Millä kotiäidin aamiaiseen lisää tuhtiutta, jotta pärjäisi lounaaseen saakka?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aloittaja"

Vieras
Olen hoitovapaalla vajaan 2 v. lapsen kanssa ja ongelmani on, etten saa syötyä aamiaista tarpeeksi. Pakko turvautua suklaaseen reilusti ennen lounasta. Lapsi syö yleensä puuroa, mutta se ei pidä minulla nälkää. Syön itse ruisleipää margariinilla ja juustolla, mutta en saa syötyä sitä tarpeeksi, yleensä vain 1 tai 2 palaa. Vähän vaikuttaa se, etä olen raskaana eikä ruokaa tee niin mieli, mutta ongelma on vaivannut koko hoitovapaan ajan. Lapsi syö kyllä itse, mutta aika nopeasti enkä saa ruokarauhaa.

Aamupalan laitto on jotenkin härdelliä, mitään hienoa ei ehdi/jaksa/osaa tehdä. Normaalisti en juo mehuja mutta nyt olen alkanut juoda mehua. Haluaisin kuitenkin jonkun terveellisemmän vaihtoehdon eikä mehunkaan energia riitä. Olen miettinyt laittaa leivän päälle leikkelettä ja jotain vihreää, ehkä myös majoneesia/voileipäpikkelsiä vähäsen. Pieni majoneesimäärä olisi pienempi paha kuin suklaa. Majoneesikin on raskausaikana aika ongelmallista, jos ja kun haluaa noudattaa raskausajan ruokavalio-ohjeistuksia tarkkaan. Jotain hyvää aamiaiseen pitäisi kuitenkin keksiä, jotta sitä tekisi enemmän mieli ja siitä saisi tarpeeksi energiaa.

Mitä te muut syötte aamiaiseksi itse, ja pärjäättekö sillä?

Minä en pärjää puurolla tai leivällä lounaaseen saakka. Mutta purkillinen maitorahkaa tai maustamatonta jogurttia myslin kanssa, niin pärjään hyvin. Proteiinista kai se on kiinni.

Kiireessä teen yleensä smoothien - kun siihen laittaa rahkaa & leseitä marjojen & mehukeiton/mehun lisäksi, pitää hyvin nälkää. Tuon voi myös tehdä illalla valmiiksi jääkaappiin. Lisäksi vaikka keitetty muna tai tuhti voileipä.

Blue, joko kaikkihoitolapset ovat tältä päivää kotiutuneet kun tänäänkin notkut täällä tähän aikaan?
Keskityt oman elämäsi hoitamiseen kuntoon... ees välillä. Jooko?

Blue, joko kaikkihoitolapset ovat tältä päivää kotiutuneet kun tänäänkin notkut täällä tähän aikaan?
Keskityt oman elämäsi hoitamiseen kuntoon... ees välillä. Jooko?

Katto kelloa tollo. Eiköhän aika moni hoitolapsi nuku päikkäreitä tähän aikaan. Tai mistä sä tiät Bluen vapaapäivistä.

Voi kristus taas.

lisäät aamupalaan reilusti proteiiniä. Esim. kaksi keitettyä kananmunaa ja vaikka jotain leikkelettä muutama siivu. Tai maitorahkaa jne.

Jos syön itse kahden munan munakkaan aamupalaksi, en välipalaa tarvitsisi nälän puolesta mutta syön sen silti. Välipalaksi hommaa kotiin jotain muuta kuin suklaata. Esim. maitorahkaa, skyriä joka on erittäin vähärasvaista, -hiilihydraattipitoista ja täynnä proteiiniä. Samoin hyviä on vaikka banaani tai pari luumua jne.

Minä teen puuron maitoon ja lisäksi päälle paljon marjoja. Se jo pitää kohtalaisen hyvin nälkää. Mikään ei estä myös syömästä pientä välipalaa ennen lounasta. Esim. pähkinöitä, hedelmää tms, jotka voi ottaa mukaan vaikka leikkipuistooon

Kiitos vastauksista tähän saakka! Pitäisi joo ryhdistäytyä ja pistää banaania poskeen mieluummin. Nyt kun siitä tuli puhe, saan ehkä aikaiseksi:) Tuo rahka-mehukeittosmoothie oli hyvä idea, pistetään kokeiluun ja toivotaan, että siitä tulee rutiini. Illalla tehdään ihan aina jogurtti-marja-banaani-jne. smoothie, joten joku muu smoothie aamulla olisi hyvä juttu.

Juo eka iso lasi kylmää tuoremehua.Syö pari ruisleipää juustolla ja kinkulla.
Laita reilusti leivälle.
Samoin salaatinlehtiä ja kurkkua ja tomaattia.

Hyvää jogurttia johon voi lisätä mysliä tai minuuttiryynejä.

Ennen ulos menoa syöt banaanin niin pärjäät hyvin.
Aamulla voi välillä paistaa muutaman kananmunan.
Rauhoitu ja nauti aamupalasta.

[QUOTE="aloittaja";29869498]Kiitos vastauksista tähän saakka! Pitäisi joo ryhdistäytyä ja pistää banaania poskeen mieluummin. Nyt kun siitä tuli puhe, saan ehkä aikaiseksi:) Tuo rahka-mehukeittosmoothie oli hyvä idea, pistetään kokeiluun ja toivotaan, että siitä tulee rutiini. Illalla tehdään ihan aina jogurtti-marja-banaani-jne. smoothie, joten joku muu smoothie aamulla olisi hyvä juttu.[/QUOTE]

Tai jos napostella vaan tekee mieli niin osta vaikka kuivattuja marjoja, pähkinöitä tms. mitä napostelet suklaan tyyppisesti.

Kiitoksia, rahka, mehukeitto, leikkele ja Skyr lisätty listaan. Ja kananmunien keitto:) Ovathan nämä tuttuja asioita, mutta varmaan on saamattomuus vaivannut. Näiden vastausten avulla ryhdistäydyn!

Mä tykkään kananmunasta. Joko keitettynä leivän päällä tai sitten paistan munakkaan (joukkoon laitan mitä kaapista löytyy, esim. tomaattia tai muita kasviksia, herkkusieniä, vähän kinkkua tai tonnikalaa...). Rahka tuntuu pitävän nälkää paremmin kuin pelkkä puuro, puuroon laitan sekaan yleensä marjojen lisäksi raejuustoa ja vähän öljyä, rasva- ja proteiinilisä auttaa pitämään nälkää kauemmin. Jogurtin kanssa syön esim. marjoja ja siemen- ja pähkinäpitoista mysliä.

Joskus syön aamulla ihan ruokaa, jos edelliseltä päivältä on jäänyt jotain sopivaa. Lounasaika tahtoo täälläkin olla vähän sähläystä kahden taaperon kanssa, ja omaan syömiseen keskittyminen jää vähän huonoksi. Olen panostanut aamupalaan, koska se auttaa jaksamaan pitkään eikä tule helposti naposteluhaluja myöhemmin, ja aamulla ruokailutilanne on yleensä rauhallisempi :)

On tullutkin hyviä ehdotuksia aamusyömiseksi. Kun on rasvaa ja proteiinia niin jaksaa hyvin lounaalle asti ilman välipaloja. Jos kuitenkin sen välipalahedelmän haluat niin ota sen kanssa vaikka juustoa, ettet syö pelkästään sitä hedelmää.

Mitä teidän lapset puuhaa sillä välin, kun valmistatte aamiaisen? Sujuuko aamupalan teko ongelmitta? Oma lapsi saattaa katsoa Pikkukakkosta tai puuhata omiaan, mutta usein ei jaksa odottaa aamiaisen valmistumista vaan joko hokee, että syömään syömään tai tarvitsee muuten vaan äitiä.

[QUOTE="aloittaja";29869624]Mitä teidän lapset puuhaa sillä välin, kun valmistatte aamiaisen? Sujuuko aamupalan teko ongelmitta? Oma lapsi saattaa katsoa Pikkukakkosta tai puuhata omiaan, mutta usein ei jaksa odottaa aamiaisen valmistumista vaan joko hokee, että syömään syömään tai tarvitsee muuten vaan äitiä.[/QUOTE]

Lapselle on ihan hyväksi, että joutuu odottamaan. Aamupalan laitto kuuluu perheen arkirutiineihin, johon lapsenkin on sopeuduttava, niinkuin muittenkin.
Eri asia on tietenkin, jos on joku hätä.

Itse en syö aamupalaa, ja hyvin pärjään lounaaseen asti (herätys klo 6, lounas klo 11), mutta JOS olisi nälkä, niin varmaan protskut pitäisivät nälän parhaiten poissa. Pari keitettyä kananmunaa leivän päällä esim? Tai lihapitoista leikkelettä, enemmänkin kuin vain se ohuen ohut siivu.

Itse söin eilen päivälliseksi 4 rukiista riisipiirakkaa ja 2 kananmunaa, ja oli muuten TOSI tuhti annos. Ei heti tullut ähkyä, mutta kyllä tuntienkin päästä huomas ettei edes voinut syödä vaik ois sinäänsä telkun edessä tehnyt mieli napostella :D

Yhteistyössä