Mun vastaukseni tähän vuosien pitkässä saatossa on ollut se ettätoisaalta kasvatan kuorta, toisaalta en enää edes kysele tai kerro kaikkea. Tilanne on kohtuu hyvä, tullaan arjessa toimeen eikä mitään tarvetta erota, lapset on molemmille ykkösasia.

Surullisinta näissä tämänkaltaisissa aloituksissa on se, että tämäkin saattaa olla ihan täyttä totta ja joku miesparka on tällaisen puolisokseen ja lastensa äidiksi valinnut.

Toivon ja rukoilen kaikilta jumalilta miehelle voimia ottaa ero tuollaisesta suhteesta ja kumppanista mitä pikimmin. Karmeaa, kunnon bonuksena vielä se, että aloittaja tulee kyselemään vinkkejä tältä palstalta. Puistattaa ajatuskin.

Ensinnäkin hanskat laitetaan aina hihojen päälle. Johan sen ny maalaisjärkikin sanoo.
Ja toiseksi meillä mies ei osaa täyttää tiskikonetta oikein, joten minä täytän. Ei tarvitse riidellä siitä.

Kuulostaa vähän siltä, että miehesi ärsyttää sinua teki hän mitä ja kuinka päin tahansa. Kannattaisi panostaa parisuhteeseen, jos haluaa pysyä siinä.

Jos tähän hanskat keskusteluun lähdetään, niin nehän voi pukea molemmilla tavoilla tapauskohtaisesti. Jos on paljon pakkasta ja veden/lumen mahdollista päästä hanskaan, niin minä laittaisin kyllä ne hanskat hihan alle. Ei niitä sadepuvussakaan vedetä hihan päälle koska vesi valuu hanskaan. Vai työnnetäänkö lahkeetkin sinne saappaan sisään? Kyllä ne minusta kuuluu ihan tasan siihen saappaan päälle.

Jos nuoska lumi ja hyvät resorit hihassa ja hanskoissa, niin sitten laittaisin tapauskohtaisesti hihan päälle, koska muuten resorit puristavat kättä.

Ja tästä asiasta on itse kukin päivähoidossa työskennellyt ottanut lasten vanhempien kanssa yhteen. Ikään kuin ei muuta huonoa sanottavaa lasta hakiessaan enää olisi, niin sitten aletaan sanomaan kun pukeminen ei ole mennyt vanhempien ohjeen mukaan.

En ole ikinä ajatellutkaan/kuullutkaan, että ne hanskat voisi laittaa hihojen PÄÄLLE. No, tämä ei liittynyt aiheeseen mutta kaikkia tapoja sitä ihmisillä onkin :)

Vaikka itsekin ne hanskat kyllä lapsesta lähtien hihojen alle laittanut, niin ei ole kyllä käynyt mielessänikään alkaa vaatimaan sitä myös mieheltä.

Ja meille opettivat kyllä labrassakin laittamaan ne hanskat nimen omaan hihojen alle. Ei valu hapot sun muut pullojen rikkoutuessa tai statiivien pettäessä hanskaan tai saappaaseen.

Myös metallimies laittaa hanskat hihan sisään ettei sula metalli valu hanskaan.
Ja sairaalassa laitetaan takin päälle, että ne saadaan puettua ja riisuttua steriilisti.

Mutta hei. Nyt on kyse vain lapsen hanskoista, joita on erilaisia, samoin kuin takin hihansuita on erilaisia. Joten kukin tehköön tavallaan.

Tehkää molemmat niin kuin haluatte. Tyhjennä vaikka se astianpesukone sillä aikaa kun mies pukee lapset.

Oi miten ihana provo! Tämähän on jo ihan laadukas ja huolella pusattu!

Mites teillä siivotaan... mikä on miehen tapa ja entäs vaimon. Ja entäs telkkarin kanavien valinta, hammastahnatuubin puristus, jääkaapin järjestys ja vessapaperirullan pyörimissuunta...

:D

Pahoin pelkään ettei tämä ole provo. Ainakin minun kaveri ja ystäväpiirissä nämä on juuri ne riidan aiheet, niin naurattavalta kun se tuntuukin. Pesukoneiden täytöt, lapsen vaatetus ja siivoustottumukset. Ja olen yrittänyt kavereilleni sanoa että antaisivat miestensä tehdä rauhassa omalla tavallaan, koska pohjimmiltaan kotona ei eletä steriilissä ympäristössä vaan pidetään perus siisteyttä yllä.

Välillä tuntuu että moni ei vaan suostu muuttamaan tottumuksiaan. Ja sitten syntyy näitä yhteenottoja.

Yksi mihin olen kiinnittänyt huomiota pyykin pesussa on että miehet yleensä laittavat värilliset ja valkeat erikseen, joka on juuri oikein. Periaatteessa. Mutta sitten nainen haluaa joitakin vaatteita pestä erillään ja jos mies erehtyy tämän erikois vaatteen laittamaan koneeseen niin siitähän se soppa syntyy. Ei ole kauaakaan kun kaverin mies pesi pyykkiä ja olin sattumalta siellä käymässä ja kuinkas olisikaan, oli nenäliina ollut jossakin taskussa. Ja kaikki vaatteet nöyhtässä. Ja kaveri ripitti miestään siitä vaikka yritin sanoa sen nöyhtän lähtevän yleensä kuivausrummussa pois, mutta ei. Ja siihen loppui se yhteinen siivousinto.

Toinen naurattava riitelyn aihe on ollut juurikin tuo kuivaus rumpu. Mies ei uskalla laittaa rumpuun vaatteita, joissa kielletään selkeästi kuivausrummun käyttö, mutta nainen työntää väkisin rumpuun myös niitä. Ja sitten väittelevät keskenään miksi. Ja minä taas tottelisin sitä ohjetta, mikä vaatteessa on. Ja monesti vielä asia kääntyy niin päin, että nainen laittelee niitä miehen tärkeitä vaatteita vastoin ohjeita rumpuun, mutta ei omiaan. Tätä en tajua. Ihan kuin välillä haluttaisiin aivan tahallaan haastaa riitaa näin arkisista ja yksinkertaisista asioista.

Yksi pariskuntien elämäntavoissa silmään pistänyt asia on myös esimerkiksi teen juominen. Jos mies laittaa teetä, hän yleensä laittaa molemmille omat t-pussit likoamaan tai hauduttaa pannussa kahdesta pussista/puruista. Nainen tekee yleensä niin, että hauduttaa ensiksi itselleen ja sitten laittaa saman pussin miehelle. Ja näin korjaa itselleen sen paremman teen. Ja syyttää vielä miestä yleensä tuhlaamisesta, koska hän käyttää kaksi pussia. Ja tässä on myös asia, mitä en tajua. Miksi se parempi tee pitää saada aina itse? Useamman kerran kohteliaisuuttani laittanut teet ja heti on oltu säestämässä vieressä miksi minä teen väärin. Tulee vain kuva, että moni kavereista on tavallaan marttyyreja ja olevinaan parempia ja aina oikeassa. Mutta potkivat silti miestä ja korjaavat aina sen kerman kakusta.

Tulipahan avauduttua.

Näitä tekstejä lukiessa tuntuu aika moni analysoivan toisten parisuhdetta ja etsivän niistä virheitä. Mutta moniko toistaa samoja virheitä omissa suhteissaan?

Aloittajalle terveisinä: Miehesi on ihan oikeassa. Pesuaineen voi laittaa myös koneeseen ja hansikkaat lapsilla yleensä laitetaan hihan sisään ettei hanskoihin mene lunta tai vettä. Ja kuten joku tuossa mainitsikin, niin tämä sama käytäntö on laboratorioissa ja teollisuudessa, jossa käsitellään jauheita tai nestemmäisiä kemikaaleja, jotka iholla tekevät tuhoisaa jälkeä. Ja lääkärit pukee hanskat päälle sen sterilillisyyden (hassu sana?) vuoksi.

Anna miehesi tehdä omalla tavallaan. Tekstistä tuli minulle ainakin kuva teini-ikäisestä tytöstä, joka kiukuttelee joka ikisisestä asiasta. Tuossa on lopputulos jos vanhemmat hemmottelee lapsen pilalle.

Ja miehelle ei tosiaan kannattaisi lasten kuullen huutaa. Kohtelias sävy ha keskustelu ok, mutta ei huuto. Lapset takertuu silloin äitiin koska niille tulee tunne siitä että äiti on aina oikeassa.

Naurettavaa moinen että toinen pitäisi saada jollain tavalla ahtaalle. Minä sekä mieheni teemme molemmat vuorotyötä joten molemmat tekee oman osansa kotitöistä omalla tavallaan,sitä aikaa jonka ehdimme yhdessä olemaan en missään olosuhteissa haluaisi tuhlata moiseen riitelyyn siitä mikä on oikea tapa täyttää pesukone jne.. Molemmilla on omat tapansa ja näin elämä on jouhevaa kun molemmat osallistuvat omalla tyylillään kodin pyörittämiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja pistää vihaksi;30545840:
Miten hitossa te muut teette sen? Siis saatte miehenne ahtaalle riidellessänne ja mies joutuu nielemään tappionsa? Vai olenko minä vain huono tässäkin asiassa?

Nytkin mitä joulun pyhinä oltu napit vastakkain, aina löytää mies jonkin asian haaran, jolla saa syytettyä minua. Enkä minä saa oikein mistään kiinni.

Se saattaa johtua siitä, että miehesi on oikeassa ja sinä väärässä. Mikset myönnä virheitäsi ja pyydä anteeksi?

No näin: mies valitti etten tee kotona mitään. Ei ikinä suostunut myöntämään että tein paljon ilman että hän oli näkemässä. Joten järjestin asiat niin että en voi tehdä juuri mitään.