Millaista on raskauspahoinvointi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyäääk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kyäääk

Vieras
Minulla ei ekassa raskaudessa ollut lainkaan pahoinvointia. Nyt toinen on alussa ja päivittäin tulee päähän sellasia ällötyskohtauksia, vähän kuin olisi paha krapula. Onko se raskauspahoinvointi juuri sellaista, että päässä tekee pahaa vai pitäisikö mahassa tai jossain tuntua...? Miten muilla?

Minulla pahoinvointi oli hyvin vaihtelevaa; kokonaisvaltaisesta pahasta olosta sellaiseen pieneen etovaan oloon, joka ei välttämättä hellittänyt koko päivänä. Ajoittain huonon olon laukaisi ruoan näkeminen, hajut, maut... Yökötys saattoi muistuttaa vatsatautia ja välillä kamalaa krapulaa päänsärkyineen... Tsemppiä!

Vaikka pahan olon kourissa kamppailevasta tämä lausahdus voi kuulostaa jo kuluneelta ja kaikkea muuta kuin totuudenmukaiselta niin toistetaan vielä: KYLLÄ SE HELPOTTAA AJAN KANSSA! Ja kun pahoinvointijakso on ohitettu, sen lähes unohtaa koskaan olleenkaan. Vauvan liikkeet ja uudet vaivat saavat vanhat vaivat jäämään melko tehokkaasti unholaan!:)

Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä se onneksi helpottaa!:
Vaikka pahan olon kourissa kamppailevasta tämä lausahdus voi kuulostaa jo kuluneelta ja kaikkea muuta kuin totuudenmukaiselta niin toistetaan vielä: KYLLÄ SE HELPOTTAA AJAN KANSSA!

Niin, helpottaa viimeistään synnytykseen, kuten minulle kävi ensimmäisessä raskaudessa ja näyttää käyvän myös tässä toisessa. Kaikilla pahoinvointi ei ole lyhyt ohimenevä jakso, vaan jotkut kärsivät siitä koko raskausajan.

Voi kuule, siihen liittyy (ainakin minulla) helvetinmoinen oksentaminen ja kuvotus. Ympärivuorokautinen yrjöily niin että äänihuulet laulaa! Itse jouduin tiputukeen ja kun siellä olo helpotti niin jo oireet tulivat takaisin jahka kotiin pääsin. Melkoinen ralli. Ei kivaa lainkaan :(

On meitäkin joilla raskauspahoinvointi on kestänyt aina sen n. pari kuukautta niinkuin minulla jokaisessa neljässä raskaudessa. Keskiraskaus oli aina sitä parhainta aikaa kun vauva alkoi liikkumaan. Eikä siinä loppuraskaudessakaan mitään erikoista ollut. Oksentanut en muistaakseni kertaakaan, onneksi sillä se pahoinvointi oli ympärivuorokautista.
Tyttäreni sen sijaan oksensi kerran kaksi päivässä melkein raskauden loppuun asti. Mietti, että uskaltaako toista tehdäkkään jos on samanlainen pahoinvointi. Ei ole toista tulossakaan mutta opiskelutkin on kesken.

Mulla alkoi pahoinvointi 5. raskausviikolta eikä loppua näy. Oksennan 2-3 kertaa päivässä, heikottaa eikä jaksas tehdä yhtään mitään! Jos tää on loppuun asti tämmöstä, tuskin toista lasta tehdään..

Mulla on nyt menossa rv 11+2 ja olen ehtinyt varmaan kokea jo melkein kaikki mahdolliset variaatiot.

Pahoinvointi alkoi pienenä etomisena ja vastenmielisyytenä tiettyjen ruokien kohdalla viidennellä viikolla ja hajut alkoivat tehdä pahaa. Olo muuttui sitten pian samanlaiseksi kun olisi viikkokausien oksennustauti: mikään ei pysy sisällä ja oksu lensi jopa 10 kertaa päivässä. Makasin vain apaattisena sängyssä ja yritin pysyä hengissä hapankorpuilla ja laimealla mehulla. Välillä tuntui ihan todella, että en selviä hengissä päivästä. Maha meni joka oksennuksella niin ympäri, että kaikki mahanesteet tulivat myös pihalle. Paino tippui muutamassa viikossa 8 kiloa ja rv 9 vietinkin tiputuksessa.

Rv 10 alussa alkoi elämä pikkuhiljaa voittaa. Oksensin enää 1-2 kertaa päivässä, ja sana "aamupahoinvointi" alkoi tarkoittaa jotain. Nyt olen ollut kaksi päivää kokonaan oksentamatta. Kuvotus on kuitenkin kokoaikaista, ja pienikin ponnistus palauttaa maan pinnalle, joten ihan sairaslomakuntoinen olen edelleen. On silti jo 100 kertaa parempi olo kuin pari viikkoa sitten, sillä saan syötyä jo pieniä annoksia. Samoin herkkyys hajuille on jo vähentynyt, voin viedä tavaroita roskiin meinaamatta oksentaa.
Nyt olen asettanut tavoitteeksi, että jouluna meinaan syödä ja herkutella. Saa nähdä, miten käy :)

Sen verran tästä on oppinut, että toista lasta ei ryhdytä yrittämään ennenkuin ensimmäinen on siinä iässä, että kokopäivähoito on mahdollinen vaihtoehto. Ei puhettakaan, että voisin pitää huolta lapsesta, jos pahoinvointi on samanlaista seuraavallakin kerralla.

Yhteistyössä