Alkuperäinen kirjoittaja AnniHelena71:
Uskoin ennen kuoleman jälkeiseen elämään (tapakristitty, mutta silti). Uskoni katosi kun saattohoidin äitini, luulin että kokisin jonkinlaisen tunteen siitä että äiti on kuolemansa jälkeen tuolla jossain ja katsoo minua, että olisi ollut edes jonkinlainen pieni yhteydentunne. Mutta ei ollut mitään, ei tuntunut kertakaikkiaan miltään. Kuollut ruumis ja hautajaiset ja kun ne oli ohi, aivan tyhjää.
Nykyään uskon että elämä loppuu kuolemaan, me elämme sen jälkeen lapsissamme ja heidän muistoissaan.
Ihmisen kokemusmaailma on rajallinen. Vaikka me emme tiedä, aisti tai tiedosta kaikkea, niin ei silti tarkoita etteikö jotain muuta ulottuvuutta voisi olla olemassa.
Koin muutamia melko erikoisia juttuja ennen isoisäni poismenoa. Hän oli vanha ja sairas, lääkittynä omissa maailmoissaan eikä jaksanut paljon puhua. Huomasin juuri ennen isoisän kuolemaa, että ihminen voi olla yhteydessä toiseen ihmiseen jonkinlaisella tiedostamattomalla tasolla. En yhtään odottanut kokevani sellaista. Olen kristitty, mutten osaa selittää kokemuksiani perusluterilaiselta pohjalta enkä ole yrittänytkään, koska luultavasti mua katsottaisiin uskovissa piireissä kieroon.
Ruumis on vain ruumis, pelkkä kuori, se on totta. En mäkään tunne isoisäni mua katselevan mistään. Ajatus pilven päällä katselevasta enkelistä on konkreettiseen ja inhimilliseen kokemusmaailmaan pohjaava tapa selittää oman aistimaailmamme ulottumattomissa olevaa arvoitusta.
"Me elämme sen jälkeen lapsissamme ja heidän muistoissaan" on kaunis ajatus, mutta entä he, joilla ei ole lapsia ja jotka eivät niitä koskaan saa?
Uskon, että on olemassa kollektiivinen tietoisuus. Me olemme sisimmältämme kaikki yhtä, mutta moni nykyihminen on materialismissaan ja individualismissaan menettänyt kosketuksensa omaan sisimpäänsä, luontoon ja henkisyyteen. Asiat, jotka esim. alkuperäiskansoille ovat täysin luonnollisia, ovatkin meille yliluonnollisia, satuja. Uskonto, filosofia ja kaikenlaiset ismit yrittävät kyllä haparoiden selittää selittämätöntä, mutta minun mielestäni selityksiksi ne myös jäävät. Tiedekin on vain yksi ihmismielen keinoista jäsentää ympäröivää maailmaa, ei välttämättä absoluuttinen totuus.
Minusta on tärkeintä elää ja rakastaa NYT, vaikka elämä ja maailma ei välttämättä rajoitukaan siihen, mitä silmillä näemme. Saamme kyllä kaikkeen mieltämme askarruttavaan selityksen aikanaan.