Miltä sinusta tuntuisi jos olisit kuin minä etkä työllistyisi koskaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "oikea ammattivalittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En osaa sanoa. Pääsen aika pian eläkkeelle, joten ei taida tulla tuo tilanne enää eteen, olen ollut nuoresta asti vakitöissä, tosi onnekas siis. Ethän sinäkään kyllä varmaksi tiedä, ettet koskaan työllisty, ellet tarkoita sitä, ettet itse tee asialle mitään ja sen vuoksi happanet siellä kotona.

[QUOTE="vieras";29087929]En osaa sanoa. Pääsen aika pian eläkkeelle, joten ei taida tulla tuo tilanne enää eteen, olen ollut nuoresta asti vakitöissä, tosi onnekas siis. Ethän sinäkään kyllä varmaksi tiedä, ettet koskaan työllisty, ellet tarkoita sitä, ettet itse tee asialle mitään ja sen vuoksi happanet siellä kotona.[/QUOTE]

No en tiedä mutta tuskin pääsen ikinä töihin en usko että kukaan huolii. Hakenut kyllä olen ja haen edelleen.

[QUOTE="oikea ammattivalittaja";29087941]No en tiedä mutta tuskin pääsen ikinä töihin en usko että kukaan huolii. Hakenut kyllä olen ja haen edelleen.[/QUOTE]

Sinulla on jotenkin tympeä asenne, se saattaa vaikuttaa. Olet niin negatiivinen ainakin kirjoittelusi perusteella. Älä vähättele itseäsi :)

[QUOTE="vieras";29087944]Sinulla on jotenkin tympeä asenne, se saattaa vaikuttaa. Olet niin negatiivinen ainakin kirjoittelusi perusteella. Älä vähättele itseäsi :)[/QUOTE]

En mä työhaastatteluissa ikinä ole tympeä tai negatiivinen vaan ihan reipas,ystävällinen yms.

[QUOTE="oikea ammattivalittaja";29087950]En mä työhaastatteluissa ikinä ole tympeä tai negatiivinen vaan ihan reipas,ystävällinen yms.[/QUOTE]

Tiiätkö, on vähän vaikea uskoa. Miksi täällä sitten olet niin kielteinen useimmiten? Tai alistuneen tai avuttoman tuntuinen? Ei sillä, ettetkö saisi olla, jos sellainen olet, mutta miten onnistut olemaan ihan toisenlainen siellä haastattelussa?

Lähtisin miettimään, mistä se johtuu ja onko jotain, mitä voisin asian muuttamiseksi tehdä.
Aloittaisin ainakin tuosta asenteestani. Ensimmäiseksi muuttaisin nimimerkkini joksikin muuksi kuin "oikea ammattivalittaja". Se, mihin keskityt, lisääntyy. Elämässä ei voi valita paljoa, toisilla on paskempi tuuri kuin toisella. Mutta oman asenteensa ja sen, mitä sillä käsillä olevalla elämällä voi tehdä, sen voi valita.

Tunnen vaikeavammaisia ihmisiä, jotka ovat onnistuneet työllistymään. Heitä tuskin tultiin kotoa hakemaan, tyypeillä kun on kansaneläke. Mutta he eivät käpertyneet itsesääliin, vaan etsivät mahdollisuuksiaan. Jos joku työ onkin poissuljettu, toinen voi olla mahdollinen. Mutta pitää jaksaa yrittää.

[QUOTE="vieras";29087956]Tiiätkö, on vähän vaikea uskoa. Miksi täällä sitten olet niin kielteinen useimmiten? Tai alistuneen tai avuttoman tuntuinen? Ei sillä, ettetkö saisi olla, jos sellainen olet, mutta miten onnistut olemaan ihan toisenlainen siellä haastattelussa?[/QUOTE]

Ei ole pakko uskoa mutta oikeassa elämässä olen reipas,iloinen yms täällä puran paineita.

[QUOTE="vieras";29087966]Tarkoitatko aloittaja, ettet saa vakitöitä, vai et saa töitä, tai sitä vastaavaa ollenkaan?[/QUOTE]

En saa lainkaan töitä.

[QUOTE="oikea ammattivalittaja";29087978]Et olekkaan mutta mitä tekisit jos olisit?[/QUOTE]

Oletin että kysymys oli miltä tuntuisi...

En osaa vastata että mitä tekisin koska en alunperin olisi itseäni päästänytkään tuohon jamaan (Enkä olekaan, kuten huomaat, vaikka helppoahan se on. Paljon helpompaa kuin itsensä elättäminen.).

[QUOTE="oikea ammattivalittaja";29087976]En saa lainkaan töitä.[/QUOTE]

Mutta eikö nykyjään, jos on ihan virallisesti työtön, tyrkätä tietyn ajan kuluttua työllisyystukitöihin, harjoitteluihin, työkokeluun, kuntouttavaan työtoimintaan?
Jos noihin ei mene, niin saa karenssin ja lopulta tulee työssäoloehto ennen kuin saa ollenkaan korvauksia.
Ilmeisesti sitten tulet toimeen ilman tukia?

[QUOTE="Vieras";29087993]Mutta eikö nykyjään, jos on ihan virallisesti työtön, tyrkätä tietyn ajan kuluttua työllisyystukitöihin, harjoitteluihin, työkokeluun, kuntouttavaan työtoimintaan?
Jos noihin ei mene, niin saa karenssin ja lopulta tulee työssäoloehto ennen kuin saa ollenkaan korvauksia.
Ilmeisesti sitten tulet toimeen ilman tukia?[/QUOTE]

No en ole ollut pariin vuoteen työkkärin listoilla olin melkein 20v eikä mulle mitään tyrkytetty en päässyt edes työllistämistukitöihin vaikka olisin mielelläni mennyt.

[QUOTE="Vieras";29087994]Pahalta. Yrittäisin etsiä sisältöä elämää muuta kautta esim. vapaaehtoistyöstä.[/QUOTE]

Ja huomaisit että se on turhaa hommaa kuten minäkin huomasin. Tajuaisit että elät turhaan.

Tuntuisi siltä että pitää lopettaa ruikutus ja tuhan päälleni viskominen. Olisi aika ottaa itseäni niskasta kiinni ja ruveta olemaan kunnolla. Menisin kouluun ja laittaisin elämäni järjestykseen sen sijaan että kieriskelisin itsesäälissä ja tuhlaisin elämääni ovimattona ja täällä ruikuttaen.

Ei siellä työkkärissä kannata odottaa, että jotain tyrkytettäis. Täytyy olla itse aktiivinen. Mun on myös vaikea kuvitella, että olisin sun tilanteessasi, koska en todellakaan olisi ollut vain työttömänä 20v. Mutta jos nyt kovasti yritän eläytyä, niin edelleen lähtisin itse kehittämään tekemistä, saisi siitä sitten palkkaa tai ei. Koettaisin päästä työmarkkinatuella harjoitteluun. Ja jos sekään ei onnistuisi, niin etsisin itseäni kiinnostavaa vapaaehtoistyötä. Ja antautuisin sille.

[QUOTE="Anne";29088006]Tuntuisi siltä että pitää lopettaa ruikutus ja tuhan päälleni viskominen. Olisi aika ottaa itseäni niskasta kiinni ja ruveta olemaan kunnolla. Menisin kouluun ja laittaisin elämäni järjestykseen sen sijaan että kieriskelisin itsesäälissä ja tuhlaisin elämääni ovimattona ja täällä ruikuttaen.[/QUOTE]

Opiskelusta ei ole kuin 2,5v aikaa silloin viimeksi opiskelin.

En tiedä miltä tuntuisi. En näe tilannetta, jossa olisin tuossa asemassa. No ehkäpä neliraajahalvaantuneena, kuuro-sokeutuneena tms. en paljoa työskentelisi. Olen tähän mennessä mm. muuttanut pääkaupunkiseudulle ja hankkinut uuden koulutuksen, etten joutuisi työttömänä olemaan. Olen myös siivonnut ja myynyt lehtiä, silloin kun oman alan työtä ei väliaikaisesti ole ollut. Omasta sinnikkyydestä ja työhalukkuudesta se työllistyminen on kiinni.

Yhteistyössä