MILLOIN JA MITEN OLETTE KERTONEET LAPSELLE, ETTEI JOULUPUKKIA..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pippuri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pippuri

Vieras
ole oikeasti olemassa?
Meillä nyt sellanen tilanne, että lapsi jo 6v ja uskoo vieläkin Joulupukkiin. Kohta on kerrottava, kun menee eskariin ja kouluun. Tuntuu kurjalta toisaalta rikkoa tämä uskomus, kun itse muistan, että sen jälkeen Joulu ei enää tuntunut samanlaiselta ja itkin sitä pitkään.
Kertokaa milloin ja miten olette kertoneet, jospa minä saisin niistä jotain apua tähän tilanteeseen. En aio nyt ennen Joulua sitä kertoa kuitenkaan, nauttikoot tästä Joulusta vielä hyvässä uskossa ;)

Toi on ikävä vaihe:( Itse muistan kun koulus mulle kerrottiin ettei joulupukkia ole, kaverit viel pilkkas kun niin luulin mutta minä fiksuna likkana tokasin että"onpas pukki olemassa, se on ammatti":D Näihän se on:D

En minä ainakaan kerro. Tyttö nyt ekalla ja kyllä vielä uskoo. Miski se pitäisi mennä kertomaan. Ja jos vaikka siellä eskarissa tai koulussa kaverit kertoo ettei joulupukkia ole niin voihan se lapsi sen silti uskoa että joulupukki on. Omalle tytölle jos koulussa kerrottas ettei sitä ole niin kai siitä vielä kotona puhuttas että on se, saa uskoa niin kauan kuin haluaa!!

En ole kertonut, vanhin on itse pikkuhiljaa sen kai tajunnut, ei ole erikseen sitä sanonut. Ääneen toisiksi vanhinkin ihmettelee et pukilla on ikäänkuin naamari. Hän on ekalla ja uskoo siis vielä. Ilmeisesti kaveritkin uskoo. Pahin järkytys on mun mielestä että sen vanhemmat kertoo. Jos siihen kasvaa pikkuhiljaa niin parempi. Se voipi olla että jos haluat estää kiusaamista niin sitten se sinun lapsesi pilkkaakin niitä jotka vielä uskoo.

Kyllä mun 6-vuotias, eskarissa oleva lapsi uskoo joulupukkiin :)

Tietää kyllä että "kauppojen pukit on vaan pukeutuneet, ne on ihan oikeitä ihmisiä..." (näin sanoi itse )

Ja kotona ei ole käynyt ikinä pukkia, lahjat vaan "ilmestyy" kuusen alle sillä aikaa kun ollaan esim hautausmaalla.

En aio itse vielä kertoa ettei pukkia ole oikeesti, mistäs mä voin sen varmasti tietää...:whistle:

Älä kerro. Anna lapsesi nauttia mahdollisimman pitkään tenhoavasta joulusadusta. Ja nauti itsekin asiasta siinä vierellä.
Itse paljastin asian oikean tolan esikoiselle, kun hän oli tokaluokkalainen. Harmittaa vieläkin, että en antanut lapsen pitää sadusta niin kauan kiinni kuin hän olisi halunnut.
Toinen lapsi on nyt kuusi ja saa uskoa pukkiin niin kauan kuin haluttaa. Ja iloitsemme muu perhe hänen pukkiuskostaan!

Ihana tuo lapsenusko; meidän 5v tyttö totesi että lahjalehdestä voi jouluksi toivoa mitä vaan kun ei niistä tarvitse mitään maksaa ;)

Katsotaan vaan meneekö enää läpi isä joulupukkina..

Mä en ainakaan kerro. Ja miks kertoisin, onhan se pukki siellä Korvatunturilla ihan oikeastikin olemassa pukinpajassaan! :D Mutta sen meillä lapset tietävät, ettei pukki tuo suinkaan kaikkia lahjoja, vaan osan ostavat vanhemmat ja muualtakin tulee paketteja. Ehkä sit yks paketti tulee pukilta... :D :xmas: Ja lapset sentäs jo 7v ja 9v.

Itsekin haluan "uskoa" pukkitarinoihin ja muihin joulun satuihin. Joten miksi pilata lapsiltakaan sitä taianomaista, ihanaa joulunaikaa. Eiköhän tässä maailmassa ole tarpeeksi kylmiä totuuksia jotka lapsetkin jo lapsena oppivat. Kai jokin asia voi olla todellakin sellaista taianomaista satuakin...

Meillä ei kerrottu kenellekään (3 lasta, nyt jo isoja). Itse varmaan :) oivalsivat jossain vaiheessa, muttei siitä koskaan sen isompaa numeroa tehty. Ja äitikin taitaa joulun aikaa uskoa. Ei sadut ole haitallisia:

Oon yrittäny silleen hienovaraisesti vihjailla/keskustella joulupukista tyyliin "Kysyppä nyt jotain ihan mitä haluat..." sitten odottanu että kysyis siitä pukista että onko sitä oikeesti olemassa.. ei vielä oo kysyny mutta kyllä se jossain vaiheessa.. kummiski veljen oman ymmärryksen kautta.. Kiitos

Meillä kai tuo esikoinen jossain vaiheessa tajus vaan, en muista minkä ikäisenä. Kuopus uskoo vielä joulupukkiin, mutta ei halua että pukki tulee meille, vaan tonttujen pitää tuoda vaan lahjat kuusen alle :).

Meidän ekaluokkalainen uskoo vielä pukkiin ja niin tuntuu uskovan tytön kaveritkin. Olen ajatellut niin, että saa uskoa niin kauan kuin haluaa. Äitikin uskoo, ainakin näin joulun aikaan ;)

Älä kerro. Anna lapsesi muodostaa oma mielipiteensä asiasta vuosien kuluessa. Joulupukki on minusta kuitenkin hyvin kaunis satu ja se jännityksen tunnelma säilyy kun ei ole "aivan varma". Minusta vanhempana se ei vähennä joulupukin arvoa, että tietää vanhempien ne lahjat hankkivan. Joulupukki on osa joulun taikaa, älä vie sitä lapsella latelemalla jotain totuuksia pöydälle. Tämä on vähän kuin uskon asiat ylipäänsä - kaikkien on saatava kasvaa totuuteen omalla laillaan ja muodostettava se oma totuus.

Kerroin viime jouluna ja minulla lapset silloin vajaa 4 ja 5 1/2 vuotta. Istuttiin kaikki sohvalla kyljetysten ja kun joulupukin kuuma linja oli loppunut, sanoin, että tuo on satuhahmo ja että nyt ollaankin isoja poikia eikä enää lahjoja. Lievensin kyllä pettymystä, olin tehnyt paljon nekkuja ja suklaita niissä pienissä foliovuoissa, saivat syödä ennen ateriaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Helena:
Kerroin viime jouluna ja minulla lapset silloin vajaa 4 ja 5 1/2 vuotta. Istuttiin kaikki sohvalla kyljetysten ja kun joulupukin kuuma linja oli loppunut, sanoin, että tuo on satuhahmo ja että nyt ollaankin isoja poikia eikä enää lahjoja. Lievensin kyllä pettymystä, olin tehnyt paljon nekkuja ja suklaita niissä pienissä foliovuoissa, saivat syödä ennen ateriaa.

ihan varmasti joo... kukaan ei oo tuollainen äiti, saati että tulisi sen myöntämään...

Yhteistyössä