Millä ihmeen keinolla mä saisin vauvan nukkumaan ilman itkua ja tappelua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja toivotonta...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

toivotonta...

Vieras
Miten 8kk vauvan saa tajuamaan että nukkumaan voi mennä kiltisti ilman että se täytyy nukuttaa (silittelyllä, tuutulaululla jne.)? Nykyään nukkumaan meno on kauheeta tappelua ja itkua. Täytyy pakottaa nukkumaan kun ei haluaisi mennä vaikka on kuinka väsynyt! Jos kokeilen että irrotan otteen, silittelyt, niin vauva nousee välittömästi sängyssä seisomaan ja alkaa vaan leikkiä (itku kyllä loppuu). Sama juttu vaikka olisi kuinka väsynyt. On kokeiltu myös sitä että otetaan pois ja laitetaan vaikka tunnin päästä uudestaan mutta ei auta. Kun otetaan pois niin ensin hymyilee ja nauraa, mutta pian alkaa itku ja känkkäröinti eli on oikeasti väsynyt! :(

Eli kysymys siis kuuluu: Millä keinolla vauva menee kiltisti nukkumaan, miten sen saa oppimaan tuon keinon? Vai mitä tässä voi tehdä? Onko muilla sama "ongelma"?

Ootko kokeillut jättää sinne sänkyyn ja lähteä itse pois? Miten käy? Meillä menee tolla tassuttelulla hulinaksi, parempi jättää sinne niin nukahtaa viidessä minuutissa. Saattaa kyllä protestoida hetken. 8 kk ikäsellä on eroahdistusta ikään liittyen... :/

Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
Ootko kokeillut jättää sinne sänkyyn ja lähteä itse pois? Miten käy? Meillä menee tolla tassuttelulla hulinaksi, parempi jättää sinne niin nukahtaa viidessä minuutissa. Saattaa kyllä protestoida hetken. 8 kk ikäsellä on eroahdistusta ikään liittyen... :/

Kun jätän sänkyyn ja lähden pois niin alkaa tajuton huuto! Alkaa itkemään ja nousee sängyn reunaa vasten ja sitä jatkuu kunnes mä palaan takaisin. Mein vauva ei kyllä ole koskaan tuolla keinolla nukahtanut (siis että yksin jäisi ja nukahtaisi) vaan ennen on nukahtanut tissille (ei enää!) tai sitten kiltisti silittelyllä. Nyt vaan kauhean huudon kanssa... :(

ootko kokeillu viedä, nukkumaan ennen kun on liian väsynyt?
Meil meinaa olla sama ongelma (tyttö 10kk), ei nukaha muuten kuin kainaloon ja tiukasti pitää pitää kiinni... mut jos on yliväsyny, menee ihan mahottomaksi tahkoamiseksi!

jätän omaan huoneeseen just saman ikäisen. Juttelee aikansa, kääntyy poikittain ja tutkii pehmusteet jne. Nukahtaa alle vartissa. Jos laulan ja silitän, niin ei nukahda ikinä. Jos itkee, niin menen ja laitan takas peiton alle, annan pusun ja poistun. Joskus tarttee käydä pari kertaa, yleensä ei kertaakaan. Kun nukahtanut, niin käyn suoristamassa ja peittelemässä, sit nukkuu aamuun.

niin meillä nukahetaan illalla äipän ja isän välliin ja siitä sit siirretään omaan sänkyyn.. just tuossa 8kk paikkeilla piti joka kerta, kun heräs ottaa viereen. Nyt yöllä riittää et käy laittaan tutin suuhun..

Mitä jos jäät sinne pimeeseen huoneeseen olemaan, et juttele, etkä tassuttele, mutta hyssyttelet hiljaa. Eli se tietää että olet paikalla, mutta nyt nukutaan eikä hilluta. Annat nousta laitaa vasten, kyllä se siitä makuulle menee kun nukahtaa.

Alkuperäinen kirjoittaja pyy:
ootko kokeillu viedä, nukkumaan ennen kun on liian väsynyt?
Meil meinaa olla sama ongelma (tyttö 10kk), ei nukaha muuten kuin kainaloon ja tiukasti pitää pitää kiinni... mut jos on yliväsyny, menee ihan mahottomaksi tahkoamiseksi!

Ei auta. Ei suostu nukkumaan ennen, ajallaan tai jälkeenkään. Aina on sama huuto. Nukahtaa vasta huudon kanssa aikansa tapeltuaan. :(

Alkuperäinen kirjoittaja :
jätän omaan huoneeseen just saman ikäisen. Juttelee aikansa, kääntyy poikittain ja tutkii pehmusteet jne. Nukahtaa alle vartissa. Jos laulan ja silitän, niin ei nukahda ikinä. Jos itkee, niin menen ja laitan takas peiton alle, annan pusun ja poistun. Joskus tarttee käydä pari kertaa, yleensä ei kertaakaan. Kun nukahtanut, niin käyn suoristamassa ja peittelemässä, sit nukkuu aamuun.

Ei juttele vaan ITKEE.

Ei pari kertaa vaan "sata". Eikä sekään auta. :(

Alkuperäinen kirjoittaja pyy:
niin meillä nukahetaan illalla äipän ja isän välliin ja siitä sit siirretään omaan sänkyyn.. just tuossa 8kk paikkeilla piti joka kerta, kun heräs ottaa viereen. Nyt yöllä riittää et käy laittaan tutin suuhun..

Yölläkin pitää antaa tissiä että rauhoittuu kun herää pari kertaa yössä.

Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
Mitä jos jäät sinne pimeeseen huoneeseen olemaan, et juttele, etkä tassuttele, mutta hyssyttelet hiljaa. Eli se tietää että olet paikalla, mutta nyt nukutaan eikä hilluta. Annat nousta laitaa vasten, kyllä se siitä makuulle menee kun nukahtaa.

Kokeilin kerran, aikaa meni puolitoista tuntia! sitten sammui. Menin huoneen ulkopuolelle, ei nukkunut kuin vartin ja heräsi eikä suostunut nukkumaan enää. Toista kertaa en jaksa kokeilla...

No meillä ei yksikään ole jääny kiltisti sänkyyn nukkumaan tuossa iässä vaikka aiemmin tämä kolmas helposti nukahtikin.. Mutta nukkuu syliin, kannan sit pinnikseen.
Vaikka tämähän ei teillä toiminut, lapset on erilaisia, se mikä toimii yhdellä ei välttämättä toimi teillä eikä edes saman perheen sisällä.
Jos nyt oon nukuttanut tuon ikäistä tai isompaa vielä kuites vauvaa niin oon sit vaan pitäny kyljellään enkä antanu nousta, joskus jos oikein vängännyt kokeillu antaa mennä mahalleen mut yleensä siitä on vaan noustu ylös.. Sit jos on menny ihan huudoksi niin hetkeks rauhoitellu sylissä ja yrittäny uudelleen, joskus on tullu uusi huuto heti kun on laskenu, sit oon kävelly hetken ja vieny takas ja pitäny kiinni..

Alkuperäinen kirjoittaja :

siis miten saatte ton ikäsen nukkuun aamuun asti???kuin monta tuntia??meidän poika herää vielä ainakin 4-6 kertaa...ja alan olla ihan kuitti...=(

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Nukahtaa vasta huudon kanssa aikansa tapeltuaan. :(

Ehkä se on hänen tapansa? Meillä nimittäin tyty teki tuota päiväunille mennessään. Yöunille nukahti kyllä kivasti ihan vauvasta asti, kun en häntä muuhun opettanut, mutta päiväunille piti nukahtaa huudon kanssa.

Miksi kaikilla muilla vauvat menee nukkumaan kiltisti niin että vaan jätetään sänkyyn?

Meillä tuo tyty siis opetettiin siihen ihan vastasyntyneestä saakka. Esikoisen kanssa mekin taisteltiin nukuttamisen kanssa varmaan 1½-vuotiaaksi saakka, mutta yhtenä iltana vain tympäännyin siihen pelleilyyn, jätin pojan sänkyyn ja se nukkui viiden minuutin päästä. Seuraavana iltana sama juttu ja siitä eteenpäin. Silloin päätin, että mitään nukuttamisrituaaleja en toisen lapsen kanssa ala suorittamaan. Vauva väsyneenä sänkyyn ja peitto päälle jo pienestä pitäen, niin pääsee kaikista helpoimmalla.

Sitä se vauva-aika on :)
Kuopus nukahti itse sänkyyn, kun jätin vaan tutin kanssa sänkyyn ja lähdin itse pois huoneesta. Esikoinen ei kelpuuttanut tuttia. Hänelle piti antaa ruokaa niin paljon, että sammui, ja sitten tuuditella uneen. Esikoinen seisoi sängyssä myös täydessä unessa.

Kuulostaapa tutulta! Me jäädään huoneeseen siksi aikaa, että neiti nukahtaa. Touhuaa aikansa,juttelee ja nousee seisomaan. Lasken välillä takaisin makuulle, pistän peiton päälle ja tassuttelen hetken.
Olisitko valmis jättämään yösyötön pois? Voisi rauhoittaa yö lisäksi nukahtamista kun ei tule rinta joka vaiheessa mieleen.

liityn kerhoon...täällä illat kanssa yhtä hammastenkiristystä...päikkäreille kyllä nukkuu vaunuihin alta aikayksikön, oon suunnitellu että otetaan ne vaunut kohta iltasinkin käyttöön. Tissillä käydään 2-3 x yössä vaikka ikää lähemmäs vuosi....pikkasen alkaa väsyttämään tää touhu, plaah.

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Miksi kaikilla muilla vauvat menee nukkumaan kiltisti niin että vaan jätetään sänkyyn?

Meillä tuo tyty siis opetettiin siihen ihan vastasyntyneestä saakka. Esikoisen kanssa mekin taisteltiin nukuttamisen kanssa varmaan 1½-vuotiaaksi saakka, mutta yhtenä iltana vain tympäännyin siihen pelleilyyn, jätin pojan sänkyyn ja se nukkui viiden minuutin päästä. Seuraavana iltana sama juttu ja siitä eteenpäin. Silloin päätin, että mitään nukuttamisrituaaleja en toisen lapsen kanssa ala suorittamaan. Vauva väsyneenä sänkyyn ja peitto päälle jo pienestä pitäen, niin pääsee kaikista helpoimmalla.

Tai sitten ei pääse...Tämäkään ei ole ollut sellasta lajia, rääkkäystä se ois ollu jatkaa pienen kanssa sitä huutokidutusta kun se EI nukahtanut itse. Kaikilla ei toimi sama systeemi.

Ei mee kaikilla muilla, ne vaan pitää suurinta ääntä joilla on nukahtanut. Meilläkin oli tossa 8-9kk riekkukausi ja huutoa+heräilyä. Ajallaan korjautui ja loput korjailtiin 10-11kk unikoulussa. Huudatus ei meillä tehonnut ja unikoulukin kesti parisen kk, tosi sitkeä tapaus tää poika. Nyt taaperona ei aina nukahda itse, en halua pakottaa jos näyttää siltä että kaipaa nukutusta.
Tuolloin riekkukautena se kuitenkin toimi paremmin niin että nukutin vaikka protestoi, yksin jättämällä ei lopettanut lainkaan.

Yhteistyössä