Minkä ikäisen "pitäisi" jo vähän uskaltaa olla erossa äidistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Olenkotehnytkaikenväärin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Olenkotehnytkaikenväärin

Vieras
Meillä on 1 v 7 kk ikäinen poika, joka on aina ollut tosi äidin poika. Ei ole ollut hoidossa edes mummolassa koskaan paitsi ihan pikkuvauvana, koska on vierastanut kamalasti. Pystyy olemaan jonkun lenkin tai jumpan ajan isin kanssa, mutta silloinkin on koko ajan vähän rauhaton ja roikkuu ovella odottaen äitiä. Olen sitten vain koko ajan ollut pojan kanssa, eikä ole suuremmin haitannut, ettei sitä saa hoitoon tms, mutta nyt olen alkanut miettiä, että milloinkahan se menisi ohi. Ei kai lapselle voi olla mitenkään haitaksi että on kiinni äidissä vauva-ajan, mutta eihän se enää niin vauva ole. Onko tuo vielä ihan normaalia tuossa iässä? Siis ettei yhtään sietäisi että äiti koskaan lähtee? Meneekö se itsestään kohta ohi?

Suurin huoli tässä on, että saamme kesällä uuden vauvan, ja silloin pojan on pakko mennä mummolaan hoitoon, ehkä yöksikin. Voisiko se nyt kesään mennessä itsestään rohkaistua kasvaessaan? Pitäisikö sitä jotenkin harjoittaa jo nyt etukäteen ja vain "raa'asti" jättää hoitoon?

Maltilla harjoittelette vaikka mummulassa hoitoa. Ekaksi vaikka lähdet puoleksi tunniksi kävelylle, seuraavalla viikolla tunnin, sitä seuraavalla pari-kolme tuntia... Tuon ikäinen ymmärtää jo puhetta ja oppii, että äiti kyllä tulee takaisin.

Kannattaa ennen vauvan tuloa harjoitella mummolassa oloa.

Meillä lapset ovat nyt 3 ja 2v. ja eivät oikeasti kaipaakaan äitiä mummolassa yötä ollessa :)

Ja tarkennukseksi, tuo kaksvee on ollut ihan kamala takiainen. 5-8kk iässä itki ISÄLLEEN, jos minua ei näkynyt. Heti loppui kun tulin kotiin. Eikä toivoakaan että mummot sun muut ois saaneet syliin ottaa.

Tyttö oli ekan kerran yhden yön siskonsa kanssa kotona. Mummo ja täti tulivat hoitamaan. Ikää tällöin 10 kk ja hyvin meni. Seuraava kerta oli jo mummolassa, 1v4kk. Hyvin meni :)

Rohkeesti vaan yrittämään, jos mummola on lähellä, on helppo hakea kotiin :) Pikku hiljaa pidempiä aikoja. Hyvää se tekee lapselle kuin itsellesikin :) Ja ehkäpä mummukin nauttii..

Yhteistyössä