[QUOTE="lemmikki";22305901]Haluatko kertoa vähän lisää deguista? Mitä teet niiden kanssa? Kuinka usein siivoat häkkiä, ihmettelin, kun jossain luki, ettei tarvisi kunnon siivousta tehdä kuin kerran parissa viikossa?!

Ovatko miten kesyjä, antavatko/voiko lapset käsitellä?

Paljonko maksavat, mistä niitä saa?
[/QUOTE]
Tämä tulee vähän myöhässä, toivottavasti käyt kuitenkin palstalla..
Deguja voi pitää sylissä, ne kiipeilevät omistajansa päällä ja tykkäävät mennä huppuun ja taskuun =) Deguille voi myös tehdä erilaisia esteratoja - oppivat menemään radan ja hyppäävät mielellään, sekä menevät tietty mielellään tunneleihin.
Eivät kylläkään kiipeile ihan samalla tavalla, esim. köyttä pitkin niinkuin rotat, mutta häkin seinää pitkin kiipeävät ylös- siksikin häkkimalli on parempi terraario - sinne saa paremmin kiipeilymahdollisuuksia.
Mun deguilla on sellainen 140cm korkea häkki, jonka siivoan 2- 3 vkon välein. Ei häkki siihenkän mennessä ole haissut millekään - on vaan niin täynnä papanaa että pitää siivota. Ovat siis erittäin helppohoitoisia jos vaan iso häkki mahtuu asuntoon
Meidän degut voi laittaa vaikka tuon 4-v:n käteen, ovat ehkä rauhallisimpia deguyksilöitä mitä onkaan. Hommasin ne kasvattajalta, joka käsitteli niitä paljon ja olen itsekin sylitellyt paljon. Ellei degua totuta käsittelyyn ( kynsien leikkaamiseen, yms. tutkimiseen) niin sen kanssa on kyllä hankaluuksissa, koska esim. degun purema sattuu aikamoisesti - hampaat ovat samaa luokkaa kuin kanilla. Degu onkin rotan kokoinen, häntä vaan on lyhyempi ja karvainen

Esim. mun degulle tuli silmäkulmaan haava, jota piti puhdistaa monta kertaa päivässä - onneksi eläin vaan makasi kädellä kun sörkin silmää :saint:
Deguja saa joskus eläinkaupasta ( = en suosittele, voi olla hyvinkin arka/ häiriökäyttyvä, tms. ) sekä kasvattajilta, niin virallisilta kuin epävirallisilta. Hinta keikkuu väristä riippuen 30- 70e/ poikanen. Värejä on kolme; agouti, grey agouti sekä agouti white marked. Degut ovat pitkäikäisiä ja hyvällä ravinnolla ( pääravintona on pelkkä hyvänlaatuinen heinä!! ) terveitäkin.