Minä saan kaksoset :-(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :-(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
vaikka AP kuulostaa vähän liiottelevalta niin,mulle kyllä kelpais kaksoset! mulla raskaus aika oli vaikea ja en voi synnyttää vaan sektio pitää tehdä,haluaisin 2-3lasta,tällä hetkellä yksi vaavi tuossa kätevää olisjos 2 tuliskerralla ei tarvis stressata :)

Minulle ilmoitettiin np- ultrassa että vauvoja on 3, ja 3 lasta oli ennestään- Myönnän, että itku pääsi, mutta kai siihen olisi tottunut. Yksi vain saatiin syliin saakka, joten 4 lasta nykyään.

[QUOTE="vieras";28445023]Talo löytyy, mutta vain 2 lapselle. =) Uskottavaa...[/QUOTE]

Noh, meillä on sama ongelma. Yksi makuuhuone tarvittaisiin lisää, eikä ole mikään vitsi. Kotia ei suunniteltu näin monelle lapselle, ja autokin meni vaihtoon.

Monikkoraskaus on monesti vähän shokki aluksi, mutta kyllä asiat siitä järjestyvät.

Jos olet oikeasti raskaana ja odotat kaksosia, vertaistukea voit saada Monikko-onnea palstalta joka vaatii rekisteröitymisen ja lyhyen esittelyn. Se on tarkoitettu kaksosten/kolmosten odottajille ja vanhemmille.

vaikka AP kuulostaa vähän liiottelevalta niin,mulle kyllä kelpais kaksoset! mulla raskaus aika oli vaikea ja en voi synnyttää vaan sektio pitää tehdä,haluaisin 2-3lasta,tällä hetkellä yksi vaavi tuossa kätevää olisjos 2 tuliskerralla ei tarvis stressata :)

Kätevyys on suhteellista ja tällaisia kommentteja tuleekin vain niiltä joilla ei ole kaksosia tai kolmosia. Voihan sitä toki kuvitella millaista on syöttää ja vaihtaa vaipat kahdelle lapselle peräkkäin keskellä yötä, mutta jos et sitä ole joutunut tekemään se on vain tyhjää puhetta.

Mun mies sanoo näistä "miten kätevää, siinähän se menee samalla" -kommenteista että seuraavan kerran kun peset ja vahaat auton niin me voidaan tuoda meidänkin auto pestäväksi ja vahattavaksi koska "siinähän se menee samalla".

Mutta tosiaan asioihin tottuu ja kohta se tuntuu luontevalta. Ymmärrettävää on silti se pettymys mikä tulee siitä kun asiat menevät ihan eri tavalla kuin on ajatellut. Varmaankin vähän samanlaisia tuntemuksia heillä joille syntyy sairas tai vammainen lapsi. Lapsesta kyllä iloitsee, mutta koska asiat ovat eri tavalla kuin ajatteli se vaatii hetken sopeutumista. Tässä tapauksessa kyseessä on kuitenkin iloinen asia.

• Tykkää
Reactions: Porho
On kyllä kaamea tilanne. Itse olen pähkäillyt pääni puhki, uskaltaako tehdä toisen lapsen, kun sitten rahasta tulee niin tiukkaa. Olisi ihan hirveää, jos tulisikin kaksi.

Täällä kirjoittavilla tuntuu olevan realiteetit hiukan hukassa, kun eivät tajua, miten paljon kalliimmaksi kolme lasta tulee kahteen verrattuna.

Meille kolmas tulossa ja todellakin ajattelimme pärjätä normi autolla. Meneehän ne kaksi lasta samaan makkariin. Varmasti viihtyvätkin siinä yhdessä, olivat sitten samaa sukupuolta tai ei. Kunhan lapset kasvaa ja jos oman huoneen tarve tulee niin miettii sitten isompaa asuntoa. Toki ajatus vaatii totuttelua. Meillekin odotettiin ekassa raskaudessa kaksosia , mutta vain yksi saatiin.

Meille kolmas tulossa ja todellakin ajattelimme pärjätä normi autolla. Meneehän ne kaksi lasta samaan makkariin. Varmasti viihtyvätkin siinä yhdessä, olivat sitten samaa sukupuolta tai ei. Kunhan lapset kasvaa ja jos oman huoneen tarve tulee niin miettii sitten isompaa asuntoa. Toki ajatus vaatii totuttelua. Meillekin odotettiin ekassa raskaudessa kaksosia , mutta vain yksi saatiin.

Eri asia, kun lapset ovat vanhempia. Kahden kaukalon ja yhden istuimen mahduttaminen takapenkille on mahdottomuus.

Annatte sen adoptoitavaksi joka syntyy myöhemmin. Tosin abortinkin voi tehdä (abortoitte siis vain toisen kaksosista). Helppoa.

Vitsi miten idioottimainen kommentti. Kasvaisit aikuiseksi. Eikö täältä tosiaan irtoa yhtään enempää empatiaa tuon asian johdosta, että AP:n perheessä on pian kolme alle kaksivuotiasta?

Jos nyt joku valittaa rankkuutta siitä millaista on pienten lasten perheessä niin AP:n järkytys ultrauutisista lienee ihan oikeutettua. Vaikka voihan olla ettei heillä ole yhtään rankkaa, niin silti nämä kommentit ovat jotenkin lapsellisia.

Hoitaisitko itse tuosta vaan kolme alle kaksivuotiasta? Eikö yhtään pelottaisi oma jaksaminen?

[QUOTE="...";28445587]Eri asia, kun lapset ovat vanhempia. Kahden kaukalon ja yhden istuimen mahduttaminen takapenkille on mahdottomuus.[/QUOTE]

Ei se ole, mutta vaatii tietynlaisen auton. Penkitkin pitää osata valita oikein. Esim. volvo v70 mahtuu kolme istuinta rinnakkain. Näistä asioista hyviä kokemuksia tuolta Monikko-Onnea foorumilta.

[QUOTE="vieras";28445588]Vitsi miten idioottimainen kommentti. Kasvaisit aikuiseksi. Eikö täältä tosiaan irtoa yhtään enempää empatiaa tuon asian johdosta, että AP:n perheessä on pian kolme alle kaksivuotiasta?

Jos nyt joku valittaa rankkuutta siitä millaista on pienten lasten perheessä niin AP:n järkytys ultrauutisista lienee ihan oikeutettua. Vaikka voihan olla ettei heillä ole yhtään rankkaa, niin silti nämä kommentit ovat jotenkin lapsellisia.

Hoitaisitko itse tuosta vaan kolme alle kaksivuotiasta? Eikö yhtään pelottaisi oma jaksaminen?[/QUOTE]

On hyvä, että on vaihtoehtoja, vai mitä? Kun mun kommenttia miettii niin pelko alkaa hälvenemään nopeasti :)

On hyvä, että on vaihtoehtoja, vai mitä? Kun mun kommenttia miettii niin pelko alkaa hälvenemään nopeasti :)

Mulla on itselläni 4v kaksoset ja kommenttejasi todella idioottimaisina. Jos ei sinulla ole asiasta kokemusta, et voi tietää millaista on elämä kahden vauvan kanssa. Sivullisten on aina helppo neuvoa, mutta harva oikeasti tulee avuksi yövalvomisiin yms.

Toisen sikiön abortoiminen olisi todella iso riski myös sille toiselle, joten en tiedä sellaista Suomessa koskaan tehdyn. Lähinnä kyseessä ovat jotkin hedelmöityshoidoilla alkuun saadut monisikiöraskaudet joissa alkioita on enemmän kuin kolme (tyyliin Octomum, mutta hänhän halusi kaikki kahdeksan).

[QUOTE="vieras";28445632]Mulla on itselläni 4v kaksoset ja kommenttejasi todella idioottimaisina. Jos ei sinulla ole asiasta kokemusta, et voi tietää millaista on elämä kahden vauvan kanssa. Sivullisten on aina helppo neuvoa, mutta harva oikeasti tulee avuksi yövalvomisiin yms.

Toisen sikiön abortoiminen olisi todella iso riski myös sille toiselle, joten en tiedä sellaista Suomessa koskaan tehdyn. Lähinnä kyseessä ovat jotkin hedelmöityshoidoilla alkuun saadut monisikiöraskaudet joissa alkioita on enemmän kuin kolme (tyyliin Octomum, mutta hänhän halusi kaikki kahdeksan).[/QUOTE]

Se on sitten sinun ongelmasi jos otat mun kommentit noin.

Alkuperäinen kirjoittaja tuplien äiti;28445597:
Ei se ole, mutta vaatii tietynlaisen auton. Penkitkin pitää osata valita oikein. Esim. volvo v70 mahtuu kolme istuinta rinnakkain. Näistä asioista hyviä kokemuksia tuolta Monikko-Onnea foorumilta.

Joo, onkin ihan vitun järkevää ostaa joku ruosteinen romu, jonka korjaamiseen menee joka kuukausi lapsilisät, eikä sekään riitä.

[QUOTE="...";28445659]Joo, onkin ihan vitun järkevää ostaa joku ruosteinen romu, jonka korjaamiseen menee joka kuukausi lapsilisät, eikä sekään riitä.[/QUOTE]

Niin, elämä on. Mutta kyse olikin siitä mihin autoon mahtuu kolme lastenistuinta takapenkille rinnakkain. Esim. v70 mahtuu ja toinen mahdollinen auto on Mondeo.

Sitten on iso joukko tila-autoja mutta ne ovat huomattavasti kalliimpia.

Nyt teidän on vaan muutettava ajattelumallianne ja alettava suunnitella elämäänne isompana perheenä. Toki tuo autoasia on hankala jos teillä on neljän istuttava auto. Silloin on väkisinkin vaihdettava isompaan. Kaksoset ei tarvitse omia huoneita vielä moneen vuoteen, eli asuntoa teidän eitarvitse heti vaihtaa, vaan teillä on paljon aikaa miettiä. Ehkä löydätte hyvän ratkaisun ja saatte asuntonne riittämään viidelle hengelle. Ja tottakai rahasta on tiukempaa, mutta sekin on järjestely kysymys. Itsekään en missään nimessä haluaisi kolmea lasta. Mutta jos saisin nyt tietäväni odottavani kaksosia olisi ajatukseen vain sopeuduttava.

Onpa inhottava ketju, siis vastaukset ap:lle. Pitäisikö toivoa vastaajille jotain heidän mielestään kurjaa, niin olette sinut tasan ap:n kanssa, jonka huolet on ihan inhimillisiä ja minulle tavalliselle ihmiselle täysin ymmärrettäviä.

Hävetkää, jälleen kerran.

[QUOTE="Mie";28445024]Toi ois mun unelma. Koska mä haluan kolme lasta ja mies kaksi, niin jos mä vielä esikoisen jälkeen tuun raskaaksi niin ei haittaa jos tulee kaksoset :D No okei, onhan se aika rankkaa varmasti.[/QUOTE]

meillä just samoin, mä sain sitten kolme lasta :)

Meillä tällä hetkellä 3 lasta ( yksönen 4,5 v ja 1,5v kaksoset) ja meille on neljäs lapsi syntyy parin kuukauden sisään.
Kaksoset oli meille yllätys (meilläkään ei suvussa kaksosia), mutta niin vain totuttiin ajatuksiin nopeasti. Itse asiassa nopeammin kuin nyt tähän neljänteen tulokkaaseen, jota ei siis millään tavalla olla suunniteltu, koska talous ym ei oikein kestä. En tiedä miten psyykekään tulee kestämään kun kaksoset edelleen valvottaa yöt ym. ongelmatiikkaa. En kyllä osaisi kuvitellakaan elämää ilman kaikkia kolmea lastani -heti kaksosten synnyttyä ja vielä teholla ollessa, musta tuntui että ainahan nämä on olleet olemassa, ja kun tuo neljäskin on maailmassa en varmasti antaisi häntäkään pois.
Mutta itse asiaan:
Kolme turvaistuinikäistä saa hyvin mahtumaan autoon, ei niiden kaikkien tarvitse istua takapenkillä, yksi voi istua edessä ja kaksi takana ja niiden välissä äiti/isä. Semmoset isofixilla kiinnitettävät turvakaukalot on kätevät, suosittelen. Mutta eri asia on mahduttaa kuusi ihmistä viiden hengen autoon.
Meillä on kans täällä tilasta pulaa ja isompi asunto tarvittaisiin kun ei huoneet riitä, mutta näinpä vaan aateltiin mahtua kaikki kuusi tänne, kun ei rahaa isompaankaan ole. Mieskin juuri irtisanottiin... Mutta kyllä me aiottiin jotenkin selvitä neljän lapsen kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja pööööööö;28445689:
mä odotin kaksostyttöjä tuli fetofetal transfuusio ja kumpikin kuoli.

Voi :,(

Minulla on seitsemän vuoden ikäiset kaksostytöt. Meillä oli haaveena kaksi lasta, joten siinähän nuo tulivat kuin kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Alkuun myös hirvitti, kun ultrassa näkyi kaksi alkiota. Heti siitä saakka lääkärit, neuvolatäti ja kaikki tutun tututkin varoittelivat miten vaikea raskaus tulee olemaan. No maha vain kasvoi ja vauvat potki. Siinäpä ainoat raskausoireeni.

Seuraavaksi varoiteltiin synnytyksen hankaluudesta ja todennäköisistä komplikaatioista... Lapset syntyivät ihan normaalisti alateitse, synnytys oli helppo/ nopea ja päästiin parin päivän päästä kotiin.

No sitten "yksösten" äidit alkoivat ällistelivät kuinka selviämme vauva-arjesta, kun yhdenkin kanssa ovat hälisemässä. Helpompia vauvoja saa varmasti hakea! Lapset eivät sairastelleet, eivät itkeneet kuin jos oli nälkä ja nukkuivat heti alusta asti yöt läpeensä. Kerran yössä heräsivät syömään, mutta muuten ei tarvinnut heidän takia valvoa. Tosi tärkeä juttu oli SAMA RYTMI, eli syötöt ja vaipanvaihdot aina sarjatyönä, niin ei tarvi olla koko ajan ruokkimassa tai muistella koska on vaihdettu vaippoja.

Puolivuotiaina alkoivat jo hieman kiinnittää huomiota toisiinsa ja makoilivat viltillä rauhallisesti keskenään. Kun toinen vauva oli siinä lähellä, niin mä sain kaikessa rauhassa puuhailla omiani. Myöhemmin sitten leikkivät vieretysten ja reilun vuoden ikäisinä jo keskenään. Uhmaikää en huomannut kummallakaan. Luulen, että tämä johtui nimenomaan kaksosuudesta.

Tytöt ovat hyvin sosiaalisia ja rohkeita uusissa tilanteissa. Heillä on aina sisar ja parasystävä siinä vierellä niin hyvinä kuin huonoina hetkinä. Kaksosten välistä sidettä ja yhteiselämää on ihana seurata. Välillä on äiti ja isä aivan ulkopuolisia heidän jutuista :)

Taloudellisesti: Autoon mahtuu hyvin -menis kolmekin taakse "aloittajalle huom ;) Molemmille ois omat huoneet, mutta ainakin vielä asuvat mielellään samassa huoneessa. Ostan paljon lastentarvikkeita ja vaatteita kirppiksiltä, huutonetistä ja monikkoperheiden netistä. Lisäksi sukulaiset ja isovanhemmat lahjoittavat milloin mitäkin. Kaikkea ei todellakaan tarvitse olla kaksi. Kyllä nuo osaavat jakaa ja vuorotella siinä missä eri-ikäisetkin sisarukset. Rahaa ei siis kulu mitenkään hirveästi.

Meillä oli normaalikokoinen henkilöauto, kun kolmas lapsi syntyi. Takapenkillä oli silloin kaksi turvaistuinta ja koroke. Tuohon asuntoasiaan meillä kolme tyttöä nukkui samassa huoneessa siihen asti, kun vanhin täytti 11 v. (Silloin muutettiin isompaan taloon. Niin ja on meillä poikakin, hällä oli oma huone)