Minkä aikaa sitä saa kihloissa olla, ennekuin se on noloa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "meemi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26545578]Mä ymmärrän ettei kaikille avioituminen niin tärkeää,mutta miksi sitten halusit että mies sulle lupaa mennä kanssasi naimisiin?[/QUOTE]

No, puhuimme että kihloihin meno on merkki parisuhteeseen sitoutumisesta, muttei ole kiire naimisiin. Eikös kaikki saa määritellä itse miksi menevät kihloihin ja millä aikataululla naimisiin, tai menevätkö ollenkaan? Mielestäni tärkeää on se että pari on samoilla linjoilla, eli ettei toinen haaveile häistä vuoden, ja toinen 10 vuoden päästä. Ja me nimenomaan olemme olleet alusta asti samoilla linjoilla. Ehkä siksikin että toinen meistä on eronnut, eikä enää huvittaisi, eli halutaan olla ihan 99,9% varmoja että tämä on nyt sitten se "lopullinen".

Meillä on kyllä samanlaisia "kummajaisia" tuttavapiirissä, muutamakin pariskunta jotka ovat olleet kihloissa 10-20 vuotta, eikä mitään kiirettä vilä naimisiin...:D

Viimeksi muokattu:
miulle ainakin kihlaus merkitsee lupausta avioliitosta, eli jos ei ole aikomusta mennä naimisiin, miksi mennä kihloihinkaan? Miulle sinänsä sama, onko häät vuoden vai kymmenen vuoden päästä kihloista, mutta niistä häistä pitäisi olla jonkinlainen ajatus jo kihloihin mennessä. Esimerkiksi itse ilmoitimme hääpäivän samalla kun kerrottiin kihlauksesta, vaikka häihin vielä se 2,5 vuotta aikaa varattiinkin.

Me menimme avioon 2,5 vuoden kuluessa kihloista. Oikeastaan olisimme avioituneet jo aiemmin, mutta minun oleskeluni toisella puolella Suomea opiskelujen takia vähän hidasti aikataulua. :D
Siihen kysymykseen, mikä on noloa, en osaa vastata.

riippuu ehkä kihlautuneiden iästä. Ihan ymmärrettävää, ettei häitä olla heti viettämässä jos taloudellinen tilanne on huono ja kuitenkin haluaa isot juhlat järjestää.

Meillä meni vajaa vuosi kihlautumisesta maistraattivihkimiseen ja siitä 4kk hääjuhlaan (välissä syntyi esikoinen - siksi siirrettiin juhlia myöhemmäksi).

• Tykkää
Reactions: Dongxi
No meillä hääpäivä sovittiin ensin. Sittenhän oltiin jo kihloissa, vaikkei sormuksia vielä ollutkaan. mutta sormukset hankittiin noin 1v 2kk ennen häitä, hääpäivä päätettiin 1v 4kk ennen häitä.

Me olemme olleet kohta 7 vuotta kihloissa, välillä on puhuttu häistä, mutta ne ovat jääneet puheen tasolle. Itselleni eniten stressiä häitä ajatellen tuo se suunnittelu ja juhlien järjestäminen. Haluaisin pitää juhlat mihin tulee sukulaisiakin, mutta toisaalta en.

[QUOTE="meemi";26545414]Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen..

Me ollaan oltu vasta 2-vuotta, mutta ei mulla oo mitään kiirettä naimisiin... Voisin vaikka sen kymmenen vuotta vielä kihloissa olla, mutta se on muka jo noloa.[/QUOTE]

Mun mielestä jos vielä naimisiinmenon jälkeen on kihloissa, niin se on aika noloa. Siis että on joku toinenkin pyörityksessä aviopuolisonsa lisäksi. Mut naimisiinmenoon asti kihloissa olo on mielestäni normaalia :)

Nimim. ei mitään hajua kauanko olin kihloissa, kun ei missään vaiheessa sormuksia vaihdettu vaan juteltiin vuosia itsestäänselvänä asiana että "sit kun mennään naimisiin". Ja sit mentiin.

[QUOTE="vieras";26546383]mun kummitäti ja -setä on olleet kihloissa yli 40 vuotta eivätkä taatusti mene naimisiin :D[/QUOTE]

Kihlaus on Suomen lain mukaan sopimus siitä, että aiotaan solmia avioliitto. Joten jos heillä ei ole moisia aikeita, eivät ole kihloissa. Vai tarkoitatko, että aikomus kyllä on, mutta jokin vain (edelleen) sen estää? Niinhän toki voi käydä.

itse olen ollut 6-vuotta kihloissa. alunperin kun kihlauduttiin sovittiin hääpäiä 1½ vuoden päähän. Mutta elämä meni toisin kun suunniteltiin, mies sairastui vakavasti ja sen jälkeen oli työttömänä, joten rahat olivat tiukoilla. sitten saimme ihan pojan ja raskausaikana en halunnut häitä, ja sen jälkeen on perhe elämä vienyt mennessään. Nyt tulosa toinen muksu joten ei ainakaan ihan heti häitä.
Haluiaisin kumminkin itselleni semmoiset häät mitä olemme suunnitelleet, joten pitää jossain vaiheessa saada rahaa säästöön, nyt aika mahdotonta kun on lapsen kanssa kotona.
Mutta en koe kihlojani mitenkään nolona, jokainenhan sää määrittää oman aikanasa avioon menolle.
Enemmän minusta on noloa mennä muutaman kuukauden seurustelun jälkeen kihloihin ja melkein heti naimisiin ja erota yhtä nopeeta. se on nolola!

5 vuotta alkaa olla jo noloa. Nolointa kaikista on kuitenkin se, kun jossain vaiheessa ollaan oltu niin pitkään kihloissa, ettei kumpikaan enää edes kuvittele, että oltaisiin menossa naimisiin, edes maistraatissa. Silloin kannattaisi vähin äänin purkaa kihlaus.

Mä oon sitä mieltä että jos kihloihin mennään niin hääpäivää heti suunittelmaan. En vaan ymmärrä että jos mennään kihloihin ja ollaan se 10 vuotta ja kun kysytään millon mennään naimisiin niin tulee vastaus "Noooo.. Ei varmaan koskaan, kihloissa on hyvä olla" OK!
Ei siinä vaan ole järkeä :)

Viimeksi muokattu:
No miksei sais olla kihloissa vaikka 30v? Miten se kellekään muulle kuuluu. Jos on lupaus mennä naimisiin, niin sit on luvattu mennä. Ei siinä mitään aikarajaa luvata.

Mekin ollaan oltu kihloissa muutaman kk päästä 10v. Jossain vaiheessa suunniteltiin että 10v päivänä, mutta eipä meillä vieläkään ole varaa... Kyllä, se on meillä pelkästään siitä kiinni. Meidän elämässä on sattunu ja tapahtunu sen verran ettei yksinkertasesti ole vieläkään varaa sitä toteuttaa.
Toki vois vaan maistraatissa käydä ja "hoitaa homma pois alta", ja mies oliskin valmis siihen vaikka heti. Mutta mä haluan ne juhlat. Ja mä en vaan usko että niitä tulee jälkeenpäin järjestettyä :D

Joten sori, ollaan tosi noloja ja vieläkin kihloissa. Varmaan vielä jokusen vuoden.

[QUOTE="vieras";26545447]Nykyään pitäisi keksiä oma nimike näille huvikseenkihlaantujille ja sitten niille joille se kihlaus on lupaus avioliitosta.

Vai onko näille jo joku?

Itse en ymmärrä kihloihin menoa jos ei aikomustakaan vuosikausiin mennä naimisiin, miksi pitää sitten kihlata joku? Voisiko antaa vaikka jonkun lupaussormuksen?[/QUOTE]

Olen samaa mieltä. Kihlautumisen ja avioliiton välihän on perinteisesti sitä varten, että saadaan ne häät järjestettyä. Meillä oli väliä kymmenisen kuukautta.

Yhteistyössä