Millaiset (netto)tulot on teillä, joilla on kaksi (pientä) lasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hei"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hei"

Vieras
Meillä lapset on 3-vuotias ja vastasyntynyt vauva. Nettotulot on noin 1700 euroa (+ lapsilisät) kuukaudessa. Voin sanoa, että huonosti tullaan toimeen, mutta pakko jotenkin yrittää pärjätä.

Samanikäiset ja miehen tulot bruttona noin 8000. Kyllä pärjätään. Mutta aika tyhmää, että jos oltais kummatkin töissä ja saisi 4000 e kumpikin, maksettaisi veroja paljon vähemmän ja käteen jäisi enemmän.

ja niillä varmasti pärjääkin.

Meillä tilanne se, että mies ansaitsee nettona 1200e ja minä minimiäitiysrahalla 500e kuukaudessa... niillä täytyisi pärjätä. Itse on ajauduttu tähän tilanteeseen, mutta ei voi mitään. Yhtään ei jää säästöön ja usein täytyy jättää osa laskuista maksamattakin (ts. siirtää maksupäivää, kunnes on rahaa... jos on).

Eli nettona liki kaksi tonnia kuussa. Mihin se raha menee? Periaatteessa tuolla summalla pitäisi ainakin laskut kyetä maksamaan ja ehkä tekemään jotain arjesta poikkeavaakin toisinaan.

Jaa-a. Mä en ikinä oikein osaa vastata kun en koskaan tiedä paljonko (eli kuinka vähän) meillä tuloja todellisuudessa on..

Veikkaisin että se kieppuu tällä hetkellä n. parin tonnin kieppeillä kaikkineen, lapset on reilu 1v ja 2,5v. Ihan kivasti tullaan toimeen kun ollaan aina totuttu pienellä elämään ja menot on mitoitettu sen mukaan.

Eli nettona liki kaksi tonnia kuussa. Mihin se raha menee? Periaatteessa tuolla summalla pitäisi ainakin laskut kyetä maksamaan ja ehkä tekemään jotain arjesta poikkeavaakin toisinaan.

No jos minulta (ap) kysyt niin ehkäpä tämän kerran vastaan sinulle, mutta en ala rahatilannettamme enempää puntaroimaan. Tarkoitukseni oli vain kysyä miten muilla menee.

Eli, meillä vuokra 600e (kolmio), vesi ja sähkö 200e (sähkölämmitys), autolaina 300e, bensakulut 200e, ruoka (kaupassa kerran viikossa ja täydennykset satunnaisesti) 500-600e ja siihenpä ne menikin... pitäs vielä laskut jostain maksaa. Mutta joo, en ala ruikuttaa enempää, kyllä me jotenkin pärjätään, on tähänkin asti pärjätty. :) Ja aiotaan kyllä kesällä matkustaakin kotimaassa, että ei tämä elämä ihan niin tylsää kotona pyörimistä vain ole. Rahat on vain revittävä jostain ja yritettävä säästää mahd. mukaan.

[QUOTE="hei";23944247]No jos minulta (ap) kysyt niin ehkäpä tämän kerran vastaan sinulle, mutta en ala rahatilannettamme enempää puntaroimaan. Tarkoitukseni oli vain kysyä miten muilla menee.

Eli, meillä vuokra 600e (kolmio), vesi ja sähkö 200e (sähkölämmitys), autolaina 300e, bensakulut 200e, ruoka (kaupassa kerran viikossa ja täydennykset satunnaisesti) 500-600e ja siihenpä ne menikin... pitäs vielä laskut jostain maksaa. Mutta joo, en ala ruikuttaa enempää, kyllä me jotenkin pärjätään, on tähänkin asti pärjätty. :) Ja aiotaan kyllä kesällä matkustaakin kotimaassa, että ei tämä elämä ihan niin tylsää kotona pyörimistä vain ole. Rahat on vain revittävä jostain ja yritettävä säästää mahd. mukaan.[/QUOTE]

Vinkkinä jatkon kannalta, kannattaa ihan tosissaan miettiä kannattaako pitää autoa josta joutuu maksamaan noin julmettua lyhennystä kuukaudessa ja kauppalaskua kannattaa seurata ajatuksella, käydä ostoslistan kanssa, käyttää kausituotteita, jättää ylimääräisiä snäkkejä hyllylle koska ne ovat usein myös kalleimpia yksittäisiä ostoksia jne. Voi tehdä ihmeitä kuukausittaisille kauppakuluille pieni viilaaminen :)

Lapset 2v7kk ja 3kk. Tulot samaa luokkaa ku teillä, noin pari tonnia jää käteen. Ihan ok tullaan toimeen, ei tarvinnu kynsiä syödä :) Paremmin meillä menee nyt, kuin ennen äippälomaa jolloin mun tulot oli hurjan suuri opintotuki (260€ käteen).

Jaa-a. Mä en ikinä oikein osaa vastata kun en koskaan tiedä paljonko (eli kuinka vähän) meillä tuloja todellisuudessa on..

Veikkaisin että se kieppuu tällä hetkellä n. parin tonnin kieppeillä kaikkineen, lapset on reilu 1v ja 2,5v. Ihan kivasti tullaan toimeen kun ollaan aina totuttu pienellä elämään ja menot on mitoitettu sen mukaan.

Itse en voi sanoa, että kivasti tullaan toimeen, mutta toki tullaan toimeen jotenkin kun on pakko. Mun pitäs vaan vielä oppia hallitsemaan kokonaisuutta ja hillitsemään menoja. :) Mutta "kiva" lukea, että toisilla suunnilleen samassa tilanteessa olevilla menee hyvin ja meilläkin on siihen (ainakin periaatteessa) mahdollisuus.

Vinkkinä jatkon kannalta, kannattaa ihan tosissaan miettiä kannattaako pitää autoa josta joutuu maksamaan noin julmettua lyhennystä kuukaudessa ja kauppalaskua kannattaa seurata ajatuksella, käydä ostoslistan kanssa, käyttää kausituotteita, jättää ylimääräisiä snäkkejä hyllylle koska ne ovat usein myös kalleimpia yksittäisiä ostoksia jne. Voi tehdä ihmeitä kuukausittaisille kauppakuluille pieni viilaaminen :)

Sähköstäkin voi pyrkiä säästämään.

[QUOTE="nyt";23944278]kun olen kotihoidontuella, niin nettotulot noin 2200 euroa. Pian palaan osa-aikaiseksi töihin ja tulot nousee noin 3500 euroon.[/QUOTE]

Niin ja nyt pärjätään ok eli laina lyhenee ja velaksi ei eletä. Töissä ollessa jää säästöön ja pystyy matkustamaankin.

Joo, kauppalaskua on yritetty viilata ja on sitä alaspäin saatukin, joskus taas lasku on vähän isompikin. Ja autoa ei pois anneta (myydä), koska ei ole rahaa ostaa uutta, ja joku (hyvä) auto on pakko olla miehen pitkien työmatkojen takia, ei ihan satasien romua viitsi ostaa.

Sähköstäkin voi pyrkiä säästämään.

Käytännössä ei kuitenkaan voi. Vuokraisäntä laskuttaa sähkön itse, joten itse ei nähdä mitä mittarilukemat näyttää ja vuokraisäntä väittää, että menee ihan oikein. Onhan nuo naapuritkin sanoneet, että isoja on laskut olleet jo vuosia. (Mutta uutta asuntoa toki etsitään...) Talo on vanha, vuotaa lämmöt ulos ja vesi lämmitetään sähköllä, joten laskutkin on isoja, vaikka ei ylimääräistä sähkölaitetta omistetakaan.

Mitäs meillä jää, pitää ihan miettiä (ollaan siis hyvin tultu toimeen, ei ole tarvinnut menoja sen kummemmin miettiä). Miehen netto työstä n. 1700 ja mun päivärahasta jää n. 1800 käteen. Lapsilisät tietysti. Eli n. 3700e/kk. Meillä lapset 2,5 ja 7kk.

Kohta vähän tippuu, kun minä menen töihin ja mies jää hoitovapaalle. Mun netto on n. 2400e ja miehelle jäänee kht:sta lisukkeineen n. 300e + lapsilisät. Eiköhän me silti ihan ok pärjätä tuolloinkin. Voi olla, että vähän menee säästöjä, mutta tinkimään tuskin joudutaan mistään.

Suht samat tulot mitä ap:lla. Vuokra suurempi, mutta sähkölasku alle kymmenesosan ap:n laskusta, ei autoa, ruokaan menee meiltä n. 250 erkkiä kuussa, tämä lukema huhtikuulta 2011 kuiteistani. Vuositasolla useampien tonnien säästöt (hupenevat kyllä koulutukseen).

Nettotulot tällä hetkellä jotain 2000 euroa, mut syksyllä saan taas opintorahaa, niin sit nousee sen opintorahan verran. Hyvin pärjätään. Lapset 1v ja 3v, asutaan ok-talossa.

Yhteistyössä