Millä perusteella isä ei ole kykenevä olemaan lastensa kanssa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja cecce
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
C

cecce

Vieras
Työkaverillani on pieniä lapsia, ja olemme välillä iltatöissäkin, joskus melkein koko viikko menee iltatöissä. Yksi kaverini oli aivan kauhuissaan kun kuuli tästä, ja kysyi että missäs lapset sitten ovat. Sanoin että no kotona isänsä kanssa, työkaverin mies on päivätöissä joten lastenhoitoja ei tarvitse järjestellä mitenkään, tarvittaessa lasten mummun voi tulla pariksi tunniksi jos miehellä menee töissä pidempään. Ei tämän sanominen auttanut, hän ihmetteli edelleen että miten ÄITI voi tuolla tavalla jättää pienet lapset ja mitä siitäkin tulee jne... Siis jättää? Lapset ovat omassa kodissaan oman isänsä kanssa! Onko oikeasti yleistäkin ajatella että lasten isä ei voi olla iltaa omien lastensa kanssa ihan ilman äidin apua?? Tuohan on aivan järjetöntä!

Tunnen tuon äitityypin. Eräs tuttavani on samanlainen. Lasten isä ei voi eikä osaa hoitaa 8-, 5- ja 2-vuotiaita eikä kaveri halua "kuormittaa" miestään lapsilla. ??? Ei halua siis rasittaa lasten isää lapsillaan? Lasten isä ei tuttavan mielestä selviä iltahommista, hoitoonviemisistä tms ollenkaan, vaan kaverin pitää itse hoitaa ne.

En tajua, en....

Mulle tuo oli ihan käsittämätön ajatus... Samoin se kun puhutaan että mies AUTTAA kotitöissä ja lastenhoidossa. Tuo kuulostaa siltä että mies on siinä vain joku assistentti kun nainen on johtaja. Meillä ainakin mies tekee niitä kotitöitä ihan itsenäisesti.

• Tykkää
Reactions: Rieputarallaa
no en olisi valmis kovin usein arkiiltoina ylitöihin, jos on pienet esim. alle 10v. lapset, tai ehkä myöhemminkään. on erilaisia lapsia, on erilaisia miehiä, erilaisia naisia..hoivaaminen tai läsnäolo ei ole mikään pahe. Jotkut miehet eivät ole valitettavasti yhtä kuuntelevia, huomioivia, luotettavasti läsnäolevia vaikka saattaisi muuten ollakin loistoisä.

Mulle tuo oli ihan käsittämätön ajatus... Samoin se kun puhutaan että mies AUTTAA kotitöissä ja lastenhoidossa. Tuo kuulostaa siltä että mies on siinä vain joku assistentti kun nainen on johtaja. Meillä ainakin mies tekee niitä kotitöitä ihan itsenäisesti.

Ihanaa, että joku muukin on tätä mieltä! Minä aina myös ihmettelen tätä, että mies AUTTAA kotitöissä. Ei meillä ainakaan AUTA, vaan TEKEE kotitöitä. Ja jos isä ei ole luotettava, miksi hänen kanssaan on tehty lapsia? En minä ainakaan tekisi lapsia jos en voisi luottaa mieheen, että osaisi myös hoitaa omia lapsiaan.

• Tykkää
Reactions: Rieputarallaa
Toisten perheiden tilannetta on vaikeata mennä arvostelemaan, se mikä toimii toisessa perheessä ei toimi välttämättä juuri sinun perheessäsi. Suhtaudun nuivasti arvostelijoihin jotka haluavat tasapaistää äitejen toimintaa. jos olet itse hyvä äiti ja lapsesi pärjääävät sinusta ok, niin miksi haluat pistää nenäsi vielä toistenkin asioihin?

No en minäkään taida tajuta. Minä haluan lasteni kanssa viettää aikaa, ihan oikeasti HALUAN. En todellakaan haluaisi olla joka iltaa töissä ja omissa menoissani.
En tiedä muista, mut mun lapset on vaan kerran pieniä.

Siltikään se ei tarkoita sitä, että mieheni olisi kykenemätön olemaan lasten kanssa. Ei, päinvastoin. Myös hän HALUAA lasten kanssa olla ja voin heidät hyvillä mielin mennä ja tulla miten tahdon. En vain kovin usein tahdo.

no en olisi valmis kovin usein arkiiltoina ylitöihin, jos on pienet esim. alle 10v. lapset, tai ehkä myöhemminkään. on erilaisia lapsia, on erilaisia miehiä, erilaisia naisia..hoivaaminen tai läsnäolo ei ole mikään pahe. Jotkut miehet eivät ole valitettavasti yhtä kuuntelevia, huomioivia, luotettavasti läsnäolevia vaikka saattaisi muuten ollakin loistoisä.

No mies joka ei ole kuunteleva, huomioiva ja luotettavasti läsnäoleva, ei kyllä olekaan mikään loistoisä! Vaan surkimus, luuseri jonka kanssa ei olis kannattanut lapsia tehdä.

Itse kuulin myös arvosteluja palatessani töihin vauvan ollessa 10kk, isä jäi OMASTA HALUSTAAN hoitovapaalle. Yksi työkaveri kauhisteli moneen otteeseen minun hyljänneen lapsensa, viis siitä että lapsi oli todellakin turvassa oman isänsä kanssa. Jätin kyllä moisen idiootin kommentit omaan arvoonsa, ehkä hänen miehensä ei ollut kykenevä pitämään huolta jälkikasvustaan.

Meillä on se tilanne,että kun miehen töitä yksi alkaa yöllä klo 2 aikaan ja sitten hän käy kotona nukkumassa jonkun tunnin ja lähtee toiseen työhön klo 10 maissa ja kotiutuu, jos kotiutuu klo 15.. yleensä menee pidempään. Niin illasta hän on niin väsynyt,että en pienessä hädässä jätä 1 vuotiasta hänen hoitoonsa. Ihan sen takia,että mies on niin hyväuninen,että saattaa nukahtaa vaikka istualleen ja sitten voi sattua vaikka mitä...

Ja minun mieheni ei todellakaan AUTA eikä TEE kotitöitä,kun on harvemmin kotonakaan. Tästä on väännetty kättä sen satakertaa vaan kun ei kerran auta niin ei auta. Tällä hetkellä tilanne on ok,koska olen itse hoitovapaalla. Palataan asiaan sitten kun minulla alkaa taas työt ;)

En kirjoittanut että olemme paljon iltatöissä, vaan että olemme välillä iltatöissä ja joskus melkein koko viikko! Jos laitat lainaukset niin laita ne sitten oikein, nuo eivät ole mun viestistäni.

Äitityypin? Jos tangoon tarvitaan kaksi, niin tarvitaan yleensä siihen lastenhoitokykykuvan muodostumiseenkin. Kaikki ei aina ole äidin korvien välissä.

Ei aina, mutta surullisen usein kylläkin. Harvoin ne "tämän äitityypin" miehet kitrnkaan on kehitysvammaisia tai fyysisesti/psyykkisesti niin sairaita etteivät tämän vuoksi kykene hoitamaan omia lapsiaan. Toki noita poikkeuksia löytyy, mutta varmasti valtaosa näistä miehistä jotka eivät vaimon mukaan kykene huolehtimaan lapsista sen iltavuoron aikaa ovat ihan tavallisia miehiä jotka ovat pystyneet käymään jonkun koulun ja ovat mukana työelämässä jne. Vaikea uskoa että heiltä oikeasti puuttuisi se kyky hoitaa lapsia.

Ehkäpä kyse ei olekaan isän kyvystä olla lasten kanssa, vaan siitä että hän ajattelee ettei halua olla iltoja erossa lapsistaan. Sehän on kokonaan kaksi eri asiaa. Jos lapset esim. koulussa ja äiti illat töissä niin aika vähän siinä näkee äitiään lapset.

En minäkään valitsisi iltatyötä jos olisi mahdollisuus valita muuta.

Kaikenlaista kulkijaa sitä joukkoomme mahtuu. Joidenkin mielestä isä on vain statisti ja se on surullista, koska se hajottaa perheitä. Nämä isät tuppaavat katoamaan sitten, kun lapset lähestyvät murrosikää...paremmille maille ja tekemään uusia lapsia uusien naisten kanssa. Vitsivitsi, tosi hyvä vitsi :)

Ei aina, mutta surullisen usein kylläkin. Harvoin ne "tämän äitityypin" miehet kitrnkaan on kehitysvammaisia tai fyysisesti/psyykkisesti niin sairaita etteivät tämän vuoksi kykene hoitamaan omia lapsiaan. Toki noita poikkeuksia löytyy, mutta varmasti valtaosa näistä miehistä jotka eivät vaimon mukaan kykene huolehtimaan lapsista sen iltavuoron aikaa ovat ihan tavallisia miehiä jotka ovat pystyneet käymään jonkun koulun ja ovat mukana työelämässä jne. Vaikea uskoa että heiltä oikeasti puuttuisi se kyky hoitaa lapsia.
Kyse voi olla usein ihan vaan siitä, että äiti ei luota isän kykyyn hoitaa lapsia. Tai ainakin isä hoitaa lapsia äidin mielestä väärin...antaa iltapalaksi muroja eikä puuroa, kuten äiti antaisi, laittaa lapset nukkumaan puoli tuntia liian aikaisin tai liian myöhään, lukee tai ei lue iltasadun jne. Joka tapauksessa hoitaa lapsia eri tavalla kuin äiti.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25100391:
Kyse voi olla usein ihan vaan siitä, että äiti ei luota isän kykyyn hoitaa lapsia. Tai ainakin isä hoitaa lapsia äidin mielestä väärin...antaa iltapalaksi muroja eikä puuroa, kuten äiti antaisi, laittaa lapset nukkumaan puoli tuntia liian aikaisin tai liian myöhään, lukee tai ei lue iltasadun jne. Joka tapauksessa hoitaa lapsia eri tavalla kuin äiti.

Noinhan se yleensä menee. Meillä tuo kohta 1v lähtee tänään päiväreissulle isänsä kanssa. Hyvin todennäköisesti vaatevalinnat, ruuat sun muut eroavat siitä mitä olisin itse lapselle varannut. Mutta eiköhän nuo pärjää noinkin. Kyllä lapsi silti saa ruokaa, vaatetta ja mukavaa tekemistä.

Muoks. Samoin voi olla että mies joutuu pian esikoisen kanssa viikoksi sairaalaan. Varmaan minulle tulee välillä orpo olo, mutta ei se vielä meinaa ettei mies pärjäisi tuolla lapsen kanssa.

Viimeksi muokattu:
Kyllä mun mieheni pärjää neljän (iältään 7 - 1 ) lapsen kanssa ihan samalla lailla kuin minäkin. Olen hoitovapaalla mutta teen kampaajana keikkatöitä iltaisin ja lauantaisin.

Meillä olisi lapsen jäänyt tekemättä jos heidän hoitonsa olisi ollut yksin minun vastuulla.

Mun mielestä on tosi surullista, jos äiti on ominut lapset kokonaan itselleen, eikä luota mieheen pätkääkään. Uskomaton karhunpalvelus miehelle. Ei varmaan sitten vietä juurikaan aikaa lastensa kanssa tai opi niitä tuntemaan. Turha sitten valittaa, että isä ei kelpaa tai jos ero tulee, niin isä ei pidä lapsiinsa mitään yhteyttä. Eihän se edes tunne niitä...

Muoks: Ja mikä nyt on oikea tapa hoitaa lapsia. Pitäis antaa miehen löytää omat tapansa olla lasten kanssa, eikä koko ajan mennä puuttumaan. Älä nyt noin ja ei saa tehdä niin jne.

Viimeksi muokattu:
Noinhan se yleensä menee. Meillä tuo kohta 1v lähtee tänään päiväreissulle isänsä kanssa. Hyvin todennäköisesti vaatevalinnat, ruuat sun muut eroavat siitä mitä olisin itse lapselle varannut. Mutta eiköhän nuo pärjää noinkin. Kyllä lapsi silti saa ruokaa, vaatetta ja mukavaa tekemistä.

No hyvä että teillä homma toimii. Jotkut lapset ovat kuitenkin sellaisia, että vielä alle yksivuotiaina ovat _hyvin_ kiinni äidissään. Tiedä johtuuko sitten lapsen luonteesta, isän toiminnasta, äidin toiminnasta vai tähtien asennosta. Mutta ei pidä ajatella, että äiti pitäisi isää tyystin kykenemättömänä, jos alle yksivuotias ei vietä hirvittävän pitkiä aikoja isän kanssa.

Muutenkin sanoisin (uudestaan), että näissä jutuissa se totuus on monesti siellä ulkona. Vaikka olisi naisia, jotka silkkaa kontrollifriikkeyttään haluaisivat sanella, miten lasten kanssa ollaan, niin en yhtään ihmettelisi, vaikka moneen tapaukseen, jossa äiti ei mielellään jätä lapsia isälle, liittyisikin oikeasti jotain syytä. Ei välttämättä mitään hengenvaarallista, mutta kuitenkin. Ei kaikki miehet pysty samalla tavalla kuin äiti vastaamaan lapsen emotionaalisiin tarpeisiin, kun lapsi on tosi pieni. Jotkut miehet ehkä pystyy, muttei kaikki. Ei se silti tarkoita, että mies olisi jotenkin läpensä yhteiskuntakelvoton.

Ja minun lapset on isällään nyt(kin), ettei tarvitse ajatella, että sillä kirjoitan.

Tuollaisia äitejä on nykypäivänä siis yllättävän paljon. Monien naisten ja miesten asenteet ovat vielä varsin vanhoillisia sen suhteen, että äiti on ainoa oikea ja vastuullinen hoitaja pienille lapsille. Isä on se, joka vähän töiden jälkeen leikkii lasten kanssa, mutta äidillä on päävastuu niin lasten hoidosta kuin kotitöistäkin.
Mutta joo, itselläni ei toimisi tuollainen. Haluan ja onneksi olen löytänyt miehen, joka on minun kanssa tasaveroinen lasten hoitaja ja kasvattaja ja on ollut sitä alusta saakka. Jaoimme esim. vanhempainvapaat puoliksi, mikä on erittäin hyvin edesauttanut sitä, että mies on alusta saakka kokenut lapset yhtä "omalle vastuulleen" kuuluviksi kuin mitä itsellänikin.

Näinhän se menee, että moni äiti ei anna miehen hoitaa lapsia omalla tavallaan "kun ei se osaa" (siis tyyliin juuri tuo että iltapuuro on puoli tuntia liian myöhään). Samat äidit sitten myöhemmin katkeroituvat kun mies ei "auta" ja "osallistu", vaikka he itse ovat aivan uupuneita lastenhoitoon.

Yhteistyössä