Milloin lapsi tarhaan??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onneton.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

onneton.

Vieras
meillä näyttää talous nyt siltä että mun olisi pakko mennä takaisin töihin kun vanhempainvapaa loppuu. tyttö silloin 9kk. mutta onhan se vielä niin pieni silloin. tosin ajatuksena olisi se että mies ensin pitäisi isäkuukautta, ja sitten vielä lomat, joten "parhaassa" tapauksessa olisi just ja just vuoden.

milloin teidän lapsi on menny tarhaan?
kumpi on lapsen kannalta parempi, päiväkoti vai pehepäivähoitaja?

Laita lapsi adoptoitavaksi jos et pysty siitä huolehtimaan, suosittelen laittamaan ilmoituksen johonkin alan julkaisuun esim USA:ssa, halukkaita löytyy varmasti.

Päiväkoti parempi, enemmän toimintaa ja virikkeitä eikä lapsen tarvitse mennä varahoitajan varahoitajalle, jos hoitaja kipeenä tai hoitajan omat lapset kipeenä vaan lapsellasi on aina se oma tuttu paikka (tosin koulujen lomien aikaan saattetaan päiväkoteja yhdistää lapsimäärän mukaan, mutta silloinkin paikalla tutut hoitajat). Monet lapset tulevat nykyään hoitoon juuri siinä 9kk-1v ikäisenä ja ne lapset mistä mulla on kokemusta, ovat kaikki pärjänneet aivan loistavasti..yleisesti ottaen heillä on hoidon aloitus ollut helpompaa kuin niillä jotka aloittavat "vasta" esim. 3 vuotiaana. Eli lapset kyllä pärjäävät, noin pienetkin mutta eri asia on sitten kuinka äiti pärjää :D Itse olen hoitovapaalla ja tarkoitus oli mennä takaisin töihin vuoden alusta kun tyttäreni 1v3kk,mutta kävin juuri anomassa lisää vapaata niin että palaan töihin vasta syksyllä 2011, tyttö silloin vähän vajaa 2v..en vaan millään malttanut vielä mennä :) Esikko meni hoitoon ollessaan 1,5v.

Mulla aloitti loppukesästä 9-kuinen lapsi hoidon. Hyvin on mennyt lapsen kanssa, niin kuin aina ennenkin alle vuoden ikäisenä aloittaneiden kanssa. Tämän ikäisissä on kyllä paljon työtä, mutta silti tykkään hoitaa noin pieniä. Ja vanhemmat tykkäävät, kun saavat lapsilleen hyvää hoitoa.

Tää on semmoinen kysymys johon ei ole "oikeaa" vastausta. Isoja ryhmiä ei suositella alle kolmivuotiaalle. Mikä sitten on iso, sekin on suhteellista.

Harvalla vastaajalla kuitenkaan on edes kokemusta erilaisista hoitomuodoista.

Alkuperäinen kirjoittaja pk:n täti;22475063:
Päiväkoti parempi, enemmän toimintaa ja virikkeitä eikä lapsen tarvitse mennä varahoitajan varahoitajalle, jos hoitaja kipeenä tai hoitajan omat lapset kipeenä vaan lapsellasi on aina se oma tuttu paikka (tosin koulujen lomien aikaan saattetaan päiväkoteja yhdistää lapsimäärän mukaan, mutta silloinkin paikalla tutut hoitajat). Monet lapset tulevat nykyään hoitoon juuri siinä 9kk-1v ikäisenä ja ne lapset mistä mulla on kokemusta, ovat kaikki pärjänneet aivan loistavasti..yleisesti ottaen heillä on hoidon aloitus ollut helpompaa kuin niillä jotka aloittavat "vasta" esim. 3 vuotiaana. Eli lapset kyllä pärjäävät, noin pienetkin mutta eri asia on sitten kuinka äiti pärjää :D Itse olen hoitovapaalla ja tarkoitus oli mennä takaisin töihin vuoden alusta kun tyttäreni 1v3kk,mutta kävin juuri anomassa lisää vapaata niin että palaan töihin vasta syksyllä 2011, tyttö silloin vähän vajaa 2v..en vaan millään malttanut vielä mennä :) Esikko meni hoitoon ollessaan 1,5v.

Virikkeet ja toiminta on kyllä harvinaisen huono perustelu päiväkodin paremmuuden puolesta, kun kyse on 9 kuukauden ikäisestä lapsesta.

Meillä oli tuossa pari kk sitten sama tilanne.Venytettiiin kotona oloa lomilla ja isäkuukaudella ja tyttö meni isosiskonsa kanssa lokakuun alusta hoitoon(pk).Oli tuolloin 11,5kk.Hoitoa on nyt takana vajaa pari kk ja tosi hyvin on mennyt :) Kaikki mun pelot osoittautui turhiksi.Tytöt on sisarusryhmässä eli pienemmälle on turvaa isommasta.Ja itseasiassa kuopuksen hoidon aloitus on sujunut paremmin kun esikoisen joka oli 1v7kk kun aikoinaan alotti päivähoidossa.Tuntuu olevan koko ryhmän lellikki kun on pienin :)
Tsemppiä sinne,hyvin se menee!Kaikilla ei oo mahdollisuutta olla 3v. kotona ja ihan yhtä hyvä äiti olet silti lapsellesi.

meidän tyttö lähti vajaa 6kk päiväkotiin, pieni ryhmä 12 vauvaikäistä ja 4 hoitajaa. Hyvin meni. sitten puolitoistavuotiaana lomien jälkeen ei enään menytkään niin hyvin... Mä voin sanoa että siinä meidän tytön ryhmässä ei kukaan koskaan itkenyt että mä olisin nähnyt, kaikki jäi mielellään hoitoon ja oli oikein hymyileväisiä ja tyytyväisiä vauveleita. Äidin sydän kyllä itkee, mutta lapset pärjää.

Hyvä pph on ehdottomasti parempi vaihtoehto pienelle kuin mikään päiväkoti. Pikkuiset eivät tarvitse mitään virikkeitä ja toimintaa vaan turvallisen hoitajan ja pysyvän päivärytmin. Pph:lla on harvoin monta ihan pientä yhtä aikaa, joten hän ehtii syöttämään ja pukemaan sitä pientä ihan eri tavalla, kuin päiväkodissa kaksi hoitajaa niitä kahdeksaa pikkuista.
Mutta huonojakin pph:a on, joten suosittelen kysymään "suosituksia" ennen lapsen viemistä hoitoon ja tutustumaan hoitajaan.

tosiaan, virikkeet ja toiminta toimii leikki-ikäiselle, mut 6-9kk VAUVA stressaantuu viriketulvasta, kovasta melusta ja jatkuvasta päiväkotirumbasta. Vauva haluaa olla mielummin yhden tutun hoitajan kanssa kuin isossa ryhmässä leikkimässä. Eihän nuo vielä edes kävele eivätkä puhu. On aika puolustuskyvyttömiä isossa ryhmässä.

Perhepäivähoitaja olis musta parempi tai sit isovanhempi tai yksityinen hoitaja.

Jos pystyt venyttämään 1-vuotiaaksi, tee se. Itse olen laittanut hoitoon kerran 10-kuisen ja toisella kertaa viikkoa vajaa 1-vuotiaan. Ja ero oli minusta huima. 10-kuinen tuntui niin vauvalta, 1-vuotias oli jo äidinkin silmissä taapero.

Ja aivan ehdottomasti suosittelen perhepäivähoitoa noin pienelle. Pienen on helpompi käsittää yksi uusi aikuinen ja kolme uutta lasta elämässään, kuin monta hoitajaa ja iso ryhmä. Päiväkotiin ehtii kyllä aikanaan.

Tohon ei tosiaan taida olla oikeaa vastausta. Itse kuitenkin noin pienelle suosittelisin hyvää pph:jaa. Meidän neiti oli 1v. 3kk kun meni hoitoon ja sattumalta isäni tuttava on pph ja hällä vapautui paikka silloin, meillä kävä hyvä tuuri ja meidän lapsi on viihtynyt siellä paremmin kuin hyvin! Ja hoitaja on ihana ja puuhailee ja askartelee lapsien kanssa. Kiva pieni ryhmä ja kotoisat oltavat. Ainakin varmaan aralle lapselle pehmeämpi vaihtoehto on pph. Joten jos vaan alueeltanne löytyy niin kannattaa ihmeessä harkita ja käydä tutustumassa.

Minkälaisia asuntolainoja ym te otatte harteillenne, kun talouden pystyssä pysyminen vaatii kahden tulot??? Minä olen totaaliyh ollut ja pidin hoitovapaata 4 kk:tta ja nyt tehny lyhennettyä työaikaa 2½vuotta ja aion tehdä jatkossakin. Mulla ei ole käytössä kuin omat tulot ja silti pystyn, kun vähän miettii ja tinkii turhuuksista. Niin miten te, joissa kaksi aikuista ette pysty!?

Mulla oli omille lapsille pari kriteeriä ennen kuin laitoin häidät päiväkotiin:1) osaa kävellä (ei jää isompien jalkoihin) 2) osaa puhua (osaa pyytää apua ja häntä ymmärretään) ja kuopuksella vielä se, että maitoallergia ehti parantua.

Esikoinen alotti päiväkodissa kun oli 2v5kk, mutta kuukauden päästä iski korvatulehdus kierre, mutta onneksi olin raskaana ja otin pojan kotihoitoon neljän kuukauden päästä. Tämän jälkeen ei ole korviaan pahemmin sairastellu.

Kuopus oli 2v3kk kun aloitti päiväkodissa ja ihmen terveenä on pysyny ja viihtyy hyvin. Aloitti pienten ryhmässä ja oli siinä vuoden ja nyt 3-5v. ryhmässä ja on nuorin, mutta tädit sanovat, että on reippaampi kuin moni 5v.

Valitsin lapsille pk:n siksi, ettei tartte vaihtaa hoitopaikkaa ja lapsi voi olla samassa hoitopaikassa siihen asti kun menee kouluun ja lisäksi pk:ssa on enemmän toimintaa ja kavereita kuin pph:ssa.

Muakin ihmetyttää, että miten kireällä se talous on, jos ei muutamaa kuukautta enempää edes pystyisi kotona olemaan. Surullista. Välillä voi laskea elintasoa lapsen parhaan vuoksi. Tietysti, jos elintaso on jo olematon, on vaikea tinkia.

Mulla oli omille lapsille pari kriteeriä ennen kuin laitoin häidät päiväkotiin:1) osaa kävellä (ei jää isompien jalkoihin) 2) osaa puhua (osaa pyytää apua ja häntä ymmärretään) ja kuopuksella vielä se, että maitoallergia ehti parantua.

Esikoinen alotti päiväkodissa kun oli 2v5kk, mutta kuukauden päästä iski korvatulehdus kierre, mutta onneksi olin raskaana ja otin pojan kotihoitoon neljän kuukauden päästä. Tämän jälkeen ei ole korviaan pahemmin sairastellu.

Kuopus oli 2v3kk kun aloitti päiväkodissa ja ihmen terveenä on pysyny ja viihtyy hyvin. Aloitti pienten ryhmässä ja oli siinä vuoden ja nyt 3-5v. ryhmässä ja on nuorin, mutta tädit sanovat, että on reippaampi kuin moni 5v.

Valitsin lapsille pk:n siksi, ettei tartte vaihtaa hoitopaikkaa ja lapsi voi olla samassa hoitopaikassa siihen asti kun menee kouluun ja lisäksi pk:ssa on enemmän toimintaa ja kavereita kuin pph:ssa.

Mun mielestä olisi hyvä, jos lapsi osaisi hoitoon mennessä kävellä, syödä itse ja kommunikoida jotenkin ymmärrettävästi, ei välttämättä sanoilla. Monilla tämä täyttyy jo hieman yli 1-vuotiaana, joten hoitoon viemisessä parinkin kuukauden venytys merkitsee paljon. Lisäksi mun mielestä ongelmana on päiväunet. Moni alle 1v tarvitsee vielä kahdet päiväunet, joihin ei ainakaan pk:ssa ole mahdollisuuksia. Virikkeet, toiminta ja kaverit ovat tärkeitä yli 3-vuotiaille, ei sitä nuoremmille niinkään.

Yhteistyössä