Millaista on lestadiolaisten äitien elämä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietin vain

Vieras
Miten he jaksavat kun lapsi on 6 tai enemmän? Ovatko he miten uupuneita ja väsyneitä "lapsilaumansa" kanssa? Miten he jaksavat joka tai joka toinen vuosi ottaa vastaan uuden "Jumalan lapsen"? Onko haastavaa elää tuollaisessa yhteisössä juuri sen takia, että lapsia on tehtävä iso lauma?
Entäpä lapsettomat lestadiolaisnaiset, onko heillä kanssa hankalaa elää yhteisössä, kun lapsia ei vain tule? Miten joillakuilla lestadiolaisperheillä lapset saavat elää vapaasti, vailla mitään rajoja ja sääntöjä?

Sen, mitä olen lestaperheitä tuntenu / tunnen / käyny niissä, niin niissä perheissä on 2 mallia:

Perhe A, missä kaikki on hyvin organisoitua, kaikki lapset osallistuuu kotihommiin ja arjen pyörittämiseen taitojensa ja kykyjensä mukaan, äidillä on kaikki langat käsissä ja homma toimii.

Perhe B, missä vallitsee täysi kaaos, missä esim. kaikkien vaatteet on samassa läjässä, puhtaat omassa, likaiset omassa, ja sieltä etsitään sopivaa päällepantavaa. Kukaan ei stressaa kaaoksesta, eikä ota ohjia käsiinsä, kaikki sopeutuu tilanteeseen.

Tiedän yhden lestadiolaisperheen,jossa lapset saavat elää vapaasti. Esim. lapsellamme oli limsapullo kädessä niin lestadiolaispoika otti pullon kädestä ja joi loppuun, rikkovat meidän leluja (kun heillä ei omia hiekkaleluja), kerran yksi niiden lapsista nakkasi kiven meidän tytön otsaan(tikkausreissu lääkäriin) yms. Olen sanonut asiasta vanhemmille, mutta kohauttavat olkia. Kerran mies sanoi, että kaikki on yhteistä...

No kuule me eletään ihan tavallista elämää, mitä muutki. Ja miten nii lapsia pitäs tehä iso lauma?? Meillä ainaki on säännöt ja rajat, eihän siitä mitään tulis jos ei mitäänsääntöjä olis.

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Sen, mitä olen lestaperheitä tuntenu / tunnen / käyny niissä, niin niissä perheissä on 2 mallia:

Perhe A, missä kaikki on hyvin organisoitua, kaikki lapset osallistuuu kotihommiin ja arjen pyörittämiseen taitojensa ja kykyjensä mukaan, äidillä on kaikki langat käsissä ja homma toimii.

Perhe B, missä vallitsee täysi kaaos, missä esim. kaikkien vaatteet on samassa läjässä, puhtaat omassa, likaiset omassa, ja sieltä etsitään sopivaa päällepantavaa. Kukaan ei stressaa kaaoksesta, eikä ota ohjia käsiinsä, kaikki sopeutuu tilanteeseen.

Minä tunnen kaks lest.perhettä, toinen on mallia A ja toinen B :D A:n äiti on reipas, hyväkuntoinen, ehtivä ja seurallinen, B:n äiti on nuutunut, väsynyt, ja jos saa vielä yhdenkään lapsen niin kuihtuu varmaan olemattomiin:(

Lestadiolaisperheessä/ muuten vaan isossa perheessä vanhemmat lapset ottavat vastuuta pienemmistä ja auttavat äitiä lasten hoidossa sitä mukaan kun oppivat. Tuntemissani perheissä lapset ovat itsenäisempiä ja vastuullisempia, kuin ns. "normiperheessä".

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Minä tunnen kaks lest.perhettä, toinen on mallia A ja toinen B :D A:n äiti on reipas, hyväkuntoinen, ehtivä ja seurallinen, B:n äiti on nuutunut, väsynyt, ja jos saa vielä yhdenkään lapsen niin kuihtuu varmaan olemattomiin:(

JOO!! :o Ihan sama ilmiö mun tuntemissa perheissä!!!

meidän naapurissa asui semmonen perhe,muksut juoksenteli pitkin rappukäytäviä ja kerran koirani meni vahingossa niitten kotiin kun ovet oli auki (siis niitten ovet) ja koko kylpyhuone oli täynnä pyykkiä pitkin lattioita.
ja heillä oli viisi lasta ja kuudes tulossa.

kai sitä jaksaa..itse en jaksaisi kyllä.

Täällä meilläpäin on tuota B mallia, äiti on päivä kaudet sisällä. Kodinhoitaja käy pitämässä lapsia ulkona,tekemässä ruoat yms. jos tavallinen ihminen tarvitsisi kodinhoitajaa ei sitä anneta mutta lestat saa...

Mun äiti on ainakin väsynyt eikä ole koskaan osannut olla se paras äiti (varsinkin kun isä ei ole osallistunut lasten hoitamiseen/kasvatukseen). Äidille muutenkin on tehty 6 keisarinleikkausta mikä on minusta järjetön määrä. Äiti olisi jaksanut olla varmaan hyvä äiti jos hänellä olisi ollut 1-2 lasta, mutta onkin 8. Väkivallalla ja välinpitämättömyydellä meitä on kasvatettu, ei säännöllistä ruokaa (hyvä jos kerran päivässä einespizza syödään), ei yhdessä tekemistä, ei hellyyttä tms. Koko ajan paha siivo, äiti ei todellakaan pidä siivoamisesta tai ruoanlaitosta/leipomisesta eikä kiinnosta touhuta lasten kanssa. Esikoisena jouduin huolehtimaan pienemmistä lapsista, että he saivat edes hieman normaalin lapsuuden, mistä toisaalta olen kiitollinen, nautin siitä, kun sain leikkiä äitiä :)

Muoks: Jotain kertoo kai sekin, että mun yksi veli on otettu huostaan ja oli muutamán vuoden perhekodissa.

Tiedän perheen jossa lääkärin mukaan jo kolmas lapsi oli äidin hengelle vaarallinen. Niin vaan niitä tuli 15 ja äiti pysyi hengissä. Isä oli vaan sanonu, että herra antaa uuden äidin, jos tämä menehtyy synnytykseen. Tuntui pahalta äidin puolesta.

Alkuperäinen kirjoittaja elli:
Tiedän perheen jossa lääkärin mukaan jo kolmas lapsi oli äidin hengelle vaarallinen. Niin vaan niitä tuli 15 ja äiti pysyi hengissä. Isä oli vaan sanonu, että herra antaa uuden äidin, jos tämä menehtyy synnytykseen. Tuntui pahalta äidin puolesta.

:o :o :(

Alkuperäinen kirjoittaja elli:

siiis tää on jo niin urbaanilegendaa, samaa sarjaa ikkunallisen pyykkikoneen kanssa. uskokaan tosiaan kaikki, te kaksplussan sivsityneet äitit!

Ystäväni kouluajoilta on A-tyyppisen perheen äiti ja olen todella ihaillut sitä organisointikykyä, joka hänellä on! Kävivät meillä kylässä enkä ehtinyt kissaa sanoa, kun tämän perheen vanhin lapsi rupesi meillä siivoamaan pöytää tarjoilujen jälkeen! Ja ihan itsenäisesti ja luontevasti tyttö toimi!

Taitaa olla mun tuntemat lestat mallia b, toisaalta osalla heistä ei niitä mukuloitakaan ihan vuoden välein ole, mutta monta kuitenkin, kun naimisiin ovat jo nuorena menneet. Sen mä kuitenkin olen huomannut, että heillä jaksamista auttaa yhteisöllisyys ja se, että apua on aina saatavilla sekä toki itsekin antavat apua toisille.

Vastaan omasta puolestani, muiden puolesta en voivastata, kuten et sinäkään voi vastata elmästäsi kuin vain omasta puolestasi. Äidin uupuminen tai väsyminen ei useinkaan ole kiinni lasten lukumäärästä. Perheessä voi olla 11 lasta ja äiti on elämänsä kunnossa, toisessa perheessä voi olla 1 lapsi ja äiti on masentuneena ja uupuneena osastolla hoidossa. Että näin. Omassa lapsuudenkodissani lapsia oli 10, itselläni 5. Äitini ei ollut mitenkään erityisen uupunut tai väsynyt lapsiinsa tai elämään, enkä minäkään ole. Kas, ihminen tarvitsee joka tilanteessa omaa aikaa ja arjen jakamista, jotta mieli ja ruumis toimii kunnolla.

Lapsia ei joka perheeseen tule vuosittain tai edes joka toinen vuosi. monesti lestadiolaisperheet ovat isoja, muttei se mikään sääntö ole, keskuudessamme on myös ihan muutaman lapse perheitä sekä lapsettomia. Lapsettoman elämä on varmasti siinä mielessä hankalaa, koska ympärillä näkee koko ajan muita lapsiperheitä, niin oma tilanne voi tuntua todella kipeältä, jos lasta toivoo ja sitä ei anneta.

Omassa kodissani meillä oli kyllä tarkat säännöt ja ohjeet ,joiden mukaan elettiin, samoin omille lapsilleni on riittävät rajat ja tarpeeksi rakkautta, joten heittiöllä ei ainakaan minun tai meidän lasten ole tarvinut olla.

Niin, että mitään asioita ei voi yleistää, se kannattaisi muistaa.

Toki itsekin yllätän itseni toisinaan miettimistä, miten "kaikkien muiden" lapset pärjää, saa elää normaalin lapsuuden alkoholinhuuruisessa elämässä, omasta mielestäni huonojen arvojen ympäröiminä. Mutta täytyy itsellänikin, ettei kaikki ei-lestadiolaiset ole alkoholin suurkuluttajia, väkivaltaisia, moraalittomia vanhempia. näitä esimerkkejä valitettavasti on sattunut meidän naapurustoon liian usein.

Mä en lesta olekkaan mutta muutama mukelo on tullut synnytettyä ja nää viimiset ihan peräkkäisinä vuosina.
Voimat riittää kyllä ihan hyvin välillä väsyttää ja laiskottaa mutta ketä ei ? Koti on sen näköinen että täällä elelee muutama lapsi leluja siellä täällä. Mutta muuten ihan siistiä yllätys vieraita voi tulla ihan milloin vaan ei meillä niin likaista ole usakaltaa istua kyllä ihan vapaasti.
Lapset ovat tottuneet jakamaan omansa mutta on niillä kyllä tavaroita joita ei tarvitse jaella kenenkään kanssa.
Isommat katsovat pienenpien perään silloin jos minulle on jotain tähellistä muuta tekemistä että itse en voi/kerkiä.
Jokainen isonpi saa olla omillaan kavereiden kanssa eikä kotona tarvitse olla sentakia että äiti tarvitsee pienenpien perään katsomista.

Meillä on kuri ja rajat joita kaikki lapset noudattaa kukin omalla ikätasollaan.
Joka päivä kotiruokaa saadaan harvoin mitään valmista sillä on aikas kallista. Kunnon organisaatio taidolla pärjää ja jaksaa ei se nen kummenpaa ole.
Toisalta jotkut vaan pystyy ja jaksaa ei se sen kummenpaa ole.
Suurperheitä on monenlaisia niinkuin muitakin.

Yhteistyössä