Millainen tulevaisuus on naisella, joka tekee lapsia peräkkäin nuoresta saakka eikä hanki koulutusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hmmmmm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hmmmmm

Vieras
Olettaako että mies elättää aina? Mitäs jos mies ei pystyisikään elättämään tai tulisi ero? Miten sitten kun ei ole ammattia eikä työkokemusta? Vaikea saada töitä silloin. Tuttavapiirissä tällaisia perheitä ja naisilla ihan tosissaan urana kotiäitiys monen lapsen kanssa. Eivät ajattele asioita pitemmällä aikavälillä. Suoraan ovat sanoneet etteivät halua töihin. Mutta miten elättäminen kun lapset kasvavat? Teini-ikäiset tarvitsevat jo paljon enemmän kaikenlaista kuin pikkulapset, on harrastuksia ja muuta rahanmenoa paljon. Miten elättää perhe jos toinen vain töissä?

mä ajattelen että hyvä kun ovat nuoren atehnyt sen perheen. niin voi alkaa opiskelemaan alaa jota haluaa oikeasti tehdä sitten kun nuorin hoitoiässä.

ei esim 35v ole yhtään vanha alkamaan opiskelemaan. tulee olemaan vielä monen monta vuotta töitä edessä.

Siksi päätinkin rankasta vauvakuumeesta huolimatta opiskella ensin.
On taatusti helpompaa opiskella ennen lapsia.

Elän nuoruuteni nyt näin ja vauvat joutuu odottelemaan syntymäänsä...

Mut en mä tuomitse muita

Alkuperäinen kirjoittaja fp:
Samaa ihmettelen, kun yhtä äippää seuraan, amis on takana, mutta ei päivänkään työkokemusta ja penskaa pukkaa noin suunnilleen kolmen vuoden välein :(

Se amis on jo oikein hyvä pohja.
Parempi se kuin ei mitään.

Mitäs siinä, töitä ehtii tehdä sitten myöhemminkin ja ihan tavan duunareitakin tarvitaan...kaikki ei voi olla vaan johtoporrasta.
Joten jos nyt niin kävis, että pitkän kotiäitiyden jälkeen ap:n esimerkki äiti joutuis menee töihin niin eiköhän niitä töitä löytyis.

Alkuperäinen kirjoittaja Dietorelle:
mä ajattelen että hyvä kun ovat nuoren atehnyt sen perheen. niin voi alkaa opiskelemaan alaa jota haluaa oikeasti tehdä sitten kun nuorin hoitoiässä.

ei esim 35v ole yhtään vanha alkamaan opiskelemaan. tulee olemaan vielä monen monta vuotta töitä edessä.

Jep mutta ei pakosti pääsekään kouluihin kuin kouluihin, on rappeutunut tietyt opit...
Olishan se ahdistavaa todeta ettei 35v. ole terveenä tehnyt mitään, siis mitään kouluja tai töitä.

Jos miettii ihmistä iällä 25-35, siinä on kymmenen vuotta, jossa ajassa ehtii opiskella ammatteja ja saada lapsia (mikäli tulevat suht helposti)....

Toiset valmistuu jo n. 18 vuotiaana =/
Siinä kun miettii niin olis ollut n. 20 vuotta aikaa opiskella.

On totta, että tosi vaikea saada töitä ilman koulutusta. Ja sitten voi monella tulla se vastaan, että ei jaksa enää opiskella jos lapsia on monta. Ite olen nyt kolmisen vuotta opiskellut lasten kanssa ja kyllähän se on vaikeempaa.

Voihan niitä kouluja käydä missä iässä vaan ja mä oon itse huomannut että mitä vanhempi on, sitä helpommin löytyy erilaisia monimuoto-opiskelumahdollisuuksia ja oppisopimuspaikkoja. Eikä mun mielestä amis ole sama kuin ilman koulutusta! :o Entä jos joku vaan todella haluaa tehdä ne lapset nuorena, ja käydä koulut ja aloittaa työelämän kun lapset tehty?

Alkuperäinen kirjoittaja jeps1:
Mitäs siinä, töitä ehtii tehdä sitten myöhemminkin ja ihan tavan duunareitakin tarvitaan...kaikki ei voi olla vaan johtoporrasta.
Joten jos nyt niin kävis, että pitkän kotiäitiyden jälkeen ap:n esimerkki äiti joutuis menee töihin niin eiköhän niitä töitä löytyis.

Kukaan ei tässä ketjussa kirjoittanut mtn johtoportaan henkilöistä.
Mutta eikö muiden mielestä ole vain kivempi/helpompi opiskella ennen lapsia?
Ei tarvi panikoida ettei ole ammattia tms.
Tai sitten se ei edes ihmisiä haittaa...

oo vielä opiskellut ja kohta on kaksi muksua. Mä olen ihan tyytyväinen ratkaisuuni, tunnen itteni ihan erilaiseks kuin ennen äitiyttä, joten opiskelu ennen tätä olis voinut mennä ihan hukkaan. Nykyisin tiiän kuka oon ja tästä mun on hyvä jatkaa. Tosiaan opiskella voi myöhemminkin jos vaan halua on. Ja töitä saa ilman opiskeluakin, ei ehkä mitään erityisen mielekästä, mutta kaikille sillä ei ole niin väliä mitä duunia tekee.

Yhdelle tutulle käynyt vähän noin, tosin ei ole kuin kaksi lasta, mutta ikää nyt 35v ja ei koulutusta saati työkokemusta. Ei edes aio mennä mihinkään kouluun vaan keinottelee kelan kanssa saadakseen jatkuvasti työttömyyskorvausta ja ettei tarttis mennä mihinkään työkkärin tarjoamiin juttuihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Jessica Rabbit:
Voihan niitä kouluja käydä missä iässä vaan ja mä oon itse huomannut että mitä vanhempi on, sitä helpommin löytyy erilaisia monimuoto-opiskelumahdollisuuksia ja oppisopimuspaikkoja. Eikä mun mielestä amis ole sama kuin ilman koulutusta! :o Entä jos joku vaan todella haluaa tehdä ne lapset nuorena, ja käydä koulut ja aloittaa työelämän kun lapset tehty?

Mun puolesta saa tehdä kuten parhaaksi katsoo.

Alkuperäinen kirjoittaja d:

On varmasti helpompi, mutta jotkut vaan haluavat lapset nuorena ja kokee että mielekkäämpää käydä koulu sen jälkeen. Yksi tykkää yhdestä ja toinen toisesta.

On varmasti helpompi, mutta jotkut vaan haluavat lapset nuorena ja kokee että mielekkäämpää käydä koulu sen jälkeen. Yksi tykkää yhdestä ja toinen toisesta.

Näinpä. Mutta sitä en vaan tajua että miksei voi saada lapsia NUORENA mutta silti opiskella ammattia!
Vai onko ihminen nuori vain siihen asti kun peruskoulu loppuu =O

Peruskoulun jälkeen on hemmetin kauan vielä NUORI, on niin monta vuotta edessä että siinä EHTII opiskella sekä saada lapsia, ellei sitten lue ammattia joka vaatii pitkät opinnot / ei lasta saa helpolla = mutta siinäkin olisi AIKAA opiskella jos ei lasta kuulu.

Tätä en tajua.
Ihan kuin opiskellut äiti olisi automaattisesti VANHA, tehnyt lapset VANHANA.

mielestä on muuten jotenki hullua että 15-16-vuotiaana pitäisi tietää mitä haluat tehdä loppuelämäsi! Mun mielestä , jos aikoo hankkia lapsia, ne on hyvä tehdä nuorena, katsoa mikä itse olet sen jälkeen, ja miettiä sitä uraa vasta sitten. Ja miksi koulunkäynti olisi vaikeampaa kun on lapsia? Miten se eroaa töissäkäymisestä? Helpompihan koulusta on "lintsata" esim. silloin, kun lapsi on kipeä, kuin töistä!

Mutta onneksi Suomessa on kuitenkin niinkin hyvä systeemi kuin oppisopimus.
Ja onhan se varmasti helpompaa opiskella ennen perheen perustamista, mutta ei se ole mahdotonta opiskella vaikka olisi perhekin.

Miksi täällä aina pitää arvostella muita!!! Jokainen tekee tavallaan, toiset koulut ja talot ensin ja toiset lapset ensin, jotkut imettää ja jotkut ei, jotkut vie lapset hoitoon toiset hoitaa kotona ja toiset on varakkaita ja toiset ei. Entä sitten!!!!! Huolehtikaa omista asioistanne ja jättääkää muut rauhaan!!!!!

mä oon 28-v, ja takana lukio ja amis, ja nyt opiskelen amk:ssa, työkokemusta on suht monelta eri alalta, mutta ei yhtään pitkää työsuhdetta. Tavoitteena olisi hieno ura kansainvälisen yrityskonsultoinnin parissa. Olen yh, lapset ovat 2 ja 4 vuotiaat. Pelottaa että ei mulle löydy kunnianhimoisia tavoitteitani vastavia töitä koskaan, koska olen liian vanha...Pelkäänkö turhaan??????

Alkuperäinen kirjoittaja dd:

Näinpä. Mutta sitä en vaan tajua että miksei voi saada lapsia NUORENA mutta silti opiskella ammattia!
Vai onko ihminen nuori vain siihen asti kun peruskoulu loppuu =O

Peruskoulun jälkeen on hemmetin kauan vielä NUORI, on niin monta vuotta edessä että siinä EHTII opiskella sekä saada lapsia, ellei sitten lue ammattia joka vaatii pitkät opinnot / ei lasta saa helpolla = mutta siinäkin olisi AIKAA opiskella jos ei lasta kuulu.

Tätä en tajua.
Ihan kuin opiskellut äiti olisi automaattisesti VANHA, tehnyt lapset VANHANA.

mutta yleensä sen opiskelun jälkeen tahdotaan tehdä niitä töitäkin

Vaan paikkoja ei aina löydä + tietystikään tuolla ei voi todellakaan lukea tiettyjä ammatteja

Alkuperäinen kirjoittaja mun :
mielestä on muuten jotenki hullua että 15-16-vuotiaana pitäisi tietää mitä haluat tehdä loppuelämäsi! Mun mielestä , jos aikoo hankkia lapsia, ne on hyvä tehdä nuorena, katsoa mikä itse olet sen jälkeen, ja miettiä sitä uraa vasta sitten. Ja miksi koulunkäynti olisi vaikeampaa kun on lapsia? Miten se eroaa töissäkäymisestä? Helpompihan koulusta on "lintsata" esim. silloin, kun lapsi on kipeä, kuin töistä!

Mustakin on hullua että noin nuorena pitäisi päättää mihin ammattiin haluaa.
Mutta yhtä hullua on joutua saamaan lapset nuorena, vain koska susta on hyvä ne silloin saada...

Alkuperäinen kirjoittaja ff:

Vaan paikkoja ei aina löydä + tietystikään tuolla ei voi todellakaan lukea tiettyjä ammatteja

Joo, on varmasti paljon kiinni siitä missä päin Suomea asuu jne.
Mikäs ihan perustason duunarin ammatti on sellainen johon ei voi opparilla opiskella ? Siis niitä on varmasti, mutta nyt ei tuu mieleen...pitäis kait mennä lepuuttaa näitä viimesiä aivosoluja joita tää raskaus ei oo vielä verottanut...

Yhteistyössä