Millainen on hyvä perheasunto?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti28
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti28

Vieras
"Perhe"asuntomme 42 neliötä eivät oikein enää meinaa riittää ja uutta pitäisi katsella. Meitä on 2 aikuista, 1 vuoden vanha lapsi ja kaksi koiraa. Asumme Helsingissä melko hintavalla alueella, mistä varaa olisi remonttikuntoiseen kolmioon, ollaan siis alettu miettiä myös muita vaihtoehtoja. Miten te olette tehneet päätöksen asunnon sijainnista ja koosta? Tingittekö mielummin koosta vai sijainnista? Mitä pitää ottaa huomioon? Tässä vaiheessa tietysti päiväkodit ja leikkipuistot kiinnostaa mutta miten sitten 5 v päästä. Meillä on kaksi auta, koska toisen työpaikka on Vantaalla ja toisen länsi-Espoossa. Ja jottei olisi liian helppoa, haluaisi mies asua meren lähellä. Jälkimäinen ei oikein sovi yhteen sen kanssa että budjetti on 300-350 000....

No me asutaan merenrannalla ja asunto maksanut 340 000€. Ja esteetön merinäköala arvostetulla alueella. No se siitä. Kaverini myy kolmiota samaiselta alueelta noin 320 000€:n hintaan. Meille hyvä perheasunto sisältää tarpeeksi tilaa, ehdottomasti kaksi vessaa ja hyvän sijainnin.

Tuo vessa-asia on yksi niitä mitä olen pohtinut. Nyt kun olen palaillut työelämään, on aamut aika moista vessajonotusta, kun pitää itse kunkin käydä istunnolla/potalla/suihkussa. Lisää järkevää säilytystilaa myös. Hölmöä on kyllä se että mies jaksaa joka päivä valittaa siitä kun joutuu odottamaan vessavuoroa ja kun eteisen ainokainen kaappi tursuaa lapsen pipoja, kenkiä yms. eikä silti tajua että isompi asunto olisi oikeasti tarpeen. Miehet...

Me tingittiin sijainnista, Helsingistä muutettiin Kirkkonummelle. Saatiin paaaaljon halvemmalla 4h+k, rivaripääty oma iso piha. Ei ole kyllä merenrantaa, mutta on rauhallinen lapsiperheelle sopiva asuinalue. Päiväkodit ja koulut lähellä, eli tässä varmaan ollaan hyvinkin pitkään :)
Länsiväylä lähellä, juna lähellä ja bussi Helsinkiin lähes oven edestä.

Olen aina asunut hissittömässä talossa ja kyllä portaat kyllästyttää. Omassa unelmakämpässä olisi parkkipaikka lähellä taloa, hissi, toimivat yhteistilat ja pesula, erillinen vessa(t) ja kylppäri (jossa amme), kodinhoitohuone, tilava keittiö, ylimääräinen makkari, vastehuone, iso parveke, kukaan ei kurki sisään ikkunoista vastapäisestä talosta.

Meillä erittäin ajankohtaista. Nykyisessä pärjätään mutta katsellaan isompaa. Sijainnista ei tingitä, sillä kaikki elämä on tässä ympärillä ja nopeasti pääsee keskustaan (Helsinki) jne. Lenkkimaastot lähellä ja noin.
Kaksi vessaa on must. Nyt hissillinen kt ja ilman hissiä en voisi kuvitellakaan lasten kanssa asuvan. Etsitään rivaria joka ei ole liian iso mutta on tilaa vaunuille ja tilava eteinen pukemista varten. Mutta ennemmin tingitään asunnon kunnosta ja koosta kuin lähdetään jonnekin kauemmas.

Se millaista mä etsiskelen vähän sivusilmällä on 3-4h+k n. 70-100m2 metron tai monien bussireittien läheisyydestä, eli Helsingistä siis. Tilava hissi talossa mielellään tai sitten asunto 2.-3. kerroksessa. Ei kierreportaita missään nimessä :D
Niin ja itse asunnon pitää olla selkeäpohjainen, ei mikään nykyajan arkkitehtien vinoseinäkiemuranurkkaluomus. Muuten kaikenmuotoisten ja tyyppisten eteisten ja keittiöiden kanssa kyllä keksii aina jonkun ratkaisun.
Isot kaupat (K/S+Lidl) sais olla kävelymatkan päässä, ja sitten jotain muita elämää helpottavia putiikkeja, kuten Apteekki ja R-kioski.

Tuo ois meille passeli. Mutta kyllä suosittelen muuttamaan pk-seudulla vähän kauemmaksi, jos on oma auto tai niin toimiva joukkoliikenne ei ole yhtä tärkeä. Saa yhtä hyvää, parempaakin ja paljon halvemmalla rauhallisemmasta miljööstä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Yhteistyössä