Millaisia teillä illat noin 3kk vauvan kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "memmmi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"memmmi"

Vieras
Meillä vauva nukahtaa imettämiseen illalla ja havahtuu siitä viimeistään 30 min päästä. Ei rauhoitu ennenkuin on taas tissi suussa ja siitä pääsen ehkä vartin päästä erkaantumaan, kunnes hän taas hetken päästä havahtuu, jos lähden pois sängystä, omiin iltapuuhiini. Nukkuu siis ainoastaan, kun minä olen vieressä.

Onko muilla samanlaista? Ja miten iltanukahtamista voisi parantaa niin että nukkuisi putkeen ainakin sinne ensimmäiseen todelliseen yösyöntiin saakka?

Kolmen kuukauden ikäinen vauva on vielä pieni. Kuulostaisi siltä että hän tankkaa sinun läheisyyttä. :) Uskoisin, että kun jaksat olla vauvan lähellä niin kauan kun hän sitä tarvitsee, tilanne rauhoittuu ja vauva alkaa nukkumaan pitempään. Ihania hetkiä äärellä kehdon, vauva on vauva vain hetken. Nimimerkillä minun vauvani on jo vuoden. ;)

Vauvoilla voi kestää syvään uneen pääsy sen puolisen tuntia, eli jos jaksaisit kölliä vieressä siihen asti, niin se saattaisi auttaa. Itse surffailen sen ajan yleensä täällä:)
Meillä yksi vauva tuossa iässä suunnilleen hätkähti aina univiheiden välillä ja jos en silloin ollut rauhoittamassa (käsi päälle saattoi riittää), niin heräsi. Meni ohi ennen 6 kk.

Olisi hyvä myös, että lapsi ei aina nukahtaisi rinnalle. Sanotaan, että se illan ensimmäinen nukutus on ratkaisevin, eli kokeile parina iltana, jos saisitkin vauvan esim. keinuteltua uneen esim. hellästi mutta kohtuu napakasti peittoon käärittynä ja keinutuolissa istuen (voi kestää ekoilla kerroila). Voi myös toimia parhaiten niin, että vauva katsoo eteenpäin, kun malttaa paremmin nukahtaa, kun ei näe sinua. Jos isi nukuttaa, niin bonunsena ettei ole maidon tuoksua.

Meillä on isä nukuttanut lapsen alusta asti, emme halunneet, että lapsi alkaa pitämään minua tuttina. Nukkuu sohvalla, kun isä katsoo telkkaria. Isä myös hoitaa pullosta alkuyön syötön, aamuyöstä otan tytön viereeni nukkumaan/syömään ja siinä saa olla aamuun asti. Meillä tämä järjestely toimii hyvin ja kaikki saa kunnon yöunet.

Meillä on pikku-ukko synnäriltä asti nukahtanut yöunille siinä 18-20 välillä. Nukahtaa tissille, "herää" syömään yöllä parikertaa ja aamulla heräillään 6-8 välillä. Jokainen ilta tähänasti on ollut tosi rauhallinen ja helppo.

kyllä se lapsi pian oppii pitämään omaa sänkyäänkin tuttuna ja turvallisena paikkana, ei ehkä ihan vielä.. meillä tosin just siinä 3kk iässä alko helpottaa, että nukahti omaan sänkyyn.. eli tärkeää, ettei nukutettu syliin, vaan unisena pantiin sänkyyn että vauva "tajuaa" että hänet siirretään sänkyynsä.. yleensä ne säikähtää jos ne herää eri paikassa mihin nukahtanut.. alkuun sai kauan tassutella ja ottaa uusiks syliin ku heräili itkemään, ekat kuukaudet vaan meikäläinen kelpas unikaveriksi.. mutta nykyään tosiaan, iltatissin jälkeen laitetaan sänkyyn ja sinne se sit jää pupun kaa hetkeksi pelmuamaan ja nukahtaa omia aikojaan.. harvoin on iltoja, että tarttis useammin ku kerran käydä rauhoittelemassa, en sitte tiiä sattuuko tuo luonnoltaan olemaan helppo, vai ollaanko onnistuttu tekemään jotain oikeen :D

Me annamme yhdeksän kymmenen välillä korviketta ja sitten mennään sänkyyn, jossa hän saa vielä rintaa siihen asti kunnes nukahtaa. Eli meilläkin nukahdetaan ainoastaan rinnalle ja itsekin jään samalla ensin lukemaan ja sitten nukkumaan. Olisihan sitä kiva saada iltaisin vähän omaa aikaa muuta kuin lukemiseen, mutta toisaalta olen itsekin jo väsynyt. Päivisin saan joskus vauvan nukahtamaan niin syvästi syömisen aikana sohvalle, että pääsen tekemään kotitöitä tai syömään rauhassa. Muuten saattaa herätä heti, kun poistun vierestä. Olisi kiva opettaa lapsi jo pinnasänkyyn, mutta öisin on hyvä syöttää, kun hän nukkuu ihan vieressä, eikä tarvitse nostella mihinkään.

kuulostaa ihan tavalliselta. :) ja vauva erityisesti tankkaa yötä varten, eikä siksikään hevillä pudota illalla tissiä suustaan tai jätä äitiä omiin puuhiinsa. aika menee pian, joten kohta sinullakin on taas omaa aikaa :)

Meijän vajaa 3kk tytteli syö (rintaa) illalla siinä 9 maissa (meillä myös muita lapsia jotka menee nukkumaan samaan aikaan), syö kunnolla ja sitten kannetaan omaan sänkyyn. Nukahtaa sinne, ellei ole väkisin sammunut syödessään. Nukkuu ensimmäisen pätkän 6-8h, syö vähän (tässä välissä saattaa jäädä minun kainaloon, riippuu omasta vireystasosta että nukahdanko vai olenko tajuissani siirtämään takas omaan sänkyyn) ja sitten nukkuu aamuun ( 8-10) saakka. Meillä tosin ollut tää sama "ryttmi" lähes syntymästä saakka.

Yhteistyössä