Millaisia teidän 2,5-vuotiaat ovat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti x 1
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
On tosi kiva lukea näitä kertomuksia! Oma lapseni nukkuu nyt päiväunia, ei nukahda itsekseen vaan luemme ensin 3-5 kirjaa (heh) ja sitten hän ottaa kädestä kiinni ja silitämme selkää. Itse ajattelin juoda kupposen teetä.

Lapseni on tänäänkin vähän isäänsä "jyrännyt", ja sen kyllä huomaa, että jos ollaan esim. pitempään oltu koko perhe yhdessä (nyt viikon loma meillä), niin äiti on se ehdoton. Iskä ei ota siitä murheita, lähinnä pitää sitä hupaisana ja hassuna. Mutta käy usein niinkin, että iskä panee jalan maahan ja silloin on vain kelvattava, äitiä ei tarvitse höykkyyttää:)

Pidetään tämä ketjuna, jossa saa vapaasti kertoa omista taaperoistaan, eikä lähdetä kilpasille, kenellä on taitavin lapsi.

Alkuperäinen kirjoittaja no menipäs taas ohi;28024376:
Aapeeltä meni taas niin ohi mun pointti, mutta mitä muuta voi odottaakaan!? Yhden ja ainoan lapsen äiti vaan on NIIN eri planeetalta verrattuna kokeneempiin kanssasisariin. :D Ei niitä "vikoja" tarvitse hakemalla hakea, mutta huonoja puoliahan meistä kaikista löytyy! Ei kukaan ole täydellinen! Paitsi se oma esikoinen. :) Kyllä se elämä sit opettaa. Ja kiitos kysymästä, ei ole tarvetta olla kateellinen eikä surullinen. Meidän elämä on juuri hyvää, ollaan yhdessä perheenä onnellisia ja omat lapset ovat niitä kaikkein ihanimpia! Ei vaan ole ENÄÄ sitä tarvetta kehuskella ja kuuluttaa sitä onneaan kaikille! Se on ihan normaalia, ei mitään erikoista ja suureellista.

Ja taas näitä äärimmäisen rasittavia kahden tahi kolmen lapsen äitejä erinomaisuuksineen...

Mulla on yksi lapsi, toinen tulossa. Mutta voin sanoa, ettei toinen lapsi tule ikinä tekemään musta samanlaista kuin susta; yhden lapsen äidit tuomitsevaa moukkaa. Et kuulosta yhtään onnelliselta, kun pitää toisten onni lytätä.

Alkuperäinen kirjoittaja keksiä siis;28025926:
kahvileipää saa kun on sitä tarjolla... heh....

Niin. Kun meillä on kahvileipää tarjolla, lapsikin saa viipaleen tai palan. Kahvileiväksi sanotaan meillä päin makeaa leivonnaista, joka nautitaan kahvin kanssa. Joka päivä ei herkkuja ole, yleensä vain viikonloppuisin :)

Jätättekö lapsen pariksi tunniksi yksin lukemaan kirjaa? Tuleeko kakka vaippaan vielä? Kiukuttelee kuitenkin aina välillä ja saa raivareita? Oho, näitä asioita kyllä vähän ihmettelen.

[QUOTE="Outoa";28025954]Jätättekö lapsen pariksi tunniksi yksin lukemaan kirjaa? Tuleeko kakka vaippaan vielä? Kiukuttelee kuitenkin aina välillä ja saa raivareita? Oho, näitä asioita kyllä vähän ihmettelen.[/QUOTE]

Lapsi saattaa tosissaan viihtyä itsekseenkin. Tällä tarkoitan sitä, että perheellä teemme kotitöitä esimerkiksi. Lapsi ei aktiivisesti tarvitse aina viihdyttäjää vaan osaa touhuta itsekseenkin, lukee tosi paljon, tai no mitä se nyt lukeminen onkaan tuossa iässä:) Tänään siivosin pari tuntia, lapsi touhuili siinä matkassa, lueskeli, leikki, toimitti tavaroita eri paikkoihin, tutkiskeli jne. Siinä se kulkee matkassa.

Kakan tekee mielellään vaippaan, ei intoudu potalle. Pissin lirauttaa kyllä.

Kiukuttelee kuten tuonikäiset varmaan yleensä. Ei kuitenkaan hirveän usein mutta kyllä lapsi osaa uhmata:)

[QUOTE="vieras";28025866]Ja taas näitä äärimmäisen rasittavia kahden tahi kolmen lapsen äitejä erinomaisuuksineen...

Mulla on yksi lapsi, toinen tulossa. Mutta voin sanoa, ettei toinen lapsi tule ikinä tekemään musta samanlaista kuin susta; yhden lapsen äidit tuomitsevaa moukkaa. Et kuulosta yhtään onnelliselta, kun pitää toisten onni lytätä.[/QUOTE]

Voi luoja teidän kanssanne! :D En minä tuomitse yhden lapsen äitejä. :) Enkä ole kahden tai kolmen äiti, vaan viiden. Tunnistan vaan itseni tuosta aapeen tekstistä. Olin esikoiseni aikoihin juuri sellainen. Enkä ole pettynyt yhtään mihinkään! Esikoiset vaan useasti ovat taitavia verrattuna pikkusisaruksiin, koska saavat väistämättä eniten huomiota ja läsnäoloa pienenä. Siinähän hehkutatte, ei siinä mitään. Huvittavaa vaan!

Voi luoja teidän kanssanne! :D En minä tuomitse yhden lapsen äitejä. :) Enkä ole kahden tai kolmen äiti, vaan viiden. Tunnistan vaan itseni tuosta aapeen tekstistä. Olin esikoiseni aikoihin juuri sellainen. Enkä ole pettynyt yhtään mihinkään! Esikoiset vaan useasti ovat taitavia verrattuna pikkusisaruksiin, koska saavat väistämättä eniten huomiota ja läsnäoloa pienenä. Siinähän hehkutatte, ei siinä mitään. Huvittavaa vaan!

No mun kokemuksen mukaan esikoinen ei todellakaan ole taitava verrattuna pikkusisaruksiin; päinvastoin! Siksi sitä kannattaakin hehkuttaa. Itse pienempänä sisaruksena opin lukemaan, laskemaan ja tekemään vaikka mitä ennen isoveljeäni, koska seurasin kaikkea vierestä mitä hän teki. Luulin, että joka perheessä on siten.

Mutta joissakin näköjään pikkusisarukset ovat tyhmempiä, mikä on mun mielestä jokseenkin outoa.

Joo , meiltä löytyy eritäin omaehtoinen ,liikkuvainen poika ,haluaa tehdä kaiken itse apua ei huoli sit millään :/siis toi on välillä tosi raivostuttavaa ,juoksee ,hyppii kesästä asti ajanut pyörää appareilla ,puhuu paljon värit osaa miltei kakki ,syö ja pukee itse ,vaippa vielä osittain käytössä ,sit niitä ns.huonoja luonteenpiirteitä on tosiaan erittäin omapäinen ja oma ehtoinen ,hitaasti lämpenevä ,vailikoi tarkaan kenelle puhuu ,huono nukkuja ,erittäin vilkas huono syömään ,osaa olla myös iloinen ja hauska mut helpolla ei pojan kans päästä,että tämmönen tapaus löytyy täältä on kolmas poika perheessä.

[QUOTE="vieras";28027235]No mun kokemuksen mukaan esikoinen ei todellakaan ole taitava verrattuna pikkusisaruksiin; päinvastoin! Siksi sitä kannattaakin hehkuttaa. Itse pienempänä sisaruksena opin lukemaan, laskemaan ja tekemään vaikka mitä ennen isoveljeäni, koska seurasin kaikkea vierestä mitä hän teki. Luulin, että joka perheessä on siten.

Mutta joissakin näköjään pikkusisarukset ovat tyhmempiä, mikä on mun mielestä jokseenkin outoa.[/QUOTE]

Ensinnäkin, se että kehittyy eri tahtiin, ei tee kenestäkään tyhmempää. Omassa kaveripiirissäni taas usein keskustellaan siitä, ja moni on tehnyt saman huomion, että esikoinen on edellä ollut monessa asiassa. Ehkä sinä olet ollut poikkeus.

Alkuperäinen kirjoittaja Tämä minun kokemukseni;28027333:
Ensinnäkin, se että kehittyy eri tahtiin, ei tee kenestäkään tyhmempää. Omassa kaveripiirissäni taas usein keskustellaan siitä, ja moni on tehnyt saman huomion, että esikoinen on edellä ollut monessa asiassa. Ehkä sinä olet ollut poikkeus.

Itse sinä ihmettelet vanhempia, jotka nauttii sanoa omasta lapsestaan positiivisia juttuja. :)

[QUOTE="vieras";28027615]Itse sinä ihmettelet vanhempia, jotka nauttii sanoa omasta lapsestaan positiivisia juttuja. :)[/QUOTE]

En, vaan pidän tyypillisenä sitä, että esikoisen ollessa vielä pieni ja ainoa, häntä hehkutetaan kuin jonain ihmelapsena! Eikä nähdä vielä niitä ikävämpiä luonteenpiirteitä lainkaan. Katsellaan äitiyttä vielä ruusunpunaiset lasit silmillä. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Enpäs;28028820:
En, vaan pidän tyypillisenä sitä, että esikoisen ollessa vielä pieni ja ainoa, häntä hehkutetaan kuin jonain ihmelapsena! Eikä nähdä vielä niitä ikävämpiä luonteenpiirteitä lainkaan. Katsellaan äitiyttä vielä ruusunpunaiset lasit silmillä. :)

Minä taas toivon, että vaikka lapsiluku kasvaa ja elämänkokemus karttuu, pystyn aina näkemään lapseni jossakin määrin ruusunpunaiset lasit silmillä.

Vanhempi on peili pienelle lapselle. Jos näet hänet hyvänä, arvokkaana ja ainutlaatuisena, se kantaa häntä koko loppuelämän.

Alkuperäinen kirjoittaja Enpäs;28028820:

Kerropa minulle, mitä ikäviä luonteenpiirteitä voi 2,5v lapsella olla? Kiukkuaa, itkee, ei tottele? Sehän on vasta lapsi, hyvänen aika.

Kasvan lapseni kanssa ja opettelen hänen luonnettaan. Mikäli hänestä tulee hankala aikuinen, niin sitten se on sen ajan murhe. Mutta pieni lapsi ei ole tehnyt mitään pahaa. Hän on vielä viaton ja ne typeryydet, mitä hän tekee sitten kun kasvaa isommaksi, ovat hänen omia mokiaan. Mutta sulkisinko oveni lapselta sittenkään?

Anna meidän uskoa lapsestamme vielä tässä iässä pelkkää hyvää. Jos hän hoitoon mennessään kiusaa muita, sitten hoidamme sen asian. Ei pidä maalata piruja seinälle!

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti x 1;28030127:
Kerropa minulle, mitä ikäviä luonteenpiirteitä voi 2,5v lapsella olla? Kiukkuaa, itkee, ei tottele? Sehän on vasta lapsi, hyvänen aika.

Kasvan lapseni kanssa ja opettelen hänen luonnettaan. Mikäli hänestä tulee hankala aikuinen, niin sitten se on sen ajan murhe. Mutta pieni lapsi ei ole tehnyt mitään pahaa. Hän on vielä viaton ja ne typeryydet, mitä hän tekee sitten kun kasvaa isommaksi, ovat hänen omia mokiaan. Mutta sulkisinko oveni lapselta sittenkään?

Anna meidän uskoa lapsestamme vielä tässä iässä pelkkää hyvää. Jos hän hoitoon mennessään kiusaa muita, sitten hoidamme sen asian. Ei pidä maalata piruja seinälle!

En ole sitä kieltänytkään, vaan sanonut että pidän sitä TYYPILLISENÄ käytöksenä! :)

No, tämä keskustelu on tarkoitus pitää rauhallisena eikä nahistella siitä, kumpi on parempi vanhempi tai kilpailla muutenkaan. Joten jatketaan vähän fiksuimmilla fiiliksillä :)

Siis viisi lasta, ehkäisykin on keksitty tiesitkös sitä :). Jäisi enemmän aikaa kehuskella lapsilla
kun niitä ei olisi niin montaa. Niin ja käydä töissäkin joskus, ettei tarvitse muiden rahoilla
elää.

Meillä nuorimmainen 2v2kk..iloinen,juoksee melkein koko ajan,jaksaa keskittyä kirjoihin. Pottailu sujuu jotenkuten.

Hirvittävä uhma..monta kertaa päivässä kiukkukohtaus..välillä miettii että mistä tuo nyt taas "kilahti" :)
Kaikki tavarat on "mun".

"Pieruhuumori" naurattaa..kiitos 5v isoveljen :). Syö,juo itse sujuvasti. Harjoittelee pukemista. Tässä näitä nyt mitä mieleen tuli.

Lapsi nyt 2v4kk. Puhetta ei tule, vain muutama sana, kuten auto, äiti, anna. Osaisi kyllä enenmmänkin, mutta ei vaan suostu sanoja käyttämään. Varsin hyväntuulinen, mutta hyvin voimakastahtoinen ja uhmaa on, etenkin jos ei saa haluamaansa.
On täysin vaipaton ollut jo puoli vuotta. Haluaisi olla kuten isompi sisaruksensa, vaikka motoriikka ei aina oikein toimi. Ei hermostu pienestä, voi pitkäänkin tehdä palapeliä ja tunkea yhtä ja samaa palaa väärin päin hermostumatta, kun taas isompi sisarus olisi kyseisen palapelin heittänyt päin seinää jo aikoja sitten.
Välillä ärsyttävä minä-itse-tyyppi, jota ei saa millään auttaa.

Yhteistyössä