Millainen paikka asua LAHTI?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Muuttaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Muuttaja

Vieras
Hei!

Mies sai työtarjouksen Lahdesta ja ollaan nyt tässä mietitty millainen paikka Lahti olisi asua? Tällä hetkellä savossa asutaan, eli matkaa muutolle jonkun verran tulisi ja suku, sekä kaverit aikalailla jäisi tänne. :( Siksi muuttoa mietitään tarkoin nyt.

Kertokaa kaikki Lahdessa asuvat, siellä asuneet jne. miten olette Lahdessa viihtyneet? Tai miksi ette viihdy? Plussat ja miinukset? Mitä asuinalueita suosittelette ja mikä alue taas on sellainen mikä ei kovin suosittu paikka ole. Lähinnä alueelta kaipaamme hyviä lenkkeilymaastoja, kun omistamme kaksi isoa koiraa ja tietenkin lapsiystävällinen seutu ja palvelutkin suht lähellä saisi olla.

Ja jos vielä löytyy koiraihmisiä Lahdesta, niin millaiset harrastusmahdollisuudet siellä on koirien kanssa? :)

Kiitoksia jo etukäteen jos joku viitsii vastailla! :)

minulla on tuo muuttoliike ollut juur päin vastoin... Lahdesta muutin tänne Savoon -01. Tykkäsin kamalasti asua Lahdessa. En tosin ollut silloin itse perheellinen, mutta kuitenkin. Joku muu varmaan osaa suositella lapsiystävällisiä paikkoja ja muuta "tämän päivän" tietoa kaupungin alueista.

Launeen palvelut ja keskusta vieressä. Lahti on siitä kiva paikka, että ulkoilumahdollisuuksia on ihan kaikkialla, ainakin lenkkipolkuja. Jopa keskustassa. Mutta keskustassa ei ole lapsille paljon mitään, kavereita on vaikeampi löytää ja ajautuu aiemmin ostoskeskuslapsiksi, kun virikkeitä ei niin ole esim. varhaisteineille. On hyvä kaupunki.

Itse en muuttaisi Ahtialaan. Jalkaranta on leimaltaan elitistinen. Laune on paras ja kasvava alue. Perhepuistot, Hoplopit ja oikeastaan kaikki on kävelymatkan päässä. Juna-asema samoin. Liipola oli ennen vähän levoton, mutta nykyään ei enää. Maineen takia asunnot ovat edullisia edelleen. Ja Liipola sijaitsee siis Launeen kyljessä, kuten Keijupuisto ja Hennala/Metsä-Hennala. Vielä hieman etelämpänä on Renkomäki, mutta se on jo hieman syrjässä.

Mukava kaupunki, ei ollenkaan niin kylmä ja kolkko mitä väitetään. Täällä on kivoja ihmisiä ja tuntuu että aina jotain on jossain meneillään... ainakin keväästä syksyyn. Jos ei muuta niin urheilua kisapuistossa tai kahvittelua ym. matkustajasatamassa.

Harrastusmahdollisuuksia on yleisurheilusta mäkihyppyyn, ratsastukseen... vaikka mihin. Messilän pikkurinteet on vieressä Hollolan puolella jos tykkää snoukata tai laskea.

Me asutaan rannassa, Sibeliustalon ja sataman lähettyvillä. Ankkurissa. Suosittelen tätä aluetta, Ruoriniemeä tai Jalkarantaa. Launekin on ok. Liipola, Ahtiala ja Metsäkangas on vähän sellaisia mitä kannattaa välttää.

En keksi muuta huonoa kuin terveyspalvelut. Terveenä ihmisenä ei tosin ole valittamista ja neuvolapalvelut ainakin toimii hyvin.

Asuin liki 15vuotta Lahden Mukkulassa, tykkäsin kun Ritaniemen puistoalue ja Vesijärvi vieressä
hyvät bussiyhteydet keskustaan
Mukkulasta sanottu että olis jotenkin spurgualuetta, ite en ikinä törmännyt mihinkään sellaiseen
kaikenkaikkiaan Lahdessa hyvä asua, nyt asutaan vieressä Hollolassa. Täällä kaikki palvelut kävelymatkan päässä.

Hyvä kaupunkin tämä on , jos ei ota huomioon noita teveyskeskuspalveluja, jotka ovat retuperällä.
Metsäpeltokin on rauhallinen asuinalue. Samoin Laune, Metsäkangas, Jalkaranta.
Asuin aluetta kannattaa harkita kohtuullisen matkanpäästä miehen työpaikkaa. Vaikka eipä sillä taida juurikaan ole väliä, kun mihinkään ei ole kohtuuton matka kuitenkaan.

Täällä olen viihtynyt 33vuotta. Vuoden asuin muualla ja takasin palasin.

Lisään.. Itse olen asunut Jalkarannassa, Launeella , Metsäkankaalla ja Metsäpellossa.

Miten siellä terveyskeskuspalvelut sitten on niin retuperällä? Miten ne vaikuttaa jos sairastut?

Onko minkälainen hintataso vuokra-asunnoissa Lahdessa/Hollolassa? Kun ei varmaan ensimmäisenä omaa viitsi ostaa, jos ei viihdykkään sitten. Lähinnä kiinnostaa 3h-4h+k rivitalo tai omakotitalo. Kerrostalo kun ei hissittömänä ainakaan tule kyseeseen, kun isot koirat on.

Jos haluaa terveyskeskuksen lääkärille niin pitää soittaa päijätneuvoon. Puhelimessa joku päättää sun puolesta tarviitko lääkäriä vai et vaikka mielestäsi tarvitsisitkin. Eikä aikoja välttämättä ole samalle päivälle, voi mennä et ajan saa vasta kahden viikon päähän. Vuokrat riippuu ihan missä asuu. Mut keskusta,ankkuri,ruoriniemi on yleensä kallista aluetta. Mukkula, liipola on halpoja eikä maine ole hyvä.

Päijätneuvoon saa jonottaa puhelimessa ainakin 30 min. Lapselle on aina saanut ajan lääkäriin samalle päivälle, ei valittamista. Itse en ole juurikaan tarvinut lääkäripalveluja, mies käy työterveydessä.

Itse asun Ahtialassa laitumella (onks tää ny sit myllypohjaa..) ihan ok paikka asua.. ei niin rauhatonta.. Ahtialassa rauhattomia alueita muualla.. siitäköhän maineensa saantu.. Liipola ja Mukkula myös huonomaineisia, mutta oon kyl henkilökohtasesti sitä mieltä et joka alueella on jotai rauhatonta.. ja edellämainitut on rauhoittuneet mielettömästi pahimmista "ajoistaan"...
näistä syistään ovat myös edullisia alueita asua..

Asuin Lahdessa ja sitä ennen Hollolassa. Hollola parempi. Lahteen en palaa koskaan enää.

Ruma kaupunki, Kivimaan koulu oli surkea.., Hollolassa on kaunista luontoa.

Huom ainakin silloin esim. linja-autossa maksut törkeät, rattailla ei ilmasia matkoja sen sijaan perivät maksua.

Kesän jälkeen saa vaunut ilmaiseksi linkuissa. Mulla ei ole huonoja kokemuksia terveyspalveluista muuten, mutta hammashoidon olen hoitanut yksityisellä. Mutta kaiketi sekin on parantunut sen jälkeen kun tekstariperuutusajat otettiin käyttöön.

Lahdessa on muuten ihan huippukoulujakin, mainittu Kivimaa on ollut kai vain osittaiskäytössä ja evakkossa homeongelmien takia, mutta niitä on kaikissa kaupungeissa. la-asteista ainakin Lotila ja Länsiharju ja yläasteista nyt ainakin Yhteiskoulu (lukio Suomen kymmenen parhaan joukossa) ja Tiirismaa ovat todella hyviä ja opetustasoltaan laadukkaita (lue vaativia) kouluja. Varmasti on muitakin. Mutta on toisaalta huonojakin, kuten keskustan Harjukadun ala-aste. Ja Kannaksen lukio on ainakin ihan samaa luokkaa kuin ylä-asteet, eli taso on tosi alhaalla.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja Etelä-Lahti:
Kesän jälkeen saa vaunut ilmaiseksi linkuissa.

Mistä tälläinen tieto?

niin ja siis maksaako vaunujen kanssa kulkeva aikuinen silti omasta matkastaan? Entä minkä ikäisestä lapsesta menee maksu?

Ja pääseekö rattaat ilmaiseksi vaikka niissä olisikin isompi (erityis)lapsi?

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja Etelä-Lahti:
Kesän jälkeen saa vaunut ilmaiseksi linkuissa.

Mistä tälläinen tieto?

niin ja siis maksaako vaunujen kanssa kulkeva aikuinen silti omasta matkastaan? Entä minkä ikäisestä lapsesta menee maksu?

Ja pääseekö rattaat ilmaiseksi vaikka niissä olisikin isompi (erityis)lapsi?

minun käsittääkseni elokuusta 2009 alkaen rattaat / vaunut ei maksa mitään - vainaikuinen maksaa itsestään. lastenlipun ikäraja nousee myös nykyisestä 4veestä tuonne 7veehen.
sitä en sitten tiedä vaikuttaako tuohon maksuun se lapsen koko rattaissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Vuodenvaihteessa ilmeisesti tuli muutos, että rattaista ei tarvitse enää maksaa. Me asutaan pari kilsaa keskustasta, ei tule ikinä kuljettua julkisilla.

No eikä ole tullut.

No anteeksi sitten. Tulossa on tämä muutos ainakin, ajankohdasta ei näköjään ole tietoa minulla.

Syntyperäisille ollaan mukavia mutta muualta muuttaneita tylyjä, ilkeitä ja syrjitään. Kaikki tehdään lahtui perheen kesken. Keskustelu on ulkoistettu facen lahti ryhmään. Livenä lahtelaiset ei puhu. Kyttäystä kyyläystä. Luulisi että asuu pikkukylässä mutta asuukin isossa kaupungissa mitä ei uskoisi käytöstavoista. Joku identiteettikriisi. Lapsinaamaiset tyypit esittää gangsteria ja kuvitellaa että elämänkoulu on ainoa oikea elämäntapa.

Yhteistyössä