Milloin voin luovuttaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Minulla on 4 kouluikäistä lasta, joista kahdella adhd. Mies sairastui burnouttiin vuosi sitten ja vieläkään ei ole työkuntoinen. Minä käyn töissä, hoidan lapset ja kodin. Mies ei huolehdi mistään, syö masennuslääkkeitä, nukkuu päivät ja juo illat. Olen yrittänyt puhua, mutta tuloksetta. Minun jaksamiseni on äärirajoilla. Yöunet jäävät noin 5 tuntiin ja noi adhd-kaksoset vie kyllä melkoisesti aikaa ja energiaa. Rakkaus on hävinnyt jonnekin jo ajat sitten. En jaksaisi enää tuota miestä, tässä kaikessa muussakin on jo tarpeeksi. Mitäs sitten, kun minä en enää jaksa? Voinko jo luovuttaa tuon miehen suhteen, vai pitääkö minun itsenikin vielä sairastua?

Et voi luovuttaa, etkä sitä varmaan haluukaan. Hae apua; miehelläsi on varmaan oma lääkäri tai hoitaja. Ota yhteyttä miehesi hoitavaan yksikköön. Ora yhteys neuvolaan, sosiaalitoimeen, omaan työterveyshuoltoon. Avun hakeminen on raskasta, mutta Sinun ei tuossa tilanteessa tarvi jaksaa yksin.

Soita perheneuvolaan ettet enää jaksa perheesi tilannetta, sanot että sinäkin tarvitset nyt apua. Teille voidaan aloittaa perhetyön käynnit. Meillä on vaan yksi ad/hd lapsi ja kaksi toimivaa vanhempaa ja silti ollaan saatu apua perhetyöstä ja toimintaterapeutti käy meillä kotona. Miehesi tarvitsee lisää apua. Lääkitys ja kuntoutus ei ole hällä kohdallaan jos aina vaan masentaa. Musta tuntuu ihan pahalle sun puolesta, toivottavasti tilanteenne paranee.

Burnout, työuupumus jne kuulostaa paljon mukavammalta kuin alkoholismi. Mutta jos sun mies juo kaiket illat, niin todellinen syy lienee alkoholismi. Alkoholi aiheuttaa masennusta. Mun mielestä tuo asia on hoidettava, ja jollei ole halua hoitaa alkoholiongelma pois, niin sotten sun todellakin on luovutettava.

Burnout, työuupumus jne kuulostaa paljon mukavammalta kuin alkoholismi. Mutta jos sun mies juo kaiket illat, niin todellinen syy lienee alkoholismi. Alkoholi aiheuttaa masennusta. Mun mielestä tuo asia on hoidettava, ja jollei ole halua hoitaa alkoholiongelma pois, niin sotten sun todellakin on luovutettava.

Juomisen (maksa-arvot) takia evättiin sairaspäiväraha. Mä oon yrittäny, mutta hänen mielestään juominen ei ole ongelma. Lasten kanssa käydään terapias adhd:n vuoksi, eikä mulla riitä enää tahtoa/energiaa hoitaa miehen ongelmia. Meillä on käyny jos jonkinlaisia tätejä sossun/neuvolan kautta, mutta muut lapset kokee nää käynnit ahdistavina, joten ne lopetettiin. Mä en vaan jaksa kattella tota miestä tossa sohvalla enää.

• Tykkää
Reactions: Elena777
Riittää, että huolehdit lapsista. Et voi miestä parantaa, jos hän ei itse sitä halua, joten anna olla. Pelasta edes itsesi ja lapsesi, jos sinulla riittää siihen vielä voimia.

• Tykkää
Reactions: Elena777
Kuule, lapsesi ovat aikuisina kiitollisia siitä että erositte ja muutitte erillenne.
Miehesi on alkoholisti ja lapset tod.näk perivät alttiuden alkoholismiin, minkä lisäksi vielä adhd ja ongelmat perheessä lisäävät riskiä entisestään.
Mieti, minkälaisen mallin perhe-elämästä haluat siirtää omille lapsillesi, joilla jo valmiiksi on alttius joutua huonoille teille.
Et ole hyvä äiti, jos jatkan suhdetta alkoholistin kanssa.
Hyvä äiti eroaa vaikka se kipeää tekeekin.
Yksinhuoltajana saat apua ja tukeakin eri tavalla kuin alkoholistin puolisona.

Jos miehesi ei suostu hakemaan apua alkoholiongelmaansa ja taistelemaan itseänsä pois masennuksesta (kyllä, siitä on mahdollista selvitä mutta vaatii töitä) niin sitten sun on parempi pelastaa itsesi ja lapsesi ja lähteä.
Alkoholismi on asiana jo tarpeeksi raskasta niin miehellesi itselleen kuin sullekin ja se tulee heijastumaan jossakin vaiheessa myös lapsiisi. Joten jos miehesi ajattelee yhtään vaimoaan ja lapsiaan, hän tekee kaikkensa päästäkseen kuiville ja irti kaikesta mikä tuhoaa hänen perhettään nyt.

Jos hän taas on itsekäs ja antaa alkon jatkossakin hallita niin mun mielestä sun pitäis pelastaa lapset ja ittes kun vielä voit.

Mies on uppoavassa laivassa jota hän itse ohjaa.
Jos maksa-arvot on tuollein koholla, ja silti juo, nii se on ihan päivästä kiinni pettääkö maksa vai ei. Ja kun se pettää, nii se on lopullista, kahdessa viikossa.

Kyllä sulla on oikeus pelastautua lapsien kanssa tuosta uppoavasta laivasta. Mieti jäätkö lapsiesi kanssa Titanicille koska mies näin toivoo (ottamaan konjakkia aulabaariin) vai taisteletteko paikan pelastusveneestä? Ja kysyit että pitääkö sinunkin romahtaa..? Ei. Ja silloin asiat on jo voinu mennä nii pahasti pieleen, ettei niitä pelastusveneitä ja liivejä enää ole...Mutta ehkä miehelle löytyy joku ovenpala minkä päällä kellua... (alkoholisti pelastaa vain itsensä, ei muita.)

Eikä niitä käyntejä lopeteta sen vuoksi että toisille lapsille tulee paha mieli???????! Estääkö kahden lapsen paha mieli sen ettei kolme muuta perheessä (Sinä& kaksoset) saa apua??? Eihän tuossa ole mitään järkeä???

Mies on uppoavassa laivassa jota hän itse ohjaa.
Jos maksa-arvot on tuollein koholla, ja silti juo, nii se on ihan päivästä kiinni pettääkö maksa vai ei. Ja kun se pettää, nii se on lopullista, kahdessa viikossa.

Kyllä sulla on oikeus pelastautua lapsien kanssa tuosta uppoavasta laivasta. Mieti jäätkö lapsiesi kanssa Titanicille koska mies näin toivoo (ottamaan konjakkia aulabaariin) vai taisteletteko paikan pelastusveneestä? Ja kysyit että pitääkö sinunkin romahtaa..? Ei. Ja silloin asiat on jo voinu mennä nii pahasti pieleen, ettei niitä pelastusveneitä ja liivejä enää ole...Mutta ehkä miehelle löytyy joku ovenpala minkä päällä kellua... (alkoholisti pelastaa vain itsensä, ei muita.)

Eikä niitä käyntejä lopeteta sen vuoksi että toisille lapsille tulee paha mieli???????! Estääkö kahden lapsen paha mieli sen ettei kolme muuta perheessä (Sinä& kaksoset) saa apua??? Eihän tuossa ole mitään järkeä???

Käynnit siirrettiin perhekeskukseen, kaksoset käy siis siellä. Nää muut lapset joutuu sietään ja kestään niin paljon näiden kakkosten takia, että saavat sen ajan nyt ees olla rauhassa, kun kakkoset terapias tai joillain muilla käynneillä. Siksi kotikäyntejä ei enää.

Näin se on, että sun mies on alkoholisti, joka ei ole motivoitunut hoitoon. Sitten on haastava perhetilanne, paljon lapsia ja vielä nuo diagnoosit. Tee palvelus itsellesi ja lapsille, erotkaa. On yksi ongelma vähemmän. Niin kauan kuin mies saa oleskella siinä teidän kanssa ja sinä hoidat kaiken ja huolehdit vielä hänestäkin, niin kauan mahdollistat hänen juomistaan. Olisi eri asia, jos olisi burnout ja masennus ja tuntuisi karulta hylätä ihminen sellaisessa tilanteessa. Mutta nyt on oikea syy miehen pahoinvoinnille alhoholismi.

Oikeastiko maksa-arvojen vuoksi evättiin sairauspäiväraha? Burnoutistahan ei saa sairauspIvärahaa, vaan pitää olla joku muu diagnoosi.

Diagnoosi tais olla joku masennus, en muista tarkasti. Kela halus verikokeet ja päiväraha jää maksa-arvojen takia saamatta. Mutta työstä aiheutuva uupumus/masennus. Teki hulluna töitä vuosia lähes ilman lomia tj:na, nyt firma nurin ja elämä vituillaan meillä kaikilla.

Yhteistyössä