Millä viikolla vauvan keuhkot olleet jo kehittyneet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Jos olet synnyttänyt ennen aikaisesti niin millä viikolla ja oliko keuhkot jo ok?

Itsellä 34+ ja supistelee tosi paljon. Toisaalta haluaisin mahasta eroon enkä siksi haluis puhuu neuvolassa supisteluista. Toisaalta taas pelottaa jos vauva syntyy liian aikaisin ja joutuu jäämään sairaalaan kun itse pääsen pois. Tietty tahtoisin vauvan mukaan kotiin.

Tuskin se vielä ihan lähipäivinä onkaan syntymassa, mutta mietin onko rv 36-37 jo keuhkot ok.

mulla poika syntyi rv 36+4 ja oli oikein hyvässä kunnossa. Perhehuoneessa oltiin, eikä tarvinut mitään keskoskaappeja. Päästiin kolmen päivän päästä pois molemmat :)

Että sun itsekkyys on tärkeämpää kuin vauvan kunto!! Hieno ajatusmaailma sullakin taas...

Mutta.. noilla viikoilla ei keuhkot ole vielä kehittyneet kunnolla, keuhkot kehittyy ihan viimeisillä viikoilla vasta kunnolla.

Idiootti. Jos supistelee niin puhu neuvolassa.
Ei se vauva ole valmis kun laskettuna. Ennenaikainen on aina ennenaikainen ja siihen liittyy riski komplikaatioihin. Onko sitten kiva olla ilman mahaa siellä sairaalassa kuukauden kun toinen makaa keskoskapissa?
Kaikenlaisia tolvanoita.
Kiva kun menit hankkimaan lapsen. Oma napa menee edelle.
On sitä lapsessa muutakin kehityttävää kun keuhkot.

Soita neuvolaan ja kysy samalla tavalla niin pääset sossuun samalla vähän jututettavaksi ja valvottavaksi. Yök!

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
Että sun itsekkyys on tärkeämpää kuin vauvan kunto!! Hieno ajatusmaailma sullakin taas...

Ehkä ei tartte taas tarttua niin kovasti kaikkeen...Eihä tuo ollu synnytystä käynnistämässä vaan kyseli vaan et koska vauva on valmis tulemaan ulos..Mä oon "toivonu" jo muutaman viikon et kumpa tulis ulos kun kaikki on hankalaa ja jokapaikka kipee ja mä en oo ku rv28..höllää vähä..

Mulla viikkoja 26+3 ja supistelee mielettömästi ja todella toivoisin, että vauva pysyis sisällä tuonne 39-40 viikoille saakka. 34-36 viikkoinenkin on vielä niin pieni tähän ulkopuoliseen maailmaan. Ja vaikka keuhkot ja aivot oliskin jo ihan ok, niin aika paljon taitaa olla mm. aistiyliherkkyyttä ja aistisäätelyongelmaa isompina lapsina noilla 34+ viikoilla syntyneilläkin...

Kyllä se on vaan parempi, mitä kauemmin siellä masussa on. Eikä sulla ole enää kauaa siihen laskettuun aikaan, että koita jaksaa vielä odotella ja kertoisin kyllä siellä neuvolassa supistuksista.

Itselläni syntyi tai päädyttiin kiireelliseen sektioon 37+0 viikolla ja joutui suoraan lastenosastolle. 5vkoa oltiin sitten molemmat sairaalassa. Ei aina riipu viikoista miten vauva voi. Itselläni viikkoja oli jo hyvin mutta vauva ei ollutkaan vielä valmis syntymään ja oli pieni syntyessään

tokan kanssa laitettiin viikolla 34 kortisonipiikit kankkuun ja viikolla 36 käynnistettiin synnytys. Oli siis tuon piikin avulla keuhkot valmiit.
ekan kanssa kävi niin, että viikolla 37 kun käynnistettiin niin keuhkot luhistuivat.
Lapsilla on nyt kaikki ok.

Ihan on hyvä syy miksi toivoisin vauvan tulevan hieman etuajassa. ja siksi kyselen.

Käynnistys joka tapauksessa edessä viikolla +-38 koska vauva on todennäköisesti makrosominen eli todella isokokoinen. En haluaisi käynnistystä koska edellinen käynnistyskin oli niin raju. Siinä syy miksi toivon että tulisi aiemmin ja ilman käynnistystä.

Alkuperäinen kirjoittaja Maira:

Ehkä ei tartte taas tarttua niin kovasti kaikkeen...Eihä tuo ollu synnytystä käynnistämässä vaan kyseli vaan et koska vauva on valmis tulemaan ulos..Mä oon "toivonu" jo muutaman viikon et kumpa tulis ulos kun kaikki on hankalaa ja jokapaikka kipee ja mä en oo ku rv28..höllää vähä..

mutta ap laittoi tuohon ettei aio kertoa neuvolassa noista suppareista eli haluaa että synnytys käynnistyisi ennenaikaisena.. Eli kumpaakos se silloin ajattelee enemmän vauvan hyvin vointia vai itseään??

mutta ap laittoi tuohon ettei aio kertoa neuvolassa noista suppareista eli haluaa että synnytys käynnistyisi ennenaikaisena.. Eli kumpaakos se silloin ajattelee enemmän vauvan hyvin vointia vai itseään??

Molempia :D

Eiköhän se ole aika yksilöllistä millä viikolla milläkin vauvalla keuhkot on jo hyvin kehittyneet!Esikoinen syntyi rv 37+3 ja neljä päivää sairaalassa oltiin vain keltaisuuden takia.
Toinen syntyi rv 39+2 ja tarvitsi happikaappia:/

Esikoinen syntyi kiireellisellä sektiolla rv 37+0. Lääkärin kanssa siinä ennen leikkausta jutellessa hän sanoi että tässä vaiheessa keuhkot on jo ok ettei niistä tarvi huolehtia.

Mutta siis kyllä tuokin olisi vielä jonkun viikon saanut masussa pysyä jos ei olisi ollut lapsella ongelmia. Vaikka raskaus oli kuinka tuskaa niin sen fyysisen puolen olisin kestänyt. Henkinen puoli (= vahva tunne siitä että vauva voi menehtyä kohtuun hetkenä minä hyvänsä ) olisi sitten ollut se raskaampi kannettava.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Siis ajattelet vauvan hyvinvointia toivomalla synnytyksen käynnistyvän rv 34+? :o

Ihan on hyvä syy miksi toivoisin vauvan tulevan hieman etuajassa. ja siksi kyselen.

Käynnistys joka tapauksessa edessä viikolla +-38 koska vauva on todennäköisesti makrosominen eli todella isokokoinen. En haluaisi käynnistystä koska edellinen käynnistyskin oli niin raju. Siinä syy miksi toivon että tulisi aiemmin ja ilman käynnistystä.

Lisään vielä että ei ole rd viimeksi eikä nyt. Viimeksi käynnistys 38+1 ja vauva 4700g. Mielummin synnyttäisin ainakin viikkoa aiemmin spontaanisti kuin 38 käynnistettynä.

Pointti oli vaan se että puhunko neuvolassa suppareista että lääkäri katsoo kohdunsuun tilanteen. Vai annanko mennä luonnollisesti ja syntyy etuajassa JOS SYNTYY.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:

Siis ajattelet vauvan hyvinvointia toivomalla synnytyksen käynnistyvän rv 34+? :o

En vielä todellakaan toivo. Vaan vasta parin-kolmen viikon päästä.

Lisään vielä että ei ole rd viimeksi eikä nyt. Viimeksi käynnistys 38+1 ja vauva 4700g. Mielummin synnyttäisin ainakin viikkoa aiemmin spontaanisti kuin 38 käynnistettynä.

Pointti oli vaan se että puhunko neuvolassa suppareista että lääkäri katsoo kohdunsuun tilanteen. Vai annanko mennä luonnollisesti ja syntyy etuajassa JOS SYNTYY.

No tottakai sä sanot siitä neuvolasta, eipä ne paljoa voi tehä jos se päättää luomuna nyt tulla, osaavatpahan varautua paremmin..

Mutta siis uskot että vauvalle on parempi syntyä rv 36+ kuin vaikka rv 39-40?

Keuhkojen kehittyminen on hyvin yksilöllistä, eikä sitä voi täysin tietää ilman lapsivedestä tehtäviä kokeita. Lisäksi ennenaikaisilla vauvoilla on muitakin ongelmia kuin keuhkojen kypsymättömyys, mm. keltaisuus, eivät jaksa syödä itse, infektioriski kasvaa jne. rv 34 syntynyt vauva joutuu erittäin todennäiköisesti keskolaan kasvamaan muutamaksi viikoksi, en ole koskaan kuullut että noin pienillä viikoilla syntynyt pääsisi suoraan kotiin. Oma lukunsa on sitten diabetesäitien vauvat, joilla ei välttämättä ole keuhkot täysin valmiit vielä laskettuna aikanakaan, ja tarvitsevat apua hengittelyyn synnyttyään.

No tottakai sä sanot siitä neuvolasta, eipä ne paljoa voi tehä jos se päättää luomuna nyt tulla, osaavatpahan varautua paremmin..

Voivat ottaa osastolle ja estää supistuksia jollain lääkkeellä. Se ei meillä onnistu kun on muitakin lapsia. Minä hoidan heitä kotona eikä mies voi olla töistä pois. Miks pitää olla niin vaikeaa. Ja toisaalta jos pari viikkoa menis niin ei toisaalta haittais vaikka syntyis. Plääh.

Alkuperäinen kirjoittaja Minä vaan:
Eiköhän se ole aika yksilöllistä millä viikolla milläkin vauvalla keuhkot on jo hyvin kehittyneet!Esikoinen syntyi rv 37+3 ja neljä päivää sairaalassa oltiin vain keltaisuuden takia.
Toinen syntyi rv 39+2 ja tarvitsi happikaappia:/

Ei ole yksilöllistä. Oletko tullut ajatelleeksi, että 39+2 viikolla syntynyt toinen lapsesi mahdollisesti kehitti jonkin keuhkotilanteen, jonka vuoksi tarvitsi happikaappia? Ja sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, miten kehittyneet keuhkot olivat ennen vars. syntymähetkeä.

Mutta siis uskot että vauvalle on parempi syntyä rv 36+ kuin vaikka rv 39-40?

Jos luit aiemmat tekstini niin käynnistys joka tapauksessa heti kun 38 on täynnä.

Jos luit aiemmat tekstini niin käynnistys joka tapauksessa heti kun 38 on täynnä.

Tuo jäikin välistä, sori... :ashamed: Siinä tapauksessa ymmärrän. Toivottavasti synnytys siis käynnistyy itsestään muutaman viikon päästä! :hug:

Nimenomaan kyselin siksi kun pelottaa vauvan puolesta, mutta kun en käynnistystä halua enkä osastolle makaamaan. Tunteet on niin ristiriitaiset.

Netistä löysin tällaisen tiedon, mutta...

Raskausviikko 37
Vauvan liikkuminen vaikeutuu kohdun käydessä ahtaaksi. Jos vauva ei ole vieläkään kääntynyt pää alaspäin, sitä voidaan yrittää kääntää tai miettiä jokin muu synnytystapa. Vauvan keuhkot ovat jo niin kehittyneet, että se pystyy jo hengittämään aivan hyvin itse. Odottavan äidin suuri ja painava vatsa hikoiluttaa ja sen kanssa on vaikea liikkua. Verenkierto ja energiantarve ovat vielä aiempaakin suurempaa.