Millainen lemmikki kani on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "lemmikki"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"lemmikki"

Vieras
Kääpiökani? Roduistakaan en hirveän paljon tiedä, jos niistäkin joku haluaisi kertoa :) Luppakorvakani, kääpiöhermeliini, leijonaharjas, mitä niitä on? :D

Sopii varmaan lapsiperheeseen (meillä ei ihan vauvoja ole).

Fretti myös mieityttää, olisko kenelläkään freteistä kokemuksia?

ei frettiä ainakaan jos ette halua että lapsia purraan joka päivä. puputkin puree. miten ois gerbiili? ja niitä jos ottaa niin kaksi yksilöä on minimi määrä, elävät onnellisina kun on "pari". tuo gerbiili ois ainakin helpompi pitää puhtaana (häkki).

Fretti taitaa olla kans melko voimakashajuinen. Kannatan kans tuota edellä mainittua gerbiiliä, ovat melko säyseitä elukoita, tulevat hyvin toimeen viikonlopun omillaankin. Plus niillä ei ole sitä rottien ja hiirien siimahäntää vaan esteettinen karvahäntä :) Sekin että kun niitä pitää olla useampi kuin yksi ei kyllä lisää hoidon vaivaa mitenkään.

Kakkospostaajalle: Ei gerbiiliä häkkiin vaan terraarioon. Häkissä ne potkii purut ympäriinsä ja kalvavat kaltereita.

Gerbiilit ei innosta. Haluan, että lemmikki voi olla vapaana meidän kanssa, meidän kotonaollessa, mutta jonka voi laittaa häkkiin tarvittaessa :)

Kiitoksia teille kuitenkin vastauksistanne.

Kani jyrsii. Vapaana ollessaan, johdotkin maistuvat.

Mutta iso kani on kiva kani, esim. belgianjätti. Lauhkea luonne ja helppo käsitellä. Kani kaipaa kuitenkin kani-kaveria, mutta koskaan ei tiedä, kuinka kemiat kohtaavat.

Hampaiden kanssa saattaa tulla ongelmia, jos ei ole riittävästi järsittävää. Kani myös pöllyttää paljon, karvaa, purua, heinää. Mutta voi oppia "sisäsiistiksi", jolloin vapaana pitäminen on miellyttävämpää.

[QUOTE="lemmikki";22305327]Gerbiilit ei innosta. Haluan, että lemmikki voi olla vapaana meidän kanssa, meidän kotonaollessa, mutta jonka voi laittaa häkkiin tarvittaessa :)

Kiitoksia teille kuitenkin vastauksistanne.[/QUOTE]

Rotta.

Tai siis kaksi kesyrottaa. Ihania otuksia, luonteeltaan kuin kissanpentuja, oppivaisia ja seurallisia. Mutta valitettavan lyhytikäisiä...

Ei meidän puput ainakaan pure. Jos kaneja on kaksi, ne eivät kesyynny samalla tavalla kuin mitä yksi kani kesyyntyy, eli jos haluaa paijailtavan lemmikin, niin vain yksi kani.
Kani tulee halvaksi ylläpitää, ruuat ja heinät ei paljon maksa, mutta suosittelen kanin sterilointia. Meidän tyttökanitkin alkoivat kuksia keskenään ja merkata reviiriä, kumpainenkin tapa katosi leikkauksen myötä. Se vaan on aika hintava toimenpide.
Kania voi pitää vapaana koko päivän, jos suojaa johdot kunnolla, ja kaitsee kania kaiken aikaa, koska kaikki puinen maistuu kanille huonekaluista mainoslehtisiin saakka. Kani oppii sisäsiistiksi, meillä nuo kaksi ovat aina irrallaan, ja käyvät tarpeillaan häkissä. Ruokakuppi kaneilla on keittiössä, heinät ja vesi häkissä. Heinä leviää muuten joka puolelle, se ei ole siisti ruoka, ja se on kanille välttämätöntä.
Meillä kanit ovat olleet suosiossa, lapset ovat tosin jo teini-ikäisiä, kaneja voi ulkoiluttaa ja kotona ne ovat hyvää seuraa. Meillä ei ole edes meteliä öisin, kanit nukkuvat, kun ne ovat päiväsaikaan hereillä kun mekin valvotaan.

[QUOTE="lemmikki";22305371]Rottia minulla olikin lapsuudessani. Täytyypä tosiaan miettiä! Lyhytikäisyys on kyllä harmi, kanit eläisi pitempään... Hmm. Kiitos Jonsered![/QUOTE]

Ei kaneissakaan ole takuuta... Joistain loppuu käyttöikä nopeastikin.

Ehkä degu voisi olla mukava? Niihin en ole niin perehtynyt, rottia minulla on ollut ja pidän niistä.

Meillä on belgianjätti ja risteytyskani. Kaneista itsestään ei (ehkä) lähde niin paljoa pölyä, mutta heinä, purut ja ruoka pölyävät voimakkaasti. Meillä kanit muuttivat navettakaneiksi ja kesällä ovat ulkona omassa aitauksessa. Kanit käyvät myös hihnalenkeillä. Mukavia lemmikkejä. Sisällä ollessa seinälistat ja sähköjohdot olisivat maistuneet rehun lisäksi.
Meillä käytettiin sisällä ollessa vapon pellettejä purun asemesta (halvempaa ja ei pölyä niin paljon)

Mulla oli aivan ihana kani, en tiedä mitä lajia löytöeläinkodista hain. oli aika iso ja ei pelännyt mitään. ne oli meidä koiran (labbis) kanssa ihan parhaita kavereita.
se oli päivisin vapaan, kun oltiin kotona ja yön häkissään. viihtyi sylissä, oli sisäsiisti ja käyttäytyi ihan kuin joku kissa/koira lemmikkinä.
ihania on :) kääpiökanit vaan (kaikki mitä tiedän) on aika arkoja? eli mielummin sillä perusteella joku isompi rotu.

Ei kaneissakaan ole takuuta... Joistain loppuu käyttöikä nopeastikin.

Ehkä degu voisi olla mukava? Niihin en ole niin perehtynyt, rottia minulla on ollut ja pidän niistä.

Muistelisin, että degut ovat tosi kovaäänisiä ja se mietityttää hieman :) Mielenkiinnosta tutustun siihenkin! Taitaa olla harvinaisempi, mutta eiköhän jokunen kasvattaja kuitenkin löydy.

Mulla on pari degua - oikein mukavia lemmikkejä. Ovat vain erittäin älykkäitä ja tarvitsevat suuren + virikkeellisen häkin etteivät ikävysty ja pidä mekkalaa. Näillähän on erikoinen ääntely - alkuun luulin koko ajan että meille on eksynyt lintu sisälle :whistle:

Meillä kaksi kania ja molemmat oikeita sylivauvoja. Ovat kaiken aikaa vapaana eikä yhtäkään johtoa ole n. 4 vuoden aikana jyrsinyt, listoja kyllä. Yöksi kanit menevät omaan huoneeseensa missä ovat koko yön vapaina. Sinne on laitettu häkin lisäksi kaikkee virikettä esim. pallo, puinen silta minkä alla mökki, oksia jyrsittäväksi ym. Joka ikinen ilta klo 19 kummatkin ilmestyvät jääkaapille ruinaan sapuskaa:) Käyvät omassa vessa-astiassa joten paljoa ei tahri. Toki tassujen mukana jokuinen pipana aina kulkeutuu. Karvoja lähtee ajoittain paljon ja heinät sotkee jonkinverran. Kyllä meijän kaneja vois verrata seurakoiraan :)

Mulla on pari degua - oikein mukavia lemmikkejä. Ovat vain erittäin älykkäitä ja tarvitsevat suuren + virikkeellisen häkin etteivät ikävysty ja pidä mekkalaa. Näillähän on erikoinen ääntely - alkuun luulin koko ajan että meille on eksynyt lintu sisälle :whistle:

Haluatko kertoa vähän lisää deguista? Mitä teet niiden kanssa? Kuinka usein siivoat häkkiä, ihmettelin, kun jossain luki, ettei tarvisi kunnon siivousta tehdä kuin kerran parissa viikossa?! :o Ovatko miten kesyjä, antavatko/voiko lapset käsitellä? :) Paljonko maksavat, mistä niitä saa? :D

Kiitos kaikille kanien omistajille, jotka olette kirjoittaneet. Ihana kokemuksianne lukea!

Mulla on ollut vuosien aikana monta kania. Aivan ihania mielestäni :), turhan lyhytikäisiä tosin, ja alttiita sairastumaan helposti. Lisäksi hammasvaivat (hammaspiikit) yleisiä varsinkin vanhemmilla kaneilla, sekä kasvaimet. Kynsien kanssa myös ongelmia, koska ainutkaan pupuistani ei tykännyt olla sylissä, vaan raapivat. Tulee kalliiksi, jos vie aika ajoin kynsienleikkuuseen eläinlääkärille.

En jaksanut lukea kaikkia vastauksia, mutta meillä on kääpiökani, hermeliini. Oikea tapaus kuten edeltäjänsä. Neiti on kohta 7-v ja tuossa se parhaillaan pomppii olkkarin lattialla ja heittelee tyttöjen leikkiautoja (yksi lempiharrastus pupullamme). Päivisin kun ollaan pois on häkissä, mutta muutoin on vapaana. Johtoja on syönyt 2 kappaletta, maistellut vähän tyttöjen nojatuolia, mikä on samalla lempipaikka nukkua vapaana ollesssa. Tämä tyttö on oikein sisäsiisti käy pissalaatikollaan tarpeillaan ja häkin lattialla on ihan räsymatto, mistä pitä enemmän kuin puruista. Kissanhiekasta neidin pylly ei pitänyt vaan kaivoi sen aina pois, mutta siirryttiin niihin puupelletteihin niin johan alkoi sopimaan. Antaa tyttöjen aika hyvin paijata, mutta jos tulee mitta täyteen murisee varoitukseksi ja sitten vasta näykkää jos ei uskota. <mutta muistaakseni on purrut ehkä kaksi kertaa, eikä ole tullut mitään jälkeä. Mutta jokainen pupu on oma yksilönsä ja tälleinen huippuneiti meillä on.

[QUOTE="lemmikki";22305901]Haluatko kertoa vähän lisää deguista? Mitä teet niiden kanssa? Kuinka usein siivoat häkkiä, ihmettelin, kun jossain luki, ettei tarvisi kunnon siivousta tehdä kuin kerran parissa viikossa?! :o Ovatko miten kesyjä, antavatko/voiko lapset käsitellä? :) Paljonko maksavat, mistä niitä saa? :D

[/QUOTE]

Tämä tulee vähän myöhässä, toivottavasti käyt kuitenkin palstalla..

Deguja voi pitää sylissä, ne kiipeilevät omistajansa päällä ja tykkäävät mennä huppuun ja taskuun =) Deguille voi myös tehdä erilaisia esteratoja - oppivat menemään radan ja hyppäävät mielellään, sekä menevät tietty mielellään tunneleihin.
Eivät kylläkään kiipeile ihan samalla tavalla, esim. köyttä pitkin niinkuin rotat, mutta häkin seinää pitkin kiipeävät ylös- siksikin häkkimalli on parempi terraario - sinne saa paremmin kiipeilymahdollisuuksia.
Mun deguilla on sellainen 140cm korkea häkki, jonka siivoan 2- 3 vkon välein. Ei häkki siihenkän mennessä ole haissut millekään - on vaan niin täynnä papanaa että pitää siivota. Ovat siis erittäin helppohoitoisia jos vaan iso häkki mahtuu asuntoon :)

Meidän degut voi laittaa vaikka tuon 4-v:n käteen, ovat ehkä rauhallisimpia deguyksilöitä mitä onkaan. Hommasin ne kasvattajalta, joka käsitteli niitä paljon ja olen itsekin sylitellyt paljon. Ellei degua totuta käsittelyyn ( kynsien leikkaamiseen, yms. tutkimiseen) niin sen kanssa on kyllä hankaluuksissa, koska esim. degun purema sattuu aikamoisesti - hampaat ovat samaa luokkaa kuin kanilla. Degu onkin rotan kokoinen, häntä vaan on lyhyempi ja karvainen :whistle:
Esim. mun degulle tuli silmäkulmaan haava, jota piti puhdistaa monta kertaa päivässä - onneksi eläin vaan makasi kädellä kun sörkin silmää :saint:

Deguja saa joskus eläinkaupasta ( = en suosittele, voi olla hyvinkin arka/ häiriökäyttyvä, tms. ) sekä kasvattajilta, niin virallisilta kuin epävirallisilta. Hinta keikkuu väristä riippuen 30- 70e/ poikanen. Värejä on kolme; agouti, grey agouti sekä agouti white marked. Degut ovat pitkäikäisiä ja hyvällä ravinnolla ( pääravintona on pelkkä hyvänlaatuinen heinä!! ) terveitäkin.

Rotta.

Tai siis kaksi kesyrottaa. Ihania otuksia, luonteeltaan kuin kissanpentuja, oppivaisia ja seurallisia. Mutta valitettavan lyhytikäisiä...

Rotat on ihan kivoja, mutta ne haisee. Mulla oli pari kesää sit hoidossa sukulaisen rotat ja toinen puri kipeästi sormeen, eikä meinannu päästää irti :O Ja ne oli tottuneet ihmiseen ja käsittelyyn... pidin häkin tosi puhtaana ja silti ne haisi :/

[QUOTE="vieras";22307542]Rotat on ihan kivoja, mutta ne haisee. Mulla oli pari kesää sit hoidossa sukulaisen rotat ja toinen puri kipeästi sormeen, eikä meinannu päästää irti :O Ja ne oli tottuneet ihmiseen ja käsittelyyn... pidin häkin tosi puhtaana ja silti ne haisi :/[/QUOTE]

Minun rottani eivät haisseet. Toisaalta käytin kuivikkeena kissanhiekkaa, ehkä sekin auttoi.

Tai sitten aika kultaa muistot:saint:

Yhteistyössä