Millainen on sinun mielestäsi fiksu ihminen?

RouvaRajatapaus

Aktiivinen jäsen
25.06.2005
24 873
2
36
Raahe
Tälläistä mietin.

Minusta fiksu ihminen on sellainen joka antaa tilaa toisten mielipiteille. Niin usein (täälläkin) näkee tyyppejä jotka vähättelevät ja jyräävät toistensa mielipiteitä. Varsinkin viime päivinä tuo on ollut selvästi näkyvissä. Kunpa kaikki tajuaisivat että me olemme kaikki yksilöitä. Tuohon kuuluu myös oleellisesti se että fiksu osaa ilmaista mielipiteensä toisia tahallaan loukkaamatta. Paino sanalla tahallaan.

Ja fiksu on sellainen että tajuaa että jokainen kokee asiat erilailla. Kaikki ei koe asioita samoin, eikä tarvitsekaan. Miksi vähätellä tai arvostella toisten tunteita, (tai tuntemattomuutta) miksi sanoa että joku kokee jonkin asian väärin. Kun loppujen lopuksi hän vain kokee asian erilailla kuin sinä. Kuka meistä voi sanoa, että mikä tapa kokea asioita on juuri se oikea? On niin monta "kokijaa" kuin on yksilöäkin.

Mitä sinun mielestäsi kuuluu fiksuuteen?

Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Tuohon jo aika hyvin kiteytytikin sen millaisen ihmisen ajattelen olevan fiksu.

Jos esimerkki tapausta fiksusta palstalaisesta etsitään, niin se titteli lähtee sinulle! :flower:

kiittää :flower: ja punastuu. Saanko lähettää vastavan tittelin takaisin myös sinulle.

Lisäplussana taidon tapella oikeasti tappelematta pilke silmäkulmassa ;)

:flower: Se on puska sanoistasi!

Viisas ihminen ymmärtää ettei ole aina oikeassa. Sillä viisautta on nähdä myös muiden ihmisten olemassa olo. Viisas tietää, ettei tiedä kaikkea, mutta ymmärtää myös, että kaikesta voi ottaa oppia.

Olen samaa mieltä. Aina ei tarvitse olla samaa mieltä tai tuntea samoin. Miksi ihmeessä pitäisi. Me olemme (paino seuraavalle sanalle ---> ) yksilöitä, meidän henkilöhistoriamme, kulttuurillinen taustamme, fyysinen ja psyykkinen erilaisuutemme takaa 100% yksilöllisyyden. Mutta omia mielipiteitään voi ilmaista niin monella tapaa ja itse henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että fiksu ihminen osaa ilmaista ja argumentoida mielipiteensä niin, ettei tahalleen loukkaa, lokaa, polje ja hauku toista sekä siten, että perustelussa on jotain järkeäkin vaikka se tuntuukin muista vaikka sitten siltä vastenmieliseltä mielipiteeltä.

:)

pitää lisätä vielä semmoinen, et fiksu ihminen osaa myös myöntää olleensa väärässä ja vaihtaa mielipidettään kun huomaa saaneensa toisenlaista tietoa asioista.
Ja myös kykenee itse ajattelemaan asioita eikä lainaa mielipiteitään suoraan jonkun muun valmiiksi ajattelemina.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
pitää lisätä vielä semmoinen, et fiksu ihminen osaa myös myöntää olleensa väärässä ja vaihtaa mielipidettään kun huomaa saaneensa toisenlaista tietoa asioista.
Ja myös kykenee itse ajattelemaan asioita eikä lainaa mielipiteitään suoraan jonkun muun valmiiksi ajattelemina.
Sä oot niin oikeassa! :flower:

Minun mielestä tuo kuvailemasi fiksuus tällä palstalla on usein teeskentelyä. Lähes jokainen meistä varmasti tietää miten asioihin pitäisi vastata että vaikuttaisi fiksulta, kaikkia pitää ymmärtää ja aina vähän väliä kannattaa viljellä lauseita: älkää yleistäkö, ei saa olla mustavalkoinen ajatuksissaan, kyllähän jokainen saa tuntea ja kokea niin kuin haluaa jne.
Sellaisia oikeasti fiksuja ja hyviä ihmisiä on varmasti todella harvassa, mutta teeskentelijöitä kyllä löytyy senkin edestä :D Minun mielestä vaikeneminen on fiksumpaa kuin nuoleskelu varsinkin tällä palstalla. Tähän jokelan juttuun liittyen olisin halunnut muutamalle tyypille sanoa niin pahasti että bannia olis pukannut, mutta mielestäni olin fiksu kun sammutin koneen :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Minun mielestä tuo kuvailemasi fiksuus tällä palstalla on usein teeskentelyä. Lähes jokainen meistä varmasti tietää miten asioihin pitäisi vastata että vaikuttaisi fiksulta, kaikkia pitää ymmärtää ja aina vähän väliä kannattaa viljellä lauseita: älkää yleistäkö, ei saa olla mustavalkoinen ajatuksissaan, kyllähän jokainen saa tuntea ja kokea niin kuin haluaa jne.
Sellaisia oikeasti fiksuja ja hyviä ihmisiä on varmasti todella harvassa, mutta teeskentelijöitä kyllä löytyy senkin edestä :D Minun mielestä vaikeneminen on fiksumpaa kuin nuoleskelu varsinkin tällä palstalla. Tähän jokelan juttuun liittyen olisin halunnut muutamalle tyypille sanoa niin pahasti että bannia olis pukannut, mutta mielestäni olin fiksu kun sammutin koneen :whistle:

niin. Itseasiassa ylläpito on jakanut tiskin alta tietyille palstailojoille niitä Tiimarivihkoja, joihin on valmiiksi kirjoitettu vastauksia.
Ja niissä on juuri laskettu kuinka monta kertaa kannattaa kussakin vastauksessan käyttää mm. noita mainitsemiasi lauseita.

(tätä vastausta ei ollut omassa tiskinalitus vihossani. Tämä vastaus ei ole fiksu.
Eikä ole sitä edes olevinaan)

Mä en puhunut nimenomaan tästä palstasta, sanoin vain että tälläkin palstalla on jotain näkyvissä jne... En siis tarkoittanut että noita lauseita pitäisi viljellä. Toki teeskentelijöitäkin löytyy, mutta mä omassa "lapsen uskossani" en halua millään uskoa että kaikki olisi tuollaisia. En halua, en. |O Tuo juuri että antaa tilaa toisten mielipiteille jne , olin tarkoittavinani sitä että pitää juurikin sen turpansa kiinni jos tietää että nyt olisi viisasta pitää se kiinni. :D

Mutta, mä oon oikeasti sitä mieltä että jokaisella on oikeus tuntea niinkuin tuntee, ei se ole multa pois. Em silti sano ettei toisten mielipiteet ottaisi päähänkin. :whistle: Mutta niinkuin sanoit, silloin on viisainta pitää näppiksensä kurissa, tai jos ei meinaa onnistua, sulkee koko koneen.

Olenko siis teeskentelijä? :saint:

Mutta aloituksen pointti ei ollut minun ajatukseni, vaan halusin lähinnä mielipiteitä muilta. Millainen on jonkun muun mielestä fiksu. Mutta sä mainitsitkin: Fiksu osaa pitää turpansa kiinni tarvittaessa. :D :flower:

No älkääs nyt riehaantuko. Ei ollut tarkoitettu loukkaukseksi eikä edes vihjaukseksi kenellekään. Olen vain usein laittanut nimenomaan tällä palstalla merkille että jotkut osaavat aina ne oikeat sanat ja pieni epäilys syntyy siitä että ovat oikeasti niin hyviä, kaiken hyväksyviä ja ymmärtäviä kuin väittävät. Mutta teidänkään kahden yhtään viestiä en muista että siitä voitte jo päätellä että kyseessä ei ollut loukkaus :D

No älkääs nyt riehaantuko. Ei ollut tarkoitettu loukkaukseksi eikä edes vihjaukseksi kenellekään. Olen vain usein laittanut nimenomaan tällä palstalla merkille että jotkut osaavat aina ne oikeat sanat ja pieni epäilys syntyy siitä että ovat oikeasti niin hyviä, kaiken hyväksyviä ja ymmärtäviä kuin väittävät. Mutta teidänkään kahden yhtään viestiä en muista että siitä voitte jo päätellä että kyseessä ei ollut loukkaus :D
Hei, en mä riehaantunut. :D Enkä loukkaantunut. Mulla on vain pirun outo huumorintaju, oikeesti. Ja paha vika etten saa aina itsäni ymmärretyksi. :whistle:

Mutta siis, mun viestini tarkoitus oli että sä oot oikeassa! Täällä, niinkuin muuallakin on teeskentelijöitä. Ja kyllä he mun mielestä erottuvat joukosta jossain vaiheessa. ;)

Niin juu, tuo olenko siis fiksu-kommenttini on taas sitä mun outoa huumorintajuani. :ashamed: :D Sanotaanko että mun mies ei vielä 6v yhdessäolon ajan jälkeenkään aine tiedä milloin heitän huulta ja milloin olen tosissani. Mulla ois ilmeisesti petraamisen varaa ulosannissani. :laugh:

Hei, en mä riehaantunut. :D Enkä loukkaantunut. Mulla on vain pirun outo huumorintaju, oikeesti. Ja paha vika etten saa aina itsäni ymmärretyksi. :whistle:

Mutta siis, mun viestini tarkoitus oli että sä oot oikeassa! Täällä, niinkuin muuallakin on teeskentelijöitä. Ja kyllä he mun mielestä erottuvat joukosta jossain vaiheessa. ;)

Niin juu, tuo olenko siis fiksu-kommenttini on taas sitä mun outoa huumorintajuani. :ashamed: :D Sanotaanko että mun mies ei vielä 6v yhdessäolon ajan jälkeenkään aine tiedä milloin heitän huulta ja milloin olen tosissani. Mulla ois ilmeisesti petraamisen varaa ulosannissani. :laugh:

Miten saitkin mulle ihan sellaisen olon, että en ole kovinkaan fiksu :D :wave:

Tälläistä mietin.

Minusta fiksu ihminen on sellainen joka antaa tilaa toisten mielipiteille. Niin usein (täälläkin) näkee tyyppejä jotka vähättelevät ja jyräävät toistensa mielipiteitä. Varsinkin viime päivinä tuo on ollut selvästi näkyvissä. Kunpa kaikki tajuaisivat että me olemme kaikki yksilöitä. Tuohon kuuluu myös oleellisesti se että fiksu osaa ilmaista mielipiteensä toisia tahallaan loukkaamatta. Paino sanalla tahallaan.

Ja fiksu on sellainen että tajuaa että jokainen kokee asiat erilailla. Kaikki ei koe asioita samoin, eikä tarvitsekaan. Miksi vähätellä tai arvostella toisten tunteita, (tai tuntemattomuutta) miksi sanoa että joku kokee jonkin asian väärin. Kun loppujen lopuksi hän vain kokee asian erilailla kuin sinä. Kuka meistä voi sanoa, että mikä tapa kokea asioita on juuri se oikea? On niin monta "kokijaa" kuin on yksilöäkin.

Mitä sinun mielestäsi kuuluu fiksuuteen?

Juuri noin. Ja se kunnioitus toisten mielipiteille, vaikka itse erimieltä olisikin.
Turha väittely on niiiiiiiiiiin rasittavaa eikä siitä ole mitään hyötyä!

Miten saitkin mulle ihan sellaisen olon, että en ole kovinkaan fiksu :D :wave:
Siis ihanko oikeesti? Apua, ei ollut todellakaan ollut tarkoitus. :ashamed: Mun mielestä sulla oli oikeasti fiksua puhetta. Anteeksi! :ashamed:

Yhteistyössä