Minä osaan isse

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rouva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

rouva

Jäsen
10.09.2004
38
0
6
Poikani aloitti päiväkodin maanantaina. Kaikki on mennyt varsin mallikkaasti. Poika ei ole arkaillut muita lapsia eikä ole kiukutellut päiväkodissa.

Eilen kuitenkin kävi ilmi, ettei poika käynyt kakalla päiväkodissa. Hätä on ilmeisesti ollut kun hän kysyi minulta eilen, että missä siellä päiväkodissa on niitä pyyhkeitä (tarkoitti vessapaperia). Sanoin hänelle, että varmasti siellä vessassa on, mutta jos menet kakalle, niin pyydä päiväkodin tätiä auttamaan pyllyn pyyhkimisessä. Hän sanoi, että minä osaan isse. No, ajattelin sitten eilen, että täytyyhän hänen kokeilla sitä pyyhkimistä. Ei onnistunut. Mutta eihän se mikään ihme ole. Poika on juuri täyttänyt 3 vuotta.

Juteltiin vielä tänä aamuna lähtiessä, että jos tulee kakkahätä niin päiväkodissa tulee täti auttamaan, ja taas hän totesi, ei kun minä osaan.

Siispä... Missä iässä lapsi todella oppii tuon pyyhkimisen. Ei kai 3-vuotias vielä sentään. Hän kuuli eilen päiväkodissa kun joku paljon isompi poika kertoi riemuissaan oppineensa pyyhkimisen. Luultavasti poikani luulee, että hänenkin täytyy osata. Onhan se kiva, että on oma-aloitteinen ja reipas, mutta kyllä noin pieni tarvitsee aikuisen apua vielä monessa asiassa.

Meillä on kaksoset 7v. Tyttö oppi itse pyyhkimään noin 4,5-5v japoika vähän jälkeen, noin 5-6v.
sekin on niin yksilöllistä. Toinen poika 4,3v ja ei ole vielä edes miettinyt moista.
ei mielestäni 3v tarvitse osata...

Kolmevuotiaan taitoihin en pyyhkimistä listaisi. Kysyin nelivuotiaalta pojaltani, pyyhkiikö hän päiväkodissa itse peppunsa ja hän vastasi: JOO, EI TÄDIT EHDI PYYHKIMÄÄN. Kamalaa ajatella, että tällaisia taitoja vaaditaan! Tarhassa puolusteltiin tilannekomiikalla, mutta sanoin, että peppu täytyy ainakin tarkistaa pyyhkimisen jälkeen. Nykyään tädit pyyhkivät ainakin poikani pepun! Kotona poika huutaa kumpaakin vanhempaansa pyyhkimään ja harjoittelee välillä itsekin valvovan silmän alla. :heart:

meillä 3 vuotias tyttö haluaa itse pyyhkiä, mutta täytyy kyllä itse vielä tarkistaa että tuli puhtaaksi. pari kertaa on ollut housut tosi likaiset kun ei oo ilmottanu meille että kävi kakalla =)

Yhteistyössä