Milloin fysioterapiaan kun lapsi ei lähde liikkeelle??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Pohdin tässä että milloin neuvolasta ehdottavat fyssaria kun lapsi ei vielä liiku. lapsi nyt siis 9kk ja ei ryömi/konttaa, tms.

en nyt niin älyttömän huolissani ole kun esikoinenkin lähti konttaamaan 9,5kk iässä.

lähinnä kaipailen kommenttia teiltä joiden lapsen on käyneet/lapsille on ehdoteltu fyssaria?

Meidän poika lähti ryömii 8kk iässä, muttei muuta sitten osannutkaan. 11 kuisena soitin neuvolaan ja kävin sitten kerran fyssarilla, koska poika ei ollut siihen mennessä myöskään noussut itse istumaan eikä tukea vasten seisomaan. Fysioterapeutti antoi vinkkejä miten voisi edistää liikkelle lähtöä. Vajaa 1 vee oppi sitten nousee itse istumaan ja löysi konttausasennon. Taisi olla 1v2vk kun lähti konttaa. Nyt on 1v2kk ja liikuu konttaamalla ja liikkuu reippaasti tukea vasten. Käytiiin toisen kerran fyssarilla ja oli sitä mieltä, että kyllä se siitä lähtee. :)

Meillä myös esikoinen lähti liikkeelle normiajoissa ja sitten toka aloitti todella hitaasti. Oli yli vuoden parikin kuukautta ennen kuin oppi kävelemään eikä ollut kontannut metriäkään ennen sitä. Ryömimäänkin oli oppinut myöhään, tarkkaa ikää en nyt muista. Odottelin kyllä jo, mutta en silti huomannut merkkejä, joista olisin alkanut huolestua että lapsella olisi jotain häikkää. Lapsi on hyvin pitkä ja hoikka, luulen että lihasten kehittyminen vei pitkään. Selkäkin hällä on tosi pitkä ja sellaisella vaatii hyvää lihaksistoa, että liikkuminen onnistuu. Nyt lapsi reilu 2,5-v. ja on todella motorisesti lahjakas, tai ainakin vähintään normaali. Välttämättä ei siis aina ole kyse mistään sen vakavammasta kuin yksilöllisestä kehityksestä.

Ei must oo kyl mitenkään erityisen myöhään kävelemään lähtenyt jos on "parikin kuukautta yli vuoden" kun lähtee kävelemään,mä tunnen monia juuri 1v 2-3kk ikäsenä oppineita,omakin tyttö kuuluu tähän joukkoon. :)

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Ei must oo kyl mitenkään erityisen myöhään kävelemään lähtenyt jos on "parikin kuukautta yli vuoden" kun lähtee kävelemään,mä tunnen monia juuri 1v 2-3kk ikäsenä oppineita,omakin tyttö kuuluu tähän joukkoon. :)

No ei, mutta ei aikaisinkaan. Ja kun ei tosiaan ollut yhtään ennen kontannutkaan, ryöminyt vain ja oppinut istumaankin vasta vuoden paikkeilla, niin kyllä se jo vähän jälkijunassa tuli tuo kehitys. Mutta sitten kun tuli niin tulikin kaikki kertarysäyksellä. Piti vaan ilmeisesti olla valmis siihen kaikkeen :)

Me saatiin neuvolasta lähete fysioterapiaan kun tyttö ei 10 kk iässä vielä kääntyny selältä mahalleen eikä varannut yhtään jaloilleen vaan nosti ne vaan ilmaan kun kannatteli kainaloiden alta. Hän nousi kyllä 8kk iässä konttausasentoon ja siitä sit 10kk iässä istumaan, mut ei mitään muuta. Fyssarin luona sit jumppailtiin ja kääntyi 11kk, lähti 12kk iässä konttaamaan, 1v4kk nousi pystyyn 1v6kk käveli tuen kanssa ja 1v8kk otettiin ekat askeleet ilman tukea. Edelleen nyt 5-vuotiaana on aika rauhallinen tyttö mutta pysyy hyvin muiden mukana.

esikoinen lähti liikkeelle 7,5kk vanhana(konttasi) ja kuopus konttasi 10kuisena(tosin pyöri kyllä ennen sitä)

että ei tuo 9kk ole vielä edes vanha. mutta jos ei oikeesti lähe liikkeelle(konttaa) kuukausienkaan päästä, niin voi olal että kyseessä on muutakin kuin pelkkä liikkumisen viivästyminen(tai sitten ei), mutta minun pikkuveljeni ei lähtenyt normaalisti liikkeelle,seuraavaksi huomattiin että ei ala puhuu, ja diagnoosiksi sai vaikea autismi ja kehitysvamma(oli vauvana sellanen tosi tyytyväinen,ei kaivannut syliä juuri tms kunhan möllötti)

en sano että teidän kohdalla asia on näin, todennäköisemmin lapsi lähtee liikkeelle. mutta aina on hyvä ottaa huomioon muutakin, jos siis esim.1vuotias ei liiku mitenkään

Yhteistyössä