Millaista on lapsivesi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rv 37+
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rv 37+

Vieras
Voiko lapsivedet mennä myös vähitellen valumalla? Miten tunnistan jos minulla menee vedet.. Haiseeko jotenkin erityiselle, mistä voin tietää että on varmasti lapsivettä? Nyt on tullut parina päivänä tosi vetistä vuotoa, jota oon luullut valkovuodoksi.. Tänään sitä on tullut kuitenkin enemmän kuin aikasemmin. Mietin myös että voiko olla joku hiiva tms. tulehdus, joka tuota vuotoa aiheuttaisi. Auttakaa kokeneemmat! :)

Loppuraskaudessa voi tosiaan olla ihan vetistä valkovuotoa ja sitä voi tulla paljon.
Lapsivesi on punertavaa, laita side niin näet minkä väristä on.

Synnärillä opastavat tekemään testin että taittele talouspaperia muutama kerros pöksyihin, jos kastuu läpi asti niin sitten kyseessä voisi olla lapsivettä.

Toki sinne synnärille saa mennä tarkistettavaksi, toteavat tuloksen nopeasti liuskatestillä :)

Kyllä voi mennä myös vähitellen valumalla, ei mulla ainakaan täysillä tulvinut. Muistaakseni haju on makeahko ja ihan erilaista kuin valkovuoto. Soita synnärille, niin antavat asiantuntevammat ohjeet ja pyytävät näytille jos tilanne tuntuu siltä.

Lapsivesi on monesti punertavaa, sellaista lohenpunaista. Tai vaaleanpunaista.. Ja vetistä tottakai. Voi tulla myös vähitellen, ei sieltä välttämättä montaa litraa lennä kerralla niinkun elokuvissa :) Mulla tuli aluksi tiputtelemalla ja myöhemmin synnytyksessä meni kunnolla vedet.

Kiitos vastauksista! :) Tuo vuoto on ollut tosi vaaleaa, vähän ehkä kellertävää. Ja haju on hieman makea.. Ei kyllä ihan tavallisen valkovuodon oloista, kun on niin vetistä ja haisee oudolle. Torstaina on neuvola, uskallanko odottaa sinne asti? Voiko olla haittaa vauvalle, jos tuo siis on lapsivettä, ja jos esim kalvoissa on pieni reikä josta vesi valuu?

voi myös olla kellertävää tai vihertävää. ja voi olla ns. korkea lapsiveden meno, eli ei kalvot varsinaisesti puhjennu, mut tihkuttaa jostain reiästä vettä.

On haittaa vauvalle, tulehdusriski kohdussa kasvaa suureksi. Yleensä pitäisi kai olla sairaalassa antibioottitipassa kiinni viim. 36h siitä kun vesi alkaa mennä ja lapsi pyritään saamaan ulos 48h kuluessa. Tosin joillain vettä saattaa mennä hyvinkin aikaisin, joten silloin ei kai toimita näin, mutta sairaalahoitoa vaatii joika tapauksessa.

No itsellä valkovuoto muuttui noilla viikoilla ihan juoksevaksi ja sitä tuli ihan lorahtelemalla, kerran kävin synnärillä näytillä kun epäilin vesien menoa mutta valkovuotoa oli..Jos asia huolettaa, soita synnärille, he neuvoo ja tod.näk. pyytävät käymään, sitten saat ainakin asiaan selvyyden. :)

Hei! Minulta tuli vuotoa myös 36:ssa, ihmettelin olisiko ollut valkovuotoa tms. Valkoisia pikkareita käytin. Ei ollut yhtään punaista. Soitin synnärille. Pyysivät tulemaan tarkastukseen. Sinne jäin 36+1 kun lääkäri teki lapsivesitutkimuksen (raskaustestin näköinen) ja sitten sisätutkimuksen lapsivettä purskahti. Ylhäältä oli tiputtanut! Tälläisestä kuulin samalla viikolla tutustumiskäynnillä vasta. 36+2 kiireellisellä sektiolla poika syntyi....molemmilla paha tulehdus. Vaadi käynnistystä heti jos vedet menee! Poika oli tehdostetulla valvontayksiköllä 2 vrk ja mä lähes verenmyrkytyksessä.

Onnea teille matkaan!

Alkuperäinen kirjoittaja lapsivedestä;24760181:
Hei! Minulta tuli vuotoa myös 36:ssa, ihmettelin olisiko ollut valkovuotoa tms. Valkoisia pikkareita käytin. Ei ollut yhtään punaista. Soitin synnärille. Pyysivät tulemaan tarkastukseen. Sinne jäin 36+1 kun lääkäri teki lapsivesitutkimuksen (raskaustestin näköinen) ja sitten sisätutkimuksen lapsivettä purskahti. Ylhäältä oli tiputtanut! Tälläisestä kuulin samalla viikolla tutustumiskäynnillä vasta. 36+2 kiireellisellä sektiolla poika syntyi....molemmilla paha tulehdus. Vaadi käynnistystä heti jos vedet menee! Poika oli tehdostetulla valvontayksiköllä 2 vrk ja mä lähes verenmyrkytyksessä.

Onnea teille matkaan!

Mitä v*ttua sä selität? "Vaadi käynnistystä heti jos vedet menee". Ja mikäköhän järki tässä olisi? Se lapsiveden meneminen kuuluu ihan siihen synnytykseen.

Kannattaa tosiaan "vaatia", että aletaan keinotekoisesti voimistamaan supistuksia, että taatusti on voimat menneet synnytyksen aikana.

V*ttu! Lapsensaanti luvalliseksi tällaisilta idiooteilta...

Alkuperäinen kirjoittaja lapsivedestä;24760181:
Vaadi käynnistystä heti jos vedet menee! Poika oli tehdostetulla valvontayksiköllä 2 vrk ja mä lähes verenmyrkytyksessä.

Onnea teille matkaan!

Ei tarvitse mitään vaatia. Seurailevat tulehdusarvoja ja käynnistävät yleensä vuorokauden kuluttua vesien menosta, jos viikkoja on sopivasti kasassa. Muuten varmaan edetään sitten tilanteen mukaan.

Mutta kannattaa viimeistään aamulla käydä tarkistuttamassa, onko kyse lapsivedestä vai vetisestä valkovuodosta. Se voi olla loppuraskaudessa tosi vetistä.

Yhteistyössä