Minkä ikäiseltä olette alkaneet rajoittaa päiväunia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja alkuper.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

alkuper.

Vieras
Meillä on 1v2kk lapsi joka on ollut aina huono nukkumaan. Ollaan opetettu lasta omaan sänkyyn nukkumaan ja yöt onkin mennyt ihan hyvin. Iltanukahtaminen kuitenkin kestää 1,5-2h. Tänään heräsi päivä unilta vasta klo 15. Ollaan oltu koko päivä ulkona joten luulisi väsyttävän mutta silti on vaan edelleen hereillä. Mietin että pitääkö alkaa herättää päiväunilta vaikka viimeistään klo 14. Minkä ikäiseltä te olette alkaneet rajoittaa lapsen päiväunia?

En oo rajoittanut keneltäkään kuudesta lapsestani päiväunia. Koska meillä menee lapset nukuttamatta nukkumaan, ei oo tarvinnu sängyn vieressä istua, vaikka uni ei heti olis tullutkaan.

Olen tolle 46-vuotiaalle alkanut huomautteleen, että päiväunista voisi jo luopua. Ihan joka päivä ei enää päikkäreitä tarvita, kait tuo joskus oppii valvomaan.

Laita ajoissa päiväunille? Miten pitkät unet nukkuu? milloin herää aamulla. Yöunen pituus?

Mä oon herätelly 1-2 vuotiaan kolmen aikaan jos ei meinaa herätä.

Vanhemmat lapset olivat 2- ja 3-vuotiaat kun nukutukseen meni pidempi aika kuin päiväuniin. En jaksanut enää nukuttaa lapsia 1,5 tuntia siksi että nukkuivat puoli tuntia. Pienempi sitten meni itse nukkumaan sellaisina päivinä kun tuntui siltä että haluaa nukkua päikkärit.

En oo rajoittanut keneltäkään kuudesta lapsestani päiväunia. Koska meillä menee lapset nukuttamatta nukkumaan, ei oo tarvinnu sängyn vieressä istua, vaikka uni ei heti olis tullutkaan.

Meillä tuo pienin karkailee sängystä joten pakko olla vieressä. Pinnasänkyä pelkää joten se ei ole vaihtoehto. Vauvavuoden nukutin 3-5h joka ilta joten nyt alkais jo riittämään jokailtainen tuntitolkulla sängyn vieressä makaaminen. :(

Meillä ei ole ikinä nukkunut niin pitkiä unia, että olisi tarvinnut rajoittaa. Loppuvauva vuodesta huolehdin siitä, että meni tarpeeksi aikaisin nukkumaan, jotta heräsi neljältä. jotta saatiin hänet nukahtamaan illalla säälliseen aikaan. Silloin myös joskus herätin neljältä, jos olisi muuten nukkunut pidempään.

Mihin aikaan teillä mennään illalla nukkumaan? Valoisat illat voivat vaikeuttaa nukahtamista. Meillä kesällä nukahtaminen vaatii kauemman ajan. Jos teidän lapsi ei vielä osaa kunnolla itsekseen nukahtaa, voi siksi myös kestää kauan. Silloin pitäisi vain järjestelmällisesti opettaa sitä nukahtamista itsekseen.

Meillä on välillä tuollaisia kausia, että nukahtaminen kestää kauan. Menee kuitenkin itsestään ohi. En usko että kannattaa noin pieneltä rajoittaa, vaikka nukahtaminen kestäisikin. Tai ainakin päälle kolme tuntia antaisin nukkua.

En ihmettele että pelkää pinnasänkyä jos on joutunu olemaan siellä vastoin rahtoaan 3-5 tuntia joka ilta :( jos ei tunnissa nukahda niin sitten ei oo tarpeeks väsy nukkuakseen.

[QUOTE="Vieras";28775136]Laita ajoissa päiväunille? Miten pitkät unet nukkuu? milloin herää aamulla. Yöunen pituus?

Mä oon herätelly 1-2 vuotiaan kolmen aikaan jos ei meinaa herätä.[/QUOTE]

Aamuisin herää vaihtelevasti 6-8välillä. Ja päiväunille menee 12-13 välillä riippuen monelta on herännyt. Nukkuu päiväunia noin 1,5h-2,5h. Yöunet 8-10h.

Nukkuu niin vaihtelevalla menestyksellä että rytmit heittelee parillakin tunnilla. Pitää tosiaan vaan alkaa kiinniitämään huomiota että nukkuu päiväunet aikaisemmin ja herätetään jos nukkuu liian pitkään

En minkään ikäiseltä ihan kamala ajatuskin. Unideprivaatiota käytetään kidustuskeinona :O mieti jos sun unen määrää alettais rajotaa ihan vaan kun huvittaa tehdä niin?? Lapset nukkuu päiväunet koska tarvitsee niitä ei siksi, että haluaisi tehdä vanhempien elämän hankalaksi. Mutta kyllä klo 15 on melko myöhäinen aika päiväunilta herätä.

[QUOTE="Vieras";28775167]En ihmettele että pelkää pinnasänkyä jos on joutunu olemaan siellä vastoin rahtoaan 3-5 tuntia joka ilta :( jos ei tunnissa nukahda niin sitten ei oo tarpeeks väsy nukkuakseen.[/QUOTE]

Nukkui tissi-suussa vieressä tuon 3-5h joka ikinen ilta. Sen jälkeen heräilyä vartin välein läpi yön. Pinnasänkyä ollaan välillä koitettu ja jatkettu vieressä nukkumista kun ei ole suostunut omaan sänkyyn ollenkaan koko elämänsä aikana ennen kun nyt viikon verran kun saatiin sänky josta sai laidan pois.

[QUOTE="Vieras";28775167]En ihmettele että pelkää pinnasänkyä jos on joutunu olemaan siellä vastoin rahtoaan 3-5 tuntia joka ilta :( jos ei tunnissa nukahda niin sitten ei oo tarpeeks väsy nukkuakseen.[/QUOTE]

Ei se oo aina noinkaan.
On niitä sissejä jotka jaksaa tapella unta vastaan vaikka väsyttäs. Ja on vaikeaa asettua jotta uni tulee.

Mä en ole rajoittanut nukkumista, mutta aikaistanut päiväunia niin että ensin noustiin aina viimeistään klo 15 ja viime syksystä lähtien (1v9kk) viimeistään klo 14. Muuten menee illat kukkumiseksi.

Nukkui tissi-suussa vieressä tuon 3-5h joka ikinen ilta. Sen jälkeen heräilyä vartin välein läpi yön. Pinnasänkyä ollaan välillä koitettu ja jatkettu vieressä nukkumista kun ei ole suostunut omaan sänkyyn ollenkaan koko elämänsä aikana ennen kun nyt viikon verran kun saatiin sänky josta sai laidan pois.

Kuulostaa siltä, että ei saa kunnolla nukahtaa itsekseen, vaan on uniassosiaatio tissiin. Jos tästä kyse, kannattaisi käydä johdonmukaisesti unikoulua esimerkiksi tassutellen.

Meillä 5v nukkuu vielä päikkärit. Esikoiselta jäi päikkärit 6 veenä.
En ole rajoittanut päikkäreitä lainkaan.

Meillä on ollut ihan sama tuska. Mutta en ole jaksanut roikkua tuntikausia sängyn laidalla. Jos lapsi ei koskaan nukahda klo 20 illalla niin siirrämme hänen nukkumaanmenoaikaansa niin, että nukahtaa yleensä suht nopeasti. 2-vuotiaan päiväunia olen rajoittanut niin, että ei saa nukkua yli kahta tuntia. Nyt pikkusisko on 1v10kk ja hänen päiväuniaan ei ole yhtään rajoitettu. Yhtä hyvin/huonosti nukahtaa oli sitten nukkunut päikkäreitä varten tai kaksi tuntia. Mun lapset ovat vähäunisia, joten heitä ei saa nukkumaan pitkiä yöunia kuin nukutuspiikillä.

En varsinaisesti rajoita päiväunia, siis herättämällä, mutta kun 2 v on nukkunut tunnin päiväunet, niin aloitan taas kolistelemaan keittiössä tms. Aika pian sit heräileekin tai joskus jos on tosi väsynyt niin nukkuu siitä huolimatta.

[QUOTE="vieras";28775185]En minkään ikäiseltä ihan kamala ajatuskin. Unideprivaatiota käytetään kidustuskeinona :O mieti jos sun unen määrää alettais rajotaa ihan vaan kun huvittaa tehdä niin?? Lapset nukkuu päiväunet koska tarvitsee niitä ei siksi, että haluaisi tehdä vanhempien elämän hankalaksi. Mutta kyllä klo 15 on melko myöhäinen aika päiväunilta herätä.[/QUOTE]

Ja tätä me tädit teemme tarhoissa, Kiskomme lapsia ylös kesken unien vanhempien halusta. koskaan ei saa nukkua herättämättä, aamulla ylös ja hoitoon, päivällä ylös hoidossa jne...lapsi kun kasvaa unessa ja aivot tarvii sitä lepoa josta ei kiskota ylös.

Meillä nuorempi on se joka ei meinaa illalla nukahtaa, päiväunet on jääneet pois kotona 3.v lähtien kun tajusi ettei isovelikään nuku päikkäreitä. Päiväkodissa nukkuu tai sitten ei nuku, iltanukahtamiseen sillä ei silti ole ollut vaikutusta.

Ainoa ja onneksi toimiva ratkaisu on laittaa riittävän ajoissa nukkumaan, isoveli nukahtaa samantien, nuorempi omia aikojaan mutta saattaa joskus välilä nukahtaa aika paljon myöhemmin. Sängyssä pysyy kuitenkin ihan kiltisti, nukkumaanmeno tarkoittaa molemmille samaa eli ollaan hissukseen siellä omissa sängyissä.

Niin siis huvikseenhan mä en lasta ylöskisko vaan ole onnellinen mitä enemmän ja pidempään nukkuu, oli kellon aika mikä tahansa. Tänäänkin herättiin klo 6 ja lapsi nukahtaa 22jälkeen niin onhan päivä 1-vuotiaalle melkoisen pitkä kuten myös äidille joka päiväuni ajan viihdyttää esikoista ja hoitaa kotihommat joita ei todellakaan enää päivän päätteksi jaksa alkaa tekemään ja muuten päivä kuluu tuon todella vilkkaan taaperon perässä juosten.

Vähäuninen uni-ongelmainen lapsi ei ole kovin helppo koska ei todellakaan tunnu nukkuvan vaikka mitä tekisi mutta pakko on silti jotain yrittää.

..nyt tuolta kuusvuotiaalta olen hissuksiin ottamassa päikkäreitä poies, jotta jaksais sitten vetää eskaripäiväänsä elokuusta lähtien. Toisinaan jaksaa ihan hyvinkin olla ilman päikkäreitä mutta sitten tulee taas niitä päiviä jolloin oikein "huutaa" pientä unihetkeään. Kattelaan tässä hiljaa hyvä tulee- meiningillä :)