Ihan kivaa on. Asumme keskisessä Helsingissä ja meillä on puolitoistavuotias lapsi. Elämä soljuu ihan tavallisella lapsiperherutiinilla, itse olen vielä hoitovapaalla jonkun kuukauden. Teemme varmaan ihan samoja asioita, kuin lapsiperheet muuallakin: ulkoilemme (kerrostalojen yhteispihoilla, leikkipuistossa, merenrannassa, ulkoilualueilla, metsissä jne.), käymme muskarissa, näemme kavereita. Minusta on superhelppoa saada lapsiperhekavereita juuri Helsingissä. Senkun tälläytyy leikkipuistoon aamupäivällä ja aloittaa jutut paikallaolijoiden kanssa. Oma-aloitteisuudesta se on varmasti kaikkialla kiinni. Lapsista on NIIN helppo puhua ja keskustelun voi aina aloittaa kysymällä toisen lapsen nimeä ja ikää.
Itse olen vahvasti sitä mieltä, että tahdon elää lapsiperhearkeni juuri täällä. Kaikki on lähellä, verkostoja on helpohko luoda, kymmenen minuutin päässä on Lastenklinikka. Itse hakeutuisin aika keskiseen Helsinkiin, koska uskon kaupungin laitamilla saattavan olla aivan yhtä ankeaa ja yksinäistä, kuin missä tahansa suomalaisessa nukkumalähiössä. On tärkeää, että kulkuyhteydet toimivat ja mieluusti on ratikan päässä palveluista: niihin on niin paljon helpompi päästä vaunujen kanssa, kuin busseihin joiden vaunupaikat saattavat olla tosi varattuja, ellei tule päätepysäkin läheltä.
Tuttavia täällä on todella vaikea saada baareista, koska ihmiset lähinnä viettävät niissä aikaa omissa porukoissaan tai iskumeiningeissä. Kun otat harrastuksen tai pari (vaikka lapsen kanssa), saat taatusti uusia kavereita. Olen itse aikanaan viisitoista vuotta sitten muualta muuttanut ja paljon maata reissanneena sitä mieltä, että helsinkiläiset suhtautuvat pääosin todella asiallisesti muualta tulleisiin. Olin siitä yllättynytkin, koska minulla oli tyypillinen Helsinki-vihaajan identiteetti nuoresta pitäen ja odotin tylyä, kylmää kyytiä.
Paljon on siitä omasta asenteesta kiinni. Täytyy rohkeasti vaan mennä mukaan ja avata itse sitä keskustelua. Lapsestasi en myöskään olisi huolissani: Helsinki on täynnä muualta tulleita, maalaisia, ulkomaalaisia, "erilaisia", joten sanoisin, että kyllä maalaisen on helpompi tähän joukkoon sulautua kuin päinvastoin.
Tervetuloa vaan!