Minäkippä ajan kulukseni: olen vanhoillislestadiolainen, haluatteko kysyä jotain?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Ei vl:
Alkuperäinen kirjoittaja Toinen vl:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja sähköpaimenkoira:
Käytätkö tai oletko koskaan käyttänyt ehkäisyä?

Olen käyttänyt ja käytän yhä edelleen.

Siis.. ja väität edelleen olevasi vanh. lest? Huhhuh.

No nih, nyt alko heti syyllistäminen oman porukan sisältä. Ihan turha enää mulle ainakaan esittää, että vl-ihmiset ovat suvaitsevaista ja avointa porukkaa...

Lueppa sinä toinen vl tuo mun vastaus, hmmm...minkähän nimiselle nimimerkille nyt sen vastasinkaan. Ei kannata tuomita ketään, jos ei todellakaan näe sitä lastia, mitä se ongenkoho vetää perässään siellä pinnan alla.

Alkuperäinen kirjoittaja OO:
Jeesus, ajattelen että sillon ku mulla on vaikeeta, Jeesus on lähelläni. Uskon että hän kantaa osan mun kuormasta. Jeesus on mulle sellanen yhenlainen idoli, ajattelen että jos hän on pystynyt olemaan synnitön, saan siitä itse voimia "taistella" syntiä vastaan. Jeesuksesta ajattelen myös, että ihana nähdä hänet joskus, hän kutsuu joskus mut vielä luokseen, jos jaksan uskoa häneen "viimeiseen" asti. Se myös lohduttaa, että vaikka mulla olis joskus hirmuvaikeeta, Jeesus kanto silti sen kaikista raskaimman ristin.

Uskonnollinen...hmm..jos nyt käsitin oikein kysymyksen, niin luen lapsille joskus iltarukouksen. Joskus kuuntelen hengellisiä lauluja, en useinkaan. Mennään seuroihin, ainakun on tilaisuus ja energiaa mennä. Olen myös uskovainen.

Onko Jesus sun Herrasi? Jeesus itsehän sanoo, että ihmisen tulee syntyä uudesti, ylhäältä.

En ole koskaan ajatellut Jeesusta herranani, enemmän omaa miestä voisin kutsua omaksi Herrakseni, hah :D
Jeesus on kyllä tärkeä "ihminen" tässä jossain -mun ympärillä,lähellä, minne aina menenkin. Mutta en käytä ite koskaa hänestä sanaa Herra, enkä yleensä arjessani/elämässäni paljoa koko Jeesuksesta puhu. Tätä on vähä vaikeeta selittää, mut tarkenna säki kysymystä, jos haluat lisää vastausta.

Tuosta ehkäisyasiasta.. Kun kerrot, että itelläs on ollu hankala elämäntilanne tms jolloin pidät tuota ehkäisyä hyväksyttynä siitä syystä.. Niin mitä mieltä oot sellaisesta vl naisesta, joka käyttää ehkäisyä, koska ei halua kuin esim kaksi lasta? Onko se yhtä hyväksytty syy käyttää ehkäisyä, kuin sinun syysi?

ottakaa huomioon että kysytte nyt YHDELTÄ lestadiolaiselta asioista. Eli sama kuin kysyisi joltakin helluntailaiselta uskonasioista. Tarkoitan että myös omia mielipiteitä on joukossa mitä välttämättä joku toinen lesta ei allekirjoita. Luulen myös että tämä on jollain lailla provoa..

Alkuperäinen kirjoittaja vl:
ottakaa huomioon että kysytte nyt YHDELTÄ lestadiolaiselta asioista. Eli sama kuin kysyisi joltakin helluntailaiselta uskonasioista. Tarkoitan että myös omia mielipiteitä on joukossa mitä välttämättä joku toinen lesta ei allekirjoita. Luulen myös että tämä on jollain lailla provoa..

Millä tavoin näet tässä keskustelussa jotain provoa? Minusta tämän ketjun ap on vastannut fiksusti ja avoimesti kysymyksiin.

Alkuperäinen kirjoittaja AikaKaukanaTäydellisestä:
Ikäsi ja lasten lukumäärä? Oletko onnellinen? Onko teillä telkkari tai eipä kai se ole sallittu? Haluatko ikinä kokeilla ihan ns.taviselämää johon uskonto ei liity?

Oon 29 vuotta. ( okei, tämä on ainut asia jota VÄHÄN muutan, koska en vaan halua liikaa omia tarkempia tietojani tänne, ei ole siihen erityistä syytä, mut kun netissä ollaan, olen tällä kannalla. Toiv. ymmärrät)

Olen onnellinen. Mutta tietty on päiviä, kun tunnen inhimillisiä tunteita, kuten väsymys, ahistus, ärtymys jne jne... -ovatko ne vastakohta onnellisuudelle, ehkäpä ei, mun mielestä. Ei ole meillä televisiota. Ja niinkun varmaan monet tietää, siksi sitä ei hankita, koska sieltä tulee paljon "syntielämällistä" ohjelmaa. Okei, niin tulee netistäkin. Jotenkin se asia on vaan menny niin, että kun ennen on yhteinen kanta otettu tuossa TV-asiassa ettei sitä hankita, niin sillon sitä ei hankita. Joskus ollaan miehen kanssa mietitty, että hyvä on ollut yhteinen kanta asiaan sillon kun tv yleisty Suomessa. säästyy vaikkapa joiltakin kauheilta asioilta lasten kanssa -siis tarkotan että eivätpähän näe niin paljon pahaa liian pienenä. Enkä itekkää tykkää esim kauhuleffoista -en tiedä siksikö etten ole koskaan "joutunut" niille karaistumaan...tämä nyt oli vaan tämmönen esimerkkijuttu mikä tuli mieleen :) ..... Netistäkin paljon puhutaan, sitä käytetään meillä joka päivä. Lapset saavat katsoa piirrettyjä, kun ovat isompia, tullaan keskustelemaan, mikä on hyvää, mikä taas sopimatonta kateltavaa. Antaa ajan näyttää, millanen haaste tämä on uskon kannalta ajateltuna tämä nettiasia.

Mitä tarkoitat tuolla taviselämällä? Baareja, "juopottelua", sitä minkä nään synniksi vai mitä? Baareissa oon kulkenut jossain välissä kavereitten kans, jotka eivät ole meikäläisiä, mikäs tuossa oli biljardia pelatessa :) Toki voin sitä tehdä myös missä muualla tahansa mistä löytyy pöytä ja kenen kanssa tahansa. alkoholia en halua käyttää sen lisäksi, että näen sen syntinä, koska haluan hallita itteni ja oman käytökseni/sanomiset jne. 100-prosenttisesti. Taviselämää koen muuten eläväni tässä normaalissa elämässänikin :D En osaa tämän kummemmin vastata tuohon.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei vl:

Millä tavoin näet tässä keskustelussa jotain provoa? Minusta tämän ketjun ap on vastannut fiksusti ja avoimesti kysymyksiin.

ei nyt vielä mitään ookkaan epäilyttävää tullut mutta monesti jotkut kirjottaa provoja just näin että ensin tulee ihan fiksuja juttuja mutta sitten pikkuhiljaa muuttuu, mut siis tosiaan ei munkaan mielstä vielä mitään..

Alkuperäinen kirjoittaja miona:
Tuosta ehkäisyasiasta.. Kun kerrot, että itelläs on ollu hankala elämäntilanne tms jolloin pidät tuota ehkäisyä hyväksyttynä siitä syystä.. Niin mitä mieltä oot sellaisesta vl naisesta, joka käyttää ehkäisyä, koska ei halua kuin esim kaksi lasta? Onko se yhtä hyväksytty syy käyttää ehkäisyä, kuin sinun syysi?

Ei ole sama asia, salli mun väittää.

Ei ole MILLÄÄN lailla provoa. Sorry!

juu niinhän mä laitoin ettei tässä oo mitään ollutkaan..mistä päin oot? siis summittaisesti, minä e-p:ltä

Alkuperäinen kirjoittaja miona:

Ei ole sama asia, salli mun väittää.

Eli ehkäisyä saa käyttää vasta sitten kun ei meinaa jaksaa hoitaa niitä olemassa olevia lapsiaan? Miten niin se on sitten hyväksytympää kuin se, että käyttäisi ehkäisyä, vaikka vielä jaksaisikin niitä olemassa olevia lapsia, mutta tiedostaa, että jos vielä lapsia tulee voi jaksavuus olla kortilla..

Ja edelleen, todella pahalta tuntuu, jos/kun joku tuomitsee minut ehkäisyn käytöstä. Ei ole kuulkaa asiat aina niin mustavalkoisia. Jos mun terveys on vaarassa, koen ehkäisemättömyyden olevan enemmän väärin, mitä se etten kantaisi vastuuta itestäni, terveydestäni sekä siitä että jo olemassa olevat lapseni saavat terveen äidin huolenpidon loppuelämäkseen. Älkää PLIIDE tuomitko ketään sen perusteella, ettette edelleenkään tiedä, mitä kaikkea liittyy elämääni! Anteeksi, että herätän teissä uteliaisuuden. Eikä kyseessä ole todellakaan nyt mikään "sairaus" nimeltä väsymys tai itsekkyys.

Miksi sitä Vartiotornilehteä jaetaan? Jakavatko kaikki sitä ihan vapaaehtoisesti vai onko pakko? Luin lehdestä jossa oli tarina uskonnostaan irtautuneesta ja hän kertoi,että seurattiin tarkasti että lehdet tuli jaeltua tai muuten tuli tupeenrapinat.

Alkuperäinen kirjoittaja nunu:
Miksi sitä Vartiotornilehteä jaetaan? Jakavatko kaikki sitä ihan vapaaehtoisesti vai onko pakko? Luin lehdestä jossa oli tarina uskonnostaan irtautuneesta ja hän kertoi,että seurattiin tarkasti että lehdet tuli jaeltua tai muuten tuli tupeenrapinat.

Me ei jaeta ko.lehteä, enkä tiedä koko lehdestä mitään. Onkohan se nyt jehovantodistajien? Meille tulee kerran viikossa lehti nimeltä Päivämies, jos olet tietoinen lehdestä... Kerrattain ovella kävi jehovantodistaja, sanoin että otan sen niiden lehtisen, jos se ottaa multa Päivämiehen. Ei tullu kauppoja :D

juu niinhän mä laitoin ettei tässä oo mitään ollutkaan..mistä päin oot? siis summittaisesti, minä e-p:ltä

Summittaisesti Suomen keskipisteen alapuolelta......

Ja edelleen, todella pahalta tuntuu, jos/kun joku tuomitsee minut ehkäisyn käytöstä. Ei ole kuulkaa asiat aina niin mustavalkoisia. Jos mun terveys on vaarassa, koen ehkäisemättömyyden olevan enemmän väärin, mitä se etten kantaisi vastuuta itestäni, terveydestäni sekä siitä että jo olemassa olevat lapseni saavat terveen äidin huolenpidon loppuelämäkseen. Älkää PLIIDE tuomitko ketään sen perusteella, ettette edelleenkään tiedä, mitä kaikkea liittyy elämääni! Anteeksi, että herätän teissä uteliaisuuden. Eikä kyseessä ole todellakaan nyt mikään "sairaus" nimeltä väsymys tai itsekkyys.

tästä sanon sen verran ettei sun tarvi tuota asiaa selitellä, mun mielestä puhut ihan totta. EN OLE VÄITTÄNYT että jokin tietty mainitsemasi asia olisi kummallinen vaan luulin ensin oikeasti että joku provoilee ennenkuin kirjoituksiasi sen tarkemmin luin.

niin tuosta ehkäisystä tuli vielä mieleen, että ainakin kun itse kävin kerran tutustumiskäynnillä vl seuraintalolla niin, siellä "johtaja" sanoi, että jos kerran luotetaan ja uskotaan Jumalaan, niin silloin luotetaan täysillä myös siihen, ettei Jumala anna kenellekkään enempää lapsia kun näkee hyväksi. Eli sinunkin tapauksessasi olisi sitten kyse siitä, vaikka sinulla olisi esim pitkäaikaissairaus kuten diabetes (joille raskaus on aina oma taakka ja riski omalle terveydelle), että olet ottanut vallan omiin käsiisi, etkä sillloin oikeasti luotakkaan Jumalaasi?

Alkuperäinen kirjoittaja sähköpaimenkoira:
Millaista vaatetusta pidät kirkkoon sopimattomana?

Ajattelen, että mahdollisimman vähän paljasta pintaa ;) Tarkenna kysymystä, jos haluat tarkemman vastauksen.

Tarkennan sitten..

Onko hihojen oltava pitkät?
Saavatko olkapäät näkyä?
Saako tissivako näkyä?
Saako hame olla polven yläpuolelle?
Onko vesirajapituinen hame ok?
Ovatko sandaalit ilman sukkia ok?

Yhteistyössä