[
[/
Muista en tiedä kuin omista tapauksistani ja ne ovat ikävä kyllä totta. Ei keksittyjä, ei liioiteltuja.
Edes aika ei ole muistojan kullalla silannut, muistan ne edelleen yhtä tarkkaan. En liioittele, muistini ei tee tässä kohden tepposta.
Ei voinut puhua toisille hoitajille, kun lapseni olivat perhepäivähoitajalla. Joka haukkui lapsiani ja minua alueen muille pph:lle. Kun hain lapsiani leikkipuistosta, muut pph:t katsoivat minua "pitkillä". Tuijottivat vain. Kotiinlähtö oli muutenkin sirkusta kun esikoinen aloitti aina temppuilun. Millään muulla hoitajalla tai hoitopaikassa hän ei sillä tavalla käyttäytynyt kotiinlähtiessä vaan lähti hyväntuulisena kotiin.
Minusta on edelleen hassua, ettei hoitoalan ihmiset kykene ottamaan vastaan krittiikiä omasta työstään, mutta eivät edes kolleganasa työstä: he eivät näe sitä kehittymisenä ja mahdollisuutena muuttaa omaa toimintaa vaan kokevat sen vain aiheettomana valittamisena, persoonaan puuttumisena vaikka valitus ei kohdistu ihmisen persoonaan vaan ihmisen tekemiseen.
Puhua pitäisi joo, mutta miten puhut, kun heti hypitään takajaloille: epäkohdat ovatkin keksittyjä ja äiti se tässä hoitoa tarvitsisi - minä olen hoitaja ja kaiken yläpuolella ja toimin aina oikein. ...
Näitä hoitoa tarvitsevia hoitajia on ihan liikaa hoitoalalla, näitä herkkänahkaisia naisia, jotka eivät kestä mitään ja ovat virheettömiä, hoidettavan yläpuolella ... puuh!
[/quote]
Nyt kysyn sinulta "äiti" kuka on herkkänahkainen? Myös sinä. En väheksy tai kiellä sinun huonoja kokemuksiasi. Minä tiedän, että myös epäkohtia on ja sinä kerroit omasta kokemuksestasi. Mutta aina ei puhuta omasta kokemuksesta eikä edes ihan varmasta tiedosta, vaan siitä miltä jokin asia näytti ja siitä vedetään omia johtopäätöksiä. Ymmärrätkö sinä mitä minä tarkoitan?
Perhepäivähoito voi monesti olla ongelmallista. Juuri siitä syystä että siinä hoitaja tekee työtä yksin ja omassa kodissaan, kukaan ei ihan oikeasti näe mitä siellä tapahtuu ja kaikki lapset eivät osaa kertoa. Ja kaikki vanhemmat eivät usko omia lapsiaan. Minä tiedän tämän. Minä tiedän samantyylisiä tapauksia kuin sinun tapauksesi. Olin itse harjoitteluaikana sellaisen perhepäivähoitajan luona, jonka luokse en ikinä omaa lastani veisi; hän suosi omaa lastaan, kaikki tehtiin oman lapsen mukaan/ikätasoisesti, yhden lapsen vanhempia hän rumasti haukkui, ... ym, ei hoitaja minun mieleeni.
Mutta onneksi on olemassa myös ihania ja hyviä perhepäivähoitajia!
Mutta siinä olet väärässä ettei hoitoalan ihmiset pysty kritiikkiä ottamaan vastaan tai ettei puhumisesta tule mitään tai hoitajat aina kokisivat olevansa kaiken yläpuolella! Jos olet näin kokenut, kannattaisi miettiä sitä omaa asennetta (ja tyyliä?) kun puhumaan menet. Jos ylipäätänsä menet, tämän kertomasi asian tiimoiltahan et mennyt (kuinka silloin olisi kritiikkiä voitu edes vastaanottaa?)
Minulla on asiasta aika paljon kokemusta monelta puolelta; työntekijänä kuuntelemassa vanhempaa, työntekijätiiminä kuuntelemassa vanhempaa, "sovittelijana" vanhemman ja työntekijän välissä ja äitinä, kun on ongelmia ja ei ole ongelmia sekä ilmoituksen tekijänä epäkohdista ylemmälle tasolle. Aina on pystytty puhumaan, tunteita on näytetty, ääntä korotettu, itkettykin, mutta keskustelut on käyty aina rakentavassa hengessä, kompromissejä hakien.
Ja ainut mistä on ollut ihan oikeasti apua ja mistä on apua, on kissan nostaminen pöydälle.
Minä olen ollut mukana sinun kaltaisessakin tapauksessa, ystävän apuna kertomassa epäkohdista. Tie ei ollut helppo, ei ystävälle, ei minulle eikä hoitajalle. Aikaa tästä on yli 10 vuotta, itsellä ei silloin vielä lapsia ollut. Hoitaja teki tämän jälkeen vuosia muita töitä, mutta viime vuonna sattumalta kuulin tästä hoitajasta. Pelkkää hyvää. On osana muutaman hoitajan muodostamaa "kimppaa" jossa esim. varahoitolapset hoidetaan sisäisesti, tehdään yhdessä retkiä, pidetään joulujuhlat yhdessä, ym. Kuulin parilta vanhemmalta että heidän lapsensa eivät suostu varahoitoon menemään muille kun tälle... Sinä kirjoitit ettei kritiikki kannata. Tässä tapauksessa ainakin kannatti, asia kyllä aikanaan käytiin läpi hyvinkin perusteellisesti. Onneksi löytyi ihmiset tähän.
Vanhempana olen joutunut "ottamaan yhteen" lapseni päiväkodin työntekijöiden kanssa. Kukaan ei kyllä silmille hyppinyt tai kokenut olevansa aina oikeassa. He tajusivat asiat, joissa olimme kokeneet kokevamme vääryyttä. Selvittely lähti päiväkodin johtajan toimesta, kun olimme työntekijän kanssa asiasta "kinanneet". asioille löytyi ratkaisut, ja sen jälkeen ei ole vastaavaa eteen tullut. Eikä ole lapseeni ainakaan mitään ikävää kohdistunut, tämä hoitaja, jonka kanssa "kinasimme" on lapseni mielestä kaikkein kivoin.
Työntekijänä olen aina halunnut ja pyrkinyt selvittämään asiat, joista tavalla tai toisella on ikävää palautetta tullut. Eikä ainakaan niissä työyhteisöissä joissa minä olen ollut, ole koskaan kukaan työntekijä vanhemman silmille hyppinyt tai ollut ylimielinen "ainaoikeassa", vaikka vastassa olis ollut päihdeongelmistakin kärsinyt äiti, jonka lapsi kulki likaisissa ja haisevissa vaatteissa.
Tulipa romaani...
Olen silti sitä mieltä, että puhuminen on ainoa tie onneen. Ja jos ei ensimmäisen ihmisen kanssa onnistu, puhuu toisen, puhuu esimiehen, puhuu päivähoidonohjaajan, puhuu luottamusmiehen, puhuu niin monen ihmisen kanssa että onnistuu! Siis saamaan aikaan keskustelua. Yleensä ei onneksi näin montaa välikättä tarvita... Joskus kylläkin.
Mutta muistaa myös itse sen, ettei mene henkilökohtaisuuksiin, vaan puhuu asiasta.
Jos oma lapsi kokee vääryyttä ja siitä kärsii lapsi tai perhe, en itse näe mitään syytä olla asiaan puuttumatta niin että asia myös selvitetään. Voihan kyse olla myös väärinkäsityksestä. Mutta se selviää puhumalla.
Kehuit olleesi koko hoitourasi todella hyvä työssäsi. Mutta et arvosta asioista puhumista. Totean vain, että en haluaisi tehdä töitä sinun kanssasi tai olla sinun hoidettavanasi.
Minun hoitotyöni äitinä ja muualla jatkuu. Olen kehityskelpoinen ja toivon tulevani aina vain paremmaksi hoitajaksi. Toivoisin vielä saavani ajatuksen luku laitteen, niin kommunikointi joidenkin vanhempien kanssa helpottuisi! Kaikki kun eivät valitettavasti uskalla sitä kissaa pöydälle nostaa ja välillä saa kuulla myös seläntakana asioita, jotka olisi ollut parempi puhua edessäpäin! Niin vältyttäisiin väärinkäsityksiltä ja mielipahalta ja osattaisiin suhtautua oikein joihinkin perheille tärkeisiin kysymyksiin.
Onneksi sinun lapsillasi on ollut hyviäkin hoitopaikkoja! Itse olisin kyllä varmaan omani pyrkinyt ottamaan nopeamminkin pois tuollaisesta paikasta, mutta olenkin ehkä nopeasti reagoiva..