Millaisia on

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja liitoskivut?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

liitoskivut?

Vieras
Yritin laittaa aamulla viestiä, mutta ilmeisesti se ei ole tullut tänne, en ainakaan löydä mistään.

Eli, onko liitoskivut ja kasvukivut sama asia? Kasvukivut on nimittäin tuttu juttu, niitä alavatsavihlontoja oli jossain vaiheessa paljonkin. Nyt ei ole pariin viikkoon näkynyt (rv 21 menossa).

Nyt jonkun aikaa sen sijaan ollut sellaista kipua/painetta tuolla ihan alhaalla, veikkaisin, että aika lailla siinä kohdassa, mistä se vauva aikanaan ulos puskee. Laskin tämän ns. paineen tunteeksi ja olen nyt ollut huolissani jopa keskenmenon/ennenaikaisen synnytyksen riskistä, kun jostain luin, että paineentunne on yksi oire,

Tänään tuli kumminkin mieleen, että voisiko olla sitä liitoskipua. Sana tulee täällä usein vastaan, mutta merkitys on epäselvä. Jotenkin olen saanut sen kuvan, että kasvukipuja on enemmän alkuraskaudesta ja liitoskipuja sitten myöhemmin, onko näin? Ja missä ne tuntuu: mahassa, selässä, alapäässä, lantiossa...?

Mulla selkävihlonnat jatkuu edelleen (ollut ainakin rv 15 saakka), mutta nyt siis tämä alapään outo tunne lisänä. Ei niin kivulias, etteikö pärjäisi, joten jos saan luokiteltua sen liitoskivuksi, niin huolet häipyy. Tuntuu istuessa ja seistessä, mutta ei oikeastaan makuulla. Ja vaihtelee, välillä tuntuu enemmän, välillä ei ollenkaan.

Kasvukivut ja liitoskivut taitaa olla eri asiat. Kasvukivuilla tarkoitettaneen kipuja/tuntemuksia tuolla alavatsalla, kun kohtu kasvaa ja ligamentit kiristyy.

Liitoskivut johtuvat taas siitä, että lantion luuston liitokset löystyvät raskaushormonien vuoksi: kroppa valmistautuu synnytykseen. Joku sanoi, että mitä timmimpi kroppa, sitä kovemmat kivut. Liitoskivut tuntuvat esim häpyluussa ja ristiluussa (yleensä alempana kuin muut selkäkivut, joita on yleensä ollut jo ennen raskautta).

Henk.koht liitoskivut alkoivat joskus rv20. Kävellessä tuntuu häpyluussa, kuin jokaisella askelella nyppisi häpykarvoja irti (jotenkin pistelee). Aamuisin jomottaa haaroista ja samoin tuntuu haaroissa, jos ottaa leveitä sivuaskelia tms. Esim seisominen yhdellä jalalla aamuisin (esim sukan laittaminen jalkaan seisten) on aika tukalaa. Kävellessä häntäluu tuntuu puutuneelta ja kipeältä, säteilee pakaroihin, mutta ei alemmaksi.

Tuskasta huolimatta liikkumisen sanotaan olevan hyväksi.

Sun oireista: tulee mieleen myöskin supistelut, voisko olla niitä? Niitäkin voi olla, eikä niistä ole vaaraa, jos eivät ole kuukautisten lailla kivuliaita. Supistuksiin liittäisin tuon paineen tunteen takia -sellaisena kuvailisin omat supistukseni! Kyselepä ja kuvailepa lisää seuraavalla neuvolakäynnillä! En usko, että keskenmenosta on kyse!

Kiitos Oili. Tuo ""jomottaa haaroista"" oli aika hyvä kuvaus sille, miltä tuntuu, eli saattanee olla liitoskivuista kysymys. Mulla oli supistuksiakin yhdessä vaiheessa jo, mutta ne oli ihan eri tuntuisia: lyhyitä kiristäviä tunteita, kun tämä on tosiaan pidempi (tänään ollut ison osan päivää) ja enemmän sellainen tylppä/jomottava. Vähän sellainen olo, että pelottaa mennä kakalle, kun tuntuu, että ponnistanko samalla vahingossa vauvankin ulos :)

Mutta jotenkin lohdutti tuo sun viesti. Neuvolassa ajattelinkin asiasta kysellä, mutta siihen on vielä kolme viikkoa, ja vasta äskettäin soittelin sinne ja valittelin virtsaoireista (tutkimustulosten perusteella turhaan), joten en viitsisi ihan heti taas häiriköidä, jos ei tämän kummempaa aihetta ole. Kyselen sitten täältä toistaiseksi. Muutkin kommentit luetaan mielenkiinnolla.

minulla oli ihan sairaan kovat liitoskivut, petistä ylös nousu oli yhtä tuskaa mies auttoi tai pikku hiljaa kyljeltäni "" hinasin"" itseni ylös. Ystäväni sanoi silloin että kroppa löystyy ja synnytys olisi sen helpompi mitä kovemmat kivut tiedä häntä tyttö syntyi kyllä vajaassa 1,5h:ssa maailmaan siinä on aukeamis,ponnistus ja jälkeisvaihe...

Mä olen vasta viikolla 13+1, mutta kaikenlaisia tuntemuksia on jo ollut...Alaselkää, siis ihan sieltä lantion korkeudelta särkee välillä ihan pirusti; sellaista vihlovaa/pistävää kipua. Todella epämiellyttävää, liitoskipuja?! Olen luullut, että niitä tulee vasta myöhemmin. Sitten olen huomannut uuden oudon ilmiön; emättimen suulla, arvioisin n. 1 cm emättimen suulta ylöspäin tuntuu emättimen seinämissä sellaista tylppää jomotusta. Mitäköhän sekin on... :) Kaikenlaista sitä raskausaikana tuleekin. Tsemppiä kaikille kaikenlaisten kolotusten/jomotusten kanssa painiskeleville!

Yhteistyössä