Minä inhoan omaa lastani

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja X
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Champion:
Alkuperäinen kirjoittaja Tanja:
Meillä on myös äitienergiaa syövä 5- vuotias, joka osaa koetella joka päivä pinnan venymistä, huumorintajua... Useasti olen ajatellut olevani varmasti se ainoa äiti, joka on niin puissa lapsensa kanssa mutta onpa ihanaa nähdä, että kohtalotovereita on! Hankala ikävaihe todellakin on, toivottavasti olisi piankin laantumaan päin..tai tulisi edes joku suvantovaihe...

Anoppi lohdutti mua et yleensä lapsena jääräpäinen ja vilkas lapsi on aikuisena rauhallinen (ja edelleen jääräpäinen ) :D

Näin on minullekin usein sanottu, ja totisesti toivon sen pitävän paikkaansa..En tosin voi itse sanoa inhoavani lastani mutta aika hurjan tunteiden vuoristoradan tässä on näiden viiden vuoden aikana saanut käydä läpi. Ja toivottavasti olen jotain oppinut siinä sivussa itsekin, vaikkakin kun pojan kanssa oikein takkuaa tuntuu siltä, että se taidan olla minä, joka tässä kaikkein hankalin osaa olla...

Kompaten muita mene puhumaan asiantuntijalle. Lapsellasi saatta vaikka olla käyttäytymishäiriö, joka on korjattavissa lääkkeillä. Jos asiaa ei hoideta siitä kärsii kaikki. Itse hoidin lasta jolla oli adhd, joka käyttäytyi aivan kamalasti ennen kuin sai lääkityksen ja silloin hänen hyvätkin puolet pääsivät loistamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja hanki apua pian ap:
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Alkuperäinen kirjoittaja just:
Alkuperäinen kirjoittaja HÄPEÄ!:
kasvatus on tossa tilassa mennyt persiilleen, katso peiliin ja inhoa siinä vaiheessa itseäsi. Lapsi on täysin syytön ja sinun kasvatuksen tulos.

Joo...olipas taas kannustava kommentti....

Tuo oli vain kylmä totuus, jos äiti vihaan omaa lastaan ei ole ihan terve.

Täysin samaa mieltä!!! En todellakaan lainkaan ihmettele, että lapsiparka oireilee...

No voi jessus, ei TODELLAKAAN aina ole kasvatuksessa vikaa. Monissa perheissä on musta lammas, vaikka kasvatus olisi kuinka kohdallaan. Ihan syvältä syyllistää pelkästään äitiä. Sitäpaitsi vihaamisesta ei ap kirjoittanut, vaan inhoamisesta.

Apua perheneuvolasta suosittelen minäkin ap:tä hakemaan, sillä ilman apua tilanne tuskin muuttuu enää. Mutta ei pitäisi aina pelkästään syyttää. Voimia ap:lle.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Kompaten muita mene puhumaan asiantuntijalle. Lapsellasi saatta vaikka olla käyttäytymishäiriö, joka on korjattavissa lääkkeillä. Jos asiaa ei hoideta siitä kärsii kaikki. Itse hoidin lasta jolla oli adhd, joka käyttäytyi aivan kamalasti ennen kuin sai lääkityksen ja silloin hänen hyvätkin puolet pääsivät loistamaan.

Mä en kyllä allekirjota näitä lääkejuttuja. Kaikilla lapsillahan tässä maassa sitten olis adhd. Vanhemmat vaan haluu päästä sieltä mistä aita on matalin niin laitetaan laps lääkitykselle niin johan alkaa totella. Tehdään samalla lopotomia niin ei sano aikuisenakaan missään vastaan. Toiset lapset on vilkkaampia kun toiset ja omasta pojasta rauhallisten lasten vanhemmat kyselee et onko adhd mut mulla on aivan tavallinen kaikesta kiinnostunut ja kaikesta innostunut utelias ja vilkas poika jolla ei ole adhd sen vuoksi. Tai sit mullakin on kunolin pienenä kans aika hankala tapaus mut eteen päin olen hyvin selvinnyt ja läpi mennään vaikka tuulen ja tuiskun kun omaa tahtoa löytyy välillä liiaksikin näin aikuisiällä :)

Alkuperäinen kirjoittaja Yksvaan:
Ei mulla ole tollaisia lapsia (kohta 7 v, 9v ja 15 v)
En voi sanoa kenelläkään olleen ees uhmaa eikä ikinä ole mielessäkään käynyt että inhoaisin heistä ketään- Outoja olette!

Sulla on epänormaaleja lapsia. Uhma kuuluu normaaliin kehitykseen ja ellei sitä ole sitä ei ole annettu olla, kotona ei ole lapsella tilaa ja turvaa uhmata.

Yksvaan:
En voi sanoa kenelläkään olleen ees uhmaa eikä ikinä ole mielessäkään käynyt että inhoaisin heistä ketään- Outoja olette!

uhma on vanhemmilla, ei lapsilla.äiti ja isä ei hyväksy kun lapsi alkaa kasvattamaan omaa tahtoaan.

tuo oli aivan oikein sanottu. oma äitini on sanonut että olin niiin kiltti lapsi, ikinä kiukutellut. sanoi että uhmaikäni alkoi 13-vuotiaana ja jatkuu vieläkin. nyt aikuisiällä vasta tajunnut että se napanuora vielä kiinni hänen puoleltaan, ei hyväksy minua sellaisena kuin olen, kun en tullutkaan sellaiseksi kun hän olisi tahtonut. halveksuu ajatuksiani ja elämäntyyliäni.

Alkuperäinen kirjoittaja totta:
Yksvaan:

uhma on vanhemmilla, ei lapsilla.äiti ja isä ei hyväksy kun lapsi alkaa kasvattamaan omaa tahtoaan.

tuo oli aivan oikein sanottu. oma äitini on sanonut että olin niiin kiltti lapsi, ikinä kiukutellut. sanoi että uhmaikäni alkoi 13-vuotiaana ja jatkuu vieläkin. nyt aikuisiällä vasta tajunnut että se napanuora vielä kiinni hänen puoleltaan, ei hyväksy minua sellaisena kuin olen, kun en tullutkaan sellaiseksi kun hän olisi tahtonut. halveksuu ajatuksiani ja elämäntyyliäni.

Uhma kuuluu normaaliin kehitykseen, jos sitä ei tule se on epänormaalia! Toisilla on vaan voimakaampaa kuin toisilla, on nääs temperamenttieroja.
9 ja 11v lasten äitinä voin sanoa, että äiti voi hetkittäin inhota lapsiaan vaikka rakastaakin näitä ylikaiken. Tätä en olisi tajunnut silloin kun lapset olivat pieniä herttaisia palleroita, mutta nyt esiteinarin äitinä kyllä tajun tuon. Elämä opettaa!

Näyttää nykyään olevan "muotivillitys" tuo adhd. Jos lapsi vilkas ni heti joku ihme sairaus tai vaiva...miten ne lapset ennen pärjäs?? Toiset oli hitaampia, toiset hiljasempia ym. mut samaa koulua kävivät.

Alkuperäinen kirjoittaja Smeagol:

Aika typerä kommetti; on siis vanhempien uhmaa kun kieltää lasta lyömästä toisia, heittämästä ruokaa seinille tai juoksemasta autotielle?

Alkuperäinen kirjoittaja tiina:

Aika typerä kommetti; on siis vanhempien uhmaa kun kieltää lasta lyömästä toisia, heittämästä ruokaa seinille tai juoksemasta autotielle?

mutta ethän sä siinä kohtaa sitä hyväksy. sinä päätät miten tilanne hoidetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja hanki apua pian ap:
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Alkuperäinen kirjoittaja just:
Alkuperäinen kirjoittaja HÄPEÄ!:
kasvatus on tossa tilassa mennyt persiilleen, katso peiliin ja inhoa siinä vaiheessa itseäsi. Lapsi on täysin syytön ja sinun kasvatuksen tulos.

Joo...olipas taas kannustava kommentti....

Tuo oli vain kylmä totuus, jos äiti vihaan omaa lastaan ei ole ihan terve.

Täysin samaa mieltä!!! En todellakaan lainkaan ihmettele, että lapsiparka oireilee...

Aivan. Se ei hirveesti hymyilytä kun oma äiti vihaa

Ilmaisit kuitenkin että inhoat, et vihaa? Siinä on jo iso ero. Jos vihaatkin jotain hänen tekemisiään eikä se saa sinua kuitenkaan vihaamaan lasta niin paljonhan on tehtävissä. Kuten on ketjussa jo sata kertaa taottu: ota yhteys vaikkapa perheneuvolaan. Kerro avoimesti tunteesi, asiantuntijatkaan eivät osaa auttaa jos eivät tiedä kaikkea. Yleislääkärikään ei voi auttaa potilasta joka ei kerro kaikkea oireilua.
Iso hali ja tsemppiä, kyllä te selviätte ja rakkaus lasta kohtaan pulpahtaa pintaan, tällä kertaa ehkä sitten avustettuna mutta siinä ei ole mitään väärää.

Alkuperäinen kirjoittaja tiina:

mutta ethän sä siinä kohtaa sitä hyväksy. sinä päätät miten tilanne hoidetaan.

Eli jos lapsilla ei ole uhmaa (eli siis vanhemmalla ei ole uhmaa) niin sillonhan lapsi saa toisin sanoen tehdä mitä vaan jos kerran rajojen asettaminen on lapsen uhmaamista..? :laugh: Siis ne joilla ei ole uhmaa on niitä jotka saa tehdä mitä vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja X:
Minä todella inhoan häntä. Hän on kamala 5-vuotiaaksi lapseksi. Näen hänessa kaikki puolet negatiivisina, silloinkin kun hän ei varsinaisesti kiukuttele.

Yleensä ottaen hän ei osaa käyttäytyä muiden kanssa, ei kuuntele mitä sanotaan, ei tottele, huutaa aina vastaan, läpsii ja tönii, kiukkuilee pienistä asioista ja ulvoo kymmeniä minuutteja jos ei saa tahtoaan läpi. Minä olen joka päivä "maailman typerin äiti".

Olen kyllä yrittänyt vuosien mittaan "kasvattaa" ja kannustaa, olla positiivinen ja nostaa esille hyviä asioita. Mutta nyt alkaa tuntumaan, ettei niitä enää ole - löydän lapsestani vain ikäviä piirteitä...

Voisitko ottaa yhteyttä paikalliseen perheneuvolaan ja pyytää apua?
Ne varmasti mielellään auttaa sua tuossa asiassa. Oletteko kotona keskenänne koko ajan? Minä ole tuossa esikoisessa (2v) huomannut että jos ollaan iiihan koko ajan tyyliin kylkikyljessä tulee musta "inhottava äiti"
Nyt ku mulla on ollut kaikennäköistä menoa ja en olekkaan ollut koko aikaa siinä niin tyttö taas tykkää musta ja joka päivä muistaa kertoa että tykkää musta :)
Tsemppiä tosi kovasti sinne mä uskon että tuo on kamalan inhottavaa kun on tollaisia tunteita :| :hug: :hug: :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja x:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
samoin, tosin lapseni on jo 13. Varastelee ja valehtelee, laskelmoi kaikki eikä ajattele ketään muita missään tilanteessa. Voi kun menois muutama vuosi nopeasti niin tuo vastenmielinen häirikkö lähtee (varmaankin teiniraskauden myötä) pilaamasta meidän kuuden muun elämää.

Suuri kiitos tästä kommentista. Joopajoo, sitä odotellessa... Ainakaan meillä tämä skenaario ei ole ihan vielä mahdollinen, olisiko siinä eka positiivinen ajatus tälle päivälle tuosta kakarasta...

|O |O |O |O |O
Siis voi pyhä jeesus teiän kanssa. |O :headwall:
Onko se joku ihme, et lapsi/teini oireilee, kun varmasti olette myös omat mielipiteenne/inhonne ilmaisseet.
Kaikki lapset on joskus rasittavia ja ilkeitä, mut yleensä se mikä eniten ärsyttää on se sinulta peritty piirre/luonne.

Et mars perkele peilin eteen ja apua hakemaan, jos tosissaan kykenette sanomaan, että vihaatte omaa lastanne. Järkyttävää.

siis nämä jotka eivät ymmärrä, ja syyllistää äitiä, eivät oikeastaan tiedä mitään siitä jos on hankala lapsi.

miten on olisitteko jaksanut vahtia 6v joka hetki lasta? siis oikeasti kaikilla muilla tämän pihan äideillä on (omasta mielestäni vastuuttomasti,koska kukaan 5v ei oo niin fiksu,mutta ehkä 6vuotiaat voivat jo ulkoilla itsekseen vähän aikaa)5vuotiaasta lähtien lapset ulkoilleet YKSIN, mutta mä en voi päästää kohta 7vuotiastani silmistäni ulkona,en vaan voi.

mun on pakko pitää sitä enemmän silmällä kuin 2,5vuotiasta sisarustaan. lähes jokainen ulkoilu päättyy siihen että lapsi joudutaan viemään sisälle koska ei noudata sääntöjä:eli pysyy omalla pihalla eikä kiusaa/satuta ketään.

koko sen ajan kun hänen kanssaan on muualla kuin kotona joudun olla joka sekuntti varuillani,jotta osaan toimia heti kun hän yrittää jotain mitä ei pitäisi. kotona kahdestaan vaikuttaa ihan normaalilta lapselta(paitsi siirtymät)

jos pikkusisarus on kotona, tätä kohta 7vuotiasta täytyy vahtia joka hetki, tönii,yrittää lyödä,potkia pientä jos suuttuu, ja se tapahtuu 2sekunnin aikana. koko ajan joutuu rajoittamaan menoa tai se on ihan älytöntä. tuo lapsi VAATII JOKA HETKI.

ruokapöydässä ei oo 6v pysynyt paikallaan, levotonta. kauppareissuja on ehkä 2 onnistunutta, nekin siksi että aikuinen on suunnitellut homman ennekoinut asiat ja ostoksia on ollut se 2kpl tyyliin maito ja kerma,sit kassalle(sellaseen aikaan kun ei oo jonoja) lisäksi jatkuvasti piti keskustelulla kiinnittää lapsen huomio minuuna,eikä ympäristöön.

no aina mä yritän toimia niin että olen mahd paljon ennakoinut ja että lapsella on oma juttu mitä hakea yms. silti sen elämässä 2kauppareissua on onnistunut. muilla näyttäis tämän kokoiset kulkevan siinä aikuisen mukana,ja vanhemmat keskittyy ostoksiin.

pukeminen,lähtemiset,paikallaan olot,kaikki siirtymät todella vaivanloisia,haastavia vanhemmille.

ja tähän ei tehoa kuri(ei kiellot,ei jäähyt,ei sanktiot,ei johdonmukaisuus,ei mikään), ei positiivinen huomio,kehuminen palkitseminen,kahden keskinen aika. edes lasten kanssa työskentelevä psykologi ei osaa antaa meille mitään kasvatuksellisesti enempää.

lapsi on tälläinen haastava kaikkien kanssa. se millä kotona tilanteen saa pysyy rauhallisena on se että toinen on pienemmän kanssa ja toinen pelaa,tai lukee isomman kanssa.

välillä lapset leikkii yhdessä mutta usein se menee lopulta siihen että isompi tuhoaa nauraen pienemmnän leikit. tai pieni tekee jotain ja isompi mottaa.

voin siis äkkiseltään sanoa että ystävälläni on melkein yhtä "helppoa" kuin minulla, sillä erotuksella että hänen ei tarvitse kotona ollessa vahtia ketään ja hänellä on 7:män lasta!

ei kellään tuntemallani ole tälläistä. kyllä minä voin sanoa että ymmärrän jos joku sanoo inhoavansa lastaan jos on tälläistä kuukausia,yli vuos, niin kyllä siinä kaikennäköiset tunteet välillä nousee pintaan.

Yhteistyössä