Minkä ikäiselle lapselle on tärkeää muiden lasten seura?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "erina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"erina"

Vieras
Eli minkä ikäiselle lapselle olisi tärkeää nähdä ikätovereitaan tai muita lapsia päivittäin?
Jos ei alle vuoden ikäisen kanssa ehdi puistoon päivittäin samaan aikaan kun siellä on muita lapsia onko siitä jotain haittaa? Laiminlyönkö lastani jos esim viikonloppuna ei oo leikkikaverina muuta kun aikuisia?

ehkä mä oon sitten turhaan stressannu tuosta, kyllä me melkein jokapäivä tavataan muita lapsia mutta viikonloppusin ei puistossa välillä näy ketään... Poika on kohta 11kk

Riippuu tietysti lapsestakin, mutta meidän keskimmäinen menee nyt 3-vuotiaana kerhoon, ja on minusta just sopiva. TOSIN meillähän on muita lapsia kotonakin, ja jonkin verran tavataan tuttava/sukulaisperheitä. Mutta tuommoinen vuosikas ei todellakaan tarvitse lapsikavereita, ole huoleti!! Jos on ainoa lapsi, ettekä edes harvakseltaan tapaa tuttavalapsia, kannattaa varmaan tuossa loppuvuodesta alkaa siellä kerhossa tms. yrittämään säännöllisemmin. Siltikään lapsesi ei tarvitse päivittäin lapsiseuraa, kerran pari viikossa riittää.

[QUOTE="erina";23909452]ehkä mä oon sitten turhaan stressannu tuosta, kyllä me melkein jokapäivä tavataan muita lapsia mutta viikonloppusin ei puistossa välillä näy ketään... Poika on kohta 11kk[/QUOTE]

Joo, niin olet:) Mäkin murehdin esikoisen aikaan jos ei joka päivä nähty muita, mutta ihan normaali leikki-ikäinen tuosta on kasvanut. Pikkuveljen aikaan olen onneksi osannut ottaa rennommin.

Musta 1 vuotiaasta ylöspäin lapsi tarvii muiden lasten seuraa, mutta ei päivittäin. Pari kertaa viikossa tunti, pari riittää hyvin. Reilu kaksvuotiaana alkaa kaipaamaan seuraa useammin. Mutta ei kai minkään ikäisen lapsen tarvi nähdä muita lapsia päivittäin...

No meillä on 2v3kk alkanut viime aikoina pyytämään, että ''mennäänkö puistoon lapsia katsomaan?''. Ollaan oltu aika paljon vaan kotipihassa, kun olen istutellut kukkia ja siivonnut kukkapenkkejä jne. Tänään käytiin sitten kirjastossa ja puistossa, niin pieni pääsi katsomaan muita lapsia. Syksyllä aloittaa päiväkodin, uskon että menee hyvin koska tykkää kovasti muista lapsista ja tulee toimeen kaikkien aikuistenkin kanssa, kunhan ensin vain saa viisiminuuttisensa aikaa ''arvioida'' aikuisen. Lasten kanssa ei tätä ''harkinta-aikaa'' tarvitse.

[QUOTE="vieras";23909457]2v tykkää
3v tykkää vähän enemmän
4v kaipaa
5v kaipaa paljon
6v kaipaa kipeästi

:D[/QUOTE]

Näinpä. Esim meidän 3v pyytää joskus kaveria kylään, mutta jos kaveri ei pääse niin tyytyy siihen että kaveri voisi tulla vaikka huomenna. 5v harmistuu jos ei saa kaveria kylään silloin kun tahtoo. Alle 2v ei meillä ole edes tajunnut mitään kavereista (tosin meillä on monta lasta, mutta ei se esikoinenkaan kaivannut kun on luonteeltaan sellanen että viihtyy jopa paremmin itsekseen)

Mun 2½v on myös ihan viime aikoina alkanut toivomaan itselleen leikkikaveria, ihan liikuttavuuteen asti. Siinä kohtaa sydäntä hieman puristaa kun toinen innostuu suunnattomasti leikkipuistoon tulevista esiteineistä "nyt minä voin niiden kanssa leikkiä!" eikä sen ikäiset ole tietenkään huomaavinaankaan...

Semmonen 2,5v ja siitä ylöspäin hakee leikkiseuraa, siihen asti taitaa olla semmoista rinnakkaisleikkiä eli ei paljoa olla sosiaalisessa kanssakäymisessä toisten lasten kanssa. Meidän tyttö on nyt tuon 2,5v ja huomaa kyllä että alkaa hakeutumaan muiden lasten seuraan ja ehdottelemaan leikkejä.

meillä pojalla on 2 semmosta "läheisempää" kaveria eli semmosta joita nähdään viikoittain useinkin, näitä kahta kun nähdään ni se menee halaamaan ja pussaamaan :D siinä ne sitten kuolaavat toistensa naamaa ja pitävät kiinni, oon siks ajatellu ku selvästi tykkää niin noiden kahden seurasta että nyt se jää jostain paitsi kun ei jokapäivä nähdä. Hyvä kuulla että ei mee laps rikki vaikka oltaskin vaan perheen kesken ja tossa takapihalla ulkoiltais :)

Yhteistyössä