Minkä ikäisen lapsen voi jättää yöksi kotiin ilman aikuista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työläinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

työläinen

Vieras
Aloituksessa siis kysymys. Tilanteeni on se, että mun "pitäisi" tehdä yötöitä, mutta tällä hetkellä se on mahdotonta lasten takia, kun ei noita alle kouluikäisiä voi yöksi jättää yksin, joten teen päivähommia samassa puljussa. Nyt vaan yöpuolelta kysellään, että olenko ajatellut koskaan tulla takaisin yötöihin ja pitäisi sanoa, missä vaiheessa se olisi mahdollista, jos en päiväpuolelta vakihommaa sitä ennen saa. Vähän jo väläyteltiin, että voisin irtisanoa itseni ja tekisin sitten päiväpuolella määräaikaisia soppareita. Ongelma tossa vaan on se, että firmasta on potkittu pihalle x määrä porukkaa ja jos mä nyt irtisanoisin itseni, niin nuo irtisanotut menisi mun edelle, että voisi olla ettei töitä olekaan yhtä äkkiä ja paukahtaa 3 kk karenssi päälle, aika suuri riski.
pakko mun ei ole irtisanoutua, eikä työnantaja voi kuulemma mua irtisanoa, joten voin tehdä näinkin hommia ja jos vaikka työnantaja mut irtisanoisi, niin mä olisin aika vahvoilla sitten.

riippuu lapsesta mutta virallisesti taitaa olla 10v raja että voi yksin jättää.
vuorohoitoonhan voi alle kouluikäiset laittaa.

Joo vuorohoitohan olisi tällä hetkellä ratkaisu, mutta toisaalta esikoinen menee syksyllä eskariin ja seuraavana vuotena kouluun, että sitten joutuisi taas unohtamaan yötyöt. Toisaalta just nyt ei tekisi mieli vaihtaa noiden hoitopaikkaakaan, kun just tuolla esikoisella on paras kaveri samassa päiväkodissa.

Et MISSÄÄN NIMESSÄ irtisano itseäsi. Älä suostu painostukseen, vaan sanot että se ei ole mahdollista vielä moniin vuosiin lasten vuoksi. En jättäisi alle 15-vuotiaita keskenään kotiin yöksi.

Tai sitten jos sais sumplitua. Meillä vanhin on jo 17v joten uskaltaisin jättää kyllä pienemmät hänen "hoitoonsa" Olisko naapurissa ketään sopivaa teiniä? Moni 15v on jo niin luotettava ja fiksu että vois kyllä tulla yöksi ja "valvoa" lapsia. Jos oma teinini sais esim. 20e/yö kun kävis nukkumassa naapurissa niin varmasti suostuisi. EIkä noita öitä nyt niin usein ole, niistä saa kuitenkin paljon paremman korvauksen.

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
no tuohan nyt on ihan mahdotonta sanoa asiaan mitään! ehkä teini-iän paikkeilla aikaisintaan voisin jättää yöksi, mutta sekin riippuisi ihan täysin siitä millaisia lapset olisi. (ja toki että mulla pitäisi aina olla mahdollisuus duunissa vastaa puhelimeen, tulöa kotiin tai että joku muu voisi tulla hätätilanteessa lasten luo). teini-iässähän ne vasta alkaa muuttumaan niiden käytös, joten ei missään nimessä pysty arvioimaan. 15 vuotias näin äkkiseltään mietittynä voisi hyvin olla yksin, mutta jos lapsesta tulisikin joku kapinoiva, yöt valvova, alkoholia ja huumeita kittaava ja käyttävä laiskimus, niin eihän siitä sitten mitään tulisi - ja tälläisiä asioita ei oikein voi ennustaa. mutta älä nyt missään nimessä itseäs irtisano!

Ja ainaista säätämistä yövuorojen kanssa. Nyt ollaan sitten toukokuusta lähtien päätetty jättää lapset kotiin keskenään, jos sattuu päälekkäiset yövuorot (näitä tulee 2-3x kuukaudessa)

Lapset ovat nyt 17v, 13v, 11v ja 10v. Asiasta juteltu lasten kanssa ja kaksi vanhinta on ollut jo pitkään (ainakin vuoden) valmiita olemaan yöt keskenään & tarjoutuneet vähän huolehtimaan pienemmistä. Mutta etenki tuo nuorin on tuntunu vielä liian pieneltä. Ollaan siis vaihdeltu vuoroja / palkattu lastenhoitajaa / välillä otettu mukaan töihin nukkumaan.

Saa nyt nähdä, miten käy kunhan eka kerta koittaa parin viikon päästä. Jäävät keskenään siis klo 22 eli kerkeän laittaa nuo 3 nuorinta nukkumaan ja mies tulee sitten kotiin 5 aikaan, eli sen 7 tuntia ovat keskenään. Voivat soittaa mulle, jos tulee asiaa ja naapurin kans on sovittu, että jos tulee oikea hätä, niin heille vaan pimpottamaan ovikelloa.

Yli 10v ja halukas itse jäämään yksin. On lapselle eri asia se, että vanhempi on yöllä töissä kuin että olisi vaikka baarissa, lapsi kokee sen kuitenkin tavallisena ja sitä kautta turvallisena asiana. Puhelimellä pitää saada joku turvallinen aikuinen yöllä kiinni, ja jonkun on pystyttävä yöllä menemään paikalle, jos tarvis vaatii.
Meidän pojan hyvän kaverin äiti oli yh ja teki vuorotyötä, ja heidän poikansa oli aikanaan pienenä koululaisena meillä yökylässä monestikin kun äiti oli työssä. Meiltä lähtivät sitten aamulla kouluun.

Mä tulen tässä pari seuraavaa kuukautta tekemään kolmivuorotyötä, mies tavallisessa päivätyössä ja siis yöt kotona. Silti 14v tyttöni oli pahoillaan yövuoroistani. En jättäisi meidän lapsia yöksi yksin vielä ainakaan pariin vuoteen.

riippuu lapsesta, mutta yksin yöksi, vastaan 15.
itse olen viime aikoihin saakkapyytänyt veljeni meille yöpymään jos olemme molemmat olleet yävuorossa, jaeskarilaien on yöpynyt päiväkodissa.
Syksystä alkaen voisivat periaatteessa jäädä keskenään (7-18v), mutta katsotaan päivä kerrallaan, kun nuo 2 vanhinta on erkkoja.

Yhteistyössä