minkä ikäisenä ekan kerran velliä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pinkkiliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pinkkiliini

Vieras
vauvani on nyt reilu 4kk, ja on alkanu heräillä öisin useampaan kertaan. ajattelin että josko alkaisin antaa iltavelliä, niin ei tarvitsisi yöllä herätä tissille. taitaa olla vielä liian aikaista..? soseita olen jo vähän maistattanut. koska te olette antaneet?

Ei ollenkaan liian aikaista.Maissivellillä kannattaa aloittaa.Aloitus pikkuhiljaa.Ekalla kerralla pulloon n.20ml velliä loput korviketta,lisäilet vellin määrää pikkuhiljaa että masu ehtii siihen tottumaan.

ok, kiitos vastauksesta. maissivelli ei tullut mieleenkään enpä tainnut edes tietää et sellastakin on. ajattelin lähinnä viljajuttuja, niissä kai suositus 5kk eteenpäin..?
olen antanu korvikettakin muutaman kerran mut mielummin sekottasin maissivellin pumpatun maidon sekaan. tosin ihan kun mun maidontulo ois vähentynyt, kun en juuri enää koe tarpeelliseks pumppailla edes aamuisin, ei vaan tissit ole sen tuntuset et kannattas edes yrittää pumpata. olen vähän vähentänyt syömistä ja aloittanut punttisalilla käynnin, mut ei sen nyt pitäs kai maidon tuloo vähentää et koitan terveellistyttää elämäntapoja... alkaa 10 ylimäärästä kiloa raskausajoilta kyllästyttää ni pakko ruveta tekeen asialle jotain!! ;) vai kuuluukse asiaan et se tässä 4kk korvilla synnytyksestä niinkun vähenee toi maidon tulo... raskaanakaan mä en taida olla.

Jos olet jo neljä kuukautta imettänyt, niin maito ei lopu. Jos annat lapsen käydä rinnalla lapsentahtisesti, niin maitosi ei vähene eikä lopu. Rintasi ovat nyt alun shokin jälkeen tottuneet imetykseen ja imetystahtiin ja tuottavat vain sen verran maitoa kun lapsesi tarvitsee. Sen takia ne eivät enää pingotu ja pursuile.
Pikkuhiljaa jos jatkat imetystä huomaat miten helppoa se on.
Mä olen aina sanonut, että imetyksessä ekat 3kk on kamalaa, tokat 3kk helpottaa ja sen jäkeen homma on helppoa ja hauskaakin :)

Tuo velli taas on pikkasen suurustettua korviketta. Tietty vellin avulla pääset helposti imetyksestä kokonaan eroon, vauva varmaan mielummin ottaa velliä helposta pullosta kun rinnasta.
Mitä jos unohdat nyt sen vellin ja menet tissin voimalla. Tai jos haluat yötä vasten enemmän ruokaa mahaan, niin testaa aamupäivällä vaikka maissi (tai banaani kuten mä tein) ja anna sitä reilusti illalla, lusikalla. Näin et vaaranna imetystä, et turhaan opeta pulloa, et anna korviketta, mutta annat kuitenkin kiinteätä.

Meidän vauva alkoi myös n. 4 kk iässä heräilemään monta kertaa yössä, ja aloimme antaa maissivelliä iltaisin n. 5 kk iässä, mutta ei sillä ole mitään vaikutusta yöheräilyihin ollut. Eli yöllä pitää silti antaa tissiä, muuten ei rauhoitu. Eikä voi olla varma, etteikö kyse olisi nälästä, sillä eihän se maissivelli niin ravitsevaa ole (suurustettua korviketta, kuten edellinen kirjoitti). Eli ei se velli mikään ratkaisu niihin yöheräilyihin ole, valitettavasti...

Juttelin just 8 kk vauvan äidin kanssa, joka kertoi että heillä syödään puuroa illalla mutta silti herätään pari-kolme kertaa yössä. No tuossa vaiheessa voi sitten jo varmaan jotain lempeää unikouluakin kokeilla, mutta ei vielä nelikuukautiselle!

Nykyään suositellaankin, että aloitetaan suoraan puurolla, eikä lipitetä ollenkaan mitään vellejä. Nuo Imetyksestä-nimimerkin imetysjutut kuulostaa just meidän perheen menolta. Alussa tissit ruutasivat ja tursusivat ja kovettuivat ja liivinsuojia kului. Yleensä pidin maidonkerääjä siinä rinnassa, mistä en syöttänyt. Vajaan neljän kuukauden iästä asti maitoa on tullut just sen verran kuin herra syö. Ehkä kaksi kertaa on viime aikoina ollut pakkautuneet rinnat ja muutaman kerran toinen rinta vuotanut kun toisesta olen imettänyt. Eli pointtini on se, ettei se maito ole vähentymässä, vaan sitä vaan tulee tuossa vaiheessa ja myöhemminkin kulutuksen mukaan. Sen vuoksi ei siis ainakaan kannata aloittaa lisäruokia.

Meillä alettiin lukuisten yöheräilyjen (poika ei jaksanut kunnolla södä, vaan nukahti tissille) takia antaa velliä ehkä noin 4 kk:n iässä tai vähän aiemminkin. Yöheräilyt vähenivät heti yhteen ja silloin vauva syö tissiä kunnolla. Meillä siis ainakin velli auttoi huomattavasti! Toki poika oli saanut koko ajan pumpattua tissimaitoa pullostakin imetyksen ohella äidin harrastusten vuoksi, joten pullo oli jo tuttu muutenkin.

viikon verran tyty on nyt saanut luumusosetta pari- kolme teelusikallista päivässä. lähinnä vatsan toiminnan vuoksi mutta eipä ole mitään auttanut. nyt annoin ennen nukkumaan menoa ekan kerran maissivelliä, puolet velliä ja puolet pumpattua maitoa. katsotaan nyt vaikuttaako yöheräilyyn, jos ei niin taidan jättää koko vellin heti kättelyssä pois. mulla on ehkä hieman epävarma olo et joko alan ihan tosissaan antaa kiinteitä, vai odotanko vielä kuukauden... tai tavallaan kai olen jo kiinteät alottanu, mutta vaan toi luumusose ja maissivelli nyt kerran... en oikein tiedä, kun periaatteessa tissimaitokin vois riittää ihan hyvin tytylle vielä evääksi. paino on miinuskäyrällä, mut ei kuitenkaan hälyyttävän alhaalla. neito 63cm ja vähän päälle 6 kiloa.