Minkä ikäiselle koiralle senioriruokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Karvamonni88
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Karvamonni88

Jäsen
04.02.2014
59
0
6
Minkä ikäisille koirillenne olette syöttäneet senoiriruokaa? Täällä 2007 syntynyt reilu 10kg tyttönen pohtii voisiko hän alkaa syödä jo mummojen ruokaa, jos se auttaisi kaikenmaailman vaivoihin, vai koitetaanko lisäravinteilla?

En oikein osaa vastata, mutta auttaakohan mun tietoni kissoja koskien? Eli kissoilla se menee jokseenkin 7 vuotiaasta ylöspäin on seniori. Mitenkähän koirilla, liekö sama?

Tuskin se ruoka mihinkään varsinaisiin vaivoihin auttaa. Itse olen alkanut antamaan senioriruokaa siinä vaiheessa, kun aktiiviruoka on alkanut lihottamaan koiraa. Eli käytännössä siinä vaiheessa, kun koiran aktiivisuustasossa on selkeä muutos aiempaan. Senioriruokiakin on erilaisia. Se, että pussin kyljessä lukee senior, ei tee ruuasta sopivaa jollekin tietylle koirayksilölle. Mitä vaivoja sillä koiralla oikein on? Eikö niitä voi hoitaa muutoin, kuin ruualla?

Nivelvaivoja ja huono iho. En mä tiedä miten niitä oikein muutenkaan hoitaisi, kun lääkäristä saivain antibioottikuurin ja särkylääkettä. Noista simpukkauutteista pitäisi olla luonnollisempaa hyötyä. Miten sinusta niitä pitäisi hoitaa?

En jaksaisi kiukutella, mutta linkittämästäni ruuasta kerrotaan aika paljon muutakin kuin "senior".

Ruoka ei paranna nivelvaivoja eikä huonoa ihoa. Nivelvaivat on aika laaja käsite, mutta monia vaivoja voidaan helpottaa esim Cartrophen-pistoksilla. Glugosamiini ja MSM voivat myös auttaa oireisiin. Nivelvaivoissa kannattaa kääntyä taitavan ortopedin puoleen. Huonoa ihoa voi toki yrittää hoitaa ruokavaliolla. Itse lähtisin kokeilemaan ensin raakaruokaa tai jos on epäilyjä allergiasta, niin eliminaatiodietillä.

Raakaruokaa ei koiran vatsa jostain syystä kestä. Glugosamiinia tuo ruoka sisältää (simpukka).

Ortopedille on liikaa matkaa, enkä aio sinne asti lähteä, koska lukemani mukaan noista pistoksista ja muista ei ole ollut välttämättä myöskään hyötyä.

Kuten itseäni, myös koiraani hoidan mieluimmin ilman lääkkeitä.

Pienellä keskikoikoisella 7 -vuotiaalla koiralla ei pitäisi olla vaivoja. Ei siis kuulu normaalin koiran elämään, vaan koirahan on sairas. Nyt eläinlääkärille, jos liikkumisesta on tullut hankalaa.

[QUOTE="vieras.";29684986]Pienellä keskikoikoisella 7 -vuotiaalla koiralla ei pitäisi olla vaivoja. Ei siis kuulu normaalin koiran elämään, vaan koirahan on sairas. Nyt eläinlääkärille, jos liikkumisesta on tullut hankalaa.[/QUOTE]

Lääkärissä on käyty. Yhdessä nivelessä nivelrikkoa. Lääkityställä hetkellä antibiootti + särkylääke tulehdukseen. Suunnittelen vain, mitä kuurin jälkeen.

En mä tiedä, miksi tästäkin nyt tuli tällainen syyttelyrinki, kun kysyin, onko jonkun koira saanut apua senoriruuasta / niveliin tarkoitetuista lisäravinteista.

Onko sinulla ehdottaa jotakin lääkitystä tähän, vai mikä olisi ratkaisu jos lääkäriin menisin uudelleen? :D

Jos koira on sairas, niin se hoidetaan kuntoon tai lopetetaan. Ei tässä kukaan syyttele, mutta melko naiivia on olettaa, että senioriruoka parantaisi sairauksia. Kyllä lääkkeet auttaa tehokkaamin, kuin ruokiin lisätyt pienet määrät lisäaineita. Noilla pistoksilla on ihan tutkitusti tehoa nivelrikon hoidossa. Jos koiran on vaikea liikkua, niin pakkohan sille on jotain tehdä muutakin, kun kuvitella, että se ilman lääkkeitä siitä paranee. Nivelrikko ei parane koskaan, vaan se on etenevä tila, jonka oireita voidaan hoitaa tiettyyn pisteeseen asti.

Miten sitä raakaruokaa on kokeiltu? Aina nappulaa syöneen koiran maha ei ole tottunut raakaruokaan ja se voi reagoida siihen. Se ei todellakaan tarkoita, että raakaruoka ei sopisi. Tutustu esin NEU ruokiin. Niitä saa myös kypsinä. Onko allergia todella suljettu pois? Mistä ihotulehdus johtuu? Jos raakaruoka tai NEU ei kelpaa, niin ehkä kannattaisi kokeilla jotain allergiaruokaa. Mitä ruokaa koira syö nyt?

• Tykkää
Reactions: Tepadj
Bosch Adult Menu | zooplus.fi

Tätä syö nyt, kun vehnättömyydestä ei ollut hyötyä.

Koiralla on lääkärin mukaan vain atooppinen iho. Ja kokeillut olen siis viljojen ja kalan välttämistä.

Oikeastaan tämä iho-oireilu alkoi steriloinnin jälkeen (tehtiin kasvainten vuoksi..) eli koiralla on ollut lyhyen elämänsä aikana paljon kaikenlaista. Puolivuotiaana leikattiin toinen lonkka legg perthes:in vuoksi.

Itse siirtyisin senioriruokaan ellei koira pysy tavallisella ruualla tarpeeksi hoikkana. Nivelvaivoissa on todella tärkeää huolehtia siitä ettei koira ole ylipainoinen. Hyvä lihaskunto tukee niveliä. Uinti on hyvää liikuntaa, samoin metsässä tms. pehmeässä maastossa liikkuminen, ei asfaltilla missään tapauksessa. Ruuan lisäksi kannattaa kysyä eläinlääkäriltä suositusta jostain öljystä, joista on nivelille hyötyä. Ruoka löytyy kokeilemalla, eläinlääkäri varmasti auttaa tässäkin.

En lukenut kaikkea, mutta ainakin kissoille on eri vaivoihin ruokia. Jos koirasi ei ole liian pullea, antaisin aikuisen koiran ruokaa joka on ostettu joko eläinlääkäriltä tai eläinkaupasta (Hills tms laadukas ruoka).

Yhteistyössä