Milloin oppi R-kirjaimen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja joko nyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

joko nyt

Vieras
Tämä ei nyt ihan vauva-asiaa ole, mutta monilla vauvoilla varmasti on täällä isompia sisaruksia. Kiinnostaisi siis tietää, minkä ikäisenä lapset ovat oppineet sanoman ärrän. Tapahtuuko se yhtäkkiä vai vähitellen?

3 v tyttömme on kesästä alkan välillä sorauttanut vähän sinne päin ja mietiskelen, että kestääköhän vielä kauan ennen kuin oppii sanomaan ärrän kunnolla.

moi

Meillä oppi 1v 9kk iässä, mutta on muutenkin ollut puheessaan minusta erittäin hyvin kehittynyt ja nopea etenijä (kun vertaan ystävien ja sukulaisten lapsiin.)

Tiedän monta lasta, jotka on noin 4 v eikä sano vielä kunnon ärrää, kuten veljenpoikani. Eli ei minusta vielä mitänä syytä huoleen :)

Meidän 5,5v ei osaa vielä sanoa ärrää, ässänkin oppi vasta vähän aikaa sitten.

Kyllä sitä aletaan harjoittelemaan jo ennen kouluikää, todellakin!

Mikäli ei vielä kouluiässäkään osaa sitä sanoa saattaa oppimisessa kestää kauan. Ja kun lopulta oppii sen sanomaan saattaa käyttäminen olla todella vaikeaa. Ei siis osaa laittaa sanoihin mukaan vaikka lausua osaisikin.

Meillä on harjoitusmonisteet saatu jo 4v neuvolassa. Pyysin niitä erikseen, yleensä annetaan 5v iässä. Tosin vasta yli 5v iässä harjoittelu alkoi kiinnostaa. Lähete puheterapiaan on saatu viime talvena ja vuoden verran kestää ennen kuin pääsee. Tärkeintä kuitenkin että apu saadaan ennen koulun alkua. Näin meidän neuvolassa ainakin sanottiin, sekä lääkäri että terveydenhoitaja. Kouluiässä ei kuulemma enää lähetetä puheterapeutille vaan ainoa apu on erityisopettaja.

Suosittelen ottamaan asian ajoissa esille neuvolassa mikäli huolestuttaa ja puheterapiaan on pitkät jonot.

3-vuotiaalla ei vielä mitään hätää ole =).

Meilläkään se terapia ei välttämättä kestä ekaa kertaa pidempään mutta tulee ainakin käytyä ammatti-ihmisen luona, jolta varmasti saa mm hyviä vinkkejä hajoitteluun. Saattaahan myös olla että lapsi oppii sen ärrän jo ennen kuin edes päästään terapiaan.

onko se ärrän osaamattomuus sitten oikeasti iso ongelma? siis tarkoitan, että onko se tosiaan ihan pakko oppia? presidenttikin sorauttaa ärrän :). ihan vilpittömästi ihmettelen, oma lehmä ojassa eli ärrän sorauttajan äiti olen :).

Esikko oppi R-kirjaimen vasta yksityisessä puheterapiassa 5,5 vuotiaana ja nuorin kunnallisessa puheterapiassa 6-vuotiaana jo heti ekan 1-2 kerran aikana. Miesystäväni poika oppi R-kirjaimen 3-vuotiaana itsestään.

Ainakin meidän kunnassa puheterapiaan pääsee esikouluikäisenä (6-vuotiaana) ja kunnallisella puolella opetellaan vain R-kirjainta (ei esim. S-kirjainta).

Kahta lastani R-kirjainten maailmaan opastaneena huomasin, että kova työ tuottaa tulosta. Onneksi tehtävät ovat aika hauskoja, niitä saa värittää ja kerrankin äiti jaksoi olla pidemmän ajan lapsen kanssa aktiivisesti yhdessä leikkien... tosin R-kirjaimen opettelun varjolla.

Ihan kotonakin voi tehdä "kielijumppaa" esim. kokeilla, saako kielenkärjellä kosketettua nenää, liikkuuko kieli huulia nuollen kuin kello, saako kielen banaaniksi/veneeksi ja saako kieltä liikutettua vaakasuorassa, pystysuorassa, sisään/ulos, mahdollisimman pitkäksi, rullaksi jne jne. Kielen notkeus auttaa myös vieraitten kielten oppimisessa ja erilaiset päristelyt ja hassuttelut auttavat.

Ensiksi treenataan D- ja L-kirjaimien opettelua, jotta varmistutaan, että lapsi osaa nostaa kielen kitalakeen kiinni. Treenit ovat erilaista leikittelyä esim. Norsu kävelee hitaasti dumm-dummm-dummm ja hiiri kävelee nopeasti didididididi. Kun ne menevät puhtaasti, niin sitten siirrytään taas astetta vaikeampiin kirjainyhdistelmiin, kunnes lopulta päästään matkimaan auton pärähdyksen tyyppistä ttddummm-trummm. Kaksi oleellista pointtia on siis se, että kielen osaa nostaa kitalakeen ja toinen se, että saa aikaan kielen värähtelyn, jotka yhdistämällä saa aikaan R-kirjaimen.

Minulle itselleni oli tärkeää, että lapsi oppii R-kirjaimen, koska se saattaa vaikuttaa esim. ammattihaaveisiin. Radiojuontajaksi, laulajaksi tai myyntitehtäviin ei välttämättä pääse, jos on R-vika. En myöskään halunnut, että lastani kiusataan R-vian takia. Omasta mielestäni R:n osaamattomuus ei ole iso ongelma, mutta jos siltä voi välttyä, niin ihan hyvä juttu.

Piti vielä lisätä, että meille ainakin puheterapeutti sanoi, että parhaiten R-kirjaimen oppii 5-6 vuotiaana ja sen jälkeen vuosi vuodelta kyky oppia heikentyy, koska virheellinen sanontatapa on niin voimakas. Hänen mielestään yli 9-10 -vuotias enää tuskin oppii R-kirjainta, koska se on jo lapselle niin häpeällistä, että hän suhtautuu negatiivisesti koko puheterapiaan.

Tämän kun kuulin, niin tulin vakuuttuneeksi siitä, että käytän lapsiani vain kerran puheterapiassa ja se jakso treenataan todellakin päivittäin tarvittaessa vaikka kiristyksen ja lahjonnan kautta!!! Kumpikin lapsi sai R-koulun päätteeksi jotakin kivaa.

Minusta muuten on hyvä, että lapsi oppisi sanomaan R-kirjaimen edes jollakin lailla. Jos R-kirjain jää ihan kokonaan pois, niin kyllä se minusta ainakin kuulostaa tosi oudolle, jos aikuinen ihminen puhuu "kokonaan ilman äl-kiljaimia".

siis minun ärrävikaiseni osaa vallan erinomaisesti l-kirjaimen sekä d-kirjaimen, mutta sanoo ärrän ranskalaisittain kurkussa. melko täydellinen r-kirjain, jos opettelisi ranskaa puhumaan ;). olen välillä huvikseni yrittänyt häntä opastaa tuon ärrän suhteen juuri noilla l- ja d-kirjaimilla, mutta omasta mielestään hän osaa sanoa sen ärrän, eikä edes yritä muuta kuin ranskisversiota :).

Meillä ei 10-vuotias R-kirjainta sano, tai siis sanoo omalla tavallaan. Osaa sen kyllä, mutta ei halua/ muista sanoa sitä oikein, vaikea siis päästä opitusta tavasta puhua eroon. Eipä se häntä tunnu haittaavan, eikä ketään muutakaan..
Minä luulisin että tässä maailmassa on suurempiakin murheita, kuin yhden kirjaimen osaaminen. Olen erittäin ylpeä siitä, että lapsellani on niin vahva itsetunto, ettei koe asiaa ongelmana. kaipa hän sen oikein opettelisi sanomaan jos tärkeäksi kokisi. Ihmettelen suuresti niitä vanhempia, jotka moisesta asiasta tekevät hirveän ongelman. Ei ole varmaan lapsellekaan kivaa, kun hengitetään niskaan näin mitättömästä asiasta.

Mulla esikoinen kohta 11 v ei osaa vieläkään sanoa, neljä vuotta puheterapiaa takana eikä silti onnistu. Toisen luokan jälkeen terapiaa ei enää annettu, koulussa ainakaan. Nyt odotellaan oikomishoidon tuloksia jos siitä olisi apua, voipi mennä muutama vuosi siihenkin. Kuopus taas oppi R:n noin 2,5 vuotiaana.

Ei se mielestäni ole mitenkään mitätön asia. Jotain lasta voi haitata paljonkin. Nykyajan lapsetkin ovat niin julmia että pienemmästäkin asiasta aletaan kiusaamaan. Ei kaikki lapset, varsinkaan eka-tokaluokkalaiset, osaa puolustaa itseään toisten kiusaamiselta.

Harva vanhempi varmaan hengittää lapsen niskaan että OPI OPI..... Meillä ainakin kannustetaan harjoitteluun, kehutaan jne. Puhe selkeytyy heti huomattavasti kun sen kirjaimen oppii. Nykyään puheesta ei varsinkaan vieraat saa aina selvää, ärrän tilalla kun ei ole mitään muutakaan kirjainta.

Päiväkodissa lastentarhanope alkoi puhumaan puuttuvasta kirjaimesta ja lapsen kuullen sanoi miten hassulta kuulostaa ja ihmetteli ettei tyttö itse näytä välittävän vaikka puhuu "hassusti" ja kuulemma se pitää nyt opetella.. Niinkuin sen tosta vaan oppeisi kun joku niin sanoo... Siitä en tykännyt yhtään ja sanoinkin että meillä kannustetaan ja kehutaan, ei arvostella eikä pakoteta. Kuitenkin lapsi vasta 5,5v ja koulun alkuunkin onneksi vielä aikaa yli 1,5v.

Onneksi 5-6v lapsi on yleensä innokas harjoittelemaan kun se tapahtuu LEIKKIEN eikä pakottamalla. Meillä lapsi ihan itse oppi s-kirjaimen kun ahkerasti harjoitteli siihen tapaan jonka olin hänelle opettanut. Korjasi omaa puhettaan aina kun unohti sihistä jne =) R vaan on vaikeampi, varsinkin kun kieli ei taivu nenään, ei rullalle tms.

Meidän 4v ei osaa sanoa ärrää, ja esim ukit, mummot ja isomummo ovat alkaneet ihmetellä asiaa. Ukki jo ehdotti kielen leikkausta (katkaistaan joku osa kielestä...?) ja isomummo höyryää aina nähdessämme että sano poRo poRo poRo!!! Olen sanonu ettei vielä kiirettä ärrän osaamisessa, muuten on tosi supliikkimies, välillä vähän liikaakin juttua :)

Itse en osannu ärrää vielä ekalle mennessäni, eikä ennen koulunalkua ollu mitään puheterapiaa. koulussa aloitin sit puheterapiassa ja ennen joulua osasin ärrän.

Alkuperäinen kirjoittaja Titti70:
Mulla esikoinen kohta 11 v ei osaa vieläkään sanoa, neljä vuotta puheterapiaa takana eikä silti onnistu. Toisen luokan jälkeen terapiaa ei enää annettu, koulussa ainakaan. Nyt odotellaan oikomishoidon tuloksia jos siitä olisi apua, voipi mennä muutama vuosi siihenkin. Kuopus taas oppi R:n noin 2,5 vuotiaana.

Lohdutuksen sana....Minä myös ramppasin puheterapioissa jostain 3-4 luokkalaisesta asti mutten ärrää oppinut. Ja aivan yhtäkkin 7-8 luokkien välisenä kesänä vaan se särähti kohdalleen ja on tullut "oikein" siitä lähtien.

Alkuperäinen kirjoittaja ritari ärrä:
Meidän 4v ei osaa sanoa ärrää, ja esim ukit, mummot ja isomummo ovat alkaneet ihmetellä asiaa. Ukki jo ehdotti kielen leikkausta (katkaistaan joku osa kielestä...?) ja isomummo höyryää aina nähdessämme että sano poRo poRo poRo!!! Olen sanonu ettei vielä kiirettä ärrän osaamisessa, muuten on tosi supliikkimies, välillä vähän liikaakin juttua :)

Itse en osannu ärrää vielä ekalle mennessäni, eikä ennen koulunalkua ollu mitään puheterapiaa. koulussa aloitin sit puheterapiassa ja ennen joulua osasin ärrän.

Jos kielijänne on kireä ja vaikeuttaa puhetta niin se voidaan lääkärin toimesta katkaista. Neuvolassa voi tarkastuttaa jos alkaa huolettamaan =).

Meidän ipanalla ei ole kireä jänne, se katsottiin 5v neuvolassa. Siitä sen kai huomaa että nouseeko kieli sinne ylähampaiden taakse missä R ja D muodostuu. Meidän tytöllä menee sinne mutta suun ulkopuolella ei pysty nostamaan ¨kieltä ylöspäin ollenkaan.

itse olen 15 vuotta enkä vieläkään osaa r-kirjainta, sanon sen hassusti poskesta. välillä mietin asiaa, ja viime yönä ajattelin että pakkohan se on oppia, ennenkuin peruskoulusta siirtyy muualle opiskelemaan. äiti sano että pienenä osasin jo mut sit vaari alko opettaa sitä mulle väärin ja siitä se on jääny.. ykkösellä oli kyl puheopetusta, mut silloin en jaksanu sitä ja lopetin se. johtu ehkä kans siitä kun en saanu opetusta yksin ittelleni vaan oli myös yks poika samaan aikaan ja se kai jotenkin häiritsi. nyt vähä taas harjotellu ja tulee kovalla pinnistyksellä d:n kanssa. kenelläkään vinkkejä oppimiseen? olisin ÄLYTTÖMÄN kiitollinen (:

pojan joka oppi 1v2kk R:n, siis oikeasti!! Meillä tyttö 2,5v eikä sano R:ää vielä. Ei tässä vaiheessa oo kyllä treenattukaan vielä. Itse opin 4v. itse sanomaan.

Yhteistyössä