Milloin kerroitte raskaudesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja varovainen odottaja -75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

varovainen odottaja -75

Vieras
Olisin utelias tietämään milloin te muut odottajat kerroitte raskaudesta läheisille ja työtovereille.

Itselläni vasta rv 8+2 menossa eikä raskaudesta tiedä kuin mies ja paras ystävätär. Ajattelin että en uskalla useammalle kertoa ennen kuin olen käynyt neuvolassa + utrassa ja nähnyt että raskaus on todellinen ja uudella ihmisentaimella on kaikki kunnossa.

Minä olen kertonut molemmissa raskauksissa lähipiirille ja esimiehelle np-ultran jälkeen (n. rv 13 tai sen jälkeen sopivan tilaisuuden tullen). Laajemmin esimerkiksi töissä olen alkanut kertoa, kun viikkoja on ollut noin 20 ja raskaus on alkanut näkyä, ellei ole jollekin ollut jotain syytä kertoa aiemmin.

Toisaalta olen kyllä päässyt tosi helpolla, kun ei ole ollut pahoinvointeja tai muita pahempia alkuraskauden vaivoja ja neuvolatkin olen saanut järjestettyä pääsääntöisesti työajan ulkopuolelle, joten ei ole siltäkään kannalta ollut tarvetta selittää asioita.

Itse olin opiskelija joten töihin ei tarvinut ilmoittaa... Vanhemmilleni kerroin rv 9+3, parille lähimmälle kaverille jo sitä ennen. Muu suku ja muut kaverit sai tietää ultran jälkeen joka oli vkolla 12, ei siis siinä heti vaan milloin nyt tuntui parhaalta kertoa. En olisi varmaan vanhemmille noin aikaisin muuten kertonut, mutta oli jouluaatto ja annoin heille parhaan mahdollisen joululahjan kuulemma :)

Meidän piti kertoa lähipiirille myös heti nt-ultran jälkeen, mutta jäimmekin veriseulassa kiinni kohonneen Down-syndrooman riskin takia. Kertominen siirtyi siis n. viikolle 17 kun saimme tulokset lapsivesipunktiosta, onneksi kaikki oli kunnossa.

Töissä kerroin esimiehelle ja lähimmille työtovereille heti sen jälkeen kun oltiin kerrottu lähipiirille, koska tiesin että syksystä on tulossa erittäin kiireinen joten sijaisen hakeminen ja tehtävistä sopiminen piti aloittaa hyvissä ajoin. Muille työtovereille kerroin viikko pari sen jälkeen.

Muut samassa paikassa työskentelevät tai esim. naapurit ei taida tietää vieläkään, koska maha on vielä suhteellisen pieni, vaikka viikkoja on kasassa jo 28!

Itse jouduin kertomaan töissä heti kun testissä oli positiivinen tulos sillä työhöni liittyy sellaisia tekijöitä joiden takia täytyy tehdä jotain muutoksia raskauden aikana (esim. ammunnat ja räjäytykset). En tosin olisi halunnut kertoa niin aikaisin, sen jälkeen suurin osa ajasta on ollut pelkkää sotaa etenkin esimiehen kanssa... Onneksi olen nyt viimeistä päivää töissä, äitysvapaa alkaa maanantaina (:

Kotona oli pakko kertoa vanhemmille melkein heti kanssa, mentiin mihen kanssa jouluksi kylään ja äiti kysyi melkein heti että olenko raskaana...kuulemma rinnoista näki. Pitihän se sitten myöntää. Läheisimmille ystäville, miehen vanhemmille ja muulle suvulle kerrottiin sitten ekan ultran jälkeen kun oli varma että siellä oli kaikki ihan kunnossa...

Me kerrottiin vanhemmille vk16, olisin voinut säilyttää salaisuutta vieläkin pidempään, muta mies halusi jo kertoa. Kavereille kerrottiin vk 19 jälkeen sitä mukaa kun tuli hyvä hetki ja sukulaisille vk 20 (oli juhannus). Töissä kerroin ennenkuin jäin kesälomalle eli vk 20+. Musta tuntui hyvältä kertoa vasta kun tiesin, että raskaus sujunee normaalisti ja olemme itse sopeutuneet ajatukseen uudesta perheenjäsenestä.

odotan toista, ja olisin halunnut salata asiaa pitkään mutta esim ollessani rv 10 olin esikoisen kanssa lastenkutsuilla ja siellä kaikki äidit oli ihmeen hiljaisia kunnes yhtäkkiä joku kysyi "ootaksä vauvaa?" ja pakkohan se oli myöntää.. kaikki oli yhdessä pohtinu voiko multa kysyä et jos en ookkaan mutkun esikoinen oli jo 1v. niin päättelivät ettei voi olla enää pömppöä edellisestä raskaudesta... joten sen jälkeen koko kylä tiesi.. ja sitten vanhemmille oli pakko kertoa jo rv 6.. olin gynellä tutkimuksissa vuotohäiriöiden ja muitten ongelmien takia ja sitten paljastuikin että siellähän on vauvan siemen itämässä... :) esikoinen oli äidillä hoidossa ja äiti heti tietty tiukkas mikä mua vaivaa ja jälleen oli pakko sanoa totuus... olis varmaan pitänyt keksiä joku hyvä juttu ja kertoa vauvasta myöhemmin mut... äiti nimittäin vähän järkytty että nytkö jo... no, kakkonen syntyy muutaman viikon päästä :)

Ekassa raskaudessa kerrottiin lähipiirille (myös vanhemmille) ekan ultran (eli n. vkon 12) jälkeen, töissä kerroin n. viikolla 16. Silloin alkoi maha jo näkyä joten varmaan olisivat aavistelleetkin. Se eka raskaus oli jotenkin niin jännittävää aikaa ja herkkä asia itselle, että halusin ensin rauhassa sulatella asiaa.

Nyt tokassa raskaudessa olen kertonut niin vanhemmille kuin ystäville n. viikosta 7 alkaen sitä mukaa, kun olen ihmisiä tavannut. Syynä se, että voin (taas) todella pahoin, ja tuntui siltä, etten vaan jaksa yrittää peitellä pahoinvointiani kaikkien edessä. Nyt en ole töissä (hoitovapaalla), joten työnantajalle kerroin taas vasta noin viikon 16 tietämillä. Maha kyllä pullahti esiin vähintään yhtä aikaisin kuin viimeksi, joten kaikki olisivat varmaan raskauden arvanneetkin jo varhain :)

Ihan ekan kerran kävin varhaisultrassa yksityisellä muistaakseni viikolla 7 (tai 8 ihan alussa) ja silloin kerrottiin tuleville isovanhemmille ja molempien siskoille. He kun tiesivät vajaa vuosi sitten olleesta tuulimunaraskaudesta. Np-ultran jälkeen kerrottiin muulle lähipiirille ja töissä kerroin rakenneultran jälkeen, vaikka vielä ei olisi tarvinnut. Töihinhän tarvii ilmoittaa vasta kaksi kuukautta ennen äitiyslomalle jäämistä, mutta pomoni tuntien hän tarvitsi kyllä enemmän aikaa valmistautua lomalle jäämiseeni. Ensin kun pitää murehtia viikkotolkulla, että pitää etsiä äitiyslomantuuraaja ja sitten vasta voi ruveta etsimään sellaista :D

Taidan sitten odotella lähipiirin kanssa että ainakin np-ultra on takana ja ehkä joku seuloistakin.
Kaikkitietäville, tytötteleville työkavereilleni en kerro ennen kuin alkavat utelemaan tai viimeistään, kun on 2kk äitiysloman alkuun. Ovat sen verran juorunnälkäisiä naisihmisiä, että en viitsi heille paljoa puhua omista asioistani. Mahtaa naisilla leuat loksahtaa, kun eivät edes tiedä miehestäni, jonka kanssa ollaan oltu kimpassa 11 vuotta :) Luulevat tietävänsä kaiken, mutta luulo ei ole tiedon väärti.

Vanhemmille ja sisaruksille kerrottiin jo rv 7, kun oli pääsiäinen ja kaikki koolla. (Eka raskaus.) Pari kaveria arvasi myös asian samoihin aikoihin, kun en juonut yhden ystävän synttärijuhlissa mitään alkoholia... Muille kerrottiin rv 12 jälkeen, kun oltiin käyty np-ultrassa. Niin, ja kahdelle lähimmälle työkaverille kerroin rv 9, jotteivät he ihmettelisi miksi olen niin väsynyt ja huonovointisen oloinen. Olen päiväkodissa töissä, joten samassa ryhmässä olevien työkavereiden kanssa ollaan koko ajan kimpassa. Olivat jo kuulemma epäilleet asiaa...

Yhteistyössä