Millä saan korvikkeen kelpaamaan vauvalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kvart över
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kvart över

Aktiivinen jäsen
26.03.2007
4 876
9
38
Eli tilanne on se, että vauva on 7,5kk ja kiinteitä syö imetyksen ohella ihan hyvin (kiinteät aloitettiin kun vauva oli 5kk). Haluaisin vähentää päiväimetystä, korvata alkuun yhden ja myöhemmin sitten kaksi imetyskertaa korvikkeella, jolloin en olisi niin kiinni vauvassa. Mulla on opiskelut kesken ja anoppi on luvannut hoitaa vauvaa, mutta vauvan luota poissa olon ajat jää nyt niin lyhyiksi etten oikein saa keskityttyä mihinkään.

Nokkamukista juo ruokailun yhteydessä vähän vettä, osaa siis kyllä juoda siitä. Samoin tuttipullosta kelpaa vaihtelevasti mun oma pumpattu maito, mutta heti kun yritän korviketta antaa niin alkaa itku tai sitten vauva vaan kääntyy pois ja laittaa peukun suuhun. Ruokien sekaan lisään yleensä vähän korviketta, että tottuisi makuun. Ja ruuat tosiaan kelpaavat yleensä ihan hyvin.

Muutamana päivänä olen kokeillut olla vaan antamatta rintaa, äskenkin vauva sitten meni päiväunille ilman maitoa kun tarjosin vaan korviketta nokkamukista eikä huolinut. Nukahtaa ilman itkuja, mutta sitten on ollut vaippa kuivana, eli ei kai saa sitten tarpeeksi nestettä.

Olisko neuvoja??
:|

No voisko sitte antaa sen korvikkeen sijasta sitä pumpattua maitoa kun lapsi on hoidossa?

Tai sitte vaan yrittää tyrkyttää ja tyrkyttää sitä korviketta. Ootko koittanu toista merkkiä?

Ei kai se haittaa vaikka päivässä jäis yks tai kaks tissittelyä väliin ilman maitoo. Korvaa ne vaikka vauva jogurtilla. Saa varmasti tarpeeksi nestettä jos kiinteitä syö hyvin, niissähän on hirveestä vettä.
Meillä kun esikoinen jätti tissin pois niin ei juonut ku hörpyn ruualla maitoa. Lisäsin sitä sitten puuroihin ja jogurttia syötin.Stressasin tätä aika paljon mut neuvolassa sanoivat että ihan ok. Vuosikkaana rupes sitten lehmän maitoo juomaan ja sitä meni kyllä.

Eli siis meillä ei juonut vuorokaudessa kuin aamulla ja illalla maitoa n. 1dl loput tarvittavat maitotuotteet sai ruokina. Eikä siis juonut mitään muutakaan ja silti oli pissaa vaipassa. Jos on joskus kuiva niin ei se haittaa..

Meillä oli vähän sama tilanne tuossa iässä, ja lapsi kyllä joi korviketta, mutta jos nyt olisi uudelleen samassa tilanteessa, en kyllä enää 7,5 kk opettaisi korvikkeelle. Eli hoidossaoloajan saisi vain niitä kiinteitä ja vettä, ja tissimaitoa sitten muuten.

Oletko kokeillut sitä että ensin laitat pumpattuun maitoon vähän korviketta sitten lisäät korvikkeen määrää pumpatussa maidossa hiljalleen kun näyttää tottuvan ja lopuksi lapsi on tottunut korvikkeen makuun ja voit jättää pumpatun maidon kokonaan poisa pullosta. Näin meillä totuteltiin korvikkeen makuun ja lehmän maidon makuunkin.

Onpa hyvä huomata, etten ole ainoa, joka tätä pohtii... Mutta olen tullut myös siihen tulokseen, että annan tytölle (6,5kk) vaan juomaksi vettä (jota juo nokkamukista tosi hyvin ja paljon), ja laitan sitten puurot maitoon, annan vauva-jogurttia sekä sekoitan tipan korviketta aina kiinteisiin. Kyllä mä koitan joka aterialla myös antaa korviketta nokkamukista, mutta ihan selkeästi on makukysmys; avaa ensin ahnaasti suunsa, mutta maidon maistuessa sylkee pois ja irvistää. Vettä kyllä menee heti perään ;)
Imettämisestä yrittäisin jo pikku hiljaa päästä kokonaan, mutta tuntuu aika vaikealta öiden takia... Meillä kun neiti aloitti 5-kuisena öiset ripustautumiset äidin tissille pitäen sitä tuttina (tutit ja tuttipullo ei ole koskaan kelvanneet, vaikka miljoonia erilaisia kokeiltu). Ei kai se auta kuin aloittaa kohta puoliin unikoulua, jollei yöt parane lainkaan...

Alkuperäinen kirjoittaja Jeremias äiti:
Oletko kokeillut sitä että ensin laitat pumpattuun maitoon vähän korviketta sitten lisäät korvikkeen määrää pumpatussa maidossa hiljalleen kun näyttää tottuvan ja lopuksi lapsi on tottunut korvikkeen makuun ja voit jättää pumpatun maidon kokonaan poisa pullosta. Näin meillä totuteltiin korvikkeen makuun ja lehmän maidon makuunkin.

Kun siis meillä on ongelmana myös se, että vauva ei joka kerta huoli pulloa ollenkaan vaikka siinä olisi vain mun maitoa. Satunnaisesti onnistuu pullosta tai nokkamukista syöminen. Syynä on kyllä osaksi varmaan oma laiskuus, inhoan ton rintapumpun pesua ja tuntuu tyhmältä pumpata pulloon, tarjota vauvalle joka ei sitten kuitenkaan sitä juo. Sitten saakin heittää pumpatun maidon pois ja antaa tissiä kuitenkin päälle. Ja maidontuotanto sen kun lisääntyy... Ollaan kuitenkin lähes joka päivä kokeiltu, mutta ei onnistu. Nyt jätettiin koko homma hetkeksi, katotaan jos vähän ajan päästä taas kelpaisi.

Vettä on nyt onneksi taas juonut nokkamukista, yhdessä vaiheessa kun pää kääntyi heti mukin nähdessään pois, sama mitä oli sisällä.

Yhteistyössä