Minecraft on hiekkalaatikkotyyppinen peli, jossa tehdään rakennelmia erilaisista palikoista itse suunnitellen sekä selviydytään yöllä hirviöiltä (jotka saa halutessa pois). Pelin on kehittänyt pieni Mojang -niminen ruotsalainen ryhmä.
Minecraft maksaa minecraft.net :ssä 19.95 ja sen voi maksaa Visalla. Kaikki tulevat versiot saa tämän jälkeen automaattisesti ilmaiseksi. (Peli kysyy käynnistäessä "Would you like to update?", jos uusi versio on julkaistu ja lataa sen itse.) Minecraft on myös suomeksi (kieli valitaan asetuksista).
Minecraftia ei saa laillisesti ilmaiseksi, mutta laittomia teitä vertaisverkko-ohjelmalla sen voi periaattessa ladata. (Tämä on siis laitonta eikä tue pelin kehittäjää.) Minecraftin vanhinta versiota saattaa voida pelata vielä ilmaiseksi netissä, mutta se on aivan alkeellinen (pelin alkuajoilta) ja siinä esiintyy virheitä eikä se enää toimi kunnolla.
Minecraftin osto tapahtuu suunnilleen seuraavasti:
1. Mene osoitteeseen http://www.minecraft.net/
2. Valitse oikealta "Buy Game"
3. Nyt vasemmalla on teksti "Log in or register to buy minecraft" Klikkaa "register" -kohtaa.
4. Rekisteröidy
5. Noudata maksuohjeita ja osta peli
6. Kun olet maksanut, etusivulla pitäisi "Buy Now" -napin tilalla olla "Download Now" -nappi. Klikkaa sitä.
7. Kun olet ladannut pelin, klikkaa se auki. Kirjoita minecraft-sivulla tekemät tunnuksesi alakulman tekstikenttiin
8. Nyt peli latautuu ja asentuu itsestään.
9. Ala pelaamaan!
(ohjeissa voi olla virheitä, on aikaa kun ostin itse kys. pelin. Juttu on joka tapauksessa yksinkertainen, kun seuraat sivustolla annettuja ohjeita)