milloin vauva omaan huoneeseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihaa

Vieras
eli minkä ikäsenä ootte siirtänyt omaan huoneeseen? meillä poika nukkuu yöt , herää vain kerran viideltä syömään joten ajattelin että kohta pärjää omassa huoneessa.

meidän poju muutti omaan huoneeseen 4kk iässä. söi silloin vielä kerran yössä. toi sopi meille. tee siten mkä sopii teille ja teidän vaaville.

toiset pitää vaavin vanhempien huoneessa 2-v. saakka ja samassa sängyssäkin, mutta meille sopi, että vaavi muutti aika aikaisin omaan huoneeseen. tuntui, että kaikki nukuttiin paremmin. mäkään en herännyt vaavin joka ähinään. älä välitä mitä kaverit tai sukulaiset sanoo. sä oot äiti ja päätät.

Kertoilkaahan ihmiset. tämä kiinnostaa myös minua. Meillä on nyt 3,5kk ikäinen poika joka on 1,5kk ollut syömättä yöllä ja mietin juuri että milloin omaan huoneeseen. Minua vain taitaa pelottaa että en sitten herää kun vauva tarvitsee minua siis että en kuule, meillä on kyllä vanhempien ja vauvan huoneen välillä ovi jota totta kait pitäisin auki, mutta silti epäilyttää että miten pitkään poika ehtisi huutaa että minä tulen tajuihini. Tänä aamunakin oli ollut pitkään ilmeisesti jo hereillä mutta ei varmaankaan ollut itkenyt (ei ainakaan naamasta näkynyt) koska siellä se ähisteli ja kellisteli välillä kyljelleen ja takaisin selälleen ja oli jo tehnyt kakatkin. Nyt en yöllä herää paitsi silloin jos vauva on hereillä ja levoton kuten muutamana yönä on ollut eli pyörittää päätään puolelta toiselle ja on hieman itkuinen tai vastaavaa...

Meillä tämä tuli ajankohtaiseksi kun tyttö, 4kk, alkoi heräilemään 1-2 tunnin välein yöllä (ei syödäkseen vaan ihan muuten vaan). Vajaan viikon jaksoin sitä tutin laittoa suuhun, jonka jälkeen tyttö pinnasänkyineen sai siirron omaan huoneeseen. Tähän mennessä on mennyt todella hyvin, kerran syötän yöllä, ja herään kyllä siihen huhuiluun, joka alkaa kun nälkä yllättää. Etukäteen ajattelin, että vauva joutuu kovemmin mesoamaan, jotta saa mut paikalle ja ehtii siinä samalla herätä ""liikaa"" eikä nukahda uudelleen, mut pelko onneks osoittautui vääräksi. : ) Nyt sekä minä että vauva nukutaan paremmin. Tämä ikä meillä hyvä. : )

Siis eka kerran... Joskus kolmen kuukauden iässä kyllä kokeiltiin alkujaan, mutta tuli sitten kaikennäköistä, joten tuli takaisin meidän huoneeseen. Nyt kun on isompi poika, niin voidaan jo vähän kommunikoida, pienempänä oli niin kova itkemään ja huono nukkumaan, että parempi oli nukuttaa samassa huoneessa. Mutta jos hyvin nukkuu, niin mikä ettei, jos itse saa siten paremmin unta, ja lapsikin nukkuu hyvin omassa huoneessaan.

Meillä on nukuttu omassa huoneessa siitä lähtien kun tultiin laitokselta kotiin. Poika on nyt 3kk ja asiathan ehtivät vielä moneen kertaan muuttumaan, mutta tähän mennessä tuo on toiminut meillä mainiosti. Tosin täytyy mainita, että kyseessä on hyväuninen lapsi. Nukkuu 22-06, herää syömään ja jatkaa samantien unia. Yhtään unetonta yötä ei tänä aika ole ollut. Kun ajankohtaiseksi tulee useat yöheräämiset, niin sitten mietimme asian uudelleen.

Mä kokeilin nyt viime yönä nukuttaa 5 kk ikäistä poikaa yksin omassa huoneessaan, koska yöt on nykyään tosi risaisia. Meillä se ei kyllä valitettavasti vähentänyt yhtään yöheräämisiä.

Huhuilun ja ähinän kyllä kuuli aina hyvissä ajoin joten ei joutunut poika itkemään tissin perään, vaikka eri huoneessa olikin.

Muuta yhteenvetona siis, että meillä ei mitenkään parantanut yöunta. Pojalla on myös meneillään vatsalleen kääntymisintoilu ja siellä se yölläkin räpiköi sängyssä mahallaan eikä tajunnut kääntyä takaisin selälleen.

Meillä poika nukkuu jo nyt 3 viikkosena omassa huoneessa, nukutaan kaikki paljon paremmin, kun ei joka ähinää ja puhinaa kuule vieressä. Ääntä kyllä riittää, kun on nälkä ettei tarvi kyllä siitä huolehtia etteikö itse heräis. Pari kertaa yössä saa herätä syöttämään, mutta nukahtaa kyllä heti syötön jälkeen.

meillä harkittiin kanssa omaan huoneeseen laittamista jossain 3 kk kohdilla kun nukkui niin hyvin. No on siinä sitten ollut monenlaista heräilyä aina 10 kk saakka joten paljon kätevämpää oli meillä kuitenkin että tyttö samassa huoneessa. Nyt kun 1vee ni vois taas haaveilla siirtoa, nukkuu yöt tällähetkellä.

Niin sitä minäkin vähän olen funtsinut että ei vielä siirrettäisi vaikka on kohta kaksi kuukautta nukkunut yönsä kun odotettavissa kuitenkin aikasta varmaan kaiken näköistä heräämistä kun oppii liikkumaan ja hampaita tulee ynnä muuta... eikä ole oikeastaan häirinnyt vaikka meidän sängyn vieressä nukkuukin... ja tarvittaessa voi tietty siirtää huoneen toiselle puolelle...

Minua vähä harmittaa tuo ajatusmaailma että laitetaan omaan huoneeseen sitten kun itselle sopii ja käytännössä on mahdollista, eli kun yösyönnit on suht loppuneet. Tuleeko kukaan ajatelleeksi että milloin vauvalle sopii siirtyä omaan huoneeseen? Oma mieheni on nukkunu vanhempien huoneessa ja sängyssäkin 10v asti eikä ole tavallista nyhvömpi! Meil ainakin lapset saa nukkua vähintään kouluikään meidän huoneessa, tai kunnes itse haluavat pois...

Eri juttu tietysti on jos ei tosiaankaan saa nukuttua jos lapsi nukkuu samas huonees...

Mustakin on kamalan aikaista, milloin jotkut kirjoittajat laittavat vauvoja omaan huoneeseen nukkumaan. Turvallisen kiintymyssuhteen rakentumiseksi vauva tarvitsee vanhempansa lähelleen. Yöllä jos vauva herää yksin eikä hänen kutsuunsa heti vastata vauva kokee suurta turvattomuutta. Ei vauva tarvitse heti pärjätä ""yksin"". Mä ainakin ylpeänä kerron, että vauva nukkuu lähellä ja paremmin kun me ollaan vieressä. Vauva kun esimerkiksi oppii vanhemmiltaan mm. hengityksen rytmin jne. Ja vauva kun kokee olemassaolonsa niin vahvasti vanhempiensa kautta alkukuukausinaan.

Tietysti vauva välilä ""häiritsee"" yöllä mutta onko se niin kamalaa? Ei sitä ikuisuuksiin tapahdu.

Meillä esikoinen siirrettiin omaan huoneeseen 6kk ikäisenä ja sujui tosi hyvin (Alkoi nukkua kokonaisia öitä 4kk iässä). Itkuhälytin oli koko ajan käytössä vaikka äänet kyllä kuuluivat seinänkin läpi.

Enää ei voi puhua vauvan ""omaan"" huoneeseen siirtämisestä kun makuuhuoneita on 2.. :) Lastenhuoneessa siis nukkuu esikko ja hänen velipuolensa (n. viikon välein). Ei sinne enää saisikaan kolmatta sänkyä mahtumaan joten vauva nukkuu meidän makkarissa varmaan niin kauan kuin täällä asutaan. Ja kivahan se on että hän on lähellä :) Usein esikoinenkin nukkuu meidän kanssa joten on ikäänkuin perhepeti.

Meidän tyttö on nukkunut koko ajan omassa huoneessansa, heti ensimmäisestä yöstä lähtien kun vaan tultiin kotiin sairaalasta. Erittäin hyvin on mennyt koko ajan, tyttö on koko ajan heräänyt vain yhden tai kaksi kertaa yössä syömään, on nyt 3 kk. Tytön huone on omaa makuuhuonettamme vastapäätä, joten kyllä minä ainakin herään siihen heti kun vaan kuuluu vähänkin enemmän ääntä kuin pelkkää tuhinaa. Olen myös huomannut ihan päiväsaikaankin, että tyttö osaa nukahtaa itse uudelleen, jos en heti heräämisen jälkeen mene sängyn viereen höpisemään. Tyttö saattaa katsella esim. hetken käsiään ja nukahtaa sitten vielä uudelleen. Mielestäni on erittäin hyvä taito osata nukahtaa itsekseen, että ei aina kaipaa nukahtamiseen aikuista.
Olen vakaasti sitä mieltä, että tämä on ainakin meillä ehdottomasti paras ratkaisu. Muutaman kerran kun ollaan oltu yökylässä ja tyttö on nukkunut samassa huoneessa kanssani, niin en osaa itse nukkua juurikaan, kun kuuntelen koko ajan vauvan tuhinoita ja ""unipuheita"". Toiset taas sanovat, että eivät osaa nukkua, elleivät kuule näitä tuhinoita. Meitä on niin moneksi!

Yhteistyössä