Millaista päivää isommat lapset pk.ssa jos olet vauvan kanssa kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei mitään matsia kiitos
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei mitään matsia kiitos

Vieras
Odotan vastauksia sitten vain niiltä joilla isommat päiväkodissa tms. kun itse olet vauvan kanssa kotona.

EI KIINNOSTA SYYTTELYT YM asiasta !

ELi sinulta jonka lapsi/lapset ovat hoidossa ja itse olet kotona vauvan kanssa, millaista päivää lapset ovat hoidossa?
Joka päivä?
mistä mihin?

Miten toimii?

Kiitos :)

mitä olette mieltä, onko hyvä järjestely? meillä 4 v lapsi ja toinen tulossa. olen etukäteen ajatellut että esikoinen voisi olla muutaman päivän viikossa päiväkodissa, koska kotona se kyllä tylsistyy ilman kavereita ja vaatii mua koko ajan leikkiseuraksi, mikä ei taas vauvan kanssa onnistu.

Meillä pojat olisi 3v. ja 5v. kun vauva syntyy loppukeväästä, kesälomalla ajattelin isommat toki pitää kesä- ja heinäkuussa.

Nuorempi nauttii päiväkodissa kavereiden kanssa olosta, hyppisi seinille jos olisi mun kaa kotona.

Vanhempi taas on aika arka, kainalossani viihtyvä, hitaasti lämpenevä, joten varmaan tykkäisikin olla kotona,mutta ajattelen sitten taas jos on vuoden kotona, ja palaa eskarivuonna, niin onko sitten taas odotettava vuosi että sopeutuu hoitoon, rohkaistuu jne.

Vaikea juttu, en tietenkään halua isompia pois jaloista, mutta ihan heidän takiaan haluaisin pitää heidät hoidossa.

Toisen siksi kun haluaa, ja toisen kun tarvitsee siedätystä tulevaisuutta ajatellen.

Vaikeaa... ajattelin jos olisivat 8-14.30... joka päivä tai jokusen päivän viikossa..

Meillä 5-v ekarissa 4 tuntia.
3v ja 2vkoa vanhat lapset kotona.. tosin 3v käy 2h viikossa srk kerhoa.
Meillä eskarilainenkin hoidettu kotona tähän syksyyn asti, viimevuonna kävi kerhossa 2 krt viikossa 2 h per kerta.
Hyvin on eskari lähtenyt käyntiin hänellä .. kummasti ne lapset vaan reipastuu kun eskari-ikään tullaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti kolmelle:
Täytyy vaan ihmetellä MIKSI teette lapsia????

Siksi, että sun kaltaisille riittäisi jotain ihmeteltävää. Tottakai!

Tais kolahtaa ja kovaa:)

Ei, mä saan paljon hupia näistä, jotka jaksavat ihmetellä toisten valintoja.
Mua ihmetyttäisi enemmän ne, jotka eivät päästä edes viisivuotiaitaan toisten lasten pariin, vaan pitävät ne visusti kotona. Siitä voi olla lapselle jo haittaakin, parista hoitopäivästä viikossa ei ole.

Siksi, että sun kaltaisille riittäisi jotain ihmeteltävää. Tottakai!

Tais kolahtaa ja kovaa:)

Ei, mä saan paljon hupia näistä, jotka jaksavat ihmetellä toisten valintoja.
Mua ihmetyttäisi enemmän ne, jotka eivät päästä edes viisivuotiaitaan toisten lasten pariin, vaan pitävät ne visusti kotona. Siitä voi olla lapselle jo haittaakin, parista hoitopäivästä viikossa ei ole.

Voi ne lapset olla muiden lasten parissa vaikka eivät olisi hoidossa, ajatella!

Voi ne lapset olla muiden lasten parissa vaikka eivät olisi hoidossa, ajatella!

Väitinkö mä muka päinvastaista? En.
Mun mielestä on tärkeää, että lapsella on päiväkoti, kerho, tms parina päivänä viikossa. Että oppii a) olemaan ikätovereidensa kanssa, b) olemaan lapsiryhmän jäsen, ja c) olemaan ilman äidin jatkuvaa läsnäoloa.
Jollain tämä toteutuu kerhon avulla, jollain päiväkodin, ja joillain ei ollenkaan. Mun mielestä se, että lapsella on sisaruksia seuranaan kotona, ja naapurin lapsia kotipihassa, ei aja samaa asiaa kuin ohjattu toiminta jossain muualla, ilman sitä äitiä.
Rajansa toki kaikella. En kannata jokapäiväistä hoitoa lapsella, jonka äiti on kotona. Ellei siihen sitten ole jotain hyvää syytä, kuten äidin uupumus, lapsen erityistarpeet, tms.

meidän 3-vuotias on päivittäin tarhassa klo 9-13.30. hyvä järjestely, kerhotoimintaa ei meidän suunnaalla ole, mutta tuo päiväkoti on 5 min kävelymatkan päässä. tyttö viihtyy hyvin, eikä tässä olisi muita lapsia arkipäivisin päiväsaikaan lähettyvillä. olen siis kotona 7 kk vauvan kanssa, tehdään tylsiä kotihommia kun tyttö tarhassa, ja sen lisäksi minä LEPÄÄN jotta jaksan öisin huonosti nukkuvaa lasta...
kukaan ei onnistu minua tästä syyllistämään ;-)

Esikoinen oli 3h hoitopäiviä 5pv/viikko silloin kun olin kuopuksen kanssa kotona, hoitopäivät olivat tuolloin 9-12.

Kun mies jäi myöhemmin koti-isin rooliin, hoitopäivät pidennettiin 6 tunnin mittaisiksi eli 9-15.

Nuo 3h hoitopäivät olivat tietty vähän hankalia kun piti ajoitta kaikki noihin hakemisiin. Käytännössä tehtiin yleensä niin että käytiin kuopuksen kanssa viemässä esikoinen päiväkotiin ja jatkettiin siitä avoimeen päiväkotiin. Avoimessa päiväkodissa kuopus söi luonaan ja paluumatkalla haettiin isoveikka kotiin, toivoen että saisi molemmat nukahtamaan sopivasti päiväunille.

onpa upeaa että löytyy maailmasta vielä noin hienoja ja lapsilleen omistautuneita äitejä, jotka eivät voisi ajatellakaan pilaavansa lastensa elämää sysäämällä heitä päiväkotiin ja laiskottelevansa itse sillä aikaa kotona vauvan kanssa! onnittelut suoraselkäisestä valinnasta ja siitä että olet parempi äiti kuin kukaan joka vie lapsiaan päiväkotiin!

No niin, nyt kun sait sen mitä lähdit kommentillasi hakemaan, niin voin kertoa yhden pointin. olin itse kotihoidossa kouluikään asti, ja vaikka vanhempani tarkoittivat hyvää, niin en koskaan itse tekisi sitä omalle lapselleni. oli TODELLA vaikea tottua koulupäivän rytmiin, isossa ryhmässä toimimiseen ja saada kavereita. tunsin itseni erittäin ulkopuolisesksi, kun kaikki muut olivat olleet päivähoidossa ja tottuneet edellä mainittuihin asioihin ja tunsivat jo toisiaan.

Meillä esikoinen oli kolmesti viikossa 3-4 tuntia kerrallaan päiväkodissa sillon kun kuopus oli vauva. Oli välillä menemättäkin, jos ei tahtonut tai jos oli muuta ohjelmaa.

Yhteistyössä