Millaiset pyörät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vaunuihin?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vaunuihin?

Vieras
Heippa,

kokemuksianne pyytäisin vaunujen pyöristä, sain tuolta odottajien palstalta hyvän vinkin, että tehän olette mitä parhain foorumi tähän kun teillä on jo paljon kokemusta.

Harkitsen ilmakumipyörien ja joidenkin geelitäytteisten muovisekoitepyörien välillä. Onko teillä millaisia kokemuksia,millaisiin pyöriin itse päädyitte ja miksi?Varsinkin mietin, että miten nuo muovipyörät liikkuvat lumessa ja millaista melua niistä aiheutuu työtäessä.Molemmat ovat kyllä ihan suht isokokoiset ja leveät muodoltaan.

Vaunut ovat yhdistelmät ja tulevat pääkaupunkiseudulla lähinnä kantakaupunkikäyttöön eli asfalttiteillä lähinnä, liikun julkisilla pidemmät matkat,mutta tarkoitus olisi että yksillä pyörillä pärjäisi lumessa ja myös puistojen hiekkateillä. Kiitos paljon vastauksistanne jo etukäteen!Ja pahoittelen kovasti jos tätä on kysytty jo triljoona kertaa.

Hei,

Meillä on leveät ilmakennorenkaat, jotka ovat osoittautuneet erinomaisiksi myös lumihangessa eikä niitä tarvitse pumpata. Eri vaunumerkeillä on vähän erilaisia nuo renkaat meillä Teutonian Mistral-vaunut.

meillä on ilmakumipyörät (brio), tosi pehmoiset asfaltilla, lähes äänettömät, lumihangessakin kulkee kevyesti, vaikka ovat leveät (testattu aamulla viimeks loskassa ennen aurausta), pumpattu kerran 8kk aikana!

halusin ehd. pehmeät renkaat, koska mun tekee pahaa ne sateenvarjorattaat, joissa lapsi tärisee!!! teki jo paljon ennen kuin lapsista oli tietookaan.

Meidän vaunuissa on ilmakumirenkaat (Ora tuplavaunut). Äänettömät on asfaltilla ja kevyet työntää myös lumihangessa. Kerran vuodessa pumpattu huoltoasemalla (tavallinen pyöränpumppu ei käy).

Heips,
mulla on kans hankittuna Brion vaunut (Novat), odottavat liikkeessä hakua ja nuo pyörät ovat nyt sitten harkinnassa. Taitaa olla niin että molemmissa rengastyypeissä on sekä miinusta että plussaa ja molemmista tyypeistä on sekä hyviä että huonoja kokemuksia :) Kiitos paljon mielipiteistänne!

Meillä kans Novat. Saatiin lahjaksi joten itse en päässyt vaikuttamaan renkaisiin. Mutta.. niissä ilmeisesti nuo kennot?! Ovat siis jotkut ""täyskumirenkaat"" tmv koskapa niitä ei tarvii pumpata. Huomasin nyt että loskakelillä TODELLA huonot!! Kaikki lumi tarraa kiinni. Täällä suht korvessa asutaan ja teiden auraaminen kestää.. edellisissä vaunuissa oli ilmakumipyörät ja ne kulki aina hyvin. Ainut huono puoli just se pumppaaminen, meillä tuppas aina olemaan puoltyhjät ku tyhjenivät aika nopsasti. Sillä loskakelillä ei varmaan ole väliä keskellä kaupunkia ;)

Meillä Brion Novat ilmakennorenkailla, jotka halusin ehdottomasti mieluummin kuin ilmakumirenkaat, jotka voivat puhjeta ja vaativat pumppausta.
Kesä meni hienosti, kun kävimme ulkoilemassa maastossakin mutta nyt loskalla huomasin, että sohjo tarttuu renkaisiin, mutta varsinaisella lumella kulkevat kyllä kevyesti.

Heippa vielä,

luin jostain keskustelusta että nämä ilmakennoiset pyörätkin voisivat mennä pinnaltaan rikki? Esim. terävät kivet voisivat tarttua pintaan ja rikkoa sen,jolloin sitten vesi yms. pääsevät pyörään. Onko kellekään käynyt silleen?

Meillä kanssa Novat ja ilmakumit! Mietittiin kyllä kennojakin mutta todettiin että me liikutaan niin paljon rattaiden kanssa ja nimenomaan eri maastoissa: asfaltilla, hiekkatiellä puistossa, nurmikolla, maastossa, mökillä yms. niin ehdottomasti ilmakumit sopivat monipuolisempaan maastoon paremmin! Onhan polkupyörienkin kumit vastaavat kuin ilmakumit eivätkä mitkään kennopyörät. Jos ne kennot olisivat niin mahtavat niin kyllähän niitä varmaan olisi jo polkupyörissä ja muuallakin käytössä eli itse olen sitämieltä että ovat tulleet kovien muovipyörien tilalle laiskoille kaupungissa asuville äideille jotka eivät kulje rattaiden kanssa kuin lähinnä kauppaan ja tällöin ovatkin toimivat mutta muuten ehdottomasti ilmakumit! Ja pumppaaminen on tosi pieni vaiva. Onnistuu Novissa ihan tavallisella polkupyörän pumpulla eikä tarvitse niin usein pumpata, ehkä kerran 2-3 kk eikä rikkoutuminen ole todellinen syy olla pyöriä hankkimatta, kaikkihan voi mennä rikki eikä pyörän kumikaan nyt kovin usein rikki mene vaikka sillä ajetaan usein satoja tai tuhansia kilometrejä!

Meillä on ollut Brion rattaissa sekä ilmakumipyörät että umpikumipyörät (ilmakennotko ne sitten ovat?). Ehdottamasti olen enemmän pitänyt ilmakumipyöristä. Umpikumiset ovat kovat asvaltilla ja raskaat sohjossa. Se etu niissä on, että ovat pienemmät ja ketterämmät kuin ilmakumipyörät.

Mutta nämä ovat täysin makuasioita :)

Ilmakennot on eri asiat kuin umpikumiset eli niissä siis on ilmaa sisällä. Meillä kyllä kuljetaan kaikenlaisessa maastossa metsäpoluista lähtien ja ovat olleet hyvät, myöskään lumi ei ole jäänyt niihin kiinni eikä myöskään pinnoihin jotka meillä leveät muoviset. Eli mun mielestä täysin pumpattavien ilmakumirenkaiden veroiset. Polkupyörissä tarvitaan eri painoisille ihmisille eri määrä ilmaa, joten siitä syystä niissä tarvitaan pumpattavia renkaita.

Mulla on 5 v vanhat Emmaljungat ja umpikumipyörät niissä (leveät). Silloin ne olivat vielä muodissa, ei ollut tietoakaan muista. Saisin kyllä vaihdettua ilmakumipyörät vaunuihin, mutta en ole keksinyt syytä miksi. Umpikumipyörät toimivat loistavasti kelillä kuin kelillä, ovat kevyet ja äänettömät. Kovuutta en ole huomannut, onhan vaunuissa ""jousitussysteemi"". Ja taatusti ei puhkea.