Milloin tunnistaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nimensä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tätä ihmettelen, kun meidän typy on äiti jo 2kk lähtien! Toki olin varma ettei tiennyt silloin mitä tarkoittaa.

Mutta omasta mielestä on 5kk alkaen tiennyt että äiti on äiti. Samaten että iskä on iskä. Ainakin katsoi silloin iskää kun sanoi iskä jne. Tuossa iässä myös aloin ""pelkäämään"" että vauva luulee että hänen nimi on äitin kulta =), joten aloin kutsumaan nimellä. Ja mielestäni ymmärtää ja katsoo kun sanoi nimellä.

Toki kaikki kehittyy eri tahtiin ja jne. Mutta itse olen aivan varma että ymmärsi jo tuolloin 5kk ainakin nuo tärkeimmät.

Vasta nyt kun vauva on jo vuosikas, olen kuullut että pitäisi ymmärtää sanoja vasta 7-8kk iässä.

Onko tosiaan noin. Onko muita ketkä ovat varmoja, että vauva on aiemmin ymmärtänyt sanoja, tai käyttänyt niitä ""tietoisesti"" ja merkityksen ymmärtäen?

mulla on 6 kk ikäinen tyttövauva. musta se on oman nimensä tunnistanu jo pitkään. tai sit se on vaaan tuttu sana, jota on käytetty paljon... =)
eli kun huutelee jotain muuta, ei reaktio ole sama kuin jos sivusta huutaa ""missä Liisa?""-tyyliin.. sillon se katsoo hymyillen kysyjää kohti. jos ollaan peilin edessä kahdestaan ja kysyy ""missä Liisa?"" ei silloin katso mua vaan etsii peilistä itsensä. en tiedä onko sattumaa vai tunnistaako nimensä.

jos tää on tunnistamista - sit on tehnyt sitä varmaan jo 3-4 kk iästä lähtien...

Yhteistyössä