milloin käytätte rintapumppua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äby
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äby

Vieras
Hei! Milloin pumppaatte maitoa säilöön rintapumpulla? Meidän kolmiviikkoinen vauva syö päivisin puolen tunnin-tunnin välein, joten en ehdi missään välissä pumpata maitoa säilöön! Jos joskus on pitempikin tauko niin käytän sen kyllä mielummin omaan rentoutumiseen kuin siihen että istuisin sitten sen ajan pumpun kanssa jossain.. ja pumpulla olen saanut max 40 ml pumpattua kerrallaan yhdestä rinnasta, enempää ei tule. täytyykö vaan unohtaa oman maidon keräily omia menoja varten ja antaa silloin korviketta?

vauvalla on myös silloin tällöin hirveä tankkaamisen tarve ja imee molempia rintoja vuorotellen, sitten hermostuu ja huomaa selvästi että nälkä on mutta rinnoista ei saa enää maitoa. tutti ei tähän auta, vaan olen antanut silloin korviketta ja siihen rauhoittuu. onko muilla samanlaisia ongelmia? haluaisin niin päästä eroon korvikkeen annosta ja antaa pelkkää rintaa! ei tarvisi tuttipullojakaan keitellä..

No jos annat korviketta niin silloin maito ei tule riittämäänkään. EN tarkoita että pitäisi nälässä lasta pitää mutta anna imuttaa vaikka tyhjiäkin rintoja niin että saat aktivoitua maidontuloa lisää. Jos haluat muutenkin lisätä tuotantoa niin sitten vaan pumppailet imetyssession jälkeen sen mitä irti lähtee. 40ml on aika paljon jo tuon ikäiselle se riittää hyvin n. 2 tunniksi (ainakin meillä tuossa iässä). Huomioithan maidon tulossa sen että juot riittävästi vettä. Itse alkuun join oikeasti 1,5-2 litraa vettä joka päivä ja maitoa on riittänyt. Sen sijaan jos joskus unohdin juoda, oli tissit heti tyhjinä, se vesi vaikuttaa tosi paljon. Kahvi taas poistaa nesteitä joten jos kahvia juot niin vettä vielä suuremmalla syyllä.

Itse pumppailut hoidin niin että otin aina sillon tällön pieniä määriä 10-30ml eriä minigrippiin ja pakkaseen. Alkuun ne riittikin kerralla tai sitten niin että otettiin pari pussia syöttökerraksi. Esim iltaimetyksen jälkeen saatoin ottaa vielä mitä irti lähti koska yleensä kun vauva nukkuu useamman tunnin (jos nukkuu) niin on aikaa täyttyä taas. En antanut korviketta, en edes silloin vaikka vauva olisi imuttanut tosi hulluna ja tissit tyhjinä. Silloin vain join lisää vettä ja annoin vauvan syödä myöhemmin.

Vauva voi vaatia rintaa myös muista syistä kuin nälän vuoksi. Jos pissaa tulee n.5 märkää kertisvaippaa päivässä ja ulostaa hyvin ja kasvaa, on ravitsemus kunnossa eikä lisämaitoa tarvitse antaa. Joskus toki niin on että ei maito riitäkään mutta periaatteessa meidän jokaisen äidin keho tuottaa maitoa sitä mukaa kun tarve on ja se tarve tulee siitä paljonko maitoa lähtee ja tulee imetystä - jos lapsen nälkää korvataan korvikkeella, tulee keholle vain viestiä ettei maitoa tarvita niin paljoa. Eli kaksipiippuinen juttu. Kantsii nyt ainakin ensin testata sitä veden juontia ja sitten fenkoli/nokkonen ja anis teessä lisää maidon tuloa (samoin kai kotikalja).

Tsemppiä sinne ja tutustu imetystukilistan nettisivuihin, siellä on paljon aiheesta, esim tämä:Imetystukilista.net - Lisämaidon vähentäminen toiveissa?

Kuinka paljon sinulla on niitä menoja? Onko niitä jo nyt heti synnytyksen jälkeen paljon (kerroit vauvan olevan 3-viikkoinen) vai ajattelitko pumpata myöhempää tarvetta varten? Maidon määrä lisääntyy vauvan kasvaessa, vauva saattaa joinakin aikoina imeä tiheämmin juuri siksi, että maidon tulo lisääntyisi. Kuten edellinen kirjoittaja sanoikin, jos korvaat silloin imetyksen korvikkeella, niin maito ei lisäänny samaan tahtiin kuin vauva kasvaa. Jos jaksat odotella vähän aikaa, voi olla että maidon määrä tasaantuu vauvalle sopivaksi ja syöttövälit pitenevät. Sitten on ehkä helpompi saada yös pumpattua maitoa omia menoja varten. Jos vauva kasvaa hyvin, on maitoa riittävästi.

kiitos tsemppauksesta! tiedän kyllä että maitoa alkaa tulemaan lisää vain imettämällä, mutta on vain tuntunut niin kamalalta kun lapsi näyttää nälkäiseltä ja tuntuu että maito ei riitä.. mutta kokeilenpas nyt sitten vain imetellä vaikka mikä olisi! olen kyllä juonut ahkerasti ja imuote näyttää ainakin minun silmääni olevan kunnossa, olenkin sitä tarkkaillut.

mona lisa, keititkö rintapumpun ennen jokaista käyttöä? sitähän saa olla koko ajan keittelemässä jos monta kertaa päivässä pumppaa...?

Alkuperäinen kirjoittaja äby;10345155:
kiitos tsemppauksesta! tiedän kyllä että maitoa alkaa tulemaan lisää vain imettämällä, mutta on vain tuntunut niin kamalalta kun lapsi näyttää nälkäiseltä ja tuntuu että maito ei riitä.. mutta kokeilenpas nyt sitten vain imetellä vaikka mikä olisi! olen kyllä juonut ahkerasti ja imuote näyttää ainakin minun silmääni olevan kunnossa, olenkin sitä tarkkaillut.

mona lisa, keititkö rintapumpun ennen jokaista käyttöä? sitähän saa olla koko ajan keittelemässä jos monta kertaa päivässä pumppaa...?

Joo kyllä mä streriloin sen sillon mutta mulla oli muutakin streriloitavaa samalla (pulloja) kun alkuun jouduin muista syistä (minun vauva ei ensin osannut syödä kunnolla rinnalta) antamaan maidon pullosta.
Mustakin jonain iltoina tuntui siltä että vauvalle jäi nälkä kun imutti tisseistä normaalia enemmän mutta hyvin maito aina riitti ja joskus ylensöi itsensä täyteen ihan imuttelemisen ilosta (siis oli tissillä hakemassa muuta kuin ruokaa). Kunnon imuote muuten on sellanen että se vauva ottaa tosi napakasti kiinni. Huomasin itse että välillä isompanakin jos lapsella oli esim nuha ja imuote sen takia heikompi niin maito väheni aina saman tien.
Mutta jos mietityttää niin soita imetystukeen ja kysy. Ei kannata jäädä pähkimään, imetys on iso juttu ja monesti pieni vinkki voi auttaa tosi paljon. Mullakin kävi tuttu terkkari kotona neuvomassa ja sain paljon apua ja henkistä tukea siihen että uskalsin luottaa maidon riittävyyteen ja lapsen kykyyn syödä tarpeeksi.

M

Minä keräilin maidonkerääjällä talteen pullosta syötettävät maidot. Siis samalla kun imetin toisesta rinnasta niin toinen herui runsaasti. Parhaillaan kerääjän sai välissä tyhjentää ja yhdeltä syötöltä sain talteen lähes desin maitoa. Minulla nyt ei ollut paljoa ns. omia menoja, niin tämä tyyli sopi minulle. Alkuun en voinut edes kuvitella syöttäväni ilman tuota kerääjää toisessa tississä, kun paita ja joka paikka oli aivan märkänä. Sellaisen vinkin olen kuullut, että silloin kun vauva imee toista rintaa, niin toista kannattaa pumpata. Heruu silloin varmasti paremmin kuin "ihan kylmiltään".

Mutta jos sinusta oikeasti tuntuu, että vauva ei saa tarpeeksi maitoa, niin voit ehkä pyytää neuvolasta vaikka ylimääräisiä punnituksia, jotta tiedät kasvaako tarpeeksi.