Minkä ikäinen lapsi voi itse päättää mitä syö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26885864]Noi karjalanpiirakat on hyvä lisä. Sua harmittaa vaan, jos käy niin, että teet sen kasvispiirakan, eikä sekään lapselle maistu.[/QUOTE]

no sitä vähän pelkäänkin, ettei se kuitenkaan kelpaa. Näen kovan vaivan ja lapsi nyrpistää nokkaansa ja vanhemmat katsoo vieressä sen näköisinä, et voi nyt meidän lapsi ei voi syödä mitään.

ehkä tarjoan vaan sen karjalanpiirakan tai leivän.

[QUOTE="vieras";26885883]Kuten jo kerroin, meidän perhe ei tykkää sellaisesta. Emme syö pelkkää lihaa, vaan paljon kasviksia myös, mutta en edelleenkään osaa leipoa maukasta kasvispiirakkaa. Syömme mieluummin kasvikset tuoreena. Esim lapsille keitetty porkkana on ihan kauhistus, raasteena tai kokonaisena raakana söisivät vaikka kuinka paljon. Välillä tungen porkkanaa raasteena salaa johonkin laatikkoruokaan ja siinä se menee, mutta mitään parsapiirakkaan en todellakaan leivo, enkä varsinkaa syö.[/QUOTE]

Soon kuule parempi että sanot vieraille että eivät voi tulla ollenkaan kun sä et vaan voi ymmärtää että lapsi saa olla kasvissyöjä ja kun sä et missään nimessä voi tehdä lapselle mitään sopivaa syötävää kun teidän a-luokan lihansyöjät eivät sitä voi sitten syödä. Näin ei tule ylimääräistä mielipahaa kenellekään ja sä voit jatkaa päivittelyäsi. :)

• Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="vieras";26885774]Monesti tuntuu aikuisilla kasvisruokailijoilla olevan niin, että olettavat saavansa kasvisvaihtoehdon, Silti he eivät tarjoa lihansyöjille lihavaihtoehtoa, jos lihansyöjä tulee heille kylään, vaan olettavat, että kaikki syövät sitä heidän ruokaansa.[/QUOTE]

No siinä taitaa taustalla olla se ajatus, että sekasyöjät syövät myös kasviksia. Eihän lihaa syövät ihmiset syö pelkästään lihaa, varsinkaan jos haluavat terveinä pysyä. Eikä sekasyöjille varmaan ole eettinen ongelma syödä pelkästään kasviksia. Monet kasvissyöjät puolestaan ovat sitä eettisistä syistä, joten heille lihan hankkiminen ja edes tarjoaminen toisille ruuaksi on eettinen ongelma.

Mutta vastatakseni alkuperäiseen kysymykseen: kyllä lapsi saisi päättää tuollaisesta asiasta. Lihan syömisestä kieltäytyminen eettisin perustein ei ole nirsoilua, vaan lapsen oikeus. Ja ne moneen kertaan ehdotetut lämpimät voileivät ovat ihan hyvä vaihtoehto.

Tarjoa karjanpiirakoita, lämpimiä leipiä, juustopasteijoita... Jos voit.

Kyllähän se tästä läpi paistaa, että haluat vain kauhistella ja tuomita sen, että lapsi saa olla syömättä lihaa, jos haluaa. Johan sen ketjun otsikkokin paljastaa. :D

• Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="vieras";26885933]onkohan kaikki kasvissyöjät yhtä fanaattisia? olen jo monta kertaa tässä kertonut, että meillä syödään ,yös kasviksia, mutta emme tee kasvisruokaa. Salaattia on puolet lautasesta aina, mutta silti en täytä vatsaani millään parsapihvillä, vaan esim broilerinfileellä.[/QUOTE]

Eikö ole koskaan tullut mieleen, että syöt liikaa lihaa?

[QUOTE="vieras";26885933]onkohan kaikki kasvissyöjät yhtä fanaattisia? olen jo monta kertaa tässä kertonut, että meillä syödään ,yös kasviksia, mutta emme tee kasvisruokaa. Salaattia on puolet lautasesta aina, mutta silti en täytä vatsaani millään parsapihvillä, vaan esim broilerinfileellä.[/QUOTE]

Sulla siis olettamus että kasvissyöjät syövät VAIN kasvisruokaa (jota ET tee), eikä heille kelpaa esim. teidän ruokavaliosta joku lihaton vaihtoehto?

Siskoni poika lopetti juuri vastaavista syistä n. 5vuotiina lihan syönnin, vaikka muu perhe söikin lihaa. Siskoni suhtautui asiaan hienosti: hän teki pojalle kasvisruokaa ja usein soijasta vastaavanlaisen ruuan kuin muille, kalaa poika kyllä söi. Kun poika meni eskariin ja aloitti päiväkodin, siellä pojalle tarjottiin myös liharuokia, mutta ei tuputettu/pakotettu syömään. Kouluun mennessä poika söi taas kaikkea, omasta tahdostaan. Ilman muuta tarjoaisin vieraalleni -myös lapselle- kasvisruokaa.

Meillä syödään tasan tarkkaan sitä mitä teen eli sekaruokaa, salaatteineen.
Sitten ku omat lapsetn muuttaa pois kotoa täysi-ikäisenä, saa päättää itse mitä syö. :)
Samaa koskee vieraita, ainoa mitä huomioin on allergiat, sokeriton(diabetes), keliakia ja laktoositon ruokavalio.
Muutaman kasvis, karppi, ym hörhön takia en rupea eri ruokia tekemää, ottakoot omat eväät sitten mukaan. :D

[QUOTE="vieras";26885999]Meillä syödään tasan tarkkaan sitä mitä teen eli sekaruokaa, salaatteineen.
Sitten ku omat lapsetn muuttaa pois kotoa täysi-ikäisenä, saa päättää itse mitä syö. :)
Samaa koskee vieraita, ainoa mitä huomioin on allergiat, sokeriton(diabetes), keliakia ja laktoositon ruokavalio.
Muutaman kasvis, karppi, ym hörhön takia en rupea eri ruokia tekemää, ottakoot omat eväät sitten mukaan. :D[/QUOTE]

Ihan mielenkiinnosta, pidätkö itseäsi hyvänä emäntänä?

En ymmärrä ap:n ongelmaa. Kun kerran on tiedossa, että vieraileva lapsi ei tahdo syödä lihaa koska sen takia on kuollut joku eläin, niin onko se hankala kunnioittaa tätä ja varata tarjolle vaikka voileipätarpeet?? Minä kunnioitan omien ja muiden lasten (ja aikuisten) mielipiteitä kunhan ne on perusteltuja, ja tuo "eettinen" syy on ihan hyvä syy olla haluamatta lihaa lautaselleen, oli ikä ihmisellä mikä tahansa. Jos lapsi ei halua syödä lihaa vain koska "se on pahaa", niin tarjoaisin sitä silti ja söisi sen mitä syö tai on syömättä. Tosin, jos kaverini kertoisi etukäteen, että heidän rikupetterinsä ei tykkää lihasta, niin varaisin tällöinkin ne voikkarit varalla, ihan vain jotta vierailusta ei tulisi mitään lihapiirakkasotaa.

[QUOTE="vieras";26885956]Eikö ole koskaan tullut mieleen, että syöt liikaa lihaa?[/QUOTE]

Ihan kuule syön ravintosuositusten mukaan. Ruokaympyrän mukaan. Päivän lämpimässä ruuassa on aina hieman jotain lihatuotetta. Se ei ole määrällisesti liikaa. En mätä kanapihviä kilokaupalla, vaan pienen paln kerrallaan.

Alunperin mun kysymys oli, että mitä muut tekisivät vastaavassa tilanteessa eli tekisivätkö htä pientä lasten varten oman kasvispiirakan tässä tilanteessa, jos muiden on tarkoitus syödä lihaa sisältävää piirakkaa.
Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että meidän perhe söisi kilokaupalla lihaa joka aterialla aamusta iltaan.

Kyse oli tästä yhdestä tarjoilusta ja sen vaihtoehdoista. Olin jo päättänyt tarjota tätä piirakkaa jasitten selvisi viime hetkellä, että se liha ei nyt sitten enää yhtäkkiä sovikaan, kuten on tähän asti ollut.

Näköjään enin osa kasvissyöjistä on omaa ajatustapaansa puolustavia hörhöjä, jotka haluavat tahallaan ymmärtää väärin. Jos minä en pidä parsapiirakasta, olen täysin kelvoton luonnon tuhoaja ja syön liikaa lihaa.
Jos näin on, niin olkoon.

[QUOTE="vieras";26886044]Ihan kuule syön ravintosuositusten mukaan. Ruokaympyrän mukaan. Päivän lämpimässä ruuassa on aina hieman jotain lihatuotetta. Se ei ole määrällisesti liikaa. En mätä kanapihviä kilokaupalla, vaan pienen paln kerrallaan.

Alunperin mun kysymys oli, että mitä muut tekisivät vastaavassa tilanteessa eli tekisivätkö htä pientä lasten varten oman kasvispiirakan tässä tilanteessa, jos muiden on tarkoitus syödä lihaa sisältävää piirakkaa.
Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että meidän perhe söisi kilokaupalla lihaa joka aterialla aamusta iltaan.

Kyse oli tästä yhdestä tarjoilusta ja sen vaihtoehdoista. Olin jo päättänyt tarjota tätä piirakkaa jasitten selvisi viime hetkellä, että se liha ei nyt sitten enää yhtäkkiä sovikaan, kuten on tähän asti ollut.

Näköjään enin osa kasvissyöjistä on omaa ajatustapaansa puolustavia hörhöjä, jotka haluavat tahallaan ymmärtää väärin. Jos minä en pidä parsapiirakasta, olen täysin kelvoton luonnon tuhoaja ja syön liikaa lihaa.
Jos näin on, niin olkoon.[/QUOTE]

Laskepa kuinka monta voileipä ja karjalanpiirakkaehdotusta sulle laitettiin. Ja laske kuinka monta kertaa sinä vänkäsit takaisin siitä kasvispiirakasta (että onko se nyt IHAN OIKEASTI pakko tehdä) vaikkei kukaan sulle sanonut että sun sellainen pitää tehdä. :D Että kukakohan se hankala hörhö nyt oikein on... ;)

Ja btw. meillä on edelleen kaikki sekasyöjiä (jotka voivat syödä samaa ruokaa jokaisen erikoisruokavaliota noudattavan vieraan kanssa).

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
En ymmärrä ap:n ongelmaa. Kun kerran on tiedossa, että vieraileva lapsi ei tahdo syödä lihaa koska sen takia on kuollut joku eläin, niin onko se hankala kunnioittaa tätä ja varata tarjolle vaikka voileipätarpeet?? Minä kunnioitan omien ja muiden lasten (ja aikuisten) mielipiteitä kunhan ne on perusteltuja, ja tuo "eettinen" syy on ihan hyvä syy olla haluamatta lihaa lautaselleen, oli ikä ihmisellä mikä tahansa. Jos lapsi ei halua syödä lihaa vain koska "se on pahaa", niin tarjoaisin sitä silti ja söisi sen mitä syö tai on syömättä. Tosin, jos kaverini kertoisi etukäteen, että heidän rikupetterinsä ei tykkää lihasta, niin varaisin tällöinkin ne voikkarit varalla, ihan vain jotta vierailusta ei tulisi mitään lihapiirakkasotaa.

Edelleen mulle ei ole mikään ongelma tarjota sitä leipää. meiltä löytyy aina kaapista voileipätarvikkeet (kohta joku tulee sanomaan, että syömme liikaa hiilareita...) Mutta halusin kuulla mielipiteitä, että onko se ehkä kasvissyöjän mielestä epäkohteliasta, jos ei ole lihatonta vaihtoehtoa, vaan ainoastaan se leipö.

Laskepa kuinka monta voileipä ja karjalanpiirakkaehdotusta sulle laitettiin. Ja laske kuinka monta kertaa sinä vänkäsit takaisin siitä kasvispiirakasta (että onko se nyt IHAN OIKEASTI pakko tehdä) vaikkei kukaan sulle sanonut että sun sellainen pitää tehdä. :D Että kukakohan se hankala hörhö nyt oikein on... ;)

Ja btw. meillä on edelleen kaikki sekasyöjiä (jotka voivat syödä samaa ruokaa jokaisen erikoisruokavaliota noudattavan vieraan kanssa).

Juuri näin, jäitä hattuun ap ja jätä nyt ne kasvispiirakat vain muiden huoleksi.

laske itse kuinka moni jänkkäsi, että pitää tehdä samanlainen, mutta lihaton vaihtoehto.

tuli ehdotuksia ties mistä parsapiirakoista sen jälkeen, kun olin jo kertonut, etteivät sellaiset oikeen maistu meille.

Vieraille oli kysymys lapsista tai aikuisista yrittäisin etsiä vaihtoehdon jota vieras voi syödä mikäli ruokarajoitteet ei tule täysin yllätyksenä. Syömättä voi jättää sen mitä millään ei saa alas, mutta periaatteessa pitää maistaa ja lautaselle otetaan se mitä syödään. Omat lapset voi kasvisruoka valion valita siinä vaiheessa kun tietävät mitä se tarkoitaa ja ymmärrtävät jotakin siitä mikä vastaa lautasella ravitsemuksellisesti lihaa yms.

[QUOTE="vieras";26886083]Edelleen mulle ei ole mikään ongelma tarjota sitä leipää. meiltä löytyy aina kaapista voileipätarvikkeet (kohta joku tulee sanomaan, että syömme liikaa hiilareita...) Mutta halusin kuulla mielipiteitä, että onko se ehkä kasvissyöjän mielestä epäkohteliasta, jos ei ole lihatonta vaihtoehtoa, vaan ainoastaan se leipö.[/QUOTE]

Ei ole epäkohteliasta. Voit sanoa, että kuulit ettei vieras syökään lihaa ja että tämä voi ottaa voileipää piirakan sijaan. Kun kerran kyse ilmeisesti kuitenkin on enempi kahvi- kuin ruokatarjoilusta. T. entinen kasvissyöjä, nykyinen sekasyöjä

[QUOTE="vieras";26886108]laske itse kuinka moni jänkkäsi, että pitää tehdä samanlainen, mutta lihaton vaihtoehto.

tuli ehdotuksia ties mistä parsapiirakoista sen jälkeen, kun olin jo kertonut, etteivät sellaiset oikeen maistu meille.[/QUOTE]

Kolme, joista kaksi oli sitää mieltä että voisi tehdä yhden kaikille maistuvan kasvisversion piirakasta. Vain yksi oli sitä mieltä että lapselle oma kasvisversio.

Odotas kun lasken vielä noi leipä/karjalanpiirakkaehdotuksetkin...

muoks. Anteeksi, neljä piirakkaehdotusta joista kolme ehdotusta vaihtaa piirakka kaikille sopivaksi. Ja 15 leipä/karjalanpiirakkaehdotusta jotka sivuutit tai ohitit jankkauksella että vähätteletkö vierasta jos et tarjoa piirakkaa (ja samaan aikaan kuitenkin vähättelit kaikin mahdollisin tavoin lasta). Eli lopputulema oli se että halusit väin päivitellä ko lasta ja perhettä joka hyväksyy moisen haihattelun.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mun 6v sanoi, ettei halua syödä lihaa, koska se on eläimestä. Kyllä 6v sen jo tajuu, että se laitumella oleva söpö lehmä onkin siinä lautasella ja se on tapettu ihan sitä varten. Itse olen sitä mieltä, että ihminen on tarkoitettu sekasyöjäksi ja tietyt eläimet on ihmisravintoa varten jalostettu, eli syön lihaa hyvällä omallatunnolla. Tosin eettisistä syistä olen vähentänyt lihansyöntiä niin että syömme vain 2-3 krt lihaa viikossa ja loput kerrat kalaa ja kasvisruokia. En ole pakottanut 6v syömään lihaa vaan olen tehnyt esim. soijarouheesta oman kastikkeen. Päiväkodissa on syönyt kasvisruokaa koko ajan eli ei ole siellä ongelma. Miksi kasvissyöjälasta pitäisi huomioida vähemmän kuin kasvissyöjäaikuista?

Eikö vielä palstan kasvissyöjät ymmärrä, että soija ei todellakaan ole mikään terveellinen vaihtoehto! En ikinä syöttäisi pienelle lapselleni e-pillereitä, miksi siis syöttäisin soijaa? Soija sisältää kaiken muun elimistölle haitallisen ohella melkoisen määrän estrogeenia, mitä ei ravinnosta missään nimessä pitäisi elimistö saada.

Yhteistyössä