Minkä ikäisen "pitää" syödä itse?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miten teillä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miten teillä?

Vieras
Millon lapsen kuuluisi suurinpiirtein osata syödä itse?

Meillä 1v1kk syö jonkin verran itse, mutta monesti lusikasta tippuu ruokaa, kun ei aina osaa pitää lusikkaa oikein päin. Hyvin kyllä jukurtit ym. tahmeammat menee suuhun itsekin syöden. Olen kyllä aivan liian vähän antanutkin syödä itse kun helpommin saa kun itse syöttää. Tiedän toimivani väärin.

Muistan vaan erään sukulaiseni lapsen jota varmaan vielä 4-vuotiaanakin syötettiin...

No, lasteni serkkua syötettiin vielä kuusivuotiaanakin :)

1 v 1 kk ikäisen ei mun mielestä vielä tarvitsisi syödä itse sen kummemmin, riittää kun lapselle lykkää lusikan käteen ja antaa hänen hieman harjoitella, syöttäen itse sitten samassa toisella lusikalla.

Meillä 1v 7kk ikäinen on syönyt pari kuukautta itse, vaikka äiti toivoisi, että saisi syöttää välillä..;) Siis ihan sen vuoksi, jos on hieman kiire jonnekkin,vähemmän sotkua esim. kylässä..

Silloin, kun ei ole kukaan enää syöttämässä.

Jos lapsella on pientä kehitysviivettä niin siitä huolimatta pystyy usein itsee syömään, se on sen verran simppeli taito. Jos taas on pahempaakin vikaa se näkyy muutenkin selvästi eikä itse vain itse syömisessä..

Muistaakseni poika rupesi kiinnostumaan syömisestä itse n. 9-10kk iässä ja onkin siitä saakka saanut syödä myös itse, toki äidin/isän apu oli siinä vaiheessa vielä tarpeen. :D

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
No, lasteni serkkua syötettiin vielä kuusivuotiaanakin :)

1 v 1 kk ikäisen ei mun mielestä vielä tarvitsisi syödä itse sen kummemmin, riittää kun lapselle lykkää lusikan käteen ja antaa hänen hieman harjoitella, syöttäen itse sitten samassa toisella lusikalla.

Joo, näin olen itsekin ajatellut, mutta harmittaa kun oman mukavuudenhaluni vuoksi apsi ei saa opetella riittävästi itse. :) Lupaan nyt itselleni yrittää enemmän sietää sitä sotkua ja hitautta. :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä 1v 7kk ikäinen on syönyt pari kuukautta itse, vaikka äiti toivoisi, että saisi syöttää välillä..;) Siis ihan sen vuoksi, jos on hieman kiire jonnekkin,vähemmän sotkua esim. kylässä..

varmasti saat vielä ;)

meillä syöty itse jo vajaa puolitoistavuotiaasta saakka. äiti ei aanut auttaakkaan. nyt tyttö on 2v 3kk ja syö alussa itse mut sit jos äiti tai isi auttas loppuun :) vauva tulossa niin häntäkin hieman "vauvattaa". Ja pienihän tän ikäinen vielä onkin. En ala pakottamaan syömään itse vaikka osaisikin. Turhaa pahoittaa omaa ja toisen mieltä.

Itse en ymmärrä niitä jotka pakottavat.

Yhteistyössä